Häst drar iväg i galopp

hej, min kusin har blivit medryttare på en 6 årig welsh partbreed sto. Men vi har ett problem i ridningen.
Där hästen står finns det ingen ridbana så vi rider i hagen. Vi har gjort ett fyrkantspår med hjälp av koner och det ligger på ungefär halva hagen om ni förstår.
Hon lyssnar ganska bra nu både från marken, i skritt och trav men hon skiter blankt i galopp.
När de gör en galoppfattning så vänder hästen och börjar rusa ner till grinden på hagen och det går inte att få kontakt med henne. När hon kommer ner till grinden i full galopp så tvärstannar hon.
Har sagt att min kusin måste göra en liten vilt så fort hon drar iväg.

Vi longerar henne innan i båda varven i alla gångarter. Där lyssnar hon bra. Hon rids på ett tredelat bett. Har ni några tips? Jag vet inte längre vad jag kan göra och vill inte att min kusin ska bli rädd för hästar!!
 
hej, min kusin har blivit medryttare på en 6 årig welsh partbreed sto. Men vi har ett problem i ridningen.
Där hästen står finns det ingen ridbana så vi rider i hagen. Vi har gjort ett fyrkantspår med hjälp av koner och det ligger på ungefär halva hagen om ni förstår.
Hon lyssnar ganska bra nu både från marken, i skritt och trav men hon skiter blankt i galopp.
När de gör en galoppfattning så vänder hästen och börjar rusa ner till grinden på hagen och det går inte att få kontakt med henne. När hon kommer ner till grinden i full galopp så tvärstannar hon.
Har sagt att min kusin måste göra en liten vilt så fort hon drar iväg.

Vi longerar henne innan i båda varven i alla gångarter. Där lyssnar hon bra. Hon rids på ett tredelat bett. Har ni några tips? Jag vet inte längre vad jag kan göra och vill inte att min kusin ska bli rädd för hästar!!
1, ta hjälp av ägaren,
2, ta hjälp av tränare,
3, strunta i att galoppera tills kusinen har full koll på hästen i övriga gångarter och låt en bättre ryttare ta galoppen så länge.
 
Man måste inte ha ridit alla gångarter, för att ha ridit ett helt pass. Tyvärr är det många hästägare, som tror det. När jag ridutbildade ett par ridtravare gnällde ägaren på att jag aldrig travade och galopperade trots att jag ridit dennes hästr i nästan 2 månader. Tack och lov, hade hästägaren grannar med tävlingshästar som sa åt hästägaren att hästägaren skulle vara GLAD att denne fått tag på mig, som hade tålamod, var noggrann och att denne inte skulle "slarva bort mig"

Så som Buck säger STRUNTA i galoppen, ta hjälp av ägaren INTE bukefalos forum som inte känner er och hästen och ta hjälp av tränare som SER er in action.

Ridtravarna som jag utbildade, var en tid efter allt skrittande, så pass mjuka och lydiga i skritt, att de fortsatte att tränas vidare med korta travintervaller och när traven fungerade lika mjukt och trevligt som skritt, lades galoppfattningar med omedelbar avsaktning in då och då. ALDRIG långa galopper, utan bara en kort galoppfattning... ibland räckte det att jag kände att hästen tänkte galoppfattning, men inte fattade galopp för att hästen skulle få beröm i form av klapp och eftergift i skritt eller trav.

Med vänlig hälsning

IngelaH
 
Jag vet att man inte måste rida i alla gångarter... Men måleri är att min kusin ska kunna ta med denna häst till ridskolan och då måste hon kunna galopperar.
Vi kan inte ta hjälp av ägaren för hon kan inte rida denna hästen och vet inte vad man ska göra.
Tränare blir svårt men det får ju bli någon gång.

Sen spelar det heller ingen roll om hon gör en galoppfattning och sen saktar av för hästen drar iväg ändå.
 
Jag vet att man inte måste rida i alla gångarter... Men måleri är att min kusin ska kunna ta med denna häst till ridskolan och då måste hon kunna galopperar.
Vi kan inte ta hjälp av ägaren för hon kan inte rida denna hästen och vet inte vad man ska göra.
Tränare blir svårt men det får ju bli någon gång.

Sen spelar det heller ingen roll om hon gör en galoppfattning och sen saktar av för hästen drar iväg ändå.

Men ni behöver inte galloppera nu. Vänta med det.

Av erfarenhet är det ingen bra ide att rida i hage, hästarna drar mest åt utgången och sen står dom där.
Kanske rida ut istället?
 
I varierar men när vi rider ut så vänder hon 180 och går iväg hemmåt men vi försöker jobba bort det med

Ta hjälp av tränare innan det blir ännu värre. Varje gång hästen vänder så lär den sig att gör man så här så slipper man jobba, det kan rent av bli farligt om det fortsätter.
Om inte ägaren ''kan'' nåt finns et stall kompisar, föräldrar?
Finns det ingen som kan hjälpa kanske det är bättre att finna en annan ponny som inte beter sig såhär, innan någon skadar sig.
 
Jag vet att man inte måste rida i alla gångarter... Men måleri är att min kusin ska kunna ta med denna häst till ridskolan och då måste hon kunna galopperar.
Vi kan inte ta hjälp av ägaren för hon kan inte rida denna hästen och vet inte vad man ska göra.
Tränare blir svårt men det får ju bli någon gång.

Sen spelar det heller ingen roll om hon gör en galoppfattning och sen saktar av för hästen drar iväg ändå.

Vad är det för ridskola som har galoppkrav för att få träna med egen häst. Det låter idiotiskt. Häst o ryttare måste få utvecklas ifrån där de står. Kan ni inte ta hjälp av hästens ägare, tränare eller ridskola är det nog så att din kusin inte passar ihop med hästen utan bör hitta en annan som klickar bättre. Annars kan ju NI bli ersättningsskyldiga för att ni förstör hästen, när ni inte klarar av den.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Först och främst så klickar dom jätte bra.
Sen så finns det olika grupper på ridskolan och hon går i en grupp där man skrittar, travar och galopperar.
 
Först och främst så klickar dom jätte bra.
Sen så finns det olika grupper på ridskolan och hon går i en grupp där man skrittar, travar och galopperar.

Förlåt om jag låter otrevlig eller ifrågasättande. Det är absolut inte min mening, eftersom jag är rädd att ni gör hästen eller er själva illa om ni inte har lust att ta hjälp av någon som ser er.

Men när jag började rida en ny medryttarhäst, så red jag på ridskolan där jag ridit i 15 år. I den gruppen red vi skritt, trav, galopp, galoppombyten, öppna, sluta, skänkelvikningar, bak- och framdelningsvändningar och förvänd galopp.

Men inte farao gjorde jag det på den nya medryttarhästen jag hade. Utan jag red i de gångarter jag kunde hantera hästen och de rörelser den hästen var musklad och igångsätt att ridas i, även i ridgruppen. Som ridskoleekipage är det bra att tränas på att se upp för och hjälpa varandra, för att inte krocka och stressa upp varann. Så jag tycker definitivit att ni ska prata med ridskolan och fungerar inte det. Rid PRIVAT för ridläraren ett par gånger, så att ni kan få tips om problemen.

Återigen, jag ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Men jag tycker synd om HÄSTEN och HÄSTENS ÄGARE, när ni tror att ni kan experimentera er fram till en lösning med andras hästar som leksak, utan att ta hjälp.

Är ni inte tillräckligt kunniga att lösa problemet tycker jag inte ni har rätt att förstöra annans egendom för erat höga nöjes skull.

Det var som en gång när jag sökte medryttare till min då 23-åriga egna häst och hon som skulle provrida ville ha graman (som jag aldrig hade använt till min häst) eller låna den akademiska stången som jag red med för min instruktör. När jag frågade ryttaren om hon hade ridit med stång förut... "NÄää men det är väl bara att, dra i tyglarna o rida, så hästen böjer på nacken?" Jag hoppas att jag inte behöver säga att hon aldrig behövde provrida... en annan av anledningarna var att personen i fråga, frågade på ett forum hur man red akademiskt, för att hon skulle bli medryttare åt en häst som reds akademiskt, i stället för att fråga mig hur hästen skulle ridas.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Nä alltså, tar bort detta inlägg nu. Du anser utan att veta att vi skadar hästen på något sätt är ju sjukt!

Nu läser du vad du VILL läsa. Vi har gett dig flera tips och du säger - nej det går inte.

VARFÖR kan ni inte ta hjälp av tränare.

VARFÖR kan ni inte prata med hästens ägare, det måste ju vara av intresse för denne att den får hjälp med problemen om inte den heller klarar av hästen.

VARFÖR kan inte kontakta ridskolan och fråga om ni kan få ta med er hästen.

Som jag skrivit, jag har alltid tagit hjälp av tränare IRL och inte frågat på ett forum, mer än för att kanske få något som tränare, ridläraren har sagt som ni funderar på om någon har ett annat sätt att förklara det på.

Jag vill INGET ont och jag har bett om ursäkt, för att jag låter hård. Jag tror INTE att ni förstör hästen om ni tar hjälp av någon i er närhet. Det kanske till och med finns någon person i stallet där ni rider, som kan hjälpa er och ge tips.

Men svara gärna på mina frågor, så ska vi se om jag kan förklara bättre hur jag menar.

Med vänlig hälsning

Ingelah
 
Först och främst så klickar dom jätte bra.
Sen så finns det olika grupper på ridskolan och hon går i en grupp där man skrittar, travar och galopperar.

Dom kan inte klicka bra om hästen drar iväg med henne.

Tror inte Ingela menade att ni gör hästen illa nu, men det kanske sker senare om ni inte får bukt med detta. Och eftersom du frågar här så tror jag inte att ni kan lösa det själva, det är inget illa menat personligen mot er. Men ni kan ju ta hjälp av tränare och verkligen lösa detta. Jag antar att ni inte är så gamla så det kan vara svårt att göra sånt här själv utan andra kunniga människor.
Det kan verkligen slå fel och bli värre.

Jag tycker nog en annan häst vore bäst just nu från det du skrivit. En tryggare.

Som sagt ingen här vill hoppa på någon av er, vi vill bara att olyckor inte ska ske.
 
Det är BRA att ta hjälp när man inte kan lösa något själv. Det gör tillochmed de stora tävlingsmänniskorna när dom inte kan lösa något. Finns inget skamligt eller skämmigt i det.
Det är starkt att ta hjälp och värna om djuret.
 
Nä alltså, tar bort detta inlägg nu. Du anser utan att veta att vi skadar hästen på något sätt är ju sjukt!
Ingen påstår att ni skadar hästen.

Om ni inte får hjälp att rätta till problemet så gör ni dock blivande ryttare av hästen en otjänst, för då lär den ha lärt sig att det går att göra så.
Varför inte ta lektioner privat för tränare?
Byt grupp på ridskolan så din kusin kan få hjälp från grunden med hästen, börja i en lägre grupp där de inte håller på med att galoppera än. Det är viktigare att kunna samla ihop hästen och få den att jobba med sig än mot sig.
 
Din kusin kanske kan rida medryttarhästen varannan lektion och en ridskolehästar varannan. En bra ridlärare kan förmodligen anpassa lektionen så hon inte måste galoppera utan kan göra övningen i trav/ skritt.
 
Ta med ponnyn till ridskolan nu direkt om ni nu inte vill ta hem en tränare. Hoppas/tror att ridläraren kan hjälpa er med galoppen. Sen galoppera inte i hagen, min skulle säkert bete sig likadant om jag galopperade i hagen.

En granne kanske har paddock ni kan hyra? :)

Ta hjälp av någon som kan se er med egna ögon innan din syster blir rädd eller att någon av de blir skadade.
 
Jag kan säga med ganska stor säkerhet att jag inte skulle kunna ridträna mina hästar i deras hage. De skulle bli sjukt irriterade och antagligen göra något liknande. Det är faktiskt lite respektlöst att rida hästen i dess "hem" på det sättet.
Jag skulle tippa på att om ni åker med den till ridbana/ridhus kommer den antagligen vara mycket mer nöjd.
 
Jag kan säga med ganska stor säkerhet att jag inte skulle kunna ridträna mina hästar i deras hage. De skulle bli sjukt irriterade och antagligen göra något liknande. Det är faktiskt lite respektlöst att rida hästen i dess "hem" på det sättet.
Jag skulle tippa på att om ni åker med den till ridbana/ridhus kommer den antagligen vara mycket mer nöjd.

Ja rider i hagarna nästan varje dag utan problem. Har ingen ridbana och då får man ta det som finns. Visst att hagarna är hästens hem, men oavsett vars jag är ska hästen lyssna och fokusera på mig när jag är med. Annars blir det ohållbart
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: MimmiNO
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 323
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp