Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

A

anni0001

I ridsportförbundets broschyr "bygga för häst" så finns tips på ridbanor.

Där står bla om hur man gör en enkel ridbana genom att helt sonika häva grus direkt på gräsvallen.

Någon som gjort det? Växer gräset igenom med det samma?

Jag funderar på att lägga en vägduk under och sen grus.
Är bara jag som rider där, ca varannan dag. Täkten är väldränerad av sig själv. Det är bara under tjällossning som den blir lös men då får jag väl hålla mig därifrån.

Har inga pengar att bygga en superbana enligt konstens alla regler.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Grannarna hemma har lagt duk och sen grus, den ridbanan är flera år nu, och fungerar bra! De rider ofta flera hästar om dagen på banan. Det är ett par ställen där det är lite blött vid sånt väder, och lite tjockare grus, men så blir väl de flesta banor efter ett tag.

Duken kommer upp på ett ställe, så kolla hur/om den ska förankras på nåt sätt, så den inte råkar fastna när man sladdar ridbanan sen.

Lotta
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Ahaa! Kul!

Hur tjockt lager grus har de lagt?
Vet du storleken på gruset?

Hade helst gärna sluppit köpa stenmjöl då det är dyrt.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Det är bättre att skala av grässvålen och sen vägga markduk och sen grusig sand på det.
Gräset växer igenom fort.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Bara grus direkt uppepå gräsvålen funkar endast mitt på sommmaren när det är som torrast ute, dessutom växer gräset igenom efter ett tag.

Dessutom är det stor risk för att den blir "bucklig" eftersom marken ofta rör sig mera än vad man kan föreställa sig...

Skala av matjorden, lägg geotextil, grovt grus, geotextil, stenmjöl och sedan själva tramplagret.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag gjorde en enkel ridbana hemma för några år sedan. Skalade bort grässvålen och lade sedan på lämpligt ridbanegrus. Efter rekommendationer lade jag på ett ca 10 cm tjockt gruslager, men det visade sig vara alldeles för tjockt - fick köra bort hälften igen.

Banan funkar väl hyfsat om det inte är för blött. Ogräs får man ju ändå (fröogräs), så det måste man hålla efter i vilket fall som. Jag harvar banan med en av hästarna och en enkel pinnaharv :)

Att lägga gruset direkt på gräset tror jag inte blir bra.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag tänkte göra så. Jag hoppas det ska bli bra. Vi har gjort en del markarbeten för bil-vägar och lagt duk och sen olika väg-grus och det har blivit bra.

Jag har lerjord, jag tänkte eventuellt börja ännu mer budget och bara göra en bana för att se hur jorden uppför sig.

Platsen jag tänkte lägga är relativt torr förutom det faktum att underlaget är lera. Jag tror verkligen min bana kommer att blir suverän så småningom för leran är ju sviktande och sedan lägger jag markduk och grus. Jag tänkte nog lägga 5 cm grus till att börja med, sedan måste jag ju vara lite försiktig när det är vått och sladda den ordentligt, inte ha uppställda hinder utan byta plats pm man hoppar.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag skalade av svålen och la 7 cm natursand - funkar bra

Jag har naturlig dränering då den ligger i en slänt
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

*KL*

Ni som har gjort någon sådan här budgetvariant, har ni möjlighet att lägga ut bild på hur banan ser ut?

Har pratat med lite grävfolk ang denna idé, men de har varit skeptiska och alla vill ha bärlager under med... Befogat å ena sidan, men kanske fungerar något budgetalternativ med!?
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Det där såg ju ridbart ut i alla fall! :) Kan tänka mig hästarna uppskattar det som "hag-inslag" också!
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

.. men då blir det ju ingen budgetbana utan en svindyr bana ( för min plånbok iallafall!)
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Vi har oxå lera, men som sagt, det är bara mjuk på vårarna. Red direkt på vallen från maj till november, när tjälen kom. Sen fick jag vänta på snö och när den var på plats så skottade vi planen med traktor.

Dock kan jag inte hoppa direkt på gräsvallen då hästen är barfota bak på sommaren så jag kan inte sätta brodd. Därför vill jag ha grus.

Ang att ta bort grässvålen. Det är inte så att rötterna binder en hel del av leran??
Tanken var att klippa banan riktigt kort m gräsklippare, sen lägga vägduk och sen grus. Då kan inte gräset växa igenom.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Vi har ridbana på högt belägen sandmark. Svålen skalades av, ingen duk, och grus på. Inte optimalt men fungerar helt ok, den blir lite slirig om den blir för lös men aldrig blöt eller stenhård. Det är nog lite för grov sand på den, lite mindre korn så skulle den nog sätta sig lite bättre.
Lite gräs (maskrosor...) växer upp men inte så att det är ett problem. Den harvas/släpas ju då&då också.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

ja det är perfekt om man har sandmark, men vi har bara lera. Därför tror jag vi tvingas ha duk om inte lera och underlag ska blandas när det är som kladdigast.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Del av citat:
och lade sedan på lämpligt ridbanegrus. Efter rekommendationer lade jag på ett ca 10 cm tjockt gruslager, men det visade sig vara alldeles för tjockt - fick köra bort hälften igen.

Och vad heter den sortens grus när ska ringa o beställa från krossen?
Räcker det med bara 5cm till att börja med blir det ju verkligen budget!
Såg ut precis som jag har tänkt att jag skulle kunna ha det!
Jättefina bilder!
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

*KL*

hehe
Jo, 0-8 kunde jag gissa mig till, men - "Stockholmsgrus", den kunde jag inte! Tack för den, ElCamino! smirk

Men inte så noga med hur det är sorterat då, man tar det man får tag i? Typ markbäddsgrus? Men det kan väl vara rätt så grovt har jag för mig...

Har förresten eget sandtag, men det är riktig mjälsand... Kan man ha det till nåt vettigt, tros? ...mer än att förbereda hästarna för "beach-2009", då!
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag skulle inte använda ren sand... den "rullar" ju oftast,vid krossat grus så är stenarna kantiga och hakar i varandra. Sand är runda korn och rullar så sandbanor blir ofta tunga och hala.

alltså, 0 - 8 är inte det stenmjöl typ??
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Hoppar in med en anläggares erfarenhet. Har dock aldrig anlagt en egen ridbana men planerna finns....

När man anlägger typ grusgångar brukar man svåla av, rulla ut markduk (geotextil) lägga bärlager ca 10-15 som man vibbrerar hårt med en vibratorplatta (0-18 dimensionen funkar bra), sist gårdsgruset max 4cm annars blir det jobbigt att gå i. Om man vill höja ytan behöver man inte svåla av, gräset ruttnar under så småningom.

Att få en bra ridbana genom att bara lägga sand/grus direkt på gräset fungerar nog bara en tid, leran under 'äter' upp sanden så småningom.

Stenmjöl och sand som läggs för tjockt lager blir nästan som kvicksand när det kommer regnperioder även med duk under, det är bra att veta. Har en ridbana i min närhet som sällan kan användas annat än torra sommarperioden, däremellan sjunker man ner i eländet.

Skulle jag anlägga en ridbana på en del av vår vall skulle jag satsa på en duk, skita i att svåla av, lägga på 10 cm 0-18 grus som jag vibba ordentligt sen lägga på 4-5 cm mursand alternativ stenmjöl, dessa är lite grövre än vanlig sand. Vanlig sandlådesand blir lätt 'kletig' tycker jag.
 

Liknande trådar

A
Anläggning Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg. Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på...
2 3
Svar
55
· Visningar
23 649
Senast: benson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp