Bukefalos 28 år!

Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

M

mimmi_t

Hej,

Jag har en camarguéhäst som är 145cm, dock klassas han som häst.
Om jag har förstått reglerna rätt, får man inte rida ponny över 18 år. Är min häst då klassad som häst eller ponny? Borde vara samma sak som islandshäst.

Finns det inga klasser alls man får rida med ponny när man är över 18?

Tack!
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Du får inte tävla i ponnyklasser om du är över 18 år, däremot får du tävla din ponny i hästklasser, åtminstone om det är en d-ponny, c-ponnys får inte längre tävla hoppning i storhästklass. Detta om hästen innehar mätintyg som visar att den håller ponnymått, har den inte det så klassas den som häst.

Läs i respektive TR för mer exakta regler.

Min fjording är 143 cm och vi är inne på vårt 4 år på dressyrbanan bland stora bruna kusar. Jag är 22.

Sen beror det så klart på vilka tävlingar du är intresserad av, distans och bruks t ex har inga övre åldersgränser, inte western heller väl? (Rätta mig om jag har fel western-folk! :) )
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Om jag förstår det hela rätt så får jag alltså lov o tävla min bruksnordis på 148 cm i storhästklasser trots att jag är gamla tanten på 25 år! Måste man ha mätintyg då eller nåt annat?

Jag som inte trodde att jag fick tävla lillstrumpan...skojsigt! :banana:
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Du får inte tävla i ponnyklasser om du är över 18 år, däremot får du tävla din ponny i hästklasser, åtminstone om det är en d-ponny, c-ponnys får inte längre tävla hoppning i storhästklass. Detta om hästen innehar mätintyg som visar att den håller ponnymått, har den inte det så klassas den som häst.

Läs i respektive TR för mer exakta regler.

Min fjording är 143 cm och vi är inne på vårt 4 år på dressyrbanan bland stora bruna kusar. Jag är 22.

Sen beror det så klart på vilka tävlingar du är intresserad av, distans och bruks t ex har inga övre åldersgränser, inte western heller väl? (Rätta mig om jag har fel western-folk! :) )


Vad roligt!
Vad rider du för nivå med din fjording? Hur tycker du domarna är när du rider bland hästarna?
Just nu är vi mest dressyr-inriktade, med rider både FT och hopp.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

PM till Mumin!
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Hej,

Jag har en camarguéhäst som är 145cm, dock klassas han som häst.

Om djuret är 145cm hög så är det en ponny. Har du mätintyg på den? Om inte så är det dags att skaffa det.
Om den är inmätt till över 148cm så är det en häst och ska då tävla i hästklasser.
Mäts den in som ponny så får du som överårig ryttare (dvs över 18år) tävla ponnyn antingen i Avd B hoppning eller på storhästklasser i dressyr (upp till MsvB har jag för mig).

Lycka till på tävlingsbanorna :)
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

om du känner att distans kan vara något så får man tävla ponny hur länge man vill, det finns inga sånna klasser alls, alla tävlar mot alla, det är sträckan man rider som avgör, inget annat.

så en 3 åring kan teoritiskt sätt rida en häst på 170 och en 70 åring en a ponny, om den nu skulle klara vikten... men det tror jag väl inte...:D
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Om djuret är 145cm hög så är det en ponny. Har du mätintyg på den? Om inte så är det dags att skaffa det.
Om den är inmätt till över 148cm så är det en häst och ska då tävla i hästklasser.
Mäts den in som ponny så får du som överårig ryttare (dvs över 18år) tävla ponnyn antingen i Avd B hoppning eller på storhästklasser i dressyr (upp till MsvB har jag för mig).

Lycka till på tävlingsbanorna :)

Mätintyg, görs det av vetrinären?

Obligatorisk pà tävlning?

Mvh
Mimmi
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Jag är inte säker men jag tror att om du tävlar bland hästar så behöver du inget mätintyg.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Mätintyg ska utföras av godkänd mätman och är obligatoriskt om du ska tävla ponny. Ett gott tips är att kontakta avelsföreningen där din ponny är registrerad så kan de med all säkerhet hjälpa dig.
Sedan tar du och anmäler dig till en Grönt kort-kurs så att du blir insatt i vad som behövs för att tävla.
Sedan är det bara att ut och tävla :-)
Lycka till!
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Fel fel.

Du får rida bland storhästar även i hoppningen.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Ja, det är väl klart att du får tävla bland hästar i hoppning på D-ponny om du vill men det finns ingen anledning till det eftersom Avd B numera är öppen för överåriga ryttare på vuxna ponnyer.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Va????? Nu tror jag ändå att du är ute på en rejäl cykeltur ;)
Definitionen för ponny (i tävlingssammanhang) är ett hästdjur som är max 148 cm i mankhöjd. Ras har absolut ingenting med det hela att göra.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Hej,

Jag har en camarguéhäst som är 145cm, dock klassas han som häst.
Om jag har förstått reglerna rätt, får man inte rida ponny över 18 år. Är min häst då klassad som häst eller ponny? Borde vara samma sak som islandshäst.

Finns det inga klasser alls man får rida med ponny när man är över 18?

Tack!

Hej!
Har varit i kontakt med Ridsportförbundet ang detta eftersom min dotter blir 18.
En "överårig" ryttare får starta ponny i B-klass så länge ekipaget ser proportionerligt ut. Om ekipaget startar i B-klassen så får hästen inte starta "vanliga" klasser under samma tävling.
Gäller det klubbtävlingar så är det helt upp till klubben. Jag blev hänvisad till TR1 mom 120 och TR2 mom 373.
Lycka till på tävlingarna!:rofl:
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Fälttävlan får du aldrig rida i hästklasser om hästen är under 148.0 oavsett , kan ju vara bra att veta.
Dessutom har fälttävlan inte heller någon avd B
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Mäts den in som ponny så får du som överårig ryttare (dvs över 18år) tävla ponnyn antingen i Avd B hoppning eller på storhästklasser i dressyr (upp till MsvB har jag för mig).

Detta var vad du skrev och det tolkade jag som att du menade på att man bara får rida ponny i Avd B. på ponnytävlingar inte på storhästtävlingar.

Jag skulle personligen ta upp min D-ponny bland storhästar heldre än att rida i avd. B bland ponnyer. Fast det är ju jag det.
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Om vi nu ska vara petiga så är definitionen av en ponny i tävlingssammanhang är ett hästdjur som har ett mätintyg som visar att denna är under 148,0 cm. Utan mätintyg = ingen ponnytävling = ingen ponny.
Alltså kan vi nog köra på att den kallas häst i alla fall..
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Otydligt uttryckt av mig!
 
Sv: Häst i ponnymått, ryttarens ålder?

Ja, det är väl klart att du får tävla bland hästar i hoppning på D-ponny om du vill men det finns ingen anledning till det eftersom Avd B numera är öppen för överåriga ryttare på vuxna ponnyer.

Om man inte vill tävla enbart avdelning B så finns det väl en rätt stor anlednig till att tävla bland stora hästar...

Nu har jag dålig koll eftersom jag inte tävlar själv men avd B är väl mer som en clear round?

Sen tror jag fortfarande att man inte behöver mätingtyg om man tävlar bland stora hästar.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 918
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 294
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 313
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp