Bukefalos 28 år!

Hälsosamtal på jobbet?

Oavsett orsaken till korttidsfrånvaron har ju samtalet samma syfte. Jag är alltså inne i en rehabiliteringsutredning just nu. Vilken diagnos som ligger bakom min korttidsfrånvaro diskuterades inte förrän vid första mötet med HR. För hennes del hade det lika gärna kunnat vara förkylningar.

Jag vet inte vad alternativet skulle vara, att man hade olika benämningar på samtalen beroende oå diagnos? De utgår ju från samma regelverk och regelverket handlar om rehabilitering. Det kan knappast anpassas efter vad anställda på enskilda arbetsplatser (felaktigt) lägger in i begreppet.
Att använda ordet hälsosamtal och inte rehabsamtal när man kontaktar en anställd vore kanske en lämplig början.
 
Fast TS har ju blivit kallad till just ett hälsosamtal och tagit illa vid sig.
Är slutsatsen kanske då, att man har olika värderingar gällande olika begrepp och att TS inte ska vara orolig då hen får chansen att föra sin talan på mötet. Lycka till!

Nu släpper jag det här jag med, igen.
:banana:

Kanske kommer tillbaka en dag med kopia på brevet om jag hittar det.
 
Att använda ordet hälsosamtal och inte rehabsamtal när man kontaktar en anställd vore kanske en lämplig början.
Googlar jag det så verkar de flesta träffar handla om vården. Där har man hälsosamtal på hälsocentralerna.

Det verkar dock tröstlöst att hålla på att diskutera själva ordet. På din arbetsplats kopplade ni rehab till missbruk, det var en feltolkning och jag fattar faktiskt inte varför du biter dig kvar i den.
 
Fast när har Jag sparkat på min kollega?!! Tvärtom. Det är chefen och ledningen på mitt jobb som snarare bagatelliserar hens problem då de sätter alkoholmissbruk och förkylning mot varandra och tycker att samma kallelse ska gälla för olika sjukdommar. I alla fall i skriven text då de använt samma begrepp för olika åtgärder.

Det är inte sjukdomen kallelsen gäller vid rehabsamtal. Det är ÅTERGÅNGEN till arbete som ska behandlas. Därför är det rätt oväsentligt vad skälet till frånvaron är. Saken gäller återgången och hur den kan ske på ett bra sätt. Fokus får aldrig ligga på skälet till frånvaron, även om det kan spela in.

Fokus måste alltid ligga på återgången, rehaben. Rehabiliteringen.
 
Fast TS har ju blivit kallad till just ett hälsosamtal och tagit illa vid sig.
Nej jag har inte blivit kallad men två kollegor uttryckte oro inför hälsosamtal Däremot frågade chefen idag hur jag mådde och jag svarade för j-vligt för jag känner mig utbränd Då gick chefen...så intresserad var hen av min hälsa :meh: Men det var inget hälsosamtal för jag har inte varit sjukskriven ;)
 
Om jag skulle bli inkallad på rehabsamtal efter två förkylningar och en släng magsjuka hade jag (också) flippat på ordvalet. Vad för sorts anpassningar och stöd jag hade behövt för att återgå till min tjänst vet jag inte. Och inte föreställa mig. Men i min värld är det att dra töntigt stora växlar på ordet.

Jag kan förstå om man som arbetsgivare vill försäkra sig om att frånvaron inte är "skolk" gnm samtal men gör då det. Samtala gärna med dem det gäller. Och visst, en oftast frisk kollega kan säkert vara mer infektionskänslig vid stress, men kalla det för det då; en dialog för arbetsgivare att få till en bättre arbetsplats. Eller ngt sånt.
 
Det är ÅTERGÅNGEN till arbete som ska behandlas. Därför är det rätt oväsentligt vad skälet till frånvaron är.
Fast där har du fel. Orsaken är oerhört väsentlig då olika insatser krävs för att personen ska kunna återgå till jobbet igen.
Jag behöver knappast ett rehabsamtal och hjälp från kommunen när min frånvaro berott på förkylning och magsjuka, det jag behöver är ett bättre immunförsvar. :P

Min kollega har ett missbruk som kräver andra återgärder och där återgången till jobb ser helt annorlunda ut än min. Så jo, orsaken till frånvaron när man skickar ut brev om kallelse till rehabsamtal är oerhört väsentlig.
 
Fast där har du fel. Orsaken är oerhört väsentlig då olika insatser krävs för att personen ska kunna återgå till jobbet igen.

Jag tror det är rätt meningslöst att vi fortsätter diskutera.

Orsaken är INTE väsentlig och ska ALDRIG stå i fokus vid rehabilitering. Rehabilitering handlar om vindruta, inte backspegel. I planen för hur man kommer framåt, kan man behöva titta på orsaken, men fortfarande är orsaken backspegel. Den får inte vara i fokus om man vill framåt.

Det handlar om hur man kommer framåt, inte hur man stannar i dåtid.
 
Jag tror det är rätt meningslöst att vi fortsätter diskutera.

Orsaken är INTE väsentlig och ska ALDRIG stå i fokus vid rehabilitering. Rehabilitering handlar om vindruta, inte backspegel. I planen för hur man kommer framåt, kan man behöva titta på orsaken, men fortfarande är orsaken backspegel. Den får inte vara i fokus om man vill framåt.

Det handlar om hur man kommer framåt, inte hur man stannar i dåtid.
Jag tycker om din metafor och kan hålla med. Men, om man skickar ut en kallelse till samtal är orsaken oerhört väsentlig för att få veta hur man går vidare med insatser och hjälp.

Sen handlar det om att se till så att man kommer framåt, men man kan inte direkt nonchalera anledningen till varför man behöver rehabilitering. Det är otroligt naivt att se saken på.

Insatsen och hjälpen man får utformas ju utefter vad orsaken man är där har varit. Ska man ignorera orsaken så kan en som missbrukat alkohol likväl få likvärdig rehabilitering som en med ryggskada.

Nu säger jag Gott nytt år! :)
 
Insatsen och hjälpen man får utformas ju utefter vad orsaken man är där har varit. Ska man ignorera orsaken så kan en som missbrukat alkohol likväl få likvärdig rehabilitering som en med ryggskada.

Helt fel. Insatsen och hjälpen beror på var man står när man kommer dit. Inte hur man kom dit. Jag tror inte du ser detta, och det är möjligt att man behöver mer omfattande erfarenhet av rehabilitering för att förstå, men jag tycker det är ett enkelt koncept.

Det spelar ingen roll var du kom ifrån, det som spelar roll är var du är på väg. Och då måste du ta reda på vägen dit, oavsett var du kom ifrån. Vägen DIT är rehabiliteringen. Och det spelar ingen roll om du har ont i armen för att du har brutit den, har medfött problem eller om du sovit illa i sex år och därför har en skada. Frågan är hur du ska komma vidare, hur armen fungerar och hur du vill att armen fungerar. Det är inte väsentligt eller ens intressant för rehabiliteringen hur du har kommit att få ont, utöver att du inte ska göra om det kom skapat problemet.

Om man arbetar utifrån detta koncept, finns heller inget skuldbeläggande i hur man hamnade i rehabsituationen - en vinkel du verkar förtjust i och samtidigt har problem med.
 
Helt fel. Insatsen och hjälpen beror på var man står när man kommer dit. Inte hur man kom dit. Jag tror inte du ser detta, och det är möjligt att man behöver mer omfattande erfarenhet av rehabilitering för att förstå, men jag tycker det är ett enkelt koncept.

Det spelar ingen roll var du kom ifrån, det som spelar roll är var du är på väg. Och då måste du ta reda på vägen dit, oavsett var du kom ifrån. Vägen DIT är rehabiliteringen. Och det spelar ingen roll om du har ont i armen för att du har brutit den, har medfött problem eller om du sovit illa i sex år och därför har en skada. Frågan är hur du ska komma vidare, hur armen fungerar och hur du vill att armen fungerar. Det är inte väsentligt eller ens intressant för rehabiliteringen hur du har kommit att få ont, utöver att du inte ska göra om det kom skapat problemet.

Om man arbetar utifrån detta koncept, finns heller inget skuldbeläggande i hur man hamnade i rehabsituationen - en vinkel du verkar förtjust i och samtidigt har problem med.
Tror att vi skriver om helt olika saker, uppenbarligen för du drar in infallsvinklar som är självklara och som jag inte ens diskuterat. Och att säga att jag skuldbelägger är en fin liten fotnot att avsluta hela inlägget med. Väldigt bra sätt att sammanfatta hela diskussionen med. :)

Återigen, nu lägger jag ner. Gott nytt 2017!
 
Tror att vi skriver om helt olika saker, uppenbarligen för du drar in infallsvinklar som är självklara och som jag inte ens diskuterat.

Vi skriver om rehab, och hur den ska skötas. Infallsvinklar handlar det väl inte om, det handlar om grunderna för allt rehabiliteringsarbete.

Men det känns som sagt var inte fruktsamt att fortsätta diskussionen, vi står på helt olika plan vad gäller utgångspunkt för resonemang.
 
Jag tycker att det egentligen är bra men jag har haft min beskärda del av vidriga chefer som jag inte hade känt mig bekväm att ha ett sådant samtal med.

För egen del brukar jag inte vara sjuk men sonen började på förskola i år så nu har det blivit en hel del. Antingen kort efter VAB eller dagen innan. Jag vet dock inte vad ett samtal skulle kunna hjälpa till med här. :confused:

Vår teamleader gjorde en bra grej i somras när vi planerade hösten i gruppen. Hon konstaterade att vi var 2st med småbarn (barn som skolats in i år) så i planeringen drog hon direkt bort 20% av vår arbetsbelastning för att säkra upp för kommande VAB/ sjukdom. För det är bara att räkna med som hon sade :D
 
Nu har jag inte lusläst hela tråden men jag tolkar det mer som att TS och vissa med henne i grunden inte trivs på jobbet. Och det i sig utlöser den i mångas tycke orimliga reaktionen gentemot hälsosamtalet?
 
Nu har jag inte lusläst hela tråden men jag tolkar det mer som att TS och vissa med henne i grunden inte trivs på jobbet. Och det i sig utlöser den i mångas tycke orimliga reaktionen gentemot hälsosamtalet?
Fast vi trivs nog ganska bra på jobbet egentligen det är vår oftast frånvarande allmänt nonchalanta chef som är problemet skulle jag tro ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 345
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 202
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp