Bukefalos 28 år!

Ha bädden flera säsonger?

OK..då hade jag inte drömt det i alla fall..:))

Men..jag högtryckstvättade faktiskt fölboxen efter fölningen förra sommaren..och hade då bädden i.
Som Du säger var det så hemskans med broms och mygg så vi hade inte en chans att ha hästarna ute helt och hållet på hela sommaren..och fölis och mamma fick under första tiden nöja sig med att bli promenerade med i hagen..de fick panik båda två efter en halvtimme..och då var det bara att bege sig in igen..
Men..för att återgå till bädden...gick alldeles utmärkt att tvätta väggar och så med bädden i.
Funderar faktiskt själv att följa Din idé till sommaren...kanske...har inte funderat klart ännu...men det bär emot att lyfta ut perfekt sammanbrunna bäddar för att sedan få lägga ner ett hästjobb igen för att få dem fina..
 
Vad hade du för bädd då?

Jag hade ju halmbädd för fölningen. Sen dagen efter fölning så kastade jag ut det som blivit 'äckligt' av fölningen. (Det var skitväder så jag kunde inte ha dem ute tillräckligt länge för att ta ut hela bädden och lägga ny.

Efter cirkus en vecka bytte jag hela bädden, men dagen innan jade jag gett mig på atts kura väggarna (stoet reste sig och slet navelsträngen så det blev vackert blodbestänkta väggar) och då med hink och skurborste. Men det blev hur vidrigt som helst i kanterna (därför åkte den helt).

Men det kan ju vara skillnad mot halm och spån kanske. Jag får fundera på hur jag ska göra. Sen med risk för att få tvättfanatikerna efter mig så anser jag inte att det är så himla viktigt att skura boxarna varje år. Det är ju samma hästar som står där och de är ju van med bakterierna och bacillerna som finns där. Och mig gör det ingenting om det syns var hästarna har kliat sig och gjort gråbruna märken etc. (Bajsar mot väggen gör de rätt sällan, men det skrapar jag bort när det torkat isf)
 
Jag hade en spånbädd som underlag...den var nygjord för tillfället d v s fölningen...och sedan fyllde jag på med massor med halm.
Fölningen sölade inte ner nämnvärt men jag tömde ut all halm direkt efter...och bytte ut den mot ny.

Så..vad jag menade var att jag hade spånbotten kvar när jag tvättade.
Och..tyvärr är jag lite känslig mot just det där med klimärken och skit på väggarna...så det blir till att bita ihop och tvätta.
Vi har murade boxar med vita väggar..så om jag "glömmer" tvättningen...syns det verkligen...:)))
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 607
Senast: manda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 637
Senast: Imna
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 281
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp