Bukefalos 28 år!

Ha hästen bredvid mej...

E

eiwo

En häst i stallet går inte att leda om han inte går bakom en :crazy: Det är inte min häst men jag måste hantera den flera gånger i veckan då vi delar på insläpp/utslöpp osv. Ägaren leder honom alltid bakom sej, men jag känner att jag inte litar på honom tillräckligt för att göra det då han har sprungit över både mej och mamma ett flertal gånger (noll respekt för människan känns det som). Har försökt 'plocka fram' honom, ledit honom i grimman osv. men han stannar bara och vägrar gå om han inte går bakom mej. Vad kan jag göra? Har pratat med ägaren och det är okej att jag leder honom som jag vill, men hon hade inga tips på hur jag skulle kunna göra det eftersom hon inte kan/vill leda honom bredvid sej (han har alltid gått bakom, ända sen han föddes). Tacksam för tips och råd!
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

kanske kunde använda dig av ett dressyrspö och bara peta han lite när du går (eller iaf försöker gå :D) Bredvid eller ta hjälp av någon som går bakom honom och "puttar" fram han lite... :)
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

Om det är någon annans häst o den är van att gå bakom o dessutom springer över folk, så är det upp till ägaren att uppfostra den, innan du ska behöva hantera den
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

Låt ägaren leda hästen själv isåfall.
Har haft ett liknanade problem här i stallet. Ägaren ville inte att vi andra skulle leda hästen bredvid oss eftersom hon hanterar honom enligt NH.
Själv är jag gravid i 9e månaden och vill inte bli översprungen av en häst bakrifrån, så nu får hon leda sin häst själv.
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

Min treåring var precis likadan, han vägrade att ha mej i höjd med sitt huvud eller längre bak. Dessutom är han sådan, unghäst som han är, att han plötsligt kan göra ett kast, och man kan se det på honom i ögonen om det är på gång. Jag ville kunna se honom när jag leder honom men att han ändå uppfattar mej som ledare. Jag är ensam.

Jag gjorde så här: när jag leder honom på ett lugnt ställe (hagen eller ridbana e.d.) så leder jag honom i åttor. Då och då, lite som av en tillfällighet, hamnar jag naturligt i en annan position i förhållande till hans huvud. Efter några träningspass så kunde jag snart glida längre bakåt mot bogen och lite längre stunder och även räta ut honom. Nu fungerar det utmärkt!!!

När han är på väg bortåt från mej i åttan och jag befinner på yttersidan i kurvan så trycker jag med pekfingret på hans huvud för att rikta honom i sväng bort från mej, in mot mitten igen. När jag är inuti öglan går han mest runt mej lite som longering i miniatyr. Det är alltså små åttvolter jag gjort. I början har det inte varit helt lätt att kontrollera hastigheten samtidigt som riktningen, men vi har kommit såpass långt att det snart går att ordna det också. Vill han stanna är det enkelt att mana på honom eftersom han hela tiden är böjd så når jag hans bakdel lätt.

Jag ledde honom också i volter i början på kanske 10 m i diameter eller så, med mej på innersidan, då var det lätt att glida bakåt en smula i positionen och glida fram igen och öka efterhand. Det var egentligen detta jag gjorde allra först, men du får prova vilket som är lättast att börja med för din del, åttvolter, volter eller serpentiner eller vad.

Jag håller nu på att vänja honom att bli ledd enligt Tobbe Larsson, dvs att jag har ett längre spö med mej som jag kan lägga på hans bakdel för att visa att han ska gå framåt, medan jag går vid hans bog. Hela tiden har jag konsekvent använt röstkommandon, det är en väldigt bra brygga när man ska lära hästen nya hjälper. Det är viktigt att han faktiskt stannar när du ber honom fast du står vid hans bog.

Jag har också varierat med att leda honom längs en liten slingrig bana jag ritat upp i mitt huvud mellan stenar och ojämnheter i hagen. Jag går vid hans bog och bestämmer exakt om han ska runda stenen till vänster eller höger etc, varje steg, precis som om jag tömkörde honom, men jag använder bara grimma, grimskaft och ev. dressyrspö, och går bredvid på ena sidan. Detta tränar fokusering och samarbete för båda. Jag tar en kort sträcka i sänder på typ 20 m, men den ska bli rätt.

Så småningom ska vi börja träna tempoväxlingar också är det tänkt.

Med tiden kommer du att kunna avancera så att du går i höjd med hästens bakdel medan du leder honom helt kontrollerat, men det ska du förstås inte göra utanför ridbanan eller om du inte känner honom väldigt väl. Nästa steg är tömkörning/arbete på lång töm.

Du kan också experimentera med olika utrustning. Med en kapson får du bättre kontroll över hästens böjning, så den blir mer korrekt. Repgrimma är lite skarpare, liksom hingstkedja. Prova olika saker och se hur de påverkar just din häst. Prova olika längd på grimskaftet, longeringslina, rep etc, och att använda tyglar som när man rider, men att du går bredvid istället! Ni blir säkert båda klokare av all övning!!! Och detta har ni sedan god nytta av i allt annat ni tar er före tillsammans!
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

En sak till: man brukar säga att en häst accepterar människan som sin ledare om den går bakom. Men eftersom den här hästen flera gånger har sprungit över er så har han inte accepterat erat ledarskap alls!!! Att en häst går över människor är mycket allvarligt, och det är viktigt att hästens ägare tar itu med detta omgående. Horsemanship har många bra tips för detta. Kanske är det läge att gå en kurs. Annars kan det hända en riktig olycka en dag, och olaten kan förvärras.

Bra tips är att alltid flytta på dina hästar, lite då och då. Den som flyttar på den andre bestämmer. Kanske behöver denna hästen påminnas väldigt ofta. Join-up några gånger är också bra.

Jag är inte emot att man använder hingstkedja, rätt använd. Det innebär att det aldrig är människan som rycker i grimskaftet, utan det nyper endast till om hästen själv har tagit olovliga initiativ. Så fort hästen släpper efter, och har rättat sej, så ser man till att hingstkedjan släpper efter också. Om den kärvar får man själv peta med fingrarna så den slaknar, kärvar den ofta får man köpa en ny. Man bör lära hästen hur en hingstkedja fungerar innan man börjar använda den på riktigt. Men kanske räcker det med repgrimma på denna hästen. Alla hästar borde läras hur en hingstkedja fungerar, för det är vanligt att man leder en okänd häst med hingstkedja.


Min 2-åring var sådan när hon skulle börja lära sej ledas, att hon kunde rusa på mej bakifrån och attackera mej. Även nu när hon är i tonåren kan hon också få ett ryck ibland. Varje gång jag känner bakom mej att hon är på väg att springa fram mot mej (hon har inte gått så långt att hon blivit farlig utan bara nyps lite, men det är självklart illa nog) så tvärnitar jag framför henne och tvingar henne att backa, oftast tvingas hon backa både fort och snabbt flera steg. Sedan fortsätter jag som om ingenting hänt. Hon gör kanske om attacken en-två gånger men sedan fattar hon och håller sej på sin plats bakom mej. Dock har hon aldrig upptäckt att hon kan flytta en människa hittills, så hon är ett "enkelt" fall. Jag flyttar ofta på mina hästar dagligen. Ett steg hit eller dit, och lite back.

Ett helt annat tips jag snappat upp och praktiserat ibland är om hästen försöker gå om en, då vänder man bara helt om och börjar gå åt andra hållet. Eftersom hästen har hamnat framför innan så hamnar den nu automatiskt bakom, i den nya riktningen. Meningen är att hästen ska tröttna efter några försök. Det kanske också kan vara ett tips för er, menar jag.
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

Låt ägaren leda hästen själv isåfall.
Har haft ett liknanade problem här i stallet. Ägaren ville inte att vi andra skulle leda hästen bredvid oss eftersom hon hanterar honom enligt NH.
Själv är jag gravid i 9e månaden och vill inte bli översprungen av en häst bakrifrån, så nu får hon leda sin häst själv.

Hälsa då ägaren att sann NH innebär att hästen ska kunna ledas från vilken position som helst och att människan ändå har exakt kontroll över den! (Nu var jag krass, men säg det med värme!!!)

Däremot kan det vara så att man under en utbildningsfas bara har kontroll över sin häst ur en viss position tills man kommit vidare i utbildningen. Vanligast är då om hästen går bakom en. Men en häst som springer över människan bakifrån kanske man har bättre kontroll över från bogen, huvudet eller halsen, och då får man börja utbildningen där istället.
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

KL
´NH träning kanske??
 
Sv: Ha hästen bredvid mej...

Känner precis igen problemet, har en precis sån i vårt stall!
Jag har provat många saker, men det som har funkat bästa på våran var att slå grimskaftet ett varv runt näsan, och sen gjorde jag "mini nh" på så vis att jag stannade MÅNGA gånger på vägen från hagen (50m). När han stog still så ställde jag mig i olika positioner och gick i den nya positionen tills nästa halt osv. Det tog två insläpp innan han förstod att han skulle gå in oavsett var människan var... Det är ju ganska tacksamt om hästen vill åt det håll man ska (mat funkar oftast!) för då går den fram utan ansträngning. Beröm mycket när den gör rätt!!!
Det här fungerade för mig, jag leder honom numera som vilken annan häst som helst, kan dessutom ta med stallkompisen på samma gång, vilket var otänkbart innan!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 696
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp