Bukefalos 28 år!

Hälsosamtal på jobbet?

Kan inte direkt säga att man fått brev innan om rehab varje gång man varit borta i feber eller förkylning på andra arbetsplatser.
Nej alltså oavsett vad alla hävdar i tråden - det kan knappast vara vanligt att ordet används i den bemärkelsen? :confused: Alltså rehab för mig är två grejer: missbruksvård eller någon har problem med axeln och ska till nån sjukgymnast en gång i veckan för att börja använda den igen. Aldrig i hela mitt vuxna liv har rehab betytt "prata med din chef om dina tre förkylningar det senaste halvåret".

En snabb googling visar att hälsosamtal verkar vara vad man vanligtvis kallar det. "Rehabsamtal arbete" får bara upp träffar för när någon varit långtidssjukskriven och ska komma igång i arbetet igen.
 
Jag tycker att ni drar på världens jättebukeväxlar i den här tråden. Jag läser att @Cirice backat in i ett hörn och försöker ta sig ur och därför fortsätter argumentera. Kanske är hen lite småny här och tycker att det känns lite överväldigande när så många vana bukefalister hjälps åt med kölhalningen? Det är ju rätt vanligt att bukeovana blir defensiva och tycker att det är svårt att bara säga "oj, sorry, menade inget illa. känns bara fel för mig".

Ärligt talat. Hade jag varit ni hade jag försökt göra som hon Elsa i Frozen. Släpp det liksom.
:bow::bow::bow:

Vet att jargongen här kan vara lite tuff men det är småtråkigt när man känner sig som Frankensteins monster i scenen där byborna kommer med facklor och högafflar.
Men jag gillar er ändå.
 
Fast nu vände jag mig till dig - som jag väl knappast skrämmer om det skulle vara så? - för att jag var intresserad av svaret till frågan jag ställde.
Eh va? Det var överhuvudtaget ingen fråga i det jag citerade och således kommenterade. Du skrev:

"Jag har inga problem med att man gör den kopplingen, men jag tycker det blir tokigt när det ska konstateras att det är det som gäller och riktigt jävla obehagligt när den skillnaden mellan rehaborsaker ska inte bara konstateras utan upprätthållas."

och det är detta jag anser vara att dra på världens växlar. Ingenting annat.
 
:bow::bow::bow:

Vet att jargongen här kan vara lite tuff men det är småtråkigt när man känner sig som Frankensteins monster i scenen där byborna kommer med facklor och högafflar.
Men jag gillar er ändå.
Jag fattar! När jag var ny slutade jag skriva på typ två år när en väldigt populär bukefalist skällde ut mig efter noter :D. Tips från rutinerad: nästa gång, säg bara "ops, jag uttryckte mig illa men menade givetvis ingenting illa" och så går du inte in i mer diskussion om det, så länge du inte känner att du jättegärna vill. Det kan bespara en väldigt mycket hårlslitande ;).
 
Eh va? Det var överhuvudtaget ingen fråga i det jag citerade och således kommenterade. Du skrev:

"Jag har inga problem med att man gör den kopplingen, men jag tycker det blir tokigt när det ska konstateras att det är det som gäller och riktigt jävla obehagligt när den skillnaden mellan rehaborsaker ska inte bara konstateras utan upprätthållas."

och det är detta jag anser vara att dra på världens växlar. Ingenting annat.

Jag syftade på den här frågan
Gör du även det i en genomgående svensk text? Formell, från din arbetsgivare?

Jag håller - givetvis - inte med om att det du citerar är världens växlar, för mig står det verkligen svart på vitt uttryckt.
 
Det är för att min användning av ordet och i rätt kontext - på mitt jobb - använts just när man talat om missbruksvård.
Kan inte direkt säga att man fått brev innan om rehab varje gång man varit borta i feber eller förkylning på andra arbetsplatser. Men så är chefen rätt bristande i sin kompetens i övrigt men det är en annan diskussion.
Arbetsmiljölagen uppdaterades nyligen vilket står i början av tråden. Det kan ju också vara så att olika företag/organisationer löser det på olika sätt. Vi har under hela min arbetstid i den organisation haft en regel som säger att närmaste chef skall ha ett samtal med den som har fler frånvaro tillfälen än 6/år. Eftersom min chef sitter nära mig kommer han helt enkelt in och informerar mig samt frågar om när det passar. Jag får alltså inget brev och vet inte vad samtalen kallas i officiella sammanhang. Däremot har jag blivit kallad till åtskilliga möten om min rehab tillsammans med fk, arbetsgivaren och vården. Jag har inga missbruksproblem.
 
Samtal med chef är något fullt normalt och välkommet om det behövs.

Men att få ett brev om kallelse till REHABsamtal inte REHABILITERINGSsamtal med enhetschef + dennes chef, när en kollega med missbruk fått samma kallelse och REHAB från kommunen där 'hjälpen' inneburit inblandning av högsta chef, facket, längre sjukskrivning, psykisk påfrestning för den anställde och att sekretessen mellan chef och anställd har brutits. - Det har stjälpt kollegan enligt den själv, inte hjälpt, så det jag radade upp ska tolkas efter det.

Då kan i alla fall inte jag se fram emot ett sånt samtal. Även om samtalet är av välmening så känns det fel att kalla det rehabilitering och inte mindre rehab som de nu gjorde, om man varit borta pga. Magsjuka och feber.
Men om din missbrukande kollega fått rehabiliteringssamtal så hade det tydligen varit det ordet som väckt obehag hos er. Men i alla sådana här sammanhang heter det rehabilitering eller rehab när man ska komma tillbaka till jobbet efter en sjukperiod. Vore det inte enklare att ni på din arbetsplats ändrar er då, än att lagar, regelverk, myndigheter och arbetsgivare gör det?
 
Sen tycker jag genuint att det är skit när beroendeproblem ska sparkas på, framförallt i sådana här sammanhang (kollegor som behöver rehab...)

Fast när har Jag sparkat på min kollega?!! Tvärtom. Det är chefen och ledningen på mitt jobb som snarare bagatelliserar hens problem då de sätter alkoholmissbruk och förkylning mot varandra och tycker att samma kallelse ska gälla för olika sjukdommar. I alla fall i skriven text då de använt samma begrepp för olika åtgärder.
 
Fast när har Jag sparkat på min kollega?!! Tvärtom. Det är chefen och ledningen på mitt jobb som snarare bagatelliserar hens problem då de sätter alkoholmissbruk och förkylning mot varandra och tycker att samma kallelse ska gälla för olika sjukdommar. I alla fall i skriven text då de använt samma begrepp för olika åtgärder.
Är det inte fullständigt självklart att samma begrepp ska gälla för olika sjukdomar? Oavsett sjukdom handlar det ju om att personen ska kunna jobba. Begreppet finns inte till för att stigmatisera vissa, t ex de som haft missbruksproblem.
 
Men om din missbrukande kollega fått rehabiliteringssamtal så hade det tydligen varit det ordet som väckt obehag hos er. Men i alla sådana här sammanhang heter det rehabilitering eller rehab när man ska komma tillbaka till jobbet efter en sjukperiod. Vore det inte enklare att ni på din arbetsplats ändrar er då, än att lagar, regelverk, myndigheter och arbetsgivare gör det?
Jo man kan ju tycka det. Vi har dock haft insatser från alla möjliga håll för att miljön på arbetet och händelser som skett skapat en instabil och otrygg plats i övrigt. Mycket sjukskrivningar pga. det. Efter att ett visst antal försök ändå har lett till misslyckanden brukar man i regel byta ut chefen, men den lyxen har vi ej fått.
 
Som jag ju svarat på. Väldigt tydligt. Så varför du drar upp den igen och tolkar det som att det var den frågan jag syftade på (som dessutom var ställd till mig) förstår jag inte.

För att du uppmanade mig att släppa @Cirice ? Mitt senaste inlägg till henne var... Kl 10.42, på sidan 3 i tråden. Jag blev förvirrad, helt enkelt.

Fast när har Jag sparkat på min kollega?!! Tvärtom. Det är chefen och ledningen på mitt jobb som snarare bagatelliserar hens problem då de sätter alkoholmissbruk och förkylning mot varandra och tycker att samma kallelse ska gälla för olika sjukdommar. I alla fall i skriven text då de använt samma begrepp för olika åtgärder.

Med tanke på att det du skriver här mer eller mindre rakt av exemplifierar vad jag menar så tar jag niphredils råd. Vi kommer ingen vart, jag släpper det.
 
Med tanke på att det du skriver här mer eller mindre rakt av exemplifierar vad jag menar så tar jag niphredils råd.
Hur det exemplifierar att @Cirice är en elak och ond människa som sparkar på sjuka kollegor och vill upprätthålla stigma för människor med missbruksproblem fattar inte jag. Jag tycker att du läser hens inlägg som fan läser Bibeln, i en sån där vanlig bukejakt på saker att haka upp sig på.

Jag släpper också den här tråden, vi kommer ingenvart. Uppenbart ser ni en användare med en genomgräslig människosyn, jag ser en ovan bukefalist som uttryckt sig klantigt.
 
För att du uppmanade mig att släppa @Cirice ? Mitt senaste inlägg till henne var... Kl 10.42, på sidan 3 i tråden. Jag blev förvirrad, helt enkelt.



Med tanke på att det du skriver här mer eller mindre rakt av exemplifierar vad jag menar så tar jag niphredils råd. Vi kommer ingen vart, jag släpper det.

Och jag gjorde möjligtvis likadant gällande din fråga.
 
Aldrig i hela mitt liv har jag arbetat på en arbetsplats där man talat om rehab när det gällt vanligt korttidsfrånvaro som typ förkylningar. Aldrig. Inte ens när jag googlar får jag fram såna träffar.

Så för mig är det här helt nytt.
Oavsett orsaken till korttidsfrånvaron har ju samtalet samma syfte. Jag är alltså inne i en rehabiliteringsutredning just nu. Vilken diagnos som ligger bakom min korttidsfrånvaro diskuterades inte förrän vid första mötet med HR. För hennes del hade det lika gärna kunnat vara förkylningar.

Jag vet inte vad alternativet skulle vara, att man hade olika benämningar på samtalen beroende oå diagnos? De utgår ju från samma regelverk och regelverket handlar om rehabilitering. Det kan knappast anpassas efter vad anställda på enskilda arbetsplatser (felaktigt) lägger in i begreppet.
 
Nu svarade jag TS och inte dig, men ja i min organisation skulle jag förmodligen brevledes eller via mejl bli kallad till HR tillsammans med chef dennes överordnade.

Formuleringen kan jag inte gissa, men är det skrivet på svenska så läser jag på svenska. Är det skrivet på engelska, vilket det inte borde vara, läser jag på engelska.
Om den som författat kallelsen inte är inkompetent så hoppas jag att denne förstår att "svengelska" ej passar som officiellt språk. I bland har människor svårt med vanlig byråkrati-svenska utan att blanda in främmande språk.

Nu har jag kollat - det finns en dokumentmall som heter "Rehabsamtal"
Gäller en av de större verkstadsindustrierna i landet.
 
Jag vet inte vad alternativet skulle vara, att man hade olika benämningar på samtalen beroende oå diagnos?
Vi har alltid kallat dem hälsosamtal och ingenting annat. En snabb googling visar att det verkar vara vanligast.

Jag har inte så mycket mer att säga om det faktiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 368
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 210
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp