Häst i knät

Sparrisen123

Trådstartare
Min gamling har vanan att lägga huvudet i mitt knä om jag kommer och gosar när han ligger ner. Han gör det även om hans liggställning ser obekvämare ut så än om han bara la huvudet i halmen.
Vad beror det här på? Utnyttjar han mig som kudde? Är det en förtroendegrej?
Det känns som att han bara är gossugen och vill vara nära, men med tanke på att han kan vara en liten bitch ibland (främst mot andra hästar dock, aldrig mot mig) så funderar jag lite på om hans intentioner bara är sockersöta rakt igenom :p
 
Sv: Häst i knät

Fundera inte så mycket, ta det för vad det verkar bara och känns det bra så ÄR det bra. Jag har haft häst i knät många gånger, tom. att dom testat att sätta sig i knät om jag suttit på en hög balar, :p eller lagt sig intill mig om jag lagt mig i boxen för att vila och då har dom nästan lagt sig på mig.

Det är när man börjar fundera och tänka för mycket som det går fel, kör på känslan istället för den ljuger inte. :idea:
 
Sv: Häst i knät

Fundera inte så mycket, ta det för vad det verkar bara och känns det bra så ÄR det bra. Jag har haft häst i knät många gånger, tom. att dom testat att sätta sig i knät om jag suttit på en hög balar, :p eller lagt sig intill mig om jag lagt mig i boxen för att vila och då har dom nästan lagt sig på mig.

Det är när man börjar fundera och tänka för mycket som det går fel, kör på känslan istället för den ljuger inte. :idea:

:love: Det är nu jag skulle vilja trycka på gilla-knappen!
 
Sv: Häst i knät

Tack, jag har tänkt så jag med men behövde nog bara höra det från någon utomstående för att fortsätta lita på känslan och inte tänka sönder det.
 
Sv: Häst i knät

Sen skulle jag vilja fortsätta min utläggning-utvikning med fenomenet "akta så inte hästen tar över", vadå "tar över"? Alla hästar jag umgåtts med har ineragerat med mig och nåt "ledarskapstjaffs" har aldrig förekommit, däremot delad vårdnad av varann och samarbete och massor med bus, upptåg och kärlek. Sista hästen jag hade, min älskade Madam betecknades som farlig med lynnesfel fick jag veta av en människa, nåt jag inte visste ett dugg om när hon kom. Vi lekte och busade i hagen människa mot häst, gav varann ett och annat försiktigt "tjuvnyp" när tillfälle gavs men aldrig ett enda bråk på allvar, däremot massor med kärlek och det var ömsesidigt, när hon gick förbi mig så kunde jag få en försiktig slick över ansiktet "apropå-ingenting-alls" och hon kunde få en kram och en morot också apropå-ingenting-alls.


Jag har en bekant som har hästar och där jag ibland får nån "värsting" i snöret från hagen till stallet och folk garvar åt oss när hästskrället försöker spela farlig och ska tugga på mig och jag bara retas tillbaks. :devil: Hästarna blir först förvånade, "fan, han SKREK inte åt mig, vad konstigt" :confused: och sen verkar dom tänka "jag testar en gång till, han kanske vill busa" :idea: och DÄR blev det rätt. :D
 
Sv: Häst i knät

Tycker du att det är mysigt så fortsätt med det. Du får honom avslappnad och det är väl bra så? Jag tycker att det är alldeles för mycket tänkande om vem som dominerar vem i människors relationer med hästar. Min gammeltant får ofta använda mig som klistolpe och trots det är hon extremt lydig för små gester och röstkommandon.
 
Sv: Häst i knät

När jag strechar frambenen på min häst så slickar han mig oftas i nacken samtidigt, han vill oxå verkligen mysa med en men samtidigt så får han ju inte ta över.
 
Sv: Häst i knät

När du släppt tänket på att "han får inte ta över" och bjudit in honom till att just,,,,,ta över om han vill och känner för det då har du kommit långt i hästhanteringen. En häst tar inte över bara sådär, en häst vill samarbeta och jag är nog den som mest fördömt sk. NH och annat tjaffs för sånt skapar bara problem. Känn efter om det känns bra bara, känns det okej så ÄR det okej.
 
Sv: Häst i knät

Som i:


Enbart länk till kursarrangör, bokhandel, shop och vad det nu är ;) borttagen enligt bukefalos regelverg gällande reklam.

/moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst i knät

Ungefär så ja. Jag har hela mitt djurliv strävat efter att stärka relationerna till dom djur jag träffar på och umgås med lite på samma villkor och det har alltid funkat för mig. Djur som fått stämpeln "aggressiv", "inget att lita på" osv. har jag aldrig haft några som helst problem med, kanske av den enkla anledningen att jag fått reda på det efteråt sen jag träffat djuret ifråga. Djur (jag skriver djur för det gäller både hästar, hundar, kor och tjurar) jag träffat på är bara nyfikna och vänliga när jag träffar dom på tu man hand, varför vet jag inte och det har alltid varit så, kanske på grund av att jag litat på att dom är just så vänliga som dom verkar.

Jag har ju min filosofi att inte komplicera det som inte behöver kompliceras och djur ÄR okomplicerade. Det är djuren som har problem med oss människor, inte tvärt om.
 
Sv: Häst i knät

Ungefär så ja. Jag har hela mitt djurliv strävat efter att stärka relationerna till dom djur jag träffar på och umgås med lite på samma villkor och det har alltid funkat för mig. Djur som fått stämpeln "aggressiv", "inget att lita på" osv. har jag aldrig haft några som helst problem med, kanske av den enkla anledningen att jag fått reda på det efteråt sen jag träffat djuret ifråga. Djur (jag skriver djur för det gäller både hästar, hundar, kor och tjurar) jag träffat på är bara nyfikna och vänliga när jag träffar dom på tu man hand, varför vet jag inte och det har alltid varit så, kanske på grund av att jag litat på att dom är just så vänliga som dom verkar.

Jag har ju min filosofi att inte komplicera det som inte behöver kompliceras och djur ÄR okomplicerade. Det är djuren som har problem med oss människor, inte tvärt om.
Det där tror jag på, tror absolut att djuren kan känna av om man litar på dem eller inte. Man måste våga "släppa taget" (i brist på bättre ord) och ge hunden/hästen/vadmannuhar en chans att göra rätt.
 
Sv: Häst i knät

Jag har inte läst alla svar så jag vet inte om någon redan svarat detta, men:

Att en häst fortsätter att ligga ner om du kommer till den visar att den känner sig trygg med dig. Skulle hästen känna sig osäker med dig skulle den aldrig ligga kvar, eftersom alla vet att de är bytesdjur så skulle de ha väldigt svårt för att fly när den ligger ner, om det skulle behövas ;)

Så du kan vara lugn och ta det positivt!
 
Sv: Häst i knät

Den ska jag definitivt läsa, den finns på bibblan här i stan. :idea:

Jag är ju ingen utpräglad "hundmänniska" men hundarna verkar tycka att jag är en kul "leksak" som dom kan behandla lite hur dom vill men lita på att dom galningarna får tillbaks med samma mynt när dom samlat tillräckligt med poäng. :devil:

Grannen tycker det är bra att jag kommer och fikar lite då och då så schäferbusen får avreagera sig lite, han möter mig på två ben och efter kramkalaset så apporterar han mig ända in i köket i ett stadigt grepp. "Galen" är bara förnamnet. :p
 
Sv: Häst i knät

Som i:


Enbart länk till kursarrangör, bokhandel, shop och vad det nu är ;) borttagen enligt bukefalos regelverg gällande reklam.

/moderator

Då får jag väl försöka igen, visste inte att det bröt mot reglerna att länka till en artikel.

Per Jensen Professor i etologi. Forskar bl a om ledarskap o dominans, har skrivit en artikel om den missuppfattade dominansen.
 
Sv: Häst i knät

Jag menar mest att han inte ska börja stå på en hela tiden för då har man inte ngn egen space. Erbjuder jag honom "kom så gosar vi" så får han ju komma men inte själv komma o ta plats.
Ja det är inte lätt att skriva så jag vet inte om ni fattar el ej:)
 
Sv: Häst i knät

Jodå, jag förstår hur du menar.

Jag har aldrig reflekterat över det där med "space" alls, mina hästar har fått vara ungefär som förvuxna hundar och jag har alltid haft nån bakom ryggen eller runt benen, även inomhus ibland. ;)

Förresten, jag har aldrig krävt att få ett eget "space", du skulle se mig i en flock med kossor, trångt, javisst, men "Muuuuusigt".:p
 
Sv: Häst i knät

Apropå kossor.
Det är mycket enklare att valla kossor än får, fåren kan springa omkull en om de hamnar i knävecken eller så, med kossorna så lägger man armarna om två o låter sig bäras med.
:angel:
 
Sv: Häst i knät

Jadå om inte kossan är busig och man står och håller på med annat när den kommer smygande bakifrån, kör in huvudet mellan benen och sätter hornen i knävecken för då blir det en rejäl ridtur tills kossan placerar ryttaren i halmhögen och själv försvinner med svansen i vädret i bocksprång efter bocksprång. :o

*Ja hon och jag hade ett speciellt förhållande.* :love:

Grisar är en annan variant av "ponnyer" man kan få både ridturer och flygturer av. :angel: ;)
 
Sv: Häst i knät

När du släppt tänket på att "han får inte ta över" och bjudit in honom till att just,,,,,ta över om han vill och känner för det då har du kommit långt i hästhanteringen. En häst tar inte över bara sådär, en häst vill samarbeta och jag är nog den som mest fördömt sk. NH och annat tjaffs för sånt skapar bara problem. Känn efter om det känns bra bara, känns det okej så ÄR det okej.

:bow: :bow: :bow: :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp