Bukefalos 28 år!

Hälp!!!!!

K

Krutis

Något konstigt har hänt med min älskade häst. Han har märken i ryggen precis som om man skulle dragit åt jorden hårt eller som om han skulle slagit den i en stolpe i hagen vid ett rymningsförsök. Sitter i mjukdelarna dock, undrar om det kan vara jag som vållat dessa på min häst. :cry: Jag har aldrig hört talas/ eller ens sett något sådant tidigare. Är rädd för att jag ska ha skadat honom, vet bara inte riktigt hur det ska ha gått till. Någon som kan ha en aning om vad det är och om det är farligt? Han är då inte bekymrad över det själv och verkar inte ha ont, men det kanske han har, men bara inte visar det. Kan man dra åt jorden så att det skadar musklerna i ryggen? Och kommer det i så fall att sitta kvar resten av hans liv? :confused: Hjälp mig hjälpa min älskling! Jag skämms :(
 
Förstår inte riktig hur dessa märken ser ut, kan du alltså känna dem i muskulaturen eller syns de mest som avtryck i pälsen och huden? Hm!

Jag skulle snarare misstänka att sadeln inte passar hästen så bra, att spänna gjorden så hårt att muskulaturen tar skada borde vara i det närmaste omöjligt med en väl tillpassad sadel.
 
Menar du sadlegjorden eller resårgjord eller vad :confused: Om det finns märken på ryggen kan det vara från sadalen. Men förstår inte riktigt vad du menar?
 
Han har aldrig haft en sadel på sig, men däremot en körsele med ordentligt tjock vojlock. Märkena sitter inte i pälsen utan det känns som om det blivit avtryck ungefär som att man knutit ett snöre runt ett träd, och trädet sedan vuxit och snöret gjort att trädet blivit deformerat. Men i dag var märkena dock mycket mindre så jag kanske kan släppa detta men inte kommer jag att sela på honom med den selen igen!!!
 
Muskler som blir utsatta för hårt tryck kan inte transportera bort slaggprodukter som mjölksyra tex, då bryts muskeln istället ner av dessa salggprodukter. Detta kan man ofta se på hästar med för trång sadel, då de får gropar bakom skuldran vid manken.
Rent tekniskt sett borde detta alltså också kunna orsakas av en sele, men det beror ju på hur selen ser ut, hur hårt man spänner var, och vad hästen drar... Vad är det för sele och hur används den?
Det kan ju också vara en tillfällig vätskeansamling som selen trängt undan delvis, då kan det nog också se ganska konstigt ut...
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 318
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 052
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 835
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp