Bukefalos 28 år!

Härstammnings funderingar

Bellini

Trådstartare
Är rätt okunnig angående härstammning och så. Ska betäcka nästa vår och vill nu fördjupa mig i detta ämne, och tänkte lämpligen börja med min egen hästs förfäder.
Hon tillhör familj F.2, så långt vet jag. Men vad kollar man efter i stammen? Hur vet man vad som är bra att korsa med vad?
Hur får man reda på vad hingstar nedärver, står ju inte i hingstkatalogen direkt, tex hett temperament eller dålig benställning.
Hur långt bak i stammen är det normalt att man kollar?
Är som sagt var väldigt grön på ämnet men vill gärna lära mig!

Kanske ska tillägga mitt stos stam, ni får gärna utvärdera för och nackdelar i den :)
Bellami (F.2) SWB
E. Uttini
U. Belladonna (F.2) 21906
Ee Labrador
Eu Gardenia II 13985
Ue Bordeaux
Uu Camilla 9830

Eee Jovial
Eeu Kolomea 8624
Eue Kew Gardens xx
Euu Genziana (40) 12518

Uee Utrillo
Ueu Boniana 7693
Uue Parnass
Uuu Carolyn 8130
 
Sv: Härstammnings funderingar

Det blev väldigt rörigt;)

Skriv bara pappa - morfar - mormorsfar osv så blir det lättare att läsa:)

Det ser ut som mormor är helsyster med hingsten Paroll?

Uttini - Bordeaux - Parnass - Drabant - Magnat - Anno - Largo - Althof - Scwabenstreich - Khedive - Kinos - Noster - Vogel II - Wardermarske xx - Y.Borradil - Torraldo!
 
Senast ändrad:
Sv: Härstammnings funderingar

Mormors mor Carolyn är helsyster till Briars mormorsmormor och till hingsten Daktyl:)
 
Sv: Härstammnings funderingar

Wow, vad du kan få fram!
Tror du att det finns något som direkt "fattas" i hennes stam?
Läste även en tråd om svenska hingstar och sammar, har hon en ren svensk stam?
 
Sv: Härstammnings funderingar

Avel och härstammningar är intressant och spännande! Ett litet tips är att fundera ut precis vad det är ditt sto har som du vill avla vidare på, och hitta en hingst med samma fördelar. Min egen uppfattning är att man aldrig ska "kompensations avla" eftersom man då riskerar att få fel egenskap från fel förälder ... Och förlorar de possitiva egenskaperna som gjorde att man ville ha en avkomma från första början...
 
Sv: Härstammnings funderingar

Jag kan det utantill;)

Stammen har varit i Sverige sen mitten av 20-talet då stoet Spinda 1866 e Schwadenstreich inporterades till Flyinge. Hon var då dräktig med hingsten Althof och fick dottern Dina 2212. Fon fick även döttrarn Fanny och Ella. Idag lever tre grenar av Spinda-stammen kvar, t ex kommer Feliciano från Fanny-linjen och Brigadör från Ella-linjen, men Dina-linjen är klart störst. Dottern e Largo hette Diana 3787 och var ett mycket framtående avelssto som idag finns i stammarna på tusentals hästar. Hon fick med Heristal sonen Herrscher som exporterades till Tyskland vars son Amor blev en mycket framgångsrik avelshingst som idag finns i stammen på många europeiska topphästar.

Largo hade en mycket svensk stam.

Anno var importerad trakehnare.

Magnat hade mycket svenskt i stammen.

Drabant likaså även om importen Humanist förekom två gånger i stammen.

Parnass hade importerade Hamid till farfar.

Bordeaux var efter importerade Utrillo.

Uttini tillhörde Sveriges äldsta hingstlinje som stammar från Printonan xx som importerades till Sverige 1906:)

Idag finns det inga rena svenska stammar, så nog skulle jag kalla henne svenskstammad med gott samvete!
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 017
Senast: ameo
·
Avel Fick hem ett nytt sto här som enligt utsago har god stam. Jag kan absolut ingenting om Halvblod (Svenskt Varmblod) och tänkte höra med...
Svar
12
· Visningar
1 701
Senast: sona
·
E
Avel Har letat både här och på Nf's egna sidor men hittar inget om hur man räknar ut sitt egnas stos procent antal för GW-blod. Då mitt...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: Matti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp