Bukefalos 28 år!

häst gör bus när jag kollar bort

Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Jag är jätte Glad ! :D:D:D pia har blivit värsta cool i stallet nu =) tränade att få henne still så som de andra här har tipsat men de funka inte så bra. så jah tog faktiskt åt mig av de som kristi som var med på ponny akutet om att faktiskt gosa och bara klappa hästen varje dag i stallet , och hon har blivit jätte lugn , trodde inte alls att de lilla skulle göra så stora underverk ( får väl tacka Kristi (har ingen aning om hur hon stavas xD )) hon har blivit jätte duktig att rida också och verkar inte alls ha ont i ryggen längre ( mer om det i min andra tråd ). Var bara de jag ville säga. Är så glad så jag kan faktiskt inte ta åt mig längre alla dessa kränkningar och påhopp. jag har världen bästa ponny och de kan ingen få mig att tro att hon inte skulle trivas med mig. Hon älskar mig och jag älskar henne . Aaaa är jätte glad.

Challe99
hur går det med din älskling, Pia var jätte gnäggig till honom i dag . tror hon saknar honom :P och så brunstar hon ! :P
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Jag är jätte Glad ! :D:D:D pia har blivit värsta cool i stallet nu =) tränade att få henne still så som de andra här har tipsat men de funka inte så bra. så jah tog faktiskt åt mig av de som kristi som var med på ponny akutet om att faktiskt gosa och bara klappa hästen varje dag i stallet , och hon har blivit jätte lugn , trodde inte alls att de lilla skulle göra så stora underverk ( får väl tacka Kristi (har ingen aning om hur hon stavas xD )) hon har blivit jätte duktig att rida också och verkar inte alls ha ont i ryggen längre ( mer om det i min andra tråd ). Var bara de jag ville säga. Är så glad så jag kan faktiskt inte ta åt mig längre alla dessa kränkningar och påhopp. jag har världen bästa ponny och de kan ingen få mig att tro att hon inte skulle trivas med mig. Hon älskar mig och jag älskar henne . Aaaa är jätte glad.

Challe99
hur går det med din älskling, Pia var jätte gnäggig till honom i dag . tror hon saknar honom :P och så brunstar hon ! :P


Vad kul att höra :D Jo det går super, vi har kommit i bukt med proteinknölarna nu :D Så dom är nästan bort helt nu :bump:

Såg på ponnyakuten på sjukan :D Det var ju riktigt bra så får ta och följa det det var riktigt bra tips hon kom med, det ska man verkligen ta åt sig av :)
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Jag har kommit på vad du och Pia skulle passa med, det är centrerad ridning. Kom in på det av en slump och kände direkt att detta är något för dig och henne. Med tanke på hennes låsningar.
Läs här :

Kort sagt: med hjälp av din kropp, kan du presentera en rörelse för hästen, som han sedan kan härma. Du lär dig kroppskontroll och kroppsmedvetenhet och kan därigenom påverka din häst med mjuka metoder, du lär dig att bli ett med hästen.

Centrerad ridning kommer att ge dig svaret på hur du ska gå tillväga för att kommunicera med din häst, och förhoppningsvis kommer det att ge dig ett helt nytt perspektiv på din ridning och samvaro med hästen!
Hur fungerar Centrerad Ridning?

Många människor har fastnat i ett rörelseschema som är slitsamt för kroppen. Man kan röra sig eller sitta snett och krokigt, men kroppen uppfattar ändå inte att du är obalanserad. När du rider, kommer hästen att uppfatta din obalans och risken är då att ni inte kan kommunicera på det vis du tänkt dig. Hästen går kanske och kompenserar din snedhet, och får själv ont i kroppen. Centrerad Ridning kan hjälpa dig att bli mer uppmärksam på din kropp och hur du kan använda den i ridningen. Du kommer att finna din balans och koordination och på det viset få en ökad glädje i ert samarbete!

Eftersom du och din häst har samma skelettuppbyggnad och då hästen är en förträfflig kopiator, blir du den viktigaste förebilden och hjälpen för din häst.


Vad är grunden i Centrerad Ridning?

Mjuka ögon: ökar ditt synfält, minskar spänningar och hjälper dig till ökad medvetenhet om omgivningen.
Korrekt andning:gör dig mer avslappnad och gör att du får en lägre tyngdpunkt i din kropp.
Kroppsbalansering:hjälper dig att bli centrerad och balanserad i alla gångarter.
Byggklossar: genom att placera alla "bitar" av din kropp rätt, får du optimal balans i ridningen.
En följsam sits :förutsättningen för enkel kommunikation med hästen


Sammantaget kommer allt detta resultera i ökad förståelse för hur både du och din hästs rörelser fungerar och du blir en säkrare ryttare!

Hur lär man sig Centrerad Ridning?

Ridundervisningen sker både med och utan häst. De "avsuttna" lektionerna strävar efter att lära dig hur människokroppen fungerar och interagerar med hästens rörelser. Övningar och rörelser som har sin grund i t.ex. Alexanderteknik och Tai Chi används som förberedelser till de uppsuttna lektionerna.

Vilka har nytta av att lära sig Centrerad Ridning?

Alla! Centrerad Ridning hör inte till någon särskild diciplin, inte heller behöver man ha ridit i ett visst antal år eller ha en viss sorts hästras. Centrerad Ridning kommer att hjälpa dig att utvecklas och att få bort spänningar. Det är både roligt och fascinerande !

Om Centrerad Ridning:

Sally Swift, författare till boken "Ett med hästen" samt "Centrerad Ridning" utvecklade denna metod. Idag finns det tränare som undervisar i tekniken runt om i hela världen, och alla har de samma mål; att föra vidare Sally Swifts arbete och tankar kring ridning.

Dersa hemsida http://www.crsweden.se/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Jag envisas med att puffa på.

Som sakt följer jag Pia-monis utveckling irl och jag må då säga att här händer det framsteg. Du är väldigt duktig och har en enorm kämpar kraft :heart

Jag tror inte jag känner någon annan som kan ta sig ann en problemhäst som dig. Dels att du har en otrolig balans som inte är av denna värld. Jag förstår inte hur du håller dig kvar ibland. Sedan att du är mycket noga med att gå till botten om ett problem uppstår både fysiskt och psykiskt på en häst. Sedan att du verkligen är en kämpe som hjälper till med hästar som kommit på sidan av livet. Jag tänker på den nyaste pollen i din flock. Du räddade hennes liv. Gjorde henne stark och mer självsäker på så kort tid. Hon gick från att vara LIVSFARLIG till att vara en nybörjarhäst.

Kämpa på bruden och jag är lycklig som får följa din utveckling :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 316
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp