Bukefalos 28 år!

Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Okej.. Låter himla komplicerat!
Grymt dåligt att man inte får tävla fälttävlan.. Suck.. :(
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Om man inte vill tävla enbart avdelning B så finns det väl en rätt stor anlednig till att tävla bland stora hästar...

Nja, jag ser nog faktiskt ingen större anledning till att tävla en D-ponny bland stora hästar i hoppning om man inte måste. Det är ju verkligen ingen fördel för en ponny att få gå på storhästavstånd och den lär ju inte få så lätt att konkurrera i högre klasser. Varför göra det jobbigt för sig när det inte behövs?

Dessutom får man inte ångra sig om man har börjat tävla sin ponny i storhästklass. Endast efter stadigvarande ryttar- eller ägarbyte får man åter tävla ponnyn i ponnyklasser.

Jag ser inte alls någon fördel att tävla ponny bland storhästar i hoppning. Förklara gärna vad du tycker är fördel.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Nja, jag ser nog faktiskt ingen större anledning till att tävla en D-ponny bland stora hästar i hoppning om man inte måste. Det är ju verkligen ingen fördel för en ponny att få gå på storhästavstånd och den lär ju inte få så lätt att konkurrera i högre klasser. Varför göra det jobbigt för sig när det inte behövs?

Dessutom får man inte ångra sig om man har börjat tävla sin ponny i storhästklass. Endast efter stadigvarande ryttar- eller ägarbyte får man åter tävla ponnyn i ponnyklasser.

Jag ser inte alls någon fördel att tävla ponny bland storhästar i hoppning. Förklara gärna vad du tycker är fördel.

Jag vet inte om det finns någon fördel, det skulle väl vara om man vill hoppa omhoppning

Att man inte kan ångra sig hade jag faktiskt glömt bort:o kan ju vara bra att tänka på...

När det gäller avstånden så tror jag att det är väldigt olika från ponny till ponny. Har man en Ponny med korta galoppsprång ska man givetvis inte tävla bland storhästar.
Jag kan ta min häst som exempel, jag vet inte exakt hur stor hon är men jag skulle gissa på Ca 149cm(dvs marginelt större än en ponny) och henne har jag tränat hoppning på tillsammans med stora hästar och hoppat på samma avstånd och det har gått bra. Ex: En gång skulle vi, efter att ha tränat på att korta hästarna, hoppa två hinder med fyra lite längre galoppsprång i mellan. Min häst klarade det utan problem på första försöket dom andra två tog fem galoppsprång första gången:D( dom tog det med fyra galoppsprång sen). Fast det ska påpekas att det inte var några stora storhästar, minns inte hur stora men jag tror dom var under 165 iallafall.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Att man inte får tävla fällttävlan tror jag har med säkerhetsrisken att göra. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Mm.. Men är fältävlan farligare bara för att man rider pà ponny?
Konstigt!
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Hej,

Jag har en camarguéhäst som är 145cm, dock klassas han som häst.
Om jag har förstått reglerna rätt, får man inte rida ponny över 18 år. Är min häst då klassad som häst eller ponny? Borde vara samma sak som islandshäst.

Finns det inga klasser alls man får rida med ponny när man är över 18?

Tack!

I western får du rida ponny även om du är över 18.
även hopp-klasserna.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Mm.. Men är fältävlan farligare bara för att man rider pà ponny?
Konstigt!

Vad är det som är konstigt med det? fasta hinder på avstånd som ska stämma för stora hästar så klart som tusan att det blir farligt med en ponny där, precis lika farligt som att gå in med en häst för en bana byggd för ponny.
Sen kan det finnas storgaloperande ponnier som skulle funka bättre på en hästbana men det går inte att vissa ska få starta och andra inte.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Eftersom han är 3cm mindre än en sk "häst" är det tràkigt att det ska vara avgörande.
Här i Frankrike gàr dà bàde ponnysar och hästar i samma kategori, i lätt fältävlan ( tom 90cm, 5-6 hinder).
Synd!
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Och var ska gränsen gå då? 3 cm under hästmått? 4 cm under?

Det är väl smartast att man följer de gränser som finns.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Och var ska gränsen gå då? 3 cm under hästmått? 4 cm under?

Det är väl smartast att man följer de gränser som finns.

VISST är det sà, dock känns det tràkigt att man màste sluta tävla fälttävlan bara för att man blir 18.
Kunde ju finnas en speciell kategori som i hoppning eller dressyr.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

KL
Det har varit lite vimsigt på Ridsportförbundet i år angående ändringar i TR. De har tagit tillbaka regeln om att det bara är D-ponnyer som får skaffa hästlicens och att vuxna inte får tävla med C-ponnyer oavsett gren. Har inte kollat om informationen har lagts ut på hemsidan än.

Eftersom jag i likhet med Mumin är fjordmänniska, så håller jag NOGA reda på vad som gäller.
Så här är det;
Alla hästar som är under 148 centimeter i mankhöjd, kan i tävlingssammanhang kallas ponny. Mätintyg krävs. Vill man att hästen ska kallas för ponny för att tävlas i ponnyklasser, ska den ha ponnylicens (om du tävlar högre klasser än lokala tävlingar).

För att tävla ponny måste ryttaren vara under 18 år. Undantaget är körning där vuxna kan köra ponnyer i ponnyklass samt distans där vuxna får rida ponny. I distansen görs ingen skillnad mellan ponny och häst eller mellan vuxenryttare och ryttare under 18 år. Alla tävlar mot alla.

Vill du tävla din häst som har ponnymått fast du är äldre än 18 år så ska hästen ha hästlicens istället och det spelar ingen roll om hästen har C-ponnymått eller D-ponnymått. Det innebär att du tävlar mot stora hästar i deras klasser och det gör många med framgång framförallt i dressyr. Tänk på alla araber, fjordingar, connemaror och andra som ofta har ponnymått och rids av vuxna.

I slutändan är det ekipagets harmoni och utbildning som avgör om det är läge att tävla eller ej.
Det kan löna sig att lära sig se möjligheterna i TR och inte bara begränsningarna, så plugga på.
Lycka till
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Du får tävla i avd B på ponnytävlingar i dressyr och hoppning också.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Har hört lite olika om detta med överårig ryttare på ponny, så det var roligt att hitta en tråd om detta. Har själv ett irlänskt sto på 145cm som jag haft ett par år. VILL inte ha en häst på 165ca utan känner mig bäst på de mindre:D själv är jag 163cm och är nu 29 år i år.. har varit med på några små ponny tävlingar på klubben fast i avd B det blir ju som en clear round. Fast visst kunde det varit roligt att vara med att "fajtas" om placering men men... Har funderat på att skaffa häst licens på henne (hon har nu ponny licens) och komma ut på lite "riktiga" små tävlingar bland hästarna. Hopptränar bland stora hästar och det funkar bra. Men får jag annars åka på vanlig klubbtävling eller lokal vart som helst och starta Avd B, är det ingen gräns på åldern längre , det var det väl förut? Gör dålig på detta.... Om jag vill fixa hästlicens på henne är det bara att anmäla via internet och ändra eller?
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

TACK för bra svar!

Finns det olika kategorier i det s.k "b" avdelningen?
Hur är det att tävla i denna kategori? Mycket folk ?

Det fàr bli antingen avd B eller helt enkelt tävla mot hästar.. Dock känns det jobbigt att man inte kan àngra sig efter att man tävlat mot stora hästar..

Mvh
Mimmi
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Om du är över 18 år får man inte tävla med sin ponny i ponnyklasser om det är en c eller d ponny i hoppning & dressyr(är det internationellt är det 16års-gräns i dressyr)(för a & b är det 13års gräns på hoppning & 14 på dressyr) Man kan få starta i hästklass men då måste man va minst 19år & ponnyn måste vara d-ponny & är de högre än lokalt så måste hästen ha häst licens istället för ponny. Man får bara starta upp till 1.20 isåfall men har man startat 1.30 året innan med samma ponny i ponny klassen så kan man söka dispens så kan man få hoppa över 1.20 i hästklassen. I dressyr får man ställa upp till MSV A i regionalt & ponnyn måste ha häst licens & ryttaren senior licens. Har en ponny ställt upp i en dressyr eller hopptävling i hästklass så får den inte starta i ponny klasser igen omn inte de blir ett ägarbyte stadigvarande ryttarbyte.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Jag upprepar det jag svarade dig i en annan tråd:

Du skriver så många fel att jag inte ens orkar räkna upp dem. Varför svara i en tråd om regler när man inte kan reglerna själv?

TS: Bortse från det Sanoh92 skriver. Inte mycket som stämmer.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Som sagt,
någon som tävlar i avd b so kan berätta lite ? Vad ä skillnaden från "vanliga" tävlingar förutom äldre ryttare?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 919
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 294
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 313
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp