Bukefalos 28 år!

Häst eller Ponny? Ålder?

E

EllenNathalia

Hej Hej! Jag hoppas på egen häst snart, så jag har några frågor! :confused: :bump:
Jag är 14 (född 96) och 168 lång, och jag väger ung. 64 kg. Men jag vet inte om jag ska köpa häst eller D-Ponny?
Och vad borde det vara för ålder på hästen?
Hur mycket äter en häst om dagen ungefär? (ni kan ju skriva hästrasen, hur stor din häst är, hur ofta du rider och hur mycket den äter)
Jag har hittat stallplats ganska nära, så jag kan cykla dit. Den kostar 1000 kr i mån, men det är inte fullservice, så då måste jag vara där mycket varje dag. Det ända som ingår är fodring (morgon, lunch, middag) och upplyst ridbana + fina ridvägar, är det en bra plats?
Tacksam för svar!:)
 
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

En grövre d-ponny skulle ju funka, om du inte blir så mycket större? och oftast är man ju inte värdigväxt varken på längden eller bredden när man är 14, så skulle absolut ta en häst, behöver ju inte vara en jätte på 170.. :)

I stallplatsen, ingår det ut och insläpp också? För isf är det nog en bra plats. Sen tillkommer hösilage o ev kraftfoder + torv/spån.

Min häst är 150 cm hög och äter vintertid ca 10-12 kg hösilage per dag, men det beror ju jättemkt på vilken häst det är. Vissa kräver fri tillgång och andra klarar sig på mindre.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

Jag är ungefär i din längd (169) och väger kanske 10 kg mindre och rider både och, hoppar jag upp på en C-ponny så ja, den orkar mig men jag känner mig för lång, dock går dom flesta D-ponnys bra och största jag rider just nu är över 173 i manken och det går oxå fint.

Under högstadiet så växte jag ca 1 dm, är ju inte säkert att du kommer göra det men kanske inte så roligt att sälja sin ponny efter en kort tid? Långsiktigt så skulle jag nog satsa på en stor häst, just för att du inte vet om du kommer växa mer.
 
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

Precis som de andra som svarat så skulle jag köpt en häst om jag var du, ponny finns det en risk att du växer ur väldigt fort.

Jag själv är 165cm lång, väger 55kg och har ett fullblod på 171cm. En såpass stor häst behöver du ju såklart inte ha, men runt 155-160 kanske? Det beror ju på vad du själv trivs med :) Och hur väl hästen bär upp ryttare.

Jag tycker att priset låter rimligt för din boxplats, huruvida den är bra eller ej kan jag dock inte svara på då jag inte varken sett stallet/omgivningen eller träffat ägaren eller de andra inackorderade. Det är väldigt viktigt att man trivs med folket i stallet :)

Min häst rids i dagsläget ca 4 dagar i veckan, men ska så småningom upp i 5-6. Han äter ca 15kg hösilage (så gott som fri tillgång, men uppskattar det till något sånt), 3kg Lympos havrefri müsli och 1dl Krafft oil.
 
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

Om jag vore i din sits skulle jag skaffa en stor häst, eftersom "risken" finns att du blir lite längre. En grövre D-ponny skulle ju också funka, men det kan vara värt att gå på en stor häst direkt. Det finns ju mindre stora hästar också, man behöver ju inte ta den största man hittar. :)

Min maxade D-ponny (som rids ca. 6 dagar/vecka) äter sex kg hösilage och tre kg torrhö/dag, samt 1½ liter müsli fördelat på tre givor. C-ponnyn, som rids något mindre äter sju kg hösilage, två dl pellets och en halv dl mineraler/dag.

Stallplatsen låter jättebra, där skulle jag mycket väl kunna tänka mig att stå.

Lycka till!:)
 
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

När jag var i din ålder så skaffade jag min första häst. Han var ett 10 årigt halvblod och snäll som ett lamm.

Jag skulle köpa häst om jag var du. Du är så pass lång och då det tar nästan 1 år att verkligen komma igång med sin häst så skulle du förmodligen bara hinna lära känna en ponny innan det är dags att sälja och köpa en häst.
Vad gäller ålder och utbildning på hästen så beror ju det på vad du vill göra med din häst? Jag red mycket busiga och rätt så svåra hästar innan jag köpte min första men även om man är duktig så tycker jag att det är bäst att hitta en snäll, säker trygg häst som kan lastas, klippas spolas och ridas ut på själv utan problem. Eftersom man själv har det yttersta ansvaret när man har en egen häst så blir allt så mycket lättare om hästen kan allt sådant när man köper den. För att inte tala om att ens ridning lätt blir lite lidande om man bara rider på en bock-maskin. När du provrider så provrid flera gånger och be att få prova att rida ut på hästen innan du bestämmer dig.

Vad gäller mat så har jag haft fullblod och halblod som varit "normalstora" Halvblodet åt runt 10 kg hösilage och 3 kg kraft. Fullblodet åt 16 kg hösilage och 2 kg kraft och 1 kg müsli. Halvblodet gick dressyr 2 ggr/vecka, hoppade 1 ggr / vecka, reds ut 2 ggr och vilade en dag. En dag gick antingen till dressyr eller markarbete. Fullblodet var en unghäst som inte reds så mycket och som dessutom hade jättesvårt att komma upp i hull efter ett svårt kolik anfall. Stallplatsen låter jättebra! Ingår det utsläpp också? annars kan det bli svårt med skola att hinna åka och släppa ut varje dag, speciellt om man inte vill lukta häst i klassrummet.. det kan ju finnas de som är allergiska.
När du frågar hur mycket hästar äter så gissar jag att du funderar på vad din totala kostnad per månad kommer hamna på? Tänk på att du ska ha ut en hovslagare var 6-8 v. Försök fråga runt så du hittar en med bra referenser - en bra hovslagare är värd guld. Du måste också räkna med försäkring, vaccinationer, eventuellt en tandkoll en gång per år. Något som är bra att kolla är om du har möjlighet att få ut en tränare till stallet eller om du har ridavstånd till en. Man får så mycket roligare i all sin ridning om man kan rida för en instruktör eller rida med i en grupp en gång i veckan.

Lycka till!!
 
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

Jag är 14 (född 96) och 168 lång, och jag väger ung. 64 kg. Men jag vet inte om jag ska köpa häst eller D-Ponny?

Skaffa en häst. Det viktigaste är att den är stabil och juste, så stirra dig inte blind på storleken, men rent generellt är väl en häst på runt 160 cm ganska passande. Det beror ju hur grov den är också, en tunnare häst med kort rygg kan vara hög över manken men ändå väldigt lättriden. Det finns ingen orsak att vara rädd för att köpa en häst som är 170-175 i manke - som sagt, titta på hela hästen.


Och vad borde det vara för ålder på hästen?

Skaffa en äldre läromästare. Det är inget fel på gamla tävlingshästar på 15-16-17 år - ofta har de mycket rutin och kan ta hand om sin ryttare väldigt väl.


Hur mycket äter en häst om dagen ungefär? (ni kan ju skriva hästrasen, hur stor din häst är, hur ofta du rider och hur mycket den äter)

Halvblod, 170 cm - ca 25 kg hösilage, 1/2 kg korn, 1/2 liter betfor, mineraler.

Hobbyridning ca 5-6 dagar i veckan - rider för tränare 1 gång i veckan, ca 3 dag temporidning i skogen, 1-2 dagar skritt ute alt tömkörning på bana.


Jag har hittat stallplats ganska nära, så jag kan cykla dit. Den kostar 1000 kr i mån, men det är inte fullservice, så då måste jag vara där mycket varje dag. Det ända som ingår är fodring (morgon, lunch, middag) och upplyst ridbana + fina ridvägar, är det en bra plats?

Som sagt - kolla hur det är med insläpp-utsläpp. Hur länge är hästarna i hagen? Är det trevlig ton i stallet?
 
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

Jag är nästan exakt lika stor som du,, och jag har en maxad D-ponny. Jag skulle i alla fall kunna ha en mindre D-ponny också, det är svårt att säga eftersom en person som väger 64 kan se olika ut. Så som det är nu borde du kunna ha ponny, men om du växer mycket kanske du inte kan ha den mycket längre till. Om du har kompisar på ponny är det nog roligare att en en sån.

Min D-ponny äter 1 kg Krafft grov, Krafft mineral röd, morötter och 10-11 kg hösilage om dagen. (Connermara/fullblodskorsning)

Jag betalar 4000/mån för kollektivstall en timme enkel väg bort, så det där låter vääldigt bra. Ni kan ju säkert turas om i stallet med kvällsmaten. Om du ska köpa häst bör du nog vara beredd att åka varje dag. Annars kan du ju ha en medryttare ibland.
 
Sv: Häst eller Ponny? Ålder?

*knapplån*

Om tråden enbart hade handlat om längd och vikt, samt häst-ponny. Då hade jag hänvisat tråden till den nålade tråden om längd och vikt under forumet ridning.

Men eftersom nu tråden även handlar om, stallplats och annat gällande hästägande, så tycker jag att tråden passar bättre här under hästmänniska.

Mvh

IngelaH, moderator för hästhantering (där tråden kom från)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Jag byter stall nästa lördag för första gången, hittills har hästen stått där han stod när jag köpte honom så jag har noll erfarenhet...
2
Svar
33
· Visningar
2 771
Senast: grodan21
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 984
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 334
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp