Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Ahaa! Vad bra med erfarenhet! :)

Just att lägga grus direkt på vallen har jag oxå haft tveksamheter om just eftersom det är så himla lerigt.

0-18, "vibba" och sen på med mursand/stenmjöl. Hade gärna sluppit stenmjölet då det är så jäklarns dyrt...
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Ta mursanden då, har ingen koll på prisskillnanden dock. Lycka till och berätta sen hur den fungerar!
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Tack! Ska återkomma med besked, bygget "blir när det blir" dvs när tid finnes :D
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Känner flera som fått kalkgrus väldigt billigt direkt från kalkbruk (heter det så?). En annan fick slaggsand (spill) superbilligt.
Fördelen med kalk är ju att det stelnar. Jag tycker fin sand är för mögig att rida på.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

En liten fundering bara - har själv tankar på att lägga sand rakt på torr hård gräsmark.... men..... behöver man inte ha någon sorts kant? Alltså en ram runt gräsbanan så att sanden stannar på plats o inte putts längre o längre ut i kanterna??
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Och vad heter den sortens grus när ska ringa o beställa från krossen?
Räcker det med bara 5cm till att börja med blir det ju verkligen budget!
Såg ut precis som jag har tänkt att jag skulle kunna ha det!
Jättefina bilder!

Ja, du har ju redan fått svar här i tråden - det är 0-8 grus som jag har använt. Men jag hade heller ingen aning om att det kallas för Stockholmsgrus. Inköpt på ett skånskt grustag - tror inte de benämner det Stockholmsgrus där!

C:a 5 cm var lagom de första två-tre säsongerna. Men sedan fick jag lägga på ytterligare grus efterhand (hade ju gott om det i reserv).
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

..... behöver man inte ha någon sorts kant? Alltså en ram runt gräsbanan så att sanden stannar på plats o inte putts längre o längre ut i kanterna??

Om man skalar bort den översta grässvålen så blir det ju automatiskt en kant som håller gruset på plats. Annars misstänker jag att man behöver någon form av ram.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

*KL*

Gissar att den som skrev "Stockholmsgrus" syftar till att Stockholm har riktnummer 08 ;) Inte att det är någon slags grusbenämning i övrigt... Man säger ju 0-8 om en viss storlek på tex stenmjöl...
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

hej, ungefär hur mycket kostar geotextil till en ridbana 20x40 :P
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

0-8 grus brukar även kallas sättsand om man inte bor i stockholm då.....Det är mycket riktigt kornstorleken man skriver.

Geotextil behöver bara var i ett lager så det är bara räkna ut kvm, vilket borde bli 80kvm på en ridbana 20x40m.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Äsch tryckte iväg för snabbt....Kvmpriset får du nog ringa typ Stenbolaget eller liknande där de säljer marksten för trädgårdar. Jag har inga såna priser i huvudet då vi köpte det på rulle, 400kvm åt gången.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Fast 20x40 är väl ändå 800 m2? :angel:

Var köpte du dina 400 m2-rullar och vad kostade de?
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

*KL*

Har nu pratat med flera personen inom grävbrancen. En del är helt övertygade om att man måste ta bort all matjord och fylla upp med bärlager osv osv.

Men ett par stycken har faktiskt trorr på idéen att skippa att ta bort matjorden. Den ena hade förslaget duk på gräset, ev en dränerig under den längs med banan. Men annars bara duk på gräset, och sedan ridmaterialet ovan på. De har varit inne på 0-4 eller 0-8 stenmjöl. Och så drar man upp diken runt så dränerar det rätt bra.

En annan trodde på att lägga duk på gräset, sedan lägga ca 10-20 bärlager på duken och sen ridmaterialet ovanpå det.

I och med att man inte tar bort matjord och grässvål så behöver man ju heller inte bygga upp så vansinnigt högt för att banan ska komma lite högre än omgivande mark. Vilket man ju gärna vill ha för att det inte ska bli att stå vatten på den. Då är man ju redan i marknivå och så bygger man upåt från det.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

är oxå intresserad av pris.

Apropå gräva ur - vi kommer nog inte ta bort gräset. Vallen är gammal och gräset binder marken super och leran är nu "packad", tar vi bort den så tror jag banan kommer bli mjuk och tung. Även om gräset så småningom ruttnar under duken så vill jag ha kvar den packade "gamla" lerytan som är idag.

Lägger duk och sedan något slags grus ovanpå, vad det blir får bli en jämkning mellan pris och ridbarhet.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Gud vad trött jag var då, :grin:....de 400kvm rullarna åker jag bara och hämtar då jag bara är anställd inom ett anläggningsföretag men jag tror jag hört en siffra på ca 3500kr för en rulle, men jag kan kolla med chefen mer exakt. Vi köper dom från Swerock här i Västerås och de finns i olika tjocklekar och storlekar. De tjockaste använd under vägar medans de tunnare som vi i trädgårdbranchen använder används under markstensläggningar, murar och grusgångar de är även lite billigare. Men dessa räcker helt klart till paddock.

Alltså gräva eller inte gräva, gräset ruttnar under då det täcks av bärlager samt av ridmaterialet. Det kommer alltså inte komma upp igenom duken. Sen om man vill ha nivåskillnanden eller inte är ju en smaksak.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jätteintressanta ideer!

Är själv i planerna på att anlägga en snik-ridbana.
Jag har lite svagt sluttande lergjord med grässvål.
Tänkte att grässvålen får vara kvar för att binda ihop marken, markduk på det och någon form av ram för att hålla gruset på plats.
Jag ska alltså ha ridunderlaget direkt på duken. Frågan är då hur djupt behöver det vara och vad ska man satsa på.
Det behöver packa sig ganska bra för att inte leran under ska bli gungfly under vissa delar av året. Sommartid behöver inte ridbanan fungera så bra eg.
Under den ljusare tiden på året har jag andra ridalternativ. (Bara under den tråkigaste och mörkaste perioden jag vill hålla mig runt stallknuten).
Några pratade om bara 5cm stenmjöl? Räcker det, finns det inte risk att duken kommer upp då? Den minsta fraktionen är väl stenmjöl 0-0 typ sen finns det olika varianter av samkross typ 0-2, 0-4, 0-8 osv?
Vad ska man välja och hur djupt?
/T
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag har gjort så.
Men med ett grövre "kulgrus" i botten.
Och så kabelsand så det.
Jag har fått lägga på några gånger men det håller bra.
Då så har vi också grävt ner några dräneringar runt själva banan för att vattnet skall komma bort.
Marken under banan är till mer än hälften pinnmo med litet jord på men i ena hörnet så blir det mindre stadigt.

Banan fungerar större delen av året.
På vintern så vältar vi den så att det blir packad snö och is som håller långt in i snösmältningen.
Och i november när den inte håller så rider vi ändå inte.

Jag har banan till när det är för hårt för att rida på grusvägarna eller för mörkt för att rida ut då den har belysning.

Bild finns i mitt galleri.
Nu så växer det gräs och annat genom gruset, men det är bara bra för då så dammar banan inte och den sviktar fint.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Vi har gjort en budgetbana. Bara stenmjöl direkt på vallen, ingen duk. Vi la på kanske 5-10 cm tjockt lager. Det har kommit en del ogräs, men jag tror det mesta är fröogräs, dvs det kommer inte underifrån. Ju mer vi rider desto bättre håller det sig, och så släpar vi en balk över banan några gånger i månaden.

//Kopia
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

delvis kl

Hur mycket går en sk. "budgetbana" loss på? Funderar lite på att göra en här hemma:)
 

Liknande trådar

A
Anläggning Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg. Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på...
2 3
Svar
55
· Visningar
23 649
Senast: benson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp