Bukefalos 28 år!

Hade ni avlat?

Sv: Hade ni avlat?

Nu fanns ju felet även innan vridningen av benet om jag inte fattat saken fel ?

Och ta flera föl för att sen se om avkommorna får samma defekt är väll inte helt rätt ?

Så kul är det inte att föda upp hästar och sen få ta bort dom . Ja jag hårdrar saken nu :)

Jag har själv suttit i den sitsen utan att vara medveten om nedärvningen ,med en hingst som visade hög nedärvning på massor av skit och det är inte många hästar som idag lever efter denna hingst och då betäckte jag min 3 åring och då hade inte detta uppdagas om hingsten och de avkommor den hingsten fick togs bort en efter en och det var fruktansvärt tyst om detta .

Det var en hård läxa att ta bort häst efter häst under ett par års tid .

Mia
 
Sv: Hade ni avlat?

Nu låter jag nog mkt cynisk men jag tror att dessa ledinfl är vanligare än vad vi tror somliga uppdagas när det gått så långt att det blivit förändringar iform av pålagringar etc..

Nu ska hon inte avla "hej vilt" men man kan röntga tidigt och efter vad jag läst så tror jag att problemet består av att hon vred sig så illa efteråt..

Men eftersom det är återkommande att hon gör illa det benet så tror jag inte hon har så stora utsikter som tävlingshäst men jag är ingen veterinär:)
Vad är det som säger att inte det ursprungliga är just en stukning/sträckning i hagen?

Väldigt många skador och spänningar kommer vid lek i hagen och här i Sverige har vi både lera, halka och en hel del snö.."pissunderlag" trots att många kämpar med underlaget så kan man inte trolla..
Känner till många fall med hästar som fläkt sig dvs halkat bak och satt sig i spagat typ, många som går omkull, fastnar till vid snabb vändning osv..
När jag gick utb så la de stor vikt vid hagrelaterade skador..

Vet inte men ett bakknä låter inte som en nötning/överansträngning pga ridning och som jag skrev ovan.. finns det en medfödd/ärvbar svaghet borde veterinärerna upptäckt detta vid alla undersökningar..
För mig är överansträngning/nötningsskador oftast dubbelsidiga på ridhästar.
Ensidiga där tror jag att ett trauma oftast ligger i botten och sen förvärras det vid ridning då man inte märker det i första skedet.. Traumat kan ha uppstått under ridning eller stall/hage..

Sen finns ju givetvis de som uppkommer pga medfödda defekter såsom lösabenbitar osv..

Men bara mina amatörteorier:O)

Men visst det är en chansning...
 
Senast ändrad:
Sv: Hade ni avlat?

Jag hade förmodligen betäckt ett år, och sedan försökt att sätta igång henne igen.
Det enda som får mig att undra lite är hennes storlek, dels vad som ligger bakom henne, men även eftersom jag upplever att en del storvuxna hästar kan ha liknande diffusa "skador", som den du beskriver...

Du känner ditt sto bäst, och jag tycker du ska gå på din "magkänsla":)

Ja tanken är nog i sånna fall att hon ska få gå ett år med föl vid sidan och sen pröva att sätta igång henne igen efter det. Jag tänker nog inte triangelmärka i första taget:)

Självklart får jag ju ta hänsyn till valet av hingst, att välja någon som inte är känd för att ge stort utan helst åt lite mindre hållet:) Och sen kommer också benstället på hingsten att vara prioriterat.

Vi får se hur allt blir. Eftersom det är för sent att betäcka denna säsong kanske jag ger henne en chans till med bahandlingar osv och så får vi se om hon är fräsch eller ej till våren.
 
Sv: Hade ni avlat?

Jag hade diskuterat med avelsintresserad veterinär, en som är känd för att kunna och vara extra intresserad. Det skulle vara synd att missa om det är ett fint sto i avelsboxen, samtidigt som det är så otroligt trist att satsa pengar tid och drömmar på något som kan förutspås att inte hålla.
Skulle jag avla på ett sådant sto skulle jag välja en mindre hingst som lämnar hyfsat smått ädelt kompakt, väl sammanhållet och hellre åt det kortlinjerade hållet än andra. Kanske lite den typen som QE själv har och nedärver hysat säkert.
 
Sv: Hade ni avlat?

Vill inte saga ngt om att ta fol eller inte men det ar ju en ide. Stoet far vila och kan fortfarande fa dagliga promenader etc..

Men jag bara undrar vad du menar med att det ar for sent att betacka i ar? Det ar ju bara augusti, och det betyder ett july fol. er inget fel med det.. Jag har haft fol fodda i november dock i Texas men i alla fall. Visst ar det mest ideal att ha fol fodda i feb-may men ibland far man gora vad man kan.. Lycka till
 
Sv: Hade ni avlat?

jag säger som jag sa i den förra tråden, ingen idé att operera vi gjorde det och jag var med under operationen. Vet gick in såg sprickan tittade runt lite och skrapade lite på sprickan och sa att hon inte hade OCD. sen höll hästen på att dö under uppvakningen, vilade 1år och 1år igångsättning ingen förbättring utan fortfarande lika ont och det konstaterades med ridning på butta då hon var helt underbar men sen på återbesöket hade hon ca 2graders hälta, är nu avelssto.
 
Sv: Hade ni avlat?

Vill inte saga ngt om att ta fol eller inte men det ar ju en ide. Stoet far vila och kan fortfarande fa dagliga promenader etc..

Men jag bara undrar vad du menar med att det ar for sent att betacka i ar? Det ar ju bara augusti, och det betyder ett july fol. er inget fel med det.. Jag har haft fol fodda i november dock i Texas men i alla fall. Visst ar det mest ideal att ha fol fodda i feb-may men ibland far man gora vad man kan.. Lycka till

De flesta hbl hingstar betäcker som längst till augusti. Och ska jag ta föl vill jag välja den hingst jag tror passar stoet bäst och inte ta nån av de fåtal hingstar som finns tillgängliga sedan bara för att få ett föl denna säsong. Men jag har iof inte kollat vilka som finns tillgängliga nu så det kanske man skulle göra :)
 
Sv: Hade ni avlat?

Nej operation är nog ganska uteslutet, sålänge veterinären inte ändrar uppfattning i den frågan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 517
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp