hackamore+ vanligt bett?

Z

Ziemona

Såg någon rida på detta senaste hopptävlingen jag var på!
VARFÖR? och är det tillåtet? har aldrig sett det innan iaf, men jag kanske har missat något?
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Jag har sett det också tror jag...kanske för att man vill ha nåt mer än tränsbett att ta i men hästen är för känslig i munnen...nä jag vet inte!
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Det finns väl kombinationsbett som är utformade så?

Har aldrig sett nåt men hört talas om det. Så det går säkert att använda ett vanligt tränsbett och ett hackamore på samma vis. Hur regler ser ut på tävling vet jag däremot inte!!
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

detta var inte ett kombinationsbett, utan ett rent hemmabygge...
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

"Hembygge"?! :eek:
Fungerade det då, eller såg det ut som om hästen mådde dåligt av det?

I TR står ju att "betsling är i princip fri", så det enda en domare inte tillåter är väl ngt som direkt skadar hästen.
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Jag rider vissa dagar på tränsbett och somliga dagar på hack. Nackdelarna med hack är att det är svårt att göra "finliret" såsom halvhalter och ställningar. Och nackdelarna med tränsbettet är att min häst i fråga tenderar att bli stark (han går körning och är van vid stänger) Började rida på ett kombinationsbett för två månader sedan och det är toppen! Så länge han är uppmärksam och jobbar så är det bara bettet i munnen som verkar och allt "finlir" kan utföras men blir han stark så lägger sig hacket på. Det krävs ju förståss att hästen accepterar trycket på nosen!!
Men det fungerar PERFEKT för oss!!
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

ja, det var ett hemmabygge..Vet inte hur tjejen lyckats få ihop det rent praktiskt, men det var till 100% inte ett "riktigt" bett.
Såg inte så mycket av hästen, eftersom hon stod och höll den, så jag kan tyvärr inte säga något om hur det fungerade..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hackamore+ vanligt bett?

JA men är det ett riktigt kobinationsbett är det ju helt ok, men är det verkligen så smart att sätta ihop något själv? Ett kobinationsbett är ju gjort för ändamålet, vilket detta inte var..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Det var alltså en häst och ingen ponny?
Ja, på häst får man ju ha var man vill...
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

ja, det var häst. Men får man verkligen ha något som inte är ett bett? eller ja, det är det ju... men de är ju inte menade att användas ihop? så i princip kan jag ha dubbla träns och dubbla bett om jag vill? regelmässigt sett alltså?
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Ja, det står i TR:
Sadling och betsling är i princip fri. Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd användas. Alla slags hjälptyglar är förbjudna med undantag för martingal med löpande ringar. Tyglar får endast vara fästa i bettet (-en) eller direkt i huvudlaget Hackamore och gags är tillåtna...

På ponny är det däremot strikta regler...
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Det är fullt tillåtet, man får ha vad man vill bara det inte skadar hästen, såg en som red så på en värdscuphoppning för ett par år sedan, inget kombinationsbett utan ett ponnyhack och ett tränsbett. det finns säker någon anledning till varför dom betslade så...
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Hej!

Att man betslar så är väldigt induviduellt, varje häst är ju olika. Men på mitt sto har det funktionen, att jag rider på hackamoret men har lite extra sväng hjälp och broms hjälp av bettet. :d
Hon går inte att hoppa med bara ett bett i munnen, för då blir hon så het och svårriden. Hon funkar dock bra på bara hack. Problemet med att bara ha hacket är att hon blir fruktans värt stark och inte lika vänd bar. Hon funkar inte på kombi bettet.

Så kan det hjälpa mig ;)
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Det "färdiga" kombibettet jag har har nackdelen att det bara går att sätta på en tygel, alltså kan jag inte själv styra om jag vill ta mer i det ena bettet.
Om man har ett avnligt bett + hack borde det vara en ganska snäll betsling eller?

Hur har du löst det rent tekniskt? Bridong-nackstycke?
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

lundsbo skrev:
Det "värsta" jag sett var någon som red på BARA en kandarstång...

säker på att det va en kandarstång då?
Så det itne va ett vanligt stångbett?
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Jag är helt säker!
Hon sade det till och med själv...
Vanlig kandarstång med tungfrihet...
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Ok... Men varför gör man så? :crazy:
Rider med enbart stången?
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Det kan man undra...
Jag kan tillägga att ryttaren hade kunnat lägga patiens (kortspel..) på nosryggen under ritten, lodplan? näe vågplan...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 243
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
797
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp