hackamore+ vanligt bett?

Sv: hackamore+ vanligt bett?

låter som att hon istället för en kandarstång skulle behöva lära sig å rida...............
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

nä ja förstår dej.........sånt vill man inte säga hursomhelst.....men många skulle behöva höra de lite oftare......
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

lundsbo skrev:
Det kan man undra...
Jag kan tillägga att ryttaren hade kunnat lägga patiens (kortspel..) på nosryggen under ritten, lodplan? näe vågplan...
:rofl:
Men usch stackars häst!
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Min kompis red på vanligt bett+ hackamore. Löste det genom kandarhuvudlag... Hennes häst fungerade väldigt bra på det. Men hon red mest i skogen...
Det är väl ganska individuellt antar jag... Problemet med ett hack är ju att det tar lite längre tid att svänga...
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

lundsbo skrev:
Det "värsta" jag sett var någon som red på BARA en kandarstång...

Varför är de så illa? Vad ska man ha tillsammans med kandarstång? Är det värre med kandarstång än körbett?
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

En vanlig bridong har man till kandarstång.
Jag är inte inne på vare sig körning eller körbett så det kan jag inte svara på...
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Varför skulle det vara negativt att rida på "bara" kandarstången? Finns många hästar som funkar utmärkt på det!
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Denna hästen fungerade i alla fall inte på stången då, som jag tidigare skrev, sprang med huvudet rakt upp och nosryggen var vågrät.

De hästar "som fungerar på" stången, är de lyhörda och lösgjorda? Eller vill ryttaren få de att kröka på nacken? Om de vore mjuka och samarbetsvilliga lär ryttaren kunna rida på ett mildare bett. Visst, det är ryttarens hand som bestämmer hur skarpt ett bett är, men om man rider på en kandarstång med enbart en tygel (finns ju inte fästen i bettet för annat...) så är ju de fina hjälperna med handen helt begränsade.

Detta skapar spända hästar som på sikt har en ökad risk för hältor och ryggproblem.
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Har sett många som haft det. Både som kombination och hemmabygge.
Det är helt okej tycker jag. :)
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Ett tag tyckte någon att jag skulle ha vanligt träns med bett + sidepull pga att hästen ibland kunde flippa lite mkt, som en säkerhets grej i detta fall.
Hade det dock aldrig så här.
 
Sv: hackamore+ vanligt bett?

Ryver skrev:
Varför skulle det vara negativt att rida på "bara" kandarstången? Finns många hästar som funkar utmärkt på det!


Jag har ridit med bara kandarstång på min häst, han var jätte stark & den förra ägaren hade ryckt så mycket i munnen så han bet bara fast, & med en kandarstång slapp jag ta så himla mycket & han tyckte det var behagligt. Iof så hade jag bara det någon gång ibland, men nu funkar han bra på vanligt bett igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 243
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
797
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp