Bukefalos 28 år!

Häst med skav

Sv: Häst med skav

Vad är det för några? Är det bara undersidan? Problemet är att han får skav av kanterna och inte under schabraket..
 
Sv: Häst med skav

Jag har också en "skavhäst" och det verkar bli värre för varje år som går. Hon är nu 20 år. Tror ni hästar får sämre päls med åldern precis som vi människor får tunnare och mindre hår?

I alla fall nu när det är kallt använder jag träckfilt i stället för vojlock och ländtäcke. Oftast har jag inget behov av att ta av ländtäcket eftersom hon inte ansträngs speciellt mycket och så slipper hon få mer skav utav vojlockens bakkant.

Annars är det bara fårskinn som gäller
 
Sv: Häst med skav

Jag har stått i ett stall där en tjej hadde stoppat in kuddar fram i bogen det var det ändå som hjälpte på den hästen...
 
Sv: Häst med skav

Ja kan det va så..? Min är 17 nu och det är nästan värre nu än förra vintern. Som du skriver får min också värsta skavet av bakkanten på schabraket (förutom draglinorna på magen, men linorna är nu klädda i teddy:D)
 
Sv: Häst med skav

Jag red på ridskola till och med förra terminen. Den äldsta hästen där (19 år) hade helt klart mest skav.
 
Sv: Häst med skav

Renskinn är super. Fick rida med det under lång tid på min ponny. På sommaren är det super då det andas och på vintern värmer det. Köpte det för drygt 600 kr tror jag!

Om hästen får skav på bogarna av täcket funkar det super att bara låta bli att knäppa understa spännet(har även funnits med i ridsport som tips!) och det funkar verkligen!
 
Sv: Häst med skav

Jag har en likadan (häst av typen som får skav om man råkar titta för länge på samma punkt)
Jag kör med följande och har fått en dräglig tillvaro;
- Rakar aldrig där det skaver. Det må se värre ut, men det blir mindre skav med tjock päls än utan päls alls.
- B-vitamin, och då inga bäbisdoser, utan 1-2 dl per dag (Shy Feeder) under pälsfällning och pälssättning, plus att veterinären ger extra hjälp med beviplex ibland (han får även eksem när han fäller)
- Paraffinolja i maten, 1dl morgon och kväll. Köpes enklast i färgaffär. Började ge det från början efter foderstrupsförstoppning, men det har haft magnifik inverkan på pälsen
- Har förlikat mig med tanken på att skavhäst är dyrt. Köpte ett schabrak med fårskinn under, fast bara precis under sadelläget och i bakkanten. Kostade 975:- men är inne på sitt fjärde år och är inte ens slitet - kvalitet lönar sig i längden!
- Likadant med täcken, var noga med att köpa ett som passar hästen. Behöver inte vara det dyraste, det som passar min häst allra bäst är ett från Börjes, men har han ett som sitter fel så är det totalkört för resten av säsongen. Köpte ett regntäcke i stretchmaterial i höstas, det fungerar underbart bra, även om det ser ut som en kroppsstrumpa. Jag använder aldrig halvhals, den tenderar att lägga sig i ett veck över nacken när de lyfter huvudet och skava sönder mankam och hals
- Teddyludd (konstgjorda material) förvärrar skav på en del. Använder bara fårskinn, eller köper extra mjukt läder om jag hittar något
- Smörja varje dag, smutsigt läder ger skav på en kvart
- Som någon sa tidigare, alltid släta lädertyglar och läderstövlar

Och så allt det där vanliga, rykta, gå utan grimma etc...
Har även en suverän veterinärkontakt som kan hjälpa oss med beviplex och socatyl om det behövs (fick ett sår på höften som gick upp varje gång han rullade sig, tröttsamt!)

Lycka till
 
Sv: Häst med skav

Angående gamla hästar så får de lättare skav. Speciellt i schabrakets bakkant då det är en del av åldrandet att ryggen sjunker lite och blir mer böjd - schabraket kommer åt mer!
Jag bävar för när min blir äldre, då får han har fårskinnsoverall på sig tror jag :p
 
Sv: Häst med skav

Jo det är ett jobb... jag gör nog mycket av det du tar upp. Skulle dock kunna prova ge honom olja om du säger att det hjälper. Vart får man tag på paraffinolja? Skillnaden mot annan olja? Ska fixa fårskinnsvojlock också.. Jag tror inte anledningen till värre skav med åren är att de sjunker ihop (i alla fall inte när det gäller min pålle nu), han har ju snarare byggt på sig och är väldigt rak i ryggen.. Men han får ju skav i framkant av schabraket också och där gjorden ligger. Min räddning är väl att han är bättre sommartid...
 
Sv: Häst med skav

Jo det är ett jobb... jag gör nog mycket av det du tar upp. Skulle dock kunna prova ge honom olja om du säger att det hjälper. Vart får man tag på paraffinolja? Skillnaden mot annan olja? Ska fixa fårskinnsvojlock också.. Jag tror inte anledningen till värre skav med åren är att de sjunker ihop (i alla fall inte när det gäller min pålle nu), han har ju snarare byggt på sig och är väldigt rak i ryggen.. Men han får ju skav i framkant av schabraket också och där gjorden ligger. Min räddning är väl att han är bättre sommartid...

Jag tycker det har hjälpt iallafall. Paraffin köper jag i färgaffären. Den skiljer sig från annan olja genom att den är mycket fetare/tjockare. Jag vet inte om just det gör den bättre, men det har som sagt fungerat på min. Köper femlitersdunkar, kostar runt 300 kr.

Min har anatomisk sadelgjord, sån som blir smalare bakom armbågarna och bredare under magen, den fungerar bäst. Med fårskinnstunnel, såklart :crazy:

Jag håller med, sommaren är räddningen!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 118
Senast: Ise
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 378
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp