Bukefalos 28 år!

guppyfrågor

Tada!!!!! ca 30 yngel so far........ 4 ynglande honor på en gång, tack till den som uppfann yngelbox med avdelande skiva :bow: :bow: :bow:
 
finns det nåt trick på att få honorna dräktiga?
har både honor och hanar men hur ska man egentligen göra? :confused:
 
:DDet sköter de så bra själva så!!! Men temperaturen ska vara ca 26-27 grader har jag märkt. Är det kallare så vill de inte lika mycket, likadant när det är dags för födsel. Då ska det vara lite varmare ändå... 27-28 grader ca. Men ha fler honor än hanar beroende på hur stort akvarium du har så ska du nog snart få bebisar :D
 
märkte just efter att jag skrivit inlägget två små bäbisar!
vet ju inte om det är guppys eftersom jag har några andra sorter också men ändå det är i allafall bäbisar! :D
 
Vanlig zoohandel. Min är en sån som flyter i akvariet, med galler i botten så ynglena ramlar igenom. Man kan även sätta en liten skiva på mitten, så kan man ha två honor skilda från varandra där i. Jag tycker den är bäst, för så kan honorna inte äta upp sina bebbar....Det finns en nätbox oxå man hänger på akvariekanten, men då är honan och ynglena i samma, och därmed finns risken för att många försvinner....
Jag köpte den för 50 kr... har sett den mellan 50 och 55.
 
Tack! Nu verkar det ha smittat. Alla ynglar nu..... har just nu i skrivande stund 3 honor som håller på och ynglar och har fått sammanlagt 77 yngel.... har inte räknat dem på en timme nu så det är säkert fler....
Nu ska jag fixa till akvariet lite med mera växter så de kan gömma sig lite..... :D
 
77 yngel!! :eek: :crazy:
Jag har en liten fråga till er som får en massa guppyyngel hela tiden, vad gör ni av alla småfirrarna sedan? Om man inte har flera riktigt stora akvarium får de ju inte plats, och jag har märkt att det är svårt att hitta hem till guppys, inte ens zooaffärer vill ha dem, eftersom de redan har för många. Jag och mitt ex hade nämligen akvarium förut, och guppysen ynglade av sig hela tiden...Till slut var vi tvungna att strunta i yngelboxarna, och låta föräldrarna äta upp de som inte var så starka och snabba och hann gömma sig. :crazy:

(Vi fick förresten ett par siamesiska tvillingar en gång, de satt fast längs med bukarna, och en av dem var död, så den stackars levande tvillingen kämpade förtvivlat med att simma. Vi fick avliva den lille...)
 
ja, nu har jag fått en 20 till så snart är jag uppe i 100.... :crazy:
Nu kommer jag att bli kallad för grym och djurplågare säkert, men jag använder ynglena som foder till större fiskar som äter levande foder.
Det är det billigaste alternativet faktiskt.
Jag jämförde kostnaden med att köpa levande mygglarver, mjölmask etc. men kom snabbt fram till att inköpet av ca 10 guppys och låta dem föröka sig lönar sig stort i längden.
Nu är värsta födselperioden slut, och då får guppy-ynglena växa till sig lite i några veckor innan de används som foder. Eftersom jag fått småkullar lite nu och då så har jag alltid ett gäng som är "lagom" stora.

Jag har även sparat 10 yngel som nu går i mitt 110 liters och får växa och bli vuxna framtida avelsfiskar.

Det akvarium jag använder till mina guppys är ett 54 liters, med pump, värmare och en jävla massa växter. Yngelboxarna är i nuläget överflödiga, men innan hade jag inte så många gömställen för ynglena. Nu kan de gömma sig i skogen, så nu kan jag ställa undan boxarna. De är bra att ha oxå, då man får lite mer koll på hur många yngel som kommer ut. Men nu känns det som att det inte är så noga, när man börjar komma upp i sån mängd.

Innan körde jag med två baljor. En med vuxna fiskar i, som sattes i box, ynglade och sen fick gå tillbaka i baljan, medan ynglena flyttade till yngelkar bredvid. Men det blev så paltigt och onödig stress att flytta fram och tillbaka, så nu får de bo tillsammans i stället. De som överlever, överlever.
 
Aha! Det verkar ju vettigt! Vi slutade ju använda yngelboxen just för att de större fiskarna (och även föräldrarna) skulle käka upp ynglena, annars blev det ju alldeles för många... :smirk:
Jag tycker inte det är mer grymt än att ge mygglarver egentligen, jag menar, de är ju också levande, och de slurpas upp väldigt snabbt! :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 845
Senast: LindgrenV
·
Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 643
Senast: Yrja
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 934
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp