Bukefalos 28 år!

häst gör bus när jag kollar bort

P

Pia-Moni

jag har ett problem som jag inte kan göra så mycket med längre, Jag har en ruskigt smart ponny. Jag har tränat horsemanship med henne och hon kan stå lös på stallgången, Jag kan ha öppna boxar till alla hästar i stallet utan att de går ut, inklusivt ponnyn då (en ridponny ) Men varje gång jag kollar bort så gör hon nå bus.
ska jag lämna sadeln i skåpet och kollar bort så springer hon snabbt till maten och försöker sno lite mat. Och dirkt jag ser henne säger jag ju till henne.Då springer hon tillbaka till platsen tar ner huvudet och låtsas som ingeting ;) Samma när hon står i boxen och jag en dag satte mig lite längre bort så hon inte såg mig och skrev i en bok och hon hade väl inte hört mig att jag var kvar så gick hon ut och började leta efter nå bus igen. Men direkt hon såg mig och jag sa henne att gå in så gick hon ju in. Även fast hon lyssnar går hon mig på nerverna när hon hela tiden försöker komma på något bus hela tiden varje gång jag går i från henne eller inte kollar henne. Binder jag henne på stall gången och går så river hon ner allt som hon kommer åt och sen är jag är tillbaka så stor hon där som ingeting :O Vad ska jag göra? Hon lyssnar ju , men måste ändå hitta på något direkt jag inte kollar och har kontroll över henne. Kan tilllägga att detta är bara när hon är ensam i stallet ! ;) Och även i bland när de andra är inne. fast då är henne bus inte lika elaka:confused:

råd tack !
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

stäng boxdörren eller bind upp hästen
svårare än så är det inte
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Fast det är väl inte så elaka bus det där ? Hon blir nog bara lite rastlös kanske, hur gammal är hon ?
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Jag tror att du skulle behöva chocka henne med att du ser henne när du till synes inte är där..
Tex om du kan ställa dig med en spegel eller liknande så att du står så hon inte ser dig, men du ser henne. Och när hon tänker hitta på nått bus så ryter du till utan att visa dig!

Rent teoretiskt borde hon efter några gånger kanske tro att du "alltid" ser henne och så slutar hon busa. Fats jag vet inte om det skulle funka praktiskt.. du kan väl pröva och berätta för oss om det gick :idea:
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Tänkte just det också. Så fort man känner att tålamodet tryter o man själv kanske är nära att börja bli "elak" elr tjatig. Bind upp o gör det man tänkt sej. Hon kanske inte har förstått än att kommandot gäller tills du sagt ngt annat, du har ju lämnat henne för tillfället o hon lyder sen igen. Det kräver än mer tålamod att lära djuret att vänta tills kommandot bryts, än att lära sej lyda här o nu.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Tänkte just det också. Så fort man känner att tålamodet tryter o man själv kanske är nära att börja bli "elak" elr tjatig. Bind upp o gör det man tänkt sej. Hon kanske inte har förstått än att kommandot gäller tills du sagt ngt annat, du har ju lämnat henne för tillfället o hon lyder sen igen. Det kräver än mer tålamod att lära djuret att vänta tills kommandot bryts, än att lära sej lyda här o nu.

Okej, ja jag brukar binda upp henne, men hon gillar inte de heller. då får hon för sig att hon får röra sig hur mycket som helst och typ står med rumpan på tvären opch håller på med rumpan överallt opch typ drar ner grejjer, Så hon är ju bara värre än när hon står lös. då går hon ju nånstans men springer tillbaka, Har provat att ta bort all mat. Men då "retas" hon genom att gå typ 2 steg fram och direkt jag tittar står hon still.Men idé´n men att gömma mig och ryta till så fort som möjligt har jag inte testat så jag ska prova ! ;)
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Tänkte just det också. Så fort man känner att tålamodet tryter o man själv kanske är nära att börja bli "elak" elr tjatig. Bind upp o gör det man tänkt sej. Hon kanske inte har förstått än att kommandot gäller tills du sagt ngt annat, du har ju lämnat henne för tillfället o hon lyder sen igen. Det kräver än mer tålamod att lära djuret att vänta tills kommandot bryts, än att lära sej lyda här o nu.

Ok, aa , jag brukar binda upp henne med hon gillar inte de när man lämnar hene. då står hon hellre lös. Står hon uppbunden när jag gör nått drar hon åt sig uppmärksamheten med att hålla på att dra rumpan mot vägen och bara irritera mig. tror att hennes problem kan vara att ha uppmärksamhet ? eftersom hon gör allt för jag ska komma till henne.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Fast det är väl inte så elaka bus det där ? Hon blir nog bara lite rastlös kanske, hur gammal är hon ?

Hon är 14 i år :) Nej kanske inte elaka, men menade typ elakare än när de andra hästarna är inne.;):bump:
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

stäng boxdörren eller bind upp hästen
svårare än så är det inte

Nej , men jag vill ju kunna få henne att stanna inte att tvinga henne till något;) håller ju på med horsemanship och det är ju inte horsemanship att stänga in en häst så fort det inte passar för mig. vill ju att hon ska ha respekt och stanna på sin egna vilja :)
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

det kallas horsemanship att hantera hästen på ett säkert och sportsligt sätt.
Finns ingen säkerhet med lösa hästar.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Läs vad du själv skriver:

Står hon uppbunden när jag gör nått drar hon åt sig uppmärksamheten med att hålla på att dra rumpan mot vägen och bara irritera mig

och

då "retas" hon genom att gå typ 2 steg fram

och

Även fast hon lyssnar går hon mig på nerverna

och så kallar du "gå och sno mat när matte inte ser" för elakt beteende....:crazy:

Och jag förstår inte varför du ska t ex lämna dörren öppen och gå och sätta dig med en bok? Nästan som om du provocerar....det verkar ha blivit någon sorts prestigegrej för dig och du tror att hon är ute efter att :devil:-as med dig?

Vad du är PÅ ponnystackarn! Hon förstår precis vad hon ska göra, det är som du säger en smart ponny, det ser man iom att hon springer och står som en ängel så fort hon vet att du ser henne. Men när du går iväg tar ponnyprogrammeringen över och ponnyprogrammeringen är "smita till MAAAAATENNNNNN!!!!" Hon tycker helt enkelt att det är himla onödigt att hon ska stå där när inte du är där. Du kanske inte har berömt henne tillräckligt när hon faktiskt har stått tills du kom tillbaka? För att hon ser tydligen ingen vits alls med det.

Slappna av och börja ha lite roligt åt henne i stället. Hon är faktiskt en individ med egen vilja. Sen får du vara smartare än hon och utmanövrera henne, men irritera dig på henne får du absolut sluta med.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

det kallas horsemanship att hantera hästen på ett säkert och sportsligt sätt.
Finns ingen säkerhet med lösa hästar.

Måste bara :bow::bow:

Ts: Har tyvärr inget annat att säga än att stäng dörren när du inte är där.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

min tjej är ungefär som din men jag har fått bukt på det ganska enkelt. behöver ingen spegel eller så för att veta när hon "går över gränsen".
hon ska kunna stå i öppen box medan jag t.ex. sopar (står i litet stall så om hon skulle få fnatt så kommer hon bara ut på stallgången, inga andra människor/hästar som kommer ivägen) Jag har satt gränsen vid alla hovar innanför boxdörren (där boxdörren skulle vara om den var stängd) har spån hela vägen till dörren. hästen är skodd och golvet av betong, en hov på betongen så hörs det att hon är på väg. då räcker det med att jag harklar mig eller säger -men lilla fröken. hon fattar genast att jag "ser" trots att jag är på andra sidan väggen. vi har inte haft den diskussionen på väldigt länge nu. hon vet exact vart gränsen går.
samma sak om hon står lös på gången. När jag hämtar sadeln så "försvinner" jag ju. en hov som flyttas bryr jag mig inte om, men hör jag flera fötter som rör sig på golvet så visslar jag till eller säger bara hennes namn. så står hon stilla igen. är ju precis samma sak som om jag är där. om jag tycker hon rör sig för mycket när jag borstar så säger jag hennes namn eller bara ett enkelt -hörru. en snäll påminnelse om att vi faktiskt gör ngt. (står stilla) inte bara fördriver tiden.
i det större stallet som vi stod i förut fungerade ju inte detta, då kunde det lika gärna vara en annan häst som flyttade sig, alltså var hon inte lös om vi inte var helt garanterat ensamma.

Eftersom din ponny verkar lyssna bra på dig så kan det mycket väl fungera för dig, MEN ställ inga orimliga krav. är det en hungrig individ, utmana inte ödet med hö i närheten. är den nyfiken, ha inte alltför spännande saker i stallgången. Och ett visst överseende får man ha. hänger det ett nytt täcke med rolig färg i stallgången så måste man få nosa på det, för får man inte det så blir det bara mer spännande. och således en alldeles onödig diskussion om vad man får och inte får göra.
Och kom ihåg. titta på din ponny ibland och le, dom är ändå alldeles underbara med sina påhitt. (även om man blir trött ibland)
Lycka till.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

hon ska kunna stå i öppen box medan jag t.ex. sopar (står i litet stall så om hon skulle få fnatt så kommer hon bara ut på stallgången, inga andra människor/hästar som kommer ivägen) Jag har satt gränsen vid alla hovar innanför boxdörren (där boxdörren skulle vara om den var stängd) har spån hela vägen till dörren. hästen är skodd och golvet av betong, en hov på betongen så hörs det att hon är på väg. då räcker det med att jag harklar mig eller säger -men lilla fröken. hon fattar genast att jag "ser" trots att jag är på andra sidan väggen. vi har inte haft den diskussionen på väldigt länge nu. hon vet exact vart gränsen går.

Hahaha, det där gillar jag! Väldigt smart, enkelt och effektivt! :D
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Läs vad du själv skriver:



och



och



och så kallar du "gå och sno mat när matte inte ser" för elakt beteende....:crazy:

Och jag förstår inte varför du ska t ex lämna dörren öppen och gå och sätta dig med en bok? Nästan som om du provocerar....det verkar ha blivit någon sorts prestigegrej för dig och du tror att hon är ute efter att :devil:-as med dig?

Vad du är PÅ ponnystackarn! Hon förstår precis vad hon ska göra, det är som du säger en smart ponny, det ser man iom att hon springer och står som en ängel så fort hon vet att du ser henne. Men när du går iväg tar ponnyprogrammeringen över och ponnyprogrammeringen är "smita till MAAAAATENNNNNN!!!!" Hon tycker helt enkelt att det är himla onödigt att hon ska stå där när inte du är där. Du kanske inte har berömt henne tillräckligt när hon faktiskt har stått tills du kom tillbaka? För att hon ser tydligen ingen vits alls med det.

Slappna av och börja ha lite roligt åt henne i stället. Hon är faktiskt en individ med egen vilja. Sen får du vara smartare än hon och utmanövrera henne, men irritera dig på henne får du absolut sluta med.


SÅKLART jag inte bara sitter och irriterar mig på henne bara ! ;) Vigör väldigt mycket tillsammans och har kul, och när jag skriver att jag är irriterad PÅ henne. Jag blir mer irriterad på själva grejen för att fortsätta träningen, Brukar inte ta det speciellt alvarligt när jag väl säger till henne. man kan inte säga att jag skriker eller något på henne säger bara med en lugn röst precis som man pratar med en vanlig människa att hon ska gå tillbaka. så ni inte tro jag sitter och skriker är arg eller nått. Men vet inte hur jag ska bli av med betendet att inte kunna lita på henne. Berömmer gör jag nog lite för mycket:crazy:
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

det kallas horsemanship att hantera hästen på ett säkert och sportsligt sätt.
Finns ingen säkerhet med lösa hästar.

håller med.
Dessutom blir jag lite mörkrädd ibland när man undrar vad människor egentligen sysslar med...
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Måste bara :bow::bow:

Ts: Har tyvärr inget annat att säga än att stäng dörren när du inte är där.

fast jag var där ;) eftersom jag håller på med horsemanship vill jag ju ha en bra kontakt med hästen på svår nivå eller vad man säger. Har inte samma syn som människor som har hästen som tävlingshäst, eller att roa sig med. HAr den som kompis och vill därför tänja gränserna ;)
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

min tjej är ungefär som din men jag har fått bukt på det ganska enkelt. behöver ingen spegel eller så för att veta när hon "går över gränsen".
hon ska kunna stå i öppen box medan jag t.ex. sopar (står i litet stall så om hon skulle få fnatt så kommer hon bara ut på stallgången, inga andra människor/hästar som kommer ivägen) Jag har satt gränsen vid alla hovar innanför boxdörren (där boxdörren skulle vara om den var stängd) har spån hela vägen till dörren. hästen är skodd och golvet av betong, en hov på betongen så hörs det att hon är på väg. då räcker det med att jag harklar mig eller säger -men lilla fröken. hon fattar genast att jag "ser" trots att jag är på andra sidan väggen. vi har inte haft den diskussionen på väldigt länge nu. hon vet exact vart gränsen går.
samma sak om hon står lös på gången. När jag hämtar sadeln så "försvinner" jag ju. en hov som flyttas bryr jag mig inte om, men hör jag flera fötter som rör sig på golvet så visslar jag till eller säger bara hennes namn. så står hon stilla igen. är ju precis samma sak som om jag är där. om jag tycker hon rör sig för mycket när jag borstar så säger jag hennes namn eller bara ett enkelt -hörru. en snäll påminnelse om att vi faktiskt gör ngt. (står stilla) inte bara fördriver tiden.
i det större stallet som vi stod i förut fungerade ju inte detta, då kunde det lika gärna vara en annan häst som flyttade sig, alltså var hon inte lös om vi inte var helt garanterat ensamma.

Eftersom din ponny verkar lyssna bra på dig så kan det mycket väl fungera för dig, MEN ställ inga orimliga krav. är det en hungrig individ, utmana inte ödet med hö i närheten. är den nyfiken, ha inte alltför spännande saker i stallgången. Och ett visst överseende får man ha. hänger det ett nytt täcke med rolig färg i stallgången så måste man få nosa på det, för får man inte det så blir det bara mer spännande. och således en alldeles onödig diskussion om vad man får och inte får göra.
Och kom ihåg. titta på din ponny ibland och le, dom är ändå alldeles underbara med sina påhitt. (även om man blir trött ibland)
Lycka till.[/QUOTE

ÄNTLIGEN någon som förstår vad jag menar, Är just det jag försöker få bort att hon liksom inte ska vara så snabb med saker , vill att hon ska mer be om tilllåtelse att få komma ut, för ibland så låter jag ju henne få undersöka stallet genom att säga varsegod. så hon får ju undersöka stallet ofta ändå. Hungrig har hon aldrig varit då de brukar ha precis fått mat i boxen när jag har boxen uppe och typ sysslar med saker som de du sa. Så det är nog mer att hon har till sig själv att bara få gå hur hon vill. och hon vet ju så väl att hon gör fel , men ändå MÅSTE alltid göra nått bus som att gå och välta nån hink för att se om det kan finnas mat. och ibland är det de olyckligtvis ;)

Detta är bara mitt egna stall och 3 hästar är mina egna , de kan också stå med boxdörrana öppna. men de stannar hela tiden. Det är just d.ponnyn som ska vara ute och hitta på nått.
det med att ha box dörrar öppna är en trivselgrej tycker ja. Som att ha alla dörrar öppna i ett hus. får bra kontakt med hästarna och de tycker de är kul att äta och kolla vad som händer på stallgången med hunden som går runt och hälsar. Så den tiden på kvälllen när de går in på kvällen är den mysigaste stunden . Då är hela familjen samlad ! :)

Ja man ler verkligen ,. och man får lust att bara krama ponnyn när den lyssnar och typ skäms är ju som barn, fast som sagt kan man ju inte tilllåta den för mycket heller även fast det är jätte gulligt :P
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

SÅKLART jag inte bara sitter och irriterar mig på henne bara ! ;) Vigör väldigt mycket tillsammans och har kul, och när jag skriver att jag är irriterad PÅ henne. Jag blir mer irriterad på själva grejen för att fortsätta träningen, Brukar inte ta det speciellt alvarligt när jag väl säger till henne. man kan inte säga att jag skriker eller något på henne säger bara med en lugn röst precis som man pratar med en vanlig människa att hon ska gå tillbaka. så ni inte tro jag sitter och skriker är arg eller nått. Men vet inte hur jag ska bli av med betendet att inte kunna lita på henne. Berömmer gör jag nog lite för mycket:crazy:

Tar tillbaka de med elak. Men kom bara på de ordet snabbt när jag skrev de ;)
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Jag tror de flesta som du kallar det "har hästen som tävlingshäst" har rätt så bra pli på sina hästar. Utan att krångla till det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 522
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp