Bukefalos 28 år!

Gymkhana-tråd

Sv: Gymkhana-tråd

Fler glade gymkhana (eller games som det heter) ponnier

dbcf


dbcf


dbcf


dbcf


dbcf


alle bilder er tatt av Eivind Roaldsøy
 
:bow::bow::bow:

Ett bra inlägg och bra bilder på en fin ponny!

Jag tycker att folk i allmänhet är väldigt snabba dömma andra, speciellt andra ridgrenar. Detta tycker jag är jätteunderligt! Vi ryttare bör väll hålla ihop, eller?
Vi drivs ju av samma häst intresse!

Rötägg finns det i alla sporter och på alla nivåer! Men för en liten sport (i sverige) så är det tråkigt att folk inte vill se till flertalet bra ryttare/hästar utan bara snabbt dömmer efter att ha sett en som gjort bort sej!

Hur ekipagen värmer upp ser man sällan inne på tävlingsbanan, men man ser sällan någon dressyr ryttare eller hoppryttare som rider fram inne på banan som de ska tävla på, det betyder ju inte att dom inte värmer upp!

Vi som håller på med hästar borde ju stötta varandra istället för att se ner på varandra, det finns det ju tillrekligt med andra sporter som redan gör!!

// Jessica
 
Sv: Gymkhana-tråd

Takk skal du ha, er helt enig med deg. Vi hestefolk burde holde sammen og slutte snakke stygt om hverandre bare fordi noen gjør ting annerledes en det vi gjør dem selv!
 
Sv: Gymkhana-tråd

för att de jag har sett har varit förjävlig ridning. jaaa . har sett en som sagt som man verkligen märkt det på..

Lustigt att folk inte blir minst lika upprörda när det gäller hoppning. Där kan jag också garantera att flera av fallen är slit o drag och banka. Så ska alla döma dig efter alla andra?
Då borde du avråda folk från att hoppa också. :mad:
 
Sv: Gymkhana-tråd

Okej det är så här att i min ridklubb funderar vi på att börja med Gymkhana, och jag har fått tag på en del saker man kan göra :D men det jag undrar över om ni vet ågra övningar som man kan använda för att mjuka upp hästen och olika tillvägagångssätt till att träna hästen (t ex att inte vara rädd för hästar som springer mot dem och liknande :D). Jag har mina åtsikter om Gymkhana och dessa är positiva och går inte att ändra på, jag vill hellre träna för hästens fördel än för min, så alla som vill klaga på mig för att jag vill börja kan hålla det för sig själv, inget ni säger kan ändra på vad jag vill göra :) tack på förhand // Sandra ;D
 
Sv: Gymkhana-tråd

OK, skal fortelle litt hva jeg trener!

Når vi begynte med å trene min ponni så trente jeg mye så hun skulle bli følsom for vekt. Ikke bare når man skal svinge, men også når man skal stoppe. Jeg red masse volter og volter tilbake. Ganske store først og så gjorde jeg de mindre og mindre. selv om voltene tilbake ble ganske små etter hvert så gjorde jeg store svinge når jeg red games.
Når vi begynte med race så red jeg de først sakte. I trav på transport strekkene og i skritt når jeg skulle gjøre noe, så økte jeg tempoet etter hvert. Ponnien forsto ganske fort hva hun skulle og dermed ble tempoet for høyt ganske fort. Så etter min første tävling med henne tok jeg et steg tilbake og begynte å gjøre racene veldig lungt igjen. Det gjorde jeg i 1/2 år før hun begynte å høre på meg såpass at jeg ville øke tempoet igjen. Jeg trente også en del games på hack fordi min ponni la seg på bittet og dro. Med hacken kunne hun ikke lene seg på hånden min og hun måtte derfor balansere seg selv. Etter å ha ridd på hack en stund ble hun mye bedre når jeg trente med bitt.

Ang å venne til vekslinger så begynte vi med å ri på en storvolte. De rytterene som red ytterst gikk på høyre hånd og de som red innerst red på venstre hånd. Så red vi rundt der og vekslet. Når dette gikk greit i gallopp så begynte vi å trene på rett linje. Dvs at den andre ponnien kommer rett mot deg. Da tok vi ned farten igjen. Med en gang en ponni viste noe misnøye tok vi et steg tilbake.

Min ponni var omtrent umulig å veksle med det første året. Nå kan hun veksle med de ponniene som kommer rolig. På tävling red jeg som regle først eller midt i når det ikke var vekslinger hånd mot hånd.

Venne til utstyret må man bare ta gradvis. Det vikitgeste er å ikke tenke så mye på det. Bare gjøre ting rolig men være forberedt på at ponnien kan skvette eller bli redd. Om man rider bort og viser ponnien utstyret så blir den ofte reddere enn om man bare gjør ting som om det skulle være en selvfølge. Husk at ponnien kjenner om du spenner deg osv.

Håper dette var til hjelp og at du forsto norsken min... ha det gøy, gå sakte framover og varm godt opp både menneske og ponni før hver ridøkt!
 
Sv: Gymkhana-tråd bilder istället!

Jisses här fanns det många konstiga åsikter :P

Kort och gott, jag rider gymkhana tillsammans med ryttare från landslaget och nybörjare en härlig mix och har aldrig upplevt NÅGOT av detta som vissa påstår exsisterar. Gymkhana må vara en mindre ganska ny sport i sverige men det betyder inte att utövarna skiter i sina hästar och misssköter sig. Ponnyerna älskar det och det är hur roligt som helst! Ska vi prata om att slita på hästarna kan vi ju prata hopphästars framben. Handlar nog mest om fördommar, fått en känsla av att det finns många som ser ner på gymkhanan och inte ser det som en riktig sport av någon anledning. Allt ska handla om dressyr och hoppning typ.

Iaf, gymkhana är skitskoj och jag hoppas att fler börjar utöva det!

btw enligt internationella regler frå hästen vara max 152 cm hög. :)
 
Sv: Gymkhana-tråd bilder istället!

Svar till hoppbruden
Det är många hästar som hade klarat beiktningen ja, alla är friska som nötkärnor.,
Och de blir tränade och ridna exakt lika mkt som hopp/dressyr hästar. Och när de galopperar i den farten så är det inte alla hästar som har framme öronen. T ex min ponny, den har bak öronen men den tycker det är kul för det. Så snacka inte när du inte vet.
 
Sv: Gymkhana-tråd

en sak till. som är vanligt. ett exempel, hästen står i 3 månader, går sen tredagars gymkhanameeting sen står den ytterligare tills nästa tävling.. Det är ju JÄÄTTEBRA. eller att racea fram och tillbaka i en paddock 365 dagar om året e inte så bra. rids aldrig någon dressyr. men visst börja du med det:) viill du ha en sur och kinkig häst efter ett tag, de väljer ju alla själva. tycker det förstör iaf. Min åsikt och jag har sett mkt när det gäller gymkhana. kommer ite ändra den iaf. finns 5 hästar som jag vet som skiftar mellan gymkhana och hoppning vilket jag tycker kan vara bra iaf.

Det där tyckte jag kändes ganska överdrivet.
Vem säger att man inte rider en gymkhana häst dagligen precis som alla andra hästar?

Jag har 3 kompisar som tävlar i gymkhana men ingen av dom låter deras hästar bara springa i paddocken. Dom rider dressyr, ut i skogen, hoppning och även 2 av dom rider distans (mest som hobby hemma tp) men att dra att gymkhana ryttare över en kam känns dåligt.
Det är lika som att säga att alla hoppryttare bara hoppar maxhöjd och gör det varje dag. Det är liksom inte sanningen :angel:
 
Sv: Gymkhana-tråd

Jag blir så trött på alla som nonchalant viftar undan olika ridsätt höger och vänster: alla olika skolor kräver arbete och tid. Det är inte bara att sätta sig upp och sedan är man banne mig elit utan det kräver oändligt mycket jobb och tid, oavsett om det är dressyr, western, hoppning, körning eller hästpolo! Ingen ridgren är mindre värd än den andra så länge den siktar på hästens och ryttarens välfärd och gemenskap som jag hoppas att de flesta gör! Gymkhana är en varierad och rolig sport och som i grund och botten kräver mycket dressyrarbete, lydnad och teamwork av ekipaget- att tuta och köra funkar inte i någon ridgren. Fan åt alla som tittar ned på andra bara för att de inte ägnar 100% åt hoppning eller dressyr. :mad:

// Newage-hopp-och-dressyr-ryttare

:bow::bow:

Jag själv rider bara dressyr och hoppning, men jag har all respekt om gymkhana och övriga sporter också!
 
Sv: Gymkhana-tråd

För att hästen ska kunna vända som den gör , så behöver den dressyr, för att man ska kunna rida en häst i alla möjliga grenar så är dressyren grunden, kan inte hästen dressyr så kan den inte vända som den gör .

Jag är väldigt intresserad av gymkhana och skojj tränar det hemma med min DRESSYR ponny . Hon tycker det är jätte kul och har öronen framåt hela tiden .
Vi gör av och upp-hopp i galopp , jag sitter på henne och tar upp saker från marken i trav , hon är en c-ponny , men hon kanske inte springer jätte fort , men hon är lydig , för att vi har ett starkt band mellan oss, och vi tränar dressyr. Gymkhana hästar springer inte bara fram å tillbaka i ett ridhus , dom gör så mycket mer . Men vissa tror att det är det ända dom hästarna gör . Men kan du tänka dig att hästarna måste ut och klättra för att få upp muskler i t.ex. bakbenen för att kunna stanna så hastigt ? Balans för att kunna vända på en sån liten yta . Dom tränas inte bara i ett ridhus . Du kanske borde kontakta en gymkhana tränare och fråga hur dom tränar sina hästar , och fråga om dom verkligen går i ett ridhus 365 dagar om året ?

Jag tycker iaf att gymkhana är en rolig gren där både häst och ryttare fungerar tillsammans , för att kunna gör det dom gör . (:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 603
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 782
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp