Häst fick giftig ört som medicin

En kvinna i Medelpad har gett en minst en av sina hästar bland annat den giftiga örten svinmålla som behandling mot fång. Hon har också verkat hovarna på flera hästar på ett felaktigt sätt, och länsstyrelsen förbjuder nu att hon fortsätter med det här. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hastar-fick-giftig-ort
 
Sedan när skulle svinmålla vara giftig? Den är ett av de vilda ogräsen som rekommenderas att man plockar som mat, precis som maskros, kirskål, nässlor m fl. Den används även till utfodring och äts jorden runt. :d

Att man själv laborerar med att verka fånghovar förstår jag däremot inte. :crazy:
 
Sedan när skulle svinmålla vara giftig? Den är ett av de vilda ogräsen som rekommenderas att man plockar som mat, precis som maskros, kirskål, nässlor m fl. Den används även till utfodring och äts jorden runt. :d

Att man själv laborerar med att verka fånghovar förstår jag däremot inte. :crazy:

Hittade någon sida med giftiga växter för hästar, där stog svinmålla med som de "mindre giftiga" :cautious:
 
Sedan när skulle svinmålla vara giftig? Den är ett av de vilda ogräsen som rekommenderas att man plockar som mat, precis som maskros, kirskål, nässlor m fl. Den används även till utfodring och äts jorden runt. :d

Att man själv laborerar med att verka fånghovar förstår jag däremot inte. :crazy:

Ja, när det gäller växter som är giftiga för hästar är väl inte svinmålla det första jag tänker på eller hetsar upp mig över.

I övrigt verkar ägaren vara en idiot som borde fått djurförbud. Jag är allergisk mot de som absolut ska behandla sina djur med alternativmetoder. De får mer än gärna mixtra med sig själva men ge fan i djuren och sina barn.
 
Saxat från Den virtuella floran nedan.
Undrar dock lite över varför alla djur utom hästen sägs äta den?

"Flera Mållväxter äro allmänna ogräs kring våra boningar och på våra odlingar, men Mjölmållan är kanske den allmännaste bland dem. Som den växer fort, utsuger jorden och ökar sig mycket, bör den i tid uppryckas. Den är likväl icke utan nytta. Alla husdjur utom hästen äta densamma. Den kan också, trots sin icke ovanliga benämning av Svinmålla, Svingräs, ganska väl tillagas och användas somspenat, vilket Palmstruch bestyrkt."
Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria II av C. F. Nyman (1868)

Generellt finns det en anledning till att de växter som man "kan" äta, inte har blivit odlade. Det har kanske inte med att kunskapen har försvunnit, utan att växterna inte har varit tillräckligt bra (av olika anledningar) som föda eller att man har haft bättre alternativ.
 
Människan är tydligen skriven i Medelpad men bor i södra Stockholmstrakten och är ökänd för sin oförmåga att betala veterinär, hovslagar och boxhyrefakturor...
Är själv inte insatt med vem personen är men de mer drivande i en av grupperna jag är med i delade denna och menade på att det var den ökände personen.
 
Generellt finns det en anledning till att de växter som man "kan" äta, inte har blivit odlade. Det har kanske inte med att kunskapen har försvunnit, utan att växterna inte har varit tillräckligt bra (av olika anledningar) som föda eller att man har haft bättre alternativ.
Inte att de varit dåliga som mat, men oftare att de gett sämre avkastning eller krävt mer arbete vid odlingen. I modern tid har vad som passat att hantera maskinellt spelat stor roll. (exempelvis därför bomull slog ut linet i kläder) Och en del växter klarar lagring och frakt dåligt och blir svåra att fungera kommersiellt i någon större skala pga. det.
Så jag tror det oftare säger något om förändringar produktionstekniker, marknadsförutsättningar och konsumtionsmönster, än om grödans näringsvärde och kvalitet ur ett kostperspektiv.
 
Inte att de varit dåliga som mat, men oftare att de gett sämre avkastning eller krävt mer arbete vid odlingen. I modern tid har vad som passat att hantera maskinellt spelat stor roll. (exempelvis därför bomull slog ut linet i kläder) Och en del växter klarar lagring och frakt dåligt och blir svåra att fungera kommersiellt i någon större skala pga. det.
Så jag tror det oftare säger något om förändringar produktionstekniker, marknadsförutsättningar och konsumtionsmönster, än om grödans näringsvärde och kvalitet ur ett kostperspektiv.

Det kan nog också stämma. Jag menar är ungefär samma som det du skriver, dvs. inte lämpade som odlade grödor. Däremot med tillägget att uteslutningen av dessa grödor också ibland kan bero på att de faktiskt inte är särskilt bra som föda. T.ex. giftiga om de inte förvälls på rätt sätt osv. I somras läste jag en artikel (minns inte vilken tidning) där man ville informera människor om att vara försiktiga med att följa den nya trenden i att äta ogräsgrödor. Detta för att många av dessa trendiga ogräsväxter kan orsaka besvär beroende på mängd och på vem som äter dem. (Små barn är t.ex. känsligare.)
 
Det kan nog också stämma. Jag menar är ungefär samma som det du skriver, dvs. inte lämpade som odlade grödor. Däremot med tillägget att uteslutningen av dessa grödor också ibland kan bero på att de faktiskt inte är särskilt bra som föda. T.ex. giftiga om de inte förvälls på rätt sätt osv. I somras läste jag en artikel (minns inte vilken tidning) där man ville informera människor om att vara försiktiga med att följa den nya trenden i att äta ogräsgrödor. Detta för att många av dessa trendiga ogräsväxter kan orsaka besvär beroende på mängd och på vem som äter dem. (Små barn är t.ex. känsligare.)
Du har rätt. En del saker har man ju valt att äta i brist på bättre alternativ.
Fick för mig du menade att man kunde dra slutsatsen att om vi slutat äta något så är det automatiskt ett tecken på att det var "dålig mat".

Sen finns det saker vi ändå äter trots att det borde vara bättre att låta bli (blåsfisk) eller som vi inte vill äta trots att det vore bra (insekter) Då kommer det in mycket kulturella aspekter.
Behövs helt enkelt mångsidig analys för att veta varför i de olika fallen. Men intressanta frågor.
 
Det beror antagligen på att den innehåller oxalsyra, men isf är även rabarber, kakao, rödbetsblast, carambole och spenat giftigt. Det ska till flera kilon för att komma upp i skadliga nivåer för människor.
För människor ja. Men nu är det hästar det handlar om. Vissa saker kan hästar äta som inte människor tål och tvärt om. Inte konstigt alls med tanke på omnivor vs herbivor...
 
För människor ja. Men nu är det hästar det handlar om. Vissa saker kan hästar äta som inte människor tål och tvärt om. Inte konstigt alls med tanke på omnivor vs herbivor...
Just oxalsyra är giftigt för såväl människor som hundar t ex då den hämmar bildandet av röda blodkroppar. Spenat o rabarber skall ej ges till småbarn. Oförvälld spenat samt rabarber kan döda hundar.
 
Just oxalsyra är giftigt för såväl människor som hundar t ex då den hämmar bildandet av röda blodkroppar. Spenat o rabarber skall ej ges till småbarn. Oförvälld spenat samt rabarber kan döda hundar.
Det stämmer säkert. Problemet här tycker jag är att flera talar om att svinmålla inte är giftig för att människor och att kor och grisar kan äta den (underförstått att den då inte kan vara giftig för hästar heller). Något som inte bör jämföras eftersom det handlar om helt olika matsmältningssystem och förmågor att bryta ner olika ämnen i kroppen. Människor kan klämma i sig flera gula lökar utan problem. Något som kan leda till döden för en hund.
Att jämföra häst och människa är som att jämföra äpplen och legobitar
 
Ägaren till hästen i artikeln har skrivit på fb. Rätt intressant, enligt denne så spelar det stor roll vilken mängd hästen får, innan det blir giftigt. Och tydligen får hästen mkt liten mängd.

Hovarna har hon själv röntgat på klinik nu och veterinärerna såg inget konstigt. Hovbenet är balanserat och det är gott avstånd mellan hovbenet och marken. Inga som helst konstigheter, enligt ägaren då. Jag tycker inte det ser speciellt nära ut alls heller, men jag är ju varken veterinär eller hovslagare.

Jag tycker att det är konstigt att länsstyrelsen kan göra sådär utan att faktiskt göra en utredning. Givetvis skulle de ha tagit hästen till veterinär och röntgat hovarna, innan en ev dom (såvida inte hästen står o blöder kanske). Det ska ju inte ägaren behöva göra för att "bevisa" sin oskuld.

Det är oskyldig tills motsatsen har bevisats, inte tvärtom, faktiskt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kontroller som länsstyrelsen i Västmanland genomfört visar att ridskolorna i länet tar bra hand om hästarna. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera barn har varit inblandade i en olycka med häst och vagn på en campingplats utanför Uddevalla under långfredagen. Två skadade...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: ptr
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst blev under måndagseftermiddagen påkörd av en personbil i Ljungby. Ingen människa skadades i olyckan, men hästen behövde avlivas...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sophie Ställberg och hennes sambo från Romme möttes av en otäck syn när de gick ut till hästarna på onsdagsmorgonen. En av hästarna hade...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp