Hälta av låsning

Gummibollen

Trådstartare
Jag behöver hjälp:
Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur positionen en bra stund vilket var traumatiskt för henne. Ett par stallkompisar bevittnade (turligt nog) händelsen och jag fick det berättat för mig i efterhand vad som hänt. Jag kom ut till stallet och hästen visade sig ta kortare steg på vänster bakben. Ett par dagar efter kom kiropraktorn (som varit beställd sedan tidigare) och lossade hästen i ländryggen, då ett par kotor låg fel, samt i manken och i nacken. Denne sa att hästen antagligen har överansträngt (kompenserat) sitt ben och blivit halt därav, samt att hältan borde lägga sig. Han rekommenderade ett par dagars vila och sedan skritt. När hästen skulle skrittas reagerar den kraftigt då jag satte mig upp genom att kännas explosiv. Jag hoppar av efter bara ett par meter och leder hästen en bit från stallet. I nerförsbacken ser jag att hästen fortfarande är kort bak (på samma ben). Jag tror att händelsen i hagen har gjort hästen halt i och att den överansträngde sitt fria ben i sitt kraftiga försök att ta sig ur låsningen.
Nu är det så att hästen är en import, ca 2 mån har den varit i Sverige. Den är export röntgad och besiktigad.
Dock har hästen varit initialt mycket spänd i ridningen och haft låsningar som behövt återbesök. Hästen har därefter ridits av välrenommerad beridare då jag känt mig osäker på den och denne har tyckt att hästen har känts fräsch (efter att den behandlats av ET första gången vilket var för ca 1 mån sedan). Jag har själv ridit den efter detta och fick helt klart en annan häst efteråt, supertrevlig och genomriden. Hästen har inte visat ngn hälta innan incidenten i hagen. Tänker att det kan vara allt från en sträckning / muskelbristning / vrickning till något värre. Så jag är fruktansvärt orolig nu och är lite villrådig. Dels för att FB kanske inte tar detta (har sveland) vill inte heller gå i ekonomisk konkurs för jag vet ju hur mycket hältutredningar kan dra iväg. En vän till mig tyckte jag skulle medicinera hästen tio dagar med NSAID därefter se om den var ren. Min tanke är att en hältutredning på klinik bör göras. Har idag ringt till min klinik men inte fått tag på vet. Å andra sidan vet jag att en del hältor försvinner efter lite vila. Åsikter o tankar välkomnas
 
vad menar du med låsning i sammanhanget?
Det låter som equiterapeuten konstaterat ngn låsning i kroppen på hästen, men sen beskriver du låsningen som att den fastnade med benet i sig? Det är ju inte en låsning (även om benet satt fast rent bokstavligen)? Det är ju två skiljda saker.

att hästen är halt kan ju lika gärna handla om att den när den fastnade, skadade ngt ligament, sena eller annat i själva benet.
Är den halt och efter detta trauma måste du självklart ta in den på klinik för en genomgång veterinärt.
Man fixar inte med en halt häst efter ett trauma via equiterapeut - det är inte ens lagligt för dessa att göra sånt på en icke-frisk häst innan veterinär utrett den.

varför skulle FB inte ta detta?
och varför i hela friden skulle ngn vän ordinera NAISD ? Jag förstår inte resonemanget öht.

@lady_vip varför skulle det vara patella i sammanhanget fattar jag heller inte öht ;)
 
Ger mig på ett förtydligande då;
Hästens högra bakben låser sig i ett läge i hagen enl vittnen. Riktigt hur detta ser ut har jag inte någon klar bild av eftersom jag inte sett det med egna ögon. Hästen blir oren i motsatt bakben. Hästen får vila ett par dagar. Kiropraktor (återbesök för tidigare behandlingar) kommer ut och upptäcker att hästen har kotor i felläge i ryggen b la. Vilket manipuleras och berättar samtidigt att detta som inträffat kan vara en effekt av att de tryckt på nerver i länden. Och att hältan därför bör försvinna..
Ja oavsett så ringer jag vet igen imorgon och följer min magkänsla- ville höra hur andra människor tänker. Och eftersom hästen inte varit helt komplikationsfri sedan köp (spänd & låsningar på olika ställen i kroppen) så är det varför jag oroar mig. Pga av hästen är nyförsäkrad här. Hoppas det blev mer förståeligt nu.
 
Min första tanke var patellaupphakning, men det är svårt att säga utan att veta hur det såg ut.
---
PATELLA UPPHAKNING – VAD ÄR DET SOM HÄNDER?
Patella (knäskålen) har tre ligament som ska hålla knäskålen på plats, dessa kallas ofta för patellas 3 raka band. När det inre raka bandet hakar fast i ett benutskott på lårbenet, så kallas det för att patella ”hakar upp sig”. I detta läget står hästen med sträckt ben och böjd kotled. Många gånger brukar hästen kunna komma loss själv, men ibland får man hjälpa hästen genom att backa den några steg och så brukar patella hoppa loss igen.
---
http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/patella-upphakning-pa-hast/

En hälta ska inte behandlas av en ET. Det ska en veterinär göra, och om det behövs kompletterar man därefter med en ET eller annan behandlare.

Första steget är nu självklart att konstatera vad som är fel på hästen, gärna på klinik så ni kan göra fördjupade undersökningar. Eftersom hästen är importerad kan det mycket väl vara så att försäkringsbolaget krånglar, särskilt beroende på vad man hittar vid en hältutredning.
 
Jag behöver hjälp:
Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur positionen en bra stund vilket var traumatiskt för henne. Ett par stallkompisar bevittnade (turligt nog) händelsen och jag fick det berättat för mig i efterhand vad som hänt. Jag kom ut till stallet och hästen visade sig ta kortare steg på vänster bakben. Ett par dagar efter kom kiropraktorn (som varit beställd sedan tidigare) och lossade hästen i ländryggen, då ett par kotor låg fel, samt i manken och i nacken. Denne sa att hästen antagligen har överansträngt (kompenserat) sitt ben och blivit halt därav, samt att hältan borde lägga sig. Han rekommenderade ett par dagars vila och sedan skritt. När hästen skulle skrittas reagerar den kraftigt då jag satte mig upp genom att kännas explosiv. Jag hoppar av efter bara ett par meter och leder hästen en bit från stallet. I nerförsbacken ser jag att hästen fortfarande är kort bak (på samma ben). Jag tror att händelsen i hagen har gjort hästen halt i och att den överansträngde sitt fria ben i sitt kraftiga försök att ta sig ur låsningen.
Nu är det så att hästen är en import, ca 2 mån har den varit i Sverige. Den är export röntgad och besiktigad.
Dock har hästen varit initialt mycket spänd i ridningen och haft låsningar som behövt återbesök. Hästen har därefter ridits av välrenommerad beridare då jag känt mig osäker på den och denne har tyckt att hästen har känts fräsch (efter att den behandlats av ET första gången vilket var för ca 1 mån sedan). Jag har själv ridit den efter detta och fick helt klart en annan häst efteråt, supertrevlig och genomriden. Hästen har inte visat ngn hälta innan incidenten i hagen. Tänker att det kan vara allt från en sträckning / muskelbristning / vrickning till något värre. Så jag är fruktansvärt orolig nu och är lite villrådig. Dels för att FB kanske inte tar detta (har sveland) vill inte heller gå i ekonomisk konkurs för jag vet ju hur mycket hältutredningar kan dra iväg. En vän till mig tyckte jag skulle medicinera hästen tio dagar med NSAID därefter se om den var ren. Min tanke är att en hältutredning på klinik bör göras. Har idag ringt till min klinik men inte fått tag på vet. Å andra sidan vet jag att en del hältor försvinner efter lite vila. Åsikter o tankar välkomnas

Vad gäller det korta steget med vänster bak så är det väl ganska troligt att hästen har sträckt sig på något vis, så det är väl ingen dum idé att låta den vila ett par dagar till och sedan ge den lite gymnastik från marken, kanske kolla hur den rör sig på lina. NSAID har både fördelar och nackdelar i ett sånt läge. Fördelen är att hästen slappnar av när smärtan minskas, och då rör den sig mer naturligt. Nackdelen är att den då kanske väljer att busa och pajar muskeln mer. Hur som helst är det ju receptbelagt, så det är ju upp till en veterinär att avgöra i så fall.

Vad gäller låsningen så skulle jag utgå ifrån att hästen kanske har patellaupphakning och behandla den utifrån det. B-vitaminspruta är ju rätt poppis, vet dock inte om det har någon bevisad effekt. Återigen - det är upp till en veterinär att avgöra i så fall. Jag skulle hur som helst försöka gymnasticera hästen utifrån antagandet att den har patellaupphakning, och om låsningen kommer igen och inte verkar vara klockren patellaupphakning så skulle jag se till att få den utredd. Nu vet jag inte varifrån din häst är importerad eller hur gammal den är, men om den är uppfödd med minimal hagvistelse kan det ju mycket väl vara patellaupphakning där hästen aldrig fått möjlighet att stärka sig ordentligt.
 
Vad gäller det korta steget med vänster bak så är det väl ganska troligt att hästen har sträckt sig på något vis, så det är väl ingen dum idé att låta den vila ett par dagar till och sedan ge den lite gymnastik från marken, kanske kolla hur den rör sig på lina. NSAID har både fördelar och nackdelar i ett sånt läge. Fördelen är att hästen slappnar av när smärtan minskas, och då rör den sig mer naturligt. Nackdelen är att den då kanske väljer att busa och pajar muskeln mer. Hur som helst är det ju receptbelagt, så det är ju upp till en veterinär att avgöra i så fall.

Vad gäller låsningen så skulle jag utgå ifrån att hästen kanske har patellaupphakning och behandla den utifrån det. B-vitaminspruta är ju rätt poppis, vet dock inte om det har någon bevisad effekt. Återigen - det är upp till en veterinär att avgöra i så fall. Jag skulle hur som helst försöka gymnasticera hästen utifrån antagandet att den har patellaupphakning, och om låsningen kommer igen och inte verkar vara klockren patellaupphakning så skulle jag se till att få den utredd. Nu vet jag inte varifrån din häst är importerad eller hur gammal den är, men om den är uppfödd med minimal hagvistelse kan det ju mycket väl vara patellaupphakning där hästen aldrig fått möjlighet att stärka sig ordentligt.

Tack för all info och svar. Igår var jag inte i stallet pga heldagspass på jobb så det första jag gjorde idag var att åka upp till stallet, ledsen o orolig såklart. Tar in häst som verkar ok och går därefter ut med den på banan för en snabb check i skritt och lite trav på lina. Hästen är betydligt bättre och är ohalt enligt mina ögon. Däremot spänd och lite stel i ena varvet, vilket vädret och nya miljön säkert har en del att göra med (blåst och nytt stall). Ringde min vet (på klinik) som faktiskt svarade på första försöket idag. Och berättade vad som hänt i hagen och hältan som kvarstått sedan dess tills nu då.. Denne rådde mig att ge det hela en vecka och därefter komma in om hältan kvarstår. Så jag ska se några dagar till och hoppas att detta håller i sig.
Patellaupphakning som ni tipsat om har jag inte trott kunde ta sig sådana kraftiga yttringar. Däremot förstår jag nu att det kan variera kraftigt mellan individer. Men eftersom jag inte sett skeendet är det svårt. Jag vill tillägga att hästen har stått inne inatt. Och vilat alltså, vilket kan ha gjort henne gott.
 
Kanske är en shiveringhäst som fastnat i läge, de kan ju se väldigt orena ut och blir sämre av kyla och liknande.
 
Jippi (tror jag) !! Hästen är fortfarande ohalt:) imorgon går jag ut en promenad m henne vid hand eller lite tömkörning. Håller tummar o tår!! Tråkigt nog är hon mer nervig o på tå s a s efter stallbytet. Hoppad det ger sig för jag trivs bra;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 175
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 543
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp