Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Anna Lilja

Trådstartare
Bakgrund:
Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt då han var tunn och omusklad. Visade hälta vänster fram i början av december.
Vilade över jul och nyår (på inrådan av veterinär).

Klinikbesök 1 - januari
Hältutredning. Hästen spexig och ohalt trots hälta dagarna innan och efter! Allmän behandling med Metacam och gå i vanlig hage.

Klinikbesök 2 - februari
Återbesök ett par veckor senare. Fortfarande halt (mer nu), hältan syns nu även på kliniken. Bedövar bort vänster fram, syns hälta höger bakknä.
Behandling: Kortison & tuppkam båda bak (just in case) samt hovled vä fram (troligtvis sekundär hälta). Vila tre veckor, liten hage och skrittpromenader för hand. Sköter allt till punkt och pricka. Skitväder, behöver brodda för att gå ut och promenera tio minuter. Det suger, men min älskade häst SKA bli frisk!

Klinikbesök 3 - februari/mars
Återbesök. Endast liten reaktion höger bak.
Behandling: Kortison & tuppkam båda bak. Vila tre veckor, liten hage och skrittpromenader för hand. Följer schema slaviskt! Fortfarande skitväder ink broddning. Hästen rastlös och trött på att matte inte släpper ut i stor fin hage!

Klinikbesök 4 - mars/april
Återbesök. Ingen hälta!! :bump: Friskförklarad. :bump: Igångsättning med skritt uppsuttet. Följer återigen veterinärens rekommendationer. Känner av något fram efter ett par dagar uppsuttet :(. Kollar i paddock på lina, ingen hälta (hästen är spexig pga traktor). Vänster hov är en aning varm / lite lite ljummen, eller snarare höger fram är kall. Aning svullen strax ovan hovleden. Blir inte klok! Två dagar senare checkar i trav på asfalt, tydlig hälta. Bokar ny tid på klinik. Ska fortsätta skritta fram tills besöket 1 vecka senare.

Veterinär på jour!
Ska hämta hästen i hagen vid påsk. Rör sig märkligt. Stapplig, rejält halt fram. Ovillig att röra sig. Bakdelen kränger en aning (har tappat de fina muskler han hunnit bygga upp). Rådfrågar veterinär på telefon, avvakta till nästa dag. Ser likadan ut. Ringer jourhavande som kommer några timmar senare. Har en tanke om fång. Hästen stapplar inte längre men är ca 2 gradigt halt vänster fram. Inget tecken på fång med andra ord men rejält halt. Har busat järnet i hagen. Finadyne i blodet och pulver tre dagar, vila liten hage. Flyttar fram inbokade klinikbesöket pga finadyne.

Klinikbesök 5 april
Fortfarande rejält halt vänster fram. Bedövar hovled. Fortfarande halt. Bedövar hela hoven. Hälta syns höger fram!! Bedövar hoven. I princip hältfri. Inget syns på röntgen. Behandling hovleder båda fram och metacam. Liten hage och skrittpromenader vid hand. Återbesök djursjukhus om tre veckor för ultraljud i hoven via sulan samt hältcheck.

Såå, här är vi nu. Nästa besök kommer väl visa rätt mycket på vart hän det barkar. Men redan nu går det ju att säga att det inte ser så ljust ut. Hästen har vilat i fem månader och är fortfarande halt. Hältor från hoven kan innebära mycket och det finns dåliga behandlingsmetoder. Jag är så otroligt otrolig otroligt ledsen. Jag försöker skjuta undan tankarna på en negativ utgång och kommer göra allt (så länge hästen mår bra av det) för att min älskade häst ska bli bra. Men det ser dystert ut för tillfället!

Jag kan inte jättemycket om hältor i hoven men vill gärna läsa på. Så skriv ni som har input om hältor i hoven! Är det någon som har erfarenhet från ultraljud via hoven? Jag förstår att magnetröntgen hade varit bra diagnostiseringsverktyg men jag har Sv**** och de ersätter inte det. Någon som fått det ersatt ändå?

Å håll tummarna snälla!
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Hade en häst i stallet förut som va precis som din vid besök 1.
Den hade brutet hovben (trampat på en sten).

Läste inget om röntgen.. eller missade jag det??
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Jo, det står allt om röntgen ;). Jag antar att det brutna hovbenet syns på röntgen??
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

putt putt!!
bukefalister, ni som brukar ha erfarenheter av skador av alla de slag. ingen som har erfarenhet av hältor från hoven? vill så gärna läsa på mer!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Nu såg jag. Men dröjde det till besök 5 innan det gjordes?

Andra erfarenheter än det har jag tyvärr (eller som tur) inte.

Har hört många behandla "strålbensbursan" eller nåt..

Och det är uteslutet att det kommer från ryggen??
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Varför var han tunn och omusklad när han köptes?
Är ryggen undersökt?

Min tanke när jag hör om stora, rangliga hästar som har hältor som kommer och går i olika ben/hovar/leder är att felet antingen sitter i ryggen, SI-leden eller att den är dåligt uppfödd och därmed har dålig hållbarhet.

En kompis till mig har fått sin stora, rangliga, unga häst utdömd pga. någon defekt i SI-leden. Den har haft likadana symptom som din.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

KillerQueen: Röntgen gjordes redan vid besök 1 men jag missade att skriva det sen gick det inte kunde ändra i inlägget.... Ännu fler plåtar togs vid besök 5.

Det är inte uteslutet att det kommer från ryggen så tillvida att ryggen ej är röntgad. Men det är konstaterat att hältan sitter lågt / i hoven eftersom den försvinner när de bedövar bort hoven. Var problemet ursprunligen kommer ifrån är inte fastlagt eftersom det inte heller är konstaterat var han har problemet nu. Det är i detta skede vi är nu, dvs att vid nästa besök försöka hitta var exakt han har ont.


hopp_o_galopp: "Varför var han tunn och omusklad när han köptes?" Good question! :confused: och det är lätt att vara efterklok och ännu mer kritisk :mad och ifrågasättande nu. Jag köpt honom av ett försäljningsstall som precis hämtat hem honom från Danmark. Historian om honom var att han kom från uppfödaren som hade mycket hästar och inte riktigt tiden och att en tjej red honom där. När hon slutade rida där så fick han stå, sen såldes han.

Tyvärr tror jag också att du har rätt när det gäller att han kan vara dåligt uppfödd. Jag har oxå en stark känsla av att han har varit halt förut, men det är inget jag kan bevisa. Jag skiter oxå i vilket nu och försöker bara ha fokus på att hjälpa min häst. Han betyder så oerhört mycket för mig och jag är så orolig och ledsen över att det kanske inte kommer att kunna gå att få honom frisk.

Ryggen är undersökt av veterinären som oxå är utbildad kiropraktiskt. Dock har inga plåtar tagits på ryggen.

SI-leden har jag också haft funderingar kring! Vad mer vet du om SI-leden? Min fundering är dock oxå fortfarande var han har ont i hoven och vad som går att göra åt det. Frågan är om det (oavsett varifrån problemet kommer ifrån) har gått för långt så att han fått skador som inte går att läka ut.
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

hejsan, tråkigt med din häst.:crazy:

Tänkte bara lite, är hovarna röntgade? har hovslagaren kollat hovarna? ingen hovböld, hålvägg, osv.

/ Kim
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Ja hovarna är röntgade från alla vinklar. Hovslagaren (min egen) och klinikens har tittat på hästen. Han är tom skodd på klinik med min ordinarie hovslagare på plats. Veterinären har varit väldigt noggrann i sina undersökningar och jag har fullt förtroende för både veterinär och hovslagarna. MEN även veterinären kliar sig i huvudet eftersom det är svårt att diagnostisera problem från hoven. Det är därför vi ska till ett djursjukhus och ultraljuda hoven. Men under tiden jag väntar (3 veckor är länge då) vill jag lära mig mer om hovsjukdomar. Vad har ni för erfarenheter av det?
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

du skriver att de bedövat alla delar av hoven. har de bedövat bort och kollat knäet? :confused:
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

jag har massor av erfarenhet av hovproblem med min häst. Historien är så lång så jag orkar inte dra den men har hållt på i 3 år och nu fungerar han.
När han har ont i sin problemhov så är den alldeles kall och den andra framhoven är varm. Det beror på att han avlastar den onda hoven och den andra får ta all vikt.

Jag tror säkert att din hästs problem är hovarna då hältan släcks där. Jag skulle gissa på mjukdelarna i hoven och om ni har tur så hittar ni det på ultraljudet, annars skulle jag satsa på magnetröntgen. Tuppkam i blodet kan oxå hjälpa.

Som du skriver så är det jättesvårt med hovhältor! skriv o berätta hur det går på ultraljudet. Lycka till!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Förstår att det blir förvirrande! Det är så många turer fram och tillbaka så det till och med är rörigt för mig!

Vid andra besöket konstaterades knäledsinflammation höger bak efter att ha släckt hältan fram och sedan bedövat bort knäleden. Då var veterinärens tanke att knähältan var primärhältan och framhältan en sekundärhälta. Hästen är nu friskförklarad i knäleden. Ingen hälta har framkommit där när framhältan som nu är aktuell släcktes ner. Problemet som är nu är alltså vänster fram i hoven. Det kan vara två problem i detta ben. Jag kände direkt något litet i detta ben vid igångsättning OCH sen uppstod en akut och kraftigare hälta vid påsk som inte gav sig trots finadyne spruta o pulver i tre dagar samt vila i liten hage i 1,5-2 veckor före klinikbesöket.
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Hm, min häst är som sagt halt i vänster fram och har varit lite ljummen i den. Den högra hoven brukar vara iskall... Där fanns oxå en hälta när vi väl bedövade bort den vänstra. Min veterinär är inne på det här med mjukdelar och ligament. Tyvärr ersätter inte mitt försäkringsbolag Sve**** magnetröntgen. Vad hade du för bolag? Jag har läst att vissa fått igenom magnetröntgen trots att bolaget egentligen inte ersätter, men jag vet inte vad det då rört sig om för bolag. Det är för att diagnostisera som vi ska göra ultraljudet. Konstaterades det via magnetröntgenatt din hade problem? Vad var det för behandling? Var det själva behandlingen/vilan som tog så lång tid som tre år eller tog det lång tid före ni visste vad det var? Jag skulle uppskatta jättemycket om du orkar svara. Som sagt min häst betyder så jäkla mycket för mig och jag är så ledsen över den dystra prognosen så som det ser ut nu.
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

För 3 år sedan blev min häst halt och hältan släcktes i hoven hf. Man röntgade och hittade pytte pytte pytte små förändringar i strålbenen. -Strålbenshälta! sa veterinärendirekt. Hovarna var då olika stora hf var mkt mindre än vf. Fick kilsulor och sprutades i hovleden. Tiden gick och han blev sämre, inte halt men ingen framåtbjudning öht. Slutade att rida honom där, inget fungerade och kände att jag inte fick ngn hjälp på ATG alls. Släppte honom på bete utan skor i 3 månader och fick forstätta gå i stora hagar hela dagarna i totalt 9 månader utan ridning. Provade att sätta ingång och det fungerade i 1 månad ungefär. Då åkte jag till en annan klinik som jag är så glad idag att jag gjorde. Annars hade han nog fått sluta sitt liv där.

Den nya kliniken tog 100 bilder kändes det som och gjorde alla tester och ultraljud man kan göra. Han hade inte ont av strålbenen. Däremot hade han fått jätteont av kilsulorna och gått med hovbenet i helt fel vinkel vilket hade resulterat i läderhudsinflammation. Verkades helt annorluna och fick tuppkam i blodet upprepade ggr. Sedan mådde han jättebra och vi började hoppa igen!
Får dock ej rida på hårt underlag!

Fick en förmodad vrickning i vintras och blev behandlad i kotan. Nu är han under igångsättning igen och allt går bra. Jag rider inte lika mycket och hårt på honom längre utan han går på halvfart men jag är så glad att han mår bra igen. Hoppa några högre hinder vågar jag inte heller längre.

Blir min dålig igen kommer jag att ta en magnetröntgen, kosta vad det kosta vill men det kostar ca 10 000 och några varv på kliniken landar ju på samma belopp till slut.

HOppas du får ordning på din häst!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Om det är ryggen så hjälper det inte att behandla symptomen (hovarna).

Och som Lindsen skrev om värmen i hovarna så kan det vara så han han
hade hälta i höger först men därefter avlastat den på vänster.
Då kommer hältan naturligt till det benet.

Man får inte bort symptomen om man inte behandlar problemet.
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Tack snälla för att du tog dig tid och svara! :bow: En hel del av det du beskriver påminner om vår historia. Min häst har oxå olika storlekar på hovarna fram. Det är den högra som är den mindre. Så för er del var det vila, annorlunda verkning och tuppkam mao.

Jag har som sagt mina aningar om att min häst kan ha varit halt förut och att de tidigare ägarna kanske försökt vila honom frisk. Frågan är väl om han fått behandling isf. Hittills ar ju i alla fall inte vila (5 månader) hjälpt. Men när han i samband med friskförklaringen fick börja gå i vanlig hage busade han en hel del. Han leker väldigt mycket när han går på stort. Springer, bockar, stegrar, leker och har the time of his life. Så det är givetvis ett problem...

Jag har oxå varit inne på och betala magnetröntgen själv men jag har hört att det kostar 20.000 - 30.000 och det är ju väldigt mycket. Jag vet inte hur jag skulle få råd... Men kostar det 10.000 så håller jag med dig, det är ju summor man snabbt kommer upp i några varv på klinik. Jag är väl uppe i cirka det nu. :mad: Det låter som om vi har en bra plan so far iaf med ultraljud av sulan. Verkning för att hjälpa honom har vi oxå påbörjat. Hans hovar var inget vidare i somras så redan där började hovis sitt arbete. Sedan har han ändrat lite från januari och fick oxå bekräftat av klinikhovslagaren att det var helt rätt som han gjort.

Hur diagnostiserar man läderhudsinflammation egentligen?
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Jag är helt med dig! ;) Jag red dessutom en häst precis före jag köpte min med såpass kraftiga ryggproblem att den dömdes ut som 4-åring. Så jag är jättenojig när det gäller rygg. Men inget tyder (i dagsläget) på att problemet kommer från ryggen. Snarare är väl en tänkbar orsak att det är en stor häst (172) med låååånga ben, som växt fort, han är ranglig och lite sladdrig i bakdelen och har därför fått knäledsinflammation och sedan belastat framdelen och fått problem där. Så jag vill gärna lära mig mer om sjukdomar i hovarna! Fler med info om hovsjukdomar? Det finns ju tydligen massor!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Tack snälla för att du tog dig tid och svara! :bow: En hel del av det du beskriver påminner om vår historia. Min häst har oxå olika storlekar på hovarna fram. Det är den högra som är den mindre. Så för er del var det vila, annorlunda verkning och tuppkam mao.

Ja till slut var det det som hjälpte. Jag tror att han hade en ligamentskada första gången han blev halt. Han var då väldigt livilig i hagen oxå och drog av sig skorna titt som tätt. Tror nu i efterhand att han fick en ligamenskada då. Ligamentskadan blev nog bra under den långa vilan han fick men fick ju samtidigt andra problem p.ga den felaktiga diagnosen på ATG. stackarn:crazy:

Den lilla är hoven är den hoven din häst har problem med, det är den som avlastas och blir trängre och trängre. Min har numera 2 likadana framhovar och det ser jag som ett friskhetstecken. Likaså är det lika mkt värme/kyla i båda, vilket oxå är bra, då cirkulerar blodet även i den som tidigare var liten.

Om det är en ligamentskada din har så tar det låååång tid att läka och helst skall de hålla sig lugna. Långt sommarbete är perfekt då de inte springer så mycket.

Hur diagnostiserar man läderhudsinflammation egentligen?

Jadu, duktig veterinär som inte stirrar sig blind på en sklettförändring! :)
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Jag har haft en häst som (till slut) blev utdömd p g a pålagringar i SI-lederna
samt ligamentskador därikring. Kan glädja dig med att din hästs symptom inte
överensstämmer med dom som min häst hade.
Hoppas att din häst blir bra, håller tummarna för er!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Ah! *drar en försiktig lättnandes suck* Alltid något ;). Tack för uppmuntrande ord oxå. Det är så sjukt tungt och framförallt ledsamt! Jag hoppas hoppas hoppas verkligen oxå!

Var ute på min dagliga 15 minuters promenad idag på pålle. Stackarn han har verkligen så sjukt mycket överskottsenergi att han flög i luften idag. POFF totalt utan förvarning! Stegrade sig och kastade sig och då är han STOR (172cm)! Hovar och ben åt alla håll och det enda jag kan tänka på är att han INTE FÅR kasta sig & skada sig. Jag var helt lipfärdig och tänker att jag fasen inte mäktar med honom när han är sådär. Han är VÄRLDENS VÄRLDENS snällaste och skulle aldrig göra något för att skada mig med flit, men han rår inte på sig själv. Jaha, det blir till att börja med lugnande Vetranquile imorgon och se om det hjälper....
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 353
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 496
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp