Bukefalos 28 år!

Häst försäkringar?!

B

basstilla

Hejsan !

Sitter nu med en betalning för hästförskringar via Agria?!
Vad mer det finns för bolag för hästförskingar.

Äger 4 st hästar en ung häst (4 år) ,en gamal (20 år)och 2 shettisar.
Giveviss står alla försäkrade.

Finns det nå bolag som är billigare?

Jag är verkligen tokdålig på försäkringar!:confused:

Någon som är duktig?

och kan komma med lite förslag.:)
 
Sv: Häst försäkringar?!

Det brukar inte vara det mest ultimata att byta bolag, vad har du tex för slags försäkring på din 4-åring? 20-åringen går nog inte att byta bolag på...
 
Sv: Häst försäkringar?!

Först och främst håller jag med Break_a_leg om att det inte brukar vara det ultimata att byta bolag, och att det förmodligen inte går på din äldre (utan att få en speciell "gamling-försäkring" med sämre villkor).

Sedan tänkte jag svara på din fråga också ;) Vilket bolag som är billigast beror på vad du har för häst, på en fjording som jag hade förut var agria billigast, på fullblodet jag har nu är Dina försäkringar billigast. Sedan beror det ju också på vad för typ av försäkring man vill ha, jag har 60.000 (om jag minns rätt) veterinärvård och 30.000kr liv, varav jag satt hälften som "begränsad", vilket innebär att om jag skulle behöva ta bort min häst får jag 15.000kr oavsett anledning och om han är behandlad innan, och ytterligare 15.000kr om det är en akut skada. Det drog ner priset väldigt mycket, och eftersom livvärdet egentligen inte har någon speciell betydelse för mig (det är mer hemska pengar som jag egentligen inte vill ha :grin:) så kändes det bra att göra så. Det var dessutom en himla skillnad mellan bolagen, Dina försäkringar tog nästan hälften av vad många andra bolag tog för samma försäkring. De är dessutom ett bolag som jag litar på så valet var inte svårt.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Till att börja med, vad har du för försäkringar på hästarna? Ras, belopp i vet.vård och liv (och typ av livförsäkring), ålder etc spelar in i kostnaden för försäkringen. En 20årig häst skulle jag inte ens försöka byta bolag på.

Jag har mitt sto (varmblodig travare, född 2001, inga tidigare skador bortsett från en hovböld som vi fick åka in till klinik för att få klarhet i) försäkrad i Folksam.
Veterinärvård: 100.000:- (täcker även t.ex. buköppning).
Rehabtillägg: täcker saker som hästambulans, och även eftervård (inkl behandlingar såsom ET) till följd av behandlad skada.
Liv A1: 20.000:-.
Försäkringen täcker det allra mesta, även avlivning och omhändetagande av kroppen upp till 5.000:-.
Jag betalar knappt 500:-/månaden för rubbet. Det som kostar i min försäkring är veterinärvården som tillsammans med rehabtillägget går på knappt 350:-/månaden.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Finns 5 bolag som har hästförsäkringar:
Agria, Dina, Folksam, If, och Sveland

Svårt att jämföra enbart på premien
De har alla lite olika villkor, så det är ju inte alltid biligast är bäst för just dig
Som alla andra försäkringar gäller det att välja det som är bäst för dina behov

Villkor kan du läsa på resp hemsida.
Tycker du det är svårt att läsa villkor (det ÄR det)
skriv en lista på dina frågor och ring respektive bolag
då kan du samtidigt få premien.

Men tänk dig noga för innan du bytar bolag som redan har skrivits
Och 20-åringen går inte att byta bolag på alls.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Jag tog in försäkringsvillkor och priser på många bolag innan jag valde till mitt föl. Mitt val för ett föl A1 40 000 kr och 100 000 i vetrinärvård blev Sveland.Premien för det belv 4300kr. Mitt sto är 19 år och på henne har jag alltid haft Agria och har inget att klaga på mer än dyra premier. Skillnaden i villkor är i huvudsak att Sveland inte ersätter vissa tandsaker och att Agria har sina begränsningar för hältor.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Jag har If. Det bästa med If är att de har en fast självrisk, så oavsett vad som händer så betalar jag bara 2500:- i självrisk. Jag älskar If. Jag har haft massor med problem med mina hästar de senaste åren och det har aldrig varit några problem. De tog till och med och godkände avliviningen av mitt förra sto, trots att veterinären på Ultuna tyckte att hon troligen kunde bli en trevlig sällskapshäst och inte ville döma ut hästen. Veterinären på If läste journalen och tyckte absolut att hästen skulle avlivas!

Det känns bra när de tänker på hästarnas och ägarnas bästa och inte bara på pengarna.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Har man många hästar och självdisciplin nog att sätta in samma mängd pengar som alla premier kostar på ett särskilt bankkonto så har man inom ett par år rejält med pengar som en buffert.

Hade jag gjort så hade jag vid det här laget lätt haft mer än 100 000:- på banken. Nu har jag iof haft hästar i mer än 30 år och bara behövt utnyttja försäkringen en gång- annars har vi bara haft smågrejor rent veterinärt på hästarna under de här åren. (peppar peppar).

Det börjar bli lönt att göra så här om man har 4-5 hästar eller flera.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Hejsan !

Sitter nu med en betalning för hästförskringar via Agria?!
Vad mer det finns för bolag för hästförskingar.

Äger 4 st hästar en ung häst (4 år) ,en gamal (20 år)och 2 shettisar.
Giveviss står alla försäkrade.

Finns det nå bolag som är billigare?

Jag är verkligen tokdålig på försäkringar!:confused:

Någon som är duktig?

och kan komma med lite förslag.:)

Jag har Dina till mina nuvarande hästar.
Köpte ny oförsäkrad häst för 2 år sedan och de var betydligt (tusenlappar) billigare än något annat bolag.
De tog även över min 18-åring förra året,så visst går det att flytta äldre hästar som har försäkring!
Ring runt till de olika bolagen och jämför priser.Det lönar sig!
 
Sv: Häst försäkringar?!

*kl & OT*

Ansökte precis om försäkring till mina shettisar som jag köpt. Den ena är försäkrad nu, men jag vill ha annat bolag. Det jag reagerade på var att även den som redan är försäkrad måste gå igenom en besiktning. Trodde att det bara var på oförsäkrade hästar. Detta kändes ganska surt då det är en ung ponny som bara gått i hage och försäkringen kostar mindre om året än vad besiktningen kostar. Skillnad om jag krävt hög livs summa kanske men inte. Sedan kan man ändra inriktning efter ett år eller ? Ska försöka få ena ponnyn godkänd och vill då ha han avelsförsäkrad.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Jag har If. Det bästa med If är att de har en fast självrisk, så oavsett vad som händer så betalar jag bara 2500:- i självrisk. Jag älskar If. Jag har haft massor med problem med mina hästar de senaste åren och det har aldrig varit några problem. De tog till och med och godkände avliviningen av mitt förra sto, trots att veterinären på Ultuna tyckte att hon troligen kunde bli en trevlig sällskapshäst och inte ville döma ut hästen. Veterinären på If läste journalen och tyckte absolut att hästen skulle avlivas!

Det känns bra när de tänker på hästarnas och ägarnas bästa och inte bara på pengarna.

Tyvärr från i år så är det inte så längre :cool: Iaf för oss som har vet.extra har 20% tillkommit på självrisken. O att det inte fanns en % sats var ju anledningen till att jag valde IF. Skit.
 
Sv: Häst försäkringar?!

Har man många hästar och självdisciplin nog att sätta in samma mängd pengar som alla premier kostar på ett särskilt bankkonto så har man inom ett par år rejält med pengar som en buffert.

Hade jag gjort så hade jag vid det här laget lätt haft mer än 100 000:- på banken.

Hej!

hade jag gjort så hade jag varit utfattig. Redan i år har fröken häst kostat försäkringsbolaget mer än premien, och det var samma förra och förrförra året också..

Inte för att tala om förra hästen, som verkligen kostade försäkringsbolaget pengar.. Massor med pengar!

/Lavinia, Folksam nu, hade If på förra. Inte haft några problem med nåt av företagen, dom betalar snällt:-)
 
Sv: Häst försäkringar?!

Jag födde upp ett varmblodssto som var tänkt att bli travhäst, alltså A2 försäkrad på Agria för 15.000. Pga olika omständigheter blev hon alrig satt för vagn utan bara tömkörd och sedan inriden. Jag ville byta till A1 men då krävdes en veterinärbesiktning eftersom (iallafall denna gång) Agria inte bara ville godkänna eftersom hästen var tömkörd. Jag menade att många ridhästägare också tömkör in sina hästar och jag tycker att det nog är svårt att "köra sönder" en häst genom tömkörning...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 210
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 947
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 783
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp