Bukefalos 28 år!

Häst med backen i!

S

sanfransico

I går skulle vi rida min häst en vän och jag. Det gick väl bra ngr 100 meter, men sedan....
Han ville inte gå framåt utan backade hela tiden. När man drev på honom backade han ändå. Hämtade ett grimskaft och ledde honom och då gick det bättre. Men han var så pigg och gick mest på snedden. När vi skulle gå hemåt vågade ingen av oss rida honom. Vi ledde honom och han var allmänt jobbig. Blir rädd när han håller på så. Är ingen tuff ryttare jag, men älskar min häst. Nu skall han inte få så mkt hö, om det nu hjälper mot att han är så pigg. Får alltså inte lite hö, tidigare hade mina hästar så gott som fri tillgång, men nu skall de få mindre. De har blivit lite för tjocka. Ngn som har ngt tips om vad jag skall göra när han håller på att backa? Är rädd att han skall ställa sig upp. Ser nästan ut så.
MKT tacksam för tips.
Är det ngn som bor i skaraborg och är duktig på att rida får du gärna komma hit och "hjälpa" mig.
Kraaaaam
 
Sv: Häst med backen i!

vi hade en liten bråkstake här hemma innan. Han var jättepigg och skulle gämt ligga före alla andra i skogen. Ibland fick han för sig att testa sina ryttare och sattei backen fullt. Om man skänklade så backa han mer eller så gick han i sidled. Vi fick tipset om att när hästen börjar backar och sen stannar, fortsätt backabackabacka! En bra bit. Sen driv frammåt! Gjorde detta en gång, sen backade han aldrig mer :) inte med just med den ryttaren han testade med då ;)

men om hästen aldrig har gjort detta innan med dig så borde du kolla upp det. Det kan vara något som är fel, och detta är hästens sätt att uttrycka sig!
 
Sv: Häst med backen i!

Jag tror du behöver rida din häst mer regelbundet. Jag får den uppfattningen att den inte rids så ofta.
Tycker inte du ska dra ner på hästens hö. Motionera istället mer om du tycker hästen är för tjock.

Jag hade en häst för många år sedan som vägrade lämna stallbacken. Med sällskap gick han överallt (dock inte först).
Jag började med att jag ledde honom ut i skogen, när vi kommit en bit satt jag upp och provade, ville han inte gå då så satt jag av igen och ledde en bit till. Hemvägen red jag alltid.
Efter bara en vecka så räckte det med att jag ledde honom ca 20 meter och sen kunde jag rida ut själv. Efter 2 veckor var problemet helt borta.

/M
 
Sv: Häst med backen i!

Det låter inte riktigt som att du är mogen för att genomföra mitt tips, men jag ger det ändå, för jag tycker inte att det är farligt i sig, det kanske bara inte fungerar.

Mot backandet: Sitt rakt upp och ner, varken framåtlutad eller bakåtlutad. Andas. När hästen backar, släpp lite på tyglarna så att de glappar (då är du tydlig med att det är fritt framåt) och fortsätt driv (men banka inte som en idiot, utan normal drivning och lägg eventuellt till spöet uppmanande (men varken mesigt eller bestraffande, på BAKDELEN), försöker hästen vända hindra den! Det är varken bekvämt eller roligt för hästen att backa så det är bara att fortsätta, förr eller senare kommer den på att det inte hjälper, eftersom du varken sitter av eller låter den vända, den får bara backa backa backa...

Mot övriga problem (om de inte har försvunnit automatiskt för att du inte gett hästen chans att vinna backandet): Sitt rakt upp och ner, sänk axlar och händer, andas! Men ta absolut hjälp om du känner dig osäker, för hästen känner om du är osäker och tar lätt komandot, den vill inte ha en osäker ledare.

Som tidigare sagts; behåll hömängden. Men dra ner på kraftfodret lite i taget till nästan noll om du ger något sådant. Se bara till att hästen får i sig ordetligt med mineraler. Hästen låter lite väl pigg.
 
Sv: Häst med backen i!

Min häst var så här förut.. Jättejobbig, hon backade ner överallt och stannade inte bara för att det kom ett stort träd eller ett djupt dike ivägen.. Men så började jag rida lite barbacka och då började allt lösa sig! Så alltså kolla så att verkligen sadeln passar innan du gör något och om du inte kan se det själv, TA HJÄLP av någon erfaren!
Det var allt jag hade att säga ;)
 
Sv: Häst med backen i!

Min häst var så här förut.. Jättejobbig, hon backade ner överallt och stannade inte bara för att det kom ett stort träd eller ett djupt dike ivägen.. Men så började jag rida lite barbacka och då började allt lösa sig! Så alltså kolla så att verkligen sadeln passar innan du gör något och om du inte kan se det själv, TA HJÄLP av någon erfaren!
Det var allt jag hade att säga ;)

Hejsan
Låter precis som min häst. Vi tog av honom sadeln när vi red i söndags och han var mkt lugnare då! Visst var han pigg och gick lite på snedden, men han backade inte. Jag får nog kolla sadeln!
Tack för tipset hörre du.
Kram
 
Sv: Häst med backen i!

Mmmm... och det kan också vara så att hästen bara vill skrämmas... För SÅDÄR var min första foderhäst också. Och hon hade inga problem med sadeln. Jättesnäll när man red barbacka bara för att hon visste att jag åkte av mycket lättare och så jävlades hon när man hade sadeln på... Så visst ska man kolla sadeln, men det kan mycket väl också bara vara en sjysst skrämseltaktik.
 
Sv: Häst med backen i!

Hejsan
Låter precis som min häst. Vi tog av honom sadeln när vi red i söndags och han var mkt lugnare då! Visst var han pigg och gick lite på snedden, men han backade inte. Jag får nog kolla sadeln!
Tack för tipset hörre du.
Kram

Varsågod :D Är alltid lika kul att kunna hjälpa någon :D
 
Sv: Häst med backen i!

Hejsan
Låter precis som min häst. Vi tog av honom sadeln när vi red i söndags och han var mkt lugnare då! Visst var han pigg och gick lite på snedden, men han backade inte. Jag får nog kolla sadeln!
Tack för tipset hörre du.
Kram

Mmm... kolla utrustning först! Vad har du för sadel? Lägg in bild på häst och sadel om du har!

Sen - om det är en olat så ska man INTE lösa det genom att lätta på hand och driva framåt som man alltid fått lära sig. Varför inte? Då har ju hästen fått som den vill - långa tyglar = belöning :smirk:

Utan börja istället backa hästen själv (så fort den börjar) och fortsätt tills den inte tycker att det var så kul och stannar. Läskigt när man är ute, men det är effektivt! Har haft en sån häst själv. Vågar du inte göra detta själv - ta hjälp av en kunnig.

Var i Skaraborg bor du? Är också Skaraborgare, nämligen.
 
Sv: Häst med backen i!

En vän till mig hade en häst som gjorde exakt sådär. I det fallet berodde det på en extremt spänd och okunnig ryttare, vilket ledde till en spänd, oskolad och olydig häst.

För att få hästen att lyda måste du ta strid mot den. Men för att kunna ta strid mot den så måste du veta vad du håller på med. Med en bra tränare kan nog problemet vara ganska lättlöst, men utan en tränare lär det bara bli en ond cirkel där hästen tar sig större och större friheter, och det är farligt att rida då.

Hästen ska lyda även om den är övergödd och pigg! Hade problem med att min häst gick emot hjälper, backade och ställde sig, slängde sig och försökte ta bettet när hon inte fick som hon vill eller jag krävde något jobbigt av henne. Min tränare lät mig inte rida henne i skogen (red fälttävlan då) av säkerhetsskäl, utan vi red dressyr och hoppade småhinder tills jag hade full kontroll. Hon kan fortfarande stressa och bli het ibland när vi är ute och rider, hon är pigg av naturen och blir rastlös om hon stått någon dag, men hon lyssnar alltid på mig, och det är enormt viktigt!
 
Sv: Häst med backen i!

Hej!
Får hästen havre? Isåfall drar du ner på det!!
Hästar bli grymt pigga av just havren..jag vet=)
 
Sv: Häst med backen i!

Jag tror inte det har med fodret att göra. Min häst gör det då och då i ren protest när jag jobbar honom riktigt hårt och kräver mer av honom än han egentligen kan. Som par andra har skrivit att du bara ska fortsätta backa är mitt tips. Min häst lägger i rallybacken och bokstavligt talat nästan springer baklänges, när han har gett upp kräver jag av honom att han lika gärna kan backa några minuter extra. Då gör han det inte igen på ett riktigt riktigt bra tag. Det händer då och då.
Lycka till ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp