Grundridning

. Och travare som tex Lulu som nämnes ovan är ju inte mängdhästen, ryttaren har nog lagt ett enormt jobb - men har även en travare som har en bra ridkropp och en galoppkvalitet som inte heller är standard för sin ras.

(det här var inte riktat direkt till dig @Roheryn utan jag spann iväg lite på det du skrev)
Det finns flera som Lulu, det är ingen enhörning, men fruktansvärt mycket jobb. Det kommer 3 andra till SHIS
 
Nyanser blir lätt, det beror på, och ingen diskussion. Vet att det är breda penslar och det finns bra personer på alla nivåer. Men det är de tendenser och återkommande problem som jag mött. Trender och tendenser är också viktiga att belysa. När något återkommer så är det intressant tycker jag.

Nej, jag tycker inte att alla ska vara som jag och bara öva halter, och försöker variera mig. Men fokus blir så lätt på prestation istället för vad man verkligen gör.

Det här med ambitiösa amatörer med begränsad plånbok som köper trasiga hästar från försäljningsstall borde diskuteras mer. Så många blir lurade. Har sett det ett antal gånger på dressyranläggningar när hästen backar ur transporten. Jag ser redan där att hästen är oren. Det är ofta dessa som tar blankolån på hästen som blir provocerade av mig.

(Favoritkommentar" Är det du som har den fina PREn? jag svarar det är en kallblodstravare, men ja, tack så mycket, Åh men varför köpte du en sån? JUa, för att den var fin kanske...)
Ha ha, jag har en lusitano och de flesta tror hon är en travare :) Inte för att hon rör sig som en, utan för att hon är liten, brun och har svart lång man. Jag håller absolut med om att grundridning är viktigt men jag tycker också att det är roligt att utmana och våga prova svårare saker. För mig så var det tex när jag började träna byten som jag insåg vikten av en bärig galopp. Jag tränar också på spansk skritt för att de är en rörelse som är jättebra att lösgöra bogarna och hjälper hästen att kalibrera sin kropp och hitta balansen. Dessutom älskar min häst det. Jag tänker inte att det hjälper att polarisera debatten ytterligare utan all träning ska sträva till att göra hästen smidigare och starkare. Sen tycker jag att det är jättebra att diskutera olika saker, det är ju konstaterat att folk inom hästbranchen är överlag dåliga på att ta till sig ny forskning utan hellre fortsätter i gamla vanor.
 
Så har det varit tidigare, men jag tycker inte det är så i dagens dressyr. Men tidigare hade jag väldig respekt för svårklassryttare som också hade respektr för vad jag gör i det lilla och tysta

Ja, jag ÄR duktig på det jag gör, eftersom jag ser till att vara det och inte går vidare föränn allt sitter perfekt. Kalla det perfektionism eller liten komfortzon. Min häst är rak och självbärig i övergångar och skolor, men kan typ inget annat. Inga byten, ingen ökad trav, ingen samlad galopp, ingen spansk skritt, inga tricks.
Fast ökad trav, samlad galopp osv är ju inga tricks, det är självbärighet och rakriktning, det är resultatet av god grundridning? Om du är så skicklig på grundridning är ju inget av det några problem att utföra. Byten är kanske lite av en inlärd "skill", men med en häst som är rak och självbärig i galoppen är det ju oftast inte så svårt att få bytena rena och på hjälpen. Spansk skritt är ju inte dressyr liksom.
 
Fast ökad trav, samlad galopp osv är ju inga tricks, det är självbärighet och rakriktning, det är resultatet av god grundridning? Om du är så skicklig på grundridning är ju inget av det några problem att utföra. Byten är kanske lite av en inlärd "skill", men med en häst som är rak och självbärig i galoppen är det ju oftast inte så svårt att få bytena rena och på hjälpen. Spansk skritt är ju inte dressyr liksom.
Har inte kommit dit helt enkelt. Vi kan det säkert. Jag är helt enkelt inte vidare, vidare, typen. Samlad galopp är onödigt tycker pålle, men byten kanske vi ska träna in.
 
Det är klart att det finns fler, men det är ju inte standarden :)
Vidhåller bestämt att det är ryttarna som är ostandard, inte att de lyckats få tag på ett undantag till häst.
Har verkligen inget undantag hemma i varmblodet, den kunde absolut inte galoppera eller gå i form för 6 månader sedan. Få upp ryggen så blir det redig skillnad. Går inte att jämföra eller se ev potential innan.
 
Vidhåller bestämt att det är ryttarna som är ostandard, inte att de lyckats få tag på ett undantag till häst.
Har verkligen inget undantag hemma i varmblodet, den kunde absolut inte galoppera eller gå i form för 6 månader sedan. Få upp ryggen så blir det redig skillnad. Går inte att jämföra eller se ev potential innan.

Då tänker vi olika. Såklart är ryttarna (nu tänker jag på de som ska till SIHS) duktiga - men jag anser att de nog ändå har valt en häst som har bättre utgångsläge baserat på förutsättningar (bl.a. fysiska) än en häst med riktigt dåliga förutsättningar.
Grundarbete får man göra ändå och vissa är bättre på det än andra.
 
Det var inte meningen att detta skulle bli en travartråd, men det provocerar tydligen. De som är mest emot har dessutom inte så fina hästar själva, ofta utrangerade hästar från försäljningsstall med problem i rygg och hals. Dessa hästar går ju iofs ofta att rehaba framgångsrikt, men inte på tävlingsbanan.
Så du antar att de i tråden som inte är förtjusta i varmblodstravare måste ha "inte så fina hästar" med flera problem? Du tar ju inte direkt och river murar när du svarar med dina egna fördomar.

Så har det varit tidigare, men jag tycker inte det är så i dagens dressyr. Men tidigare hade jag väldig respekt för svårklassryttare som också hade respektr för vad jag gör i det lilla och tysta

Ja, jag ÄR duktig på det jag gör, eftersom jag ser till att vara det och inte går vidare föränn allt sitter perfekt. Kalla det perfektionism eller liten komfortzon. Min häst är rak och självbärig i övergångar och skolor, men kan typ inget annat. Inga byten, ingen ökad trav, ingen samlad galopp, ingen spansk skritt, inga tricks.
Om din häst är självbärig i skolor så ska du ju kunna korta och länga steget utan att förlora bärigheten.
 
Förstår inte riktigt syftet med tråden. Varför inte acceptera att alla raser är avlade för olika ändamål, dock inte sagt att de flesta duger till skogsridning. Men varför köpa ett varm el kallblodstravare om man vill satsa på dressyr el hoppning? Likaväl som ett swb inte är välkommen på travbanan. Nä inköpspriset är ändå en liten del i att ha häst. Fel ras kostar minst lika mycket att ha som att köpa det man vill syssla med.
 
Förstår inte riktigt syftet med tråden. Varför inte acceptera att alla raser är avlade för olika ändamål, dock inte sagt att de flesta duger till skogsridning. Men varför köpa ett varm el kallblodstravare om man vill satsa på dressyr el hoppning? Likaväl som ett swb inte är välkommen på travbanan. Nä inköpspriset är ändå en liten del i att ha häst. Fel ras kostar minst lika mycket att ha som att köpa det man vill syssla med.
Jag förstår inte alls ditt inlägg och varför det provocerar så mycket att jag anser att jag håller på med dressyr och fd travare räcker gott till det och t.om. Bättre än dagens swb med överdrivna rörelseer.

Det var faktiskt inte meningen att detta skulle bli en travartråd. Jag har nog mycket realistisk uppfattning om vad som går och inte går att göra.

Vad som helt säkert går är att utvecklas som ryttare och vara pedantisk noga med grunden och själv rida som en satt på 1 miljon
 
Så du antar att de i tråden som inte är förtjusta i varmblodstravare måste ha "inte så fina hästar" med flera problem? Du tar ju inte direkt och river murar när du svarar med


Om din häst är självbärig i skolor så ska du ju kunna korta och länga steget utan att förlora bärigheten.

Det är min erfarenhet att de som är nöjda med vad de själva har skiter fullständigt i vad andra har oavsett om det är häst hus eller make (hund möjligen undantaget)

Samlad eller ökad gång för mig är inte samma som att öka och länga steget, det kan jag naturligtvis.
 
Jag förstår inte alls ditt inlägg och varför det provocerar så mycket att jag anser att jag håller på med dressyr och fd travare räcker gott till det och t.om. Bättre än dagens swb med överdrivna rörelseer.

Det var faktiskt inte meningen att detta skulle bli en travartråd. Jag har nog mycket realistisk uppfattning om vad som går och inte går att göra.

Vad som helt säkert går är att utvecklas som ryttare och vara pedantisk noga med grunden och själv rida som en satt på 1 miljon
Provocerar? Nä mig provocerar det inte ett dugg.
 
Jag förstår inte alls ditt inlägg och varför det provocerar så mycket att jag anser att jag håller på med dressyr och fd travare räcker gott till det och t.om. Bättre än dagens swb med överdrivna rörelseer.
Bättre? Varför är inte tävlingsbanorna fulla av travare då? Om de är bättre än raser som är avlade för ändamålet. Dessutom kostar de en bråkdel i inköpspris.
 
Jag förstår inte alls ditt inlägg och varför det provocerar så mycket att jag anser att jag håller på med dressyr och fd travare räcker gott till det och t.om. Bättre än dagens swb med överdrivna rörelseer.

Det var faktiskt inte meningen att detta skulle bli en travartråd. Jag har nog mycket realistisk uppfattning om vad som går och inte går att göra.

Vad som helt säkert går är att utvecklas som ryttare och vara pedantisk noga med grunden och själv rida som en satt på 1 miljon

Vad som provocerar är inte det faktum att du rider dressyr på en travare (du skulle för min del lika gärna kunna rida på en mulåsna ärligt talat, dressyr är bra för alla hästar oavsett ras) utan det provocerande är att du så uppenbart har noll koll på vad grundridning de facto är, och ju mer du försöker försvara "din" syn på grundridning och åsikter om dressyr desto mer trasslar du in dig i övergeneraliseringar och rena faktafel. DET är provocerande.
 
Provocerar? Nä mig provocerar det inte ett dugg.
Du säger ju att det enda mina hästar duger till är att rida i skogen med (vilket iofs är ett undervärderande av skogen, väldigt bra ställe för rakritning, bärighet och allt annat.

"Varför inte acceptera att alla raser är avlade för olika ändamål, dock inte sagt att de flesta duger till skogsridning. Men varför köpa ett varm el kallblodstravare om man vill satsa på dressyr el hoppning? Likaväl som ett swb inte är välkommen på travbanan. Nä inköpspriset är ändå en liten del i att ha häst."

Det där är väl att var provocerad av att jag har en helt annan uppfattning.

Hade jag velat ha en häst för 500 000 hade jag haft det.

OK jag ska erkänna, vill en och har en själv kapacitet för svår dressyr ska ska en naturligtvis köpa en dressyravlad häst. Men har du inte själv det ska du absolut inte köpa det. Det är svårt att rida sådana hästar. Min svårklasshäst var relativt snäll, men folk kunde inte rida lätt på honom. Nu har de dessutom så mycket nerv att de blir farliga.

Så ja, för de flesta ryttare skulle jag rekommendera travare framför dressyravlat swb (men även connemara, och barocka hästar, fjord, haflinger mm)

Det ÄR många travare i lätta klasser.
 
Vad som provocerar är inte det faktum att du rider dressyr på en travare (du skulle för min del lika gärna kunna rida på en mulåsna ärligt talat, dressyr är bra för alla hästar oavsett ras) utan det provocerande är att du så uppenbart har noll koll på vad grundridning de facto är, och ju mer du försöker försvara "din" syn på grundridning och åsikter om dressyr desto mer trasslar du in dig i övergeneraliseringar och rena faktafel. DET är provocerande.
Varför bemöter folk inte faktafelen då, utan bara travare är inte avlade för dressyr?
'Min enda riktigt bestämda åsikt om grundridning är att en i varje givet ögonblick ska kunna släppa handen och hästen ska gå kvar i samma position. Då är den riden på riktigt
Sedan vet jag att jag är extremt nördig
 
utan det provocerande är att du så uppenbart har noll koll på vad grundridning de facto är, och ju mer du försöker försvara "din" syn på grundridning och åsikter om dressyr desto mer trasslar du in dig i övergeneraliseringar och rena faktafel. DET är provocerande.

Jag skulle kunna övergeneralisera ännu mer här ock komma med förklaringar till varför det är så ohemult dyrt att försäkra SWB. Det är ju tyvärr väldigt ofta så att du för de där dyra inköpspengarna inte kan rida dressyr alls utan har en häst som bor på kliniken.
 
Du säger ju att det enda mina hästar duger till är att rida i skogen med (vilket iofs är ett undervärderande av skogen, väldigt bra ställe för rakritning, bärighet och allt annat.

"Varför inte acceptera att alla raser är avlade för olika ändamål, dock inte sagt att de flesta duger till skogsridning. Men varför köpa ett varm el kallblodstravare om man vill satsa på dressyr el hoppning? Likaväl som ett swb inte är välkommen på travbanan. Nä inköpspriset är ändå en liten del i att ha häst."

Det där är väl att var provocerad av att jag har en helt annan uppfattning.

Hade jag velat ha en häst för 500 000 hade jag haft det.

OK jag ska erkänna, vill en och har en själv kapacitet för svår dressyr ska ska en naturligtvis köpa en dressyravlad häst. Men har du inte själv det ska du absolut inte köpa det. Det är svårt att rida sådana hästar. Min svårklasshäst var relativt snäll, men folk kunde inte rida lätt på honom. Nu har de dessutom så mycket nerv att de blir farliga.

Så ja, för de flesta ryttare skulle jag rekommendera travare framför dressyravlat swb (men även connemara, och barocka hästar, fjord, haflinger mm)

Det ÄR många travare i lätta klasser.

Du säger ju att det enda mina hästar duger till är att rida i skogen med (vilket iofs är ett undervärderande av skogen, väldigt bra ställe för rakritning, bärighet och allt annat.

"Varför inte acceptera att alla raser är avlade för olika ändamål, dock inte sagt att de flesta duger till skogsridning. Men varför köpa ett varm el kallblodstravare om man vill satsa på dressyr el hoppning? Likaväl som ett swb inte är välkommen på travbanan. Nä inköpspriset är ändå en liten del i att ha häst."

Det där är väl att var provocerad av att jag har en helt annan uppfattning.

Hade jag velat ha en häst för 500 000 hade jag haft det.

OK jag ska erkänna, vill en och har en själv kapacitet för svår dressyr ska ska en naturligtvis köpa en dressyravlad häst. Men har du inte själv det ska du absolut inte köpa det. Det är svårt att rida sådana hästar. Min svårklasshäst var relativt snäll, men folk kunde inte rida lätt på honom. Nu har de dessutom så mycket nerv att de blir farliga.

Så ja, för de flesta ryttare skulle jag rekommendera travare framför dressyravlat swb (men även connemara, och barocka hästar, fjord, haflinger mm)

Det ÄR många travare i lätta klasser.
Nä travaren duger ev till att gå på travet också. Samt skogsridning samt ridning på basic nivå som många håller på med. Dock finns ingen behaglig ridbarhet på dem. Varför helt bortse aveln? Finns ingen som har ekonomi till att köpa en häst för 500 000 kr som ändå väljer travare till ridning. Har ägt vbl travare själv men de har givetvis använts till de det är bäst på. Jag är noll provocerad el intresserad som sagt vad du rider.
 
Det är min erfarenhet att de som är nöjda med vad de själva har skiter fullständigt i vad andra har oavsett om det är häst hus eller make (hund möjligen undantaget)

Samlad eller ökad gång för mig är inte samma som att öka och länga steget, det kan jag naturligtvis.
Så med andra ord är du missnöjd över vad du har, eftersom att du bryr dig väldigt mycket om vad alla andra gör med sina hästar.

Nja, när hästen går ökad trav t.ex, går den ju med mer vägvinnande steg - längden ökar. Takten gör det inte. Så det är då underligt om du kan variera steglängden utan att variera steglängden.
 
Nä travaren duger ev till att gå på travet också. Samt skogsridning samt ridning på basic nivå som många håller på med. Dock finns ingen behaglig ridbarhet på dem. Varför helt bortse aveln? Finns ingen som har ekonomi till att köpa en häst för 500 000 kr som ändå väljer travare till ridning. Har ägt vbl travare själv men de har givetvis använts till de det är bäst på. Jag är noll provocerad el intresserad som sagt vad du rider.
Nä vad bra då, då finns inte jag då. 500 000 var bara en av mina valpkullar under Covid. Dessutom är det en väldigt obehaglig, prestationsinriktad syn på häst att man nödvändigt skulle välja det bästa hela tiden.
Ja, jag skulle kunna tänka mig en lippizaner t.ex. men jag har lika kul med de jag har och de har svårare att hitta bra hem.

Dessutom kan jag räkna, om jag inte har häst på 3 år har jag en halv miljon.

Hoppas verkligen du lät varmblodet få en bra pensionering då.
 

Liknande trådar

Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: holymary
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 387
Senast: Lobelia
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 559
Övr. Grenar Jag vågar nog lägga in en liten film här utan att bli påhoppad. (Om den här borde ligga på dressyr får moderatorn flytta på den) Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 530
Senast: ansk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp