Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Hej!
Stackars er. Min häst hade liknande symptom som din, han war halt under nästa ett års tid. Han fick wila i 1,5 år och sattes sedan försiktigt igång. Riktigt försiktigt alltså, skrittrundor barbacka i flera månader osw. Men han blew iallafall bra. Någon diagnos har han aldrig fått, men hältan satt nånstans i howen.

Lulligt inlägg, men jag will bara säga att din drömhäst kan bli bra. Inga fynd är wisserligen frustrerande, men samtidigt betyder det ju att det inte finns en påwisbar skada. Håll ut. Wiiila. Glukosamin, omega 3/6 och låg dos butta (el annat NSAID) under lång tid. Normal hage, gärna stor, kuperad.

Lycka till!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

SI-leden har jag också haft funderingar kring! Vad mer vet du om SI-leden? Min fundering är dock oxå fortfarande var han har ont i hoven och vad som går att göra åt det. Frågan är om det (oavsett varifrån problemet kommer ifrån) har gått för långt så att han fått skador som inte går att läka ut.

Är personligen inte jätteinsatt i SI-leden om jag ska vara ärlig, men det jag vet är att det kan bidra till en mängd olika symptom och att de kan variera från häst till häst.

Varför han har ont i hoven kan ju bero på att han felbelastar för att försöka avlasta.

Det kan ju också mycket väl vara så som någon annan skrev, att det helt enkelt sitter i hoven (ex. inflammation, stengalla el dylikt), men det jag tycker känns underligt är att det inte är samma hov/led som hästen har återkommande ont i - utan att det "går runt", något som brukar tyda på att problemet sitter någon annanstans.

Jag hoppas innerligt för dig och din hästs skull att ni snart hittar vad felet är och att det inte är allvarligare än att han blir OK igen! HÅLLER TUMMARNA!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Min häst hade strålbenshälta, halvblod 168 cm grövre modell.
I 90% av fallen syns det inte på röntgen (strålbenet) utan oftast är det vävnaden runt omkring enligt duktig vet. från MK. Strålbenshälta är ett samlingsnamn för hälta i det området. Precis som kolik är ett samlingsnamn för "ont i magen" men kan bero på olika saker. Vanligt på större, tyngre hästar.

Behandling i strålbensbursan, ringsko med sula och hålla hästen i trim (ej för tung).
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Hur diagnostiserade man din häst / en häst där det en syns på röntgen? Är det "uteslutningsmetoden" eller MRI?

Min häst är lätt i typen (den moderna sportmodellen), well sanning med modifikation just nu, eftersom han inte gjort mkt annat än att äta de senaste fem månaderna OCH stå i liten hage. Jag tycker så synd om honom!!!
 
Sv: Hälta från hoven? Det är SÅ motigt nu! *långt*

Uppdatering efter besök på hästsjukhus!

Så fick vi äntligen en diagnos; sidoligamentsskada båda fram, mest på vänster men även lite på höger. Vad innebär då det? Att det är en mycket svårläkt skada, cirka 50% av hästarna med den här typen av skador blir bra och att konvalecenstiden är mycket lång, runt ett år. Jag åker känslomässig bergochdalbana. Det är skönt att ha fått en diagnos, men det är ett helvete att få denna diagnos. Det känns orättvist och förjävligt. Min häst är världens bästa häst, han är min drömhäst, vi har verkligen kämpat ihop och så möter vi den här motgången! H**vete!

Tillsammans med min ordinarie klinikveterinär beslutar vi att släppa pållis på bete. Låta honom gå och ha det gott i sommar. Få tid för vila. I slutet av augusti ska vi tillbaka till kliniken och kolla honom, se åt vilket håll det utvecklar sig. Det är bara att hålla tummarna för att han är på rätt sida om de 50!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 354
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 496
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp