Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Vi har en ridbana direkt på vall. Den fungerar alldeles utmärkt och är idag sex år.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

dvs, du har grus direkt på gräset?
Vad för storlek på grus?
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

KL
Jag anlade en ridbana på gården jag hyrde förrut, vi la 5 cm sand direkt på vallen (lerjord), sen fyllde vi på med några cm varje år. Banan är kanon, både att köra och rida på. Den ser fin ut än i dag, det är nu 6-7 år sedan den gjordes.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Det var den som stod modell till min bana.
Jag åkte hem och gjorde något liknande.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Sand uppepå vallen, bara?
Vanlig "sandlådesand"?

Vill väldigt gärna se bilder om ni har!!!
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag har först kulgrus och sedan kabelsand på det.
Bild finns i mitt Bukegalleri
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Det är bättre att skala av grässvålen och sen vägga markduk och sen grusig sand på det.
Gräset växer igenom fort.

Även om man lägger ett lager på 10 cm stenmjöl och sedan packar det väl och sedan lägger lagret som man skall rida i?

Är äntligen på gång med ridbana hemma. Väldränerat och sand under grässvålen. Är rädd för att det blir för mjukt annars.

Hälsning Maja
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Markduk lägger man ju för att materialet inte ska försvinna ner i backen.
Har man bra mark under så fungerar det säkert att bara lägga sand, men man får nor rida lite försiktigt vid dåligt väder.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

puttar upp tråden och KL

har varit i tråden( även PM:at inte_ung och tackar för svaret ) och läst gällande detta med billig ridbana och har även angagerat sambon i min tilltänkta ridbana även varit till "grusgropen" för att titta på olika matrial

men behöver hjälp av lite kolka bukare

1 min tilltänkta ridbana ska vara på en åker sambon menar på att skala av gräslagret gräva bort matjorden och sedan i med en markduk ( där sprack min budget) och sedan matrialet ( finns allt mellan 0:70- stenmjöl)

här motagets tips gärna utan tillbehör markduk ( var och googlade lite och insåga att denna markduk var SVINdyr)

ja kom med tips

// vickis som ibland är snål
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Vet ju inte hur stor ridbana du tänkt göra, men jag tänker iallafall köpa min Fiberduk på B***M*x :) Inte jättedyr
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Vet ju inte hur stor ridbana du tänkt göra, men jag tänker iallafall köpa min Fiberduk på B***M*x :) Inte jättedyr

värt och kolla hur mycket fiberduk har du räknat på din ridbana ??

googlade lite och fick tips om viraduk finns på pappersbruk någon som vet något om denna duken ???
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

endera har du en väldigt liten häst eller så kommer du bli väldigt yr ;)

Till er med lerjord och bara sand på vallen; hur blir det när det regnar? Min mark blir ju vääääldigt mjuk då; därför jag tänkte lägga markduk för att hindra leran att kladda så mkt.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Det jag ska bygga heter Picadero det är en spansk/pourtugeisisk motsvarighet till rundcorall.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jaha! då vet jag vad du pratar om! Jag jobbar nämligen på fabriken som tillverkar dessa viror, på väveriet så det är bla jag som gör dessa.
Vi har ju massa olika sorter men vissa fungerar fin fint till markduk, jag har tagit hem sånt som har blivit vävfel i, det har jag under min bana.

Är det någon som har tagit duk från papersbruk? Försvinner lukten?
De luktar ju nått fruktansvärt illa!! Vi får tillbaka dukar ibland för lagning och det går ju knappt att ta in dem det stinker i hela fabriken!
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag har en hel begagnad vira från våtpartiet som jag ska lägga under min ridbana. Den luktar inte nämnvärt illa.
Vi har fått hem viror tidigare och de har inte heller luktat.
Kanske beror på vilken typ av massa som körs.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Ja visst! Det är nog skillnad på vad de används till.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jaha! då vet jag vad du pratar om! Jag jobbar nämligen på fabriken som tillverkar dessa viror, på väveriet så det är bla jag som gör dessa.
Vi har ju massa olika sorter men vissa fungerar fin fint till markduk, jag har tagit hem sånt som har blivit vävfel i, det har jag under min bana.

Är det någon som har tagit duk från papersbruk? Försvinner lukten?
De luktar ju nått fruktansvärt illa!! Vi får tillbaka dukar ibland för lagning och det går ju knappt att ta in dem det stinker i hela fabriken!


Min sambo jobbar på Billerud i Skärblacka (tillverkar bl.a well) och tagit hem beg viradukar flertalet gånger och det luktar inget om dem iaf. Då har de legat ute några dagar ska väl tilläggas så lukten försvinner ganska snabbt
 

Liknande trådar

A
Anläggning Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg. Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på...
2 3
Svar
55
· Visningar
23 649
Senast: benson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp