Bukefalos 28 år!

Häst på bogarna

I o m att uttrycket att "gå på tygeln" innebär att den jobbar bakifrån så är nog böjer bara på nacken det du syftar på?
 
bild kan man även se att bak sätts i ngt före fram.

Min utheving.
Er dette noe du anser som ønskelig? Jeg streber etter en ren og jevn takt i alle gangarter, hvilket innebærer at det diagonale benparet helst skal settes i bakken likt i både trav og galopp. Taktfeil indikerer at hesten ikke er fullstendig over ryggen.
 
Min utheving.
Er dette noe du anser som ønskelig? Jeg streber etter en ren og jevn takt i alle gangarter, hvilket innebærer at det diagonale benparet helst skal settes i bakken likt i både trav og galopp. Taktfeil indikerer at hesten ikke er fullstendig over ryggen.

Med hastighetskamera har man konstaterat att en BRA trav där hästen bär mer vikt på bakdelen är 4-taktig. Naturligtvis är det inget man ser i verkligheten. Självklart är den taktmässig.
 
Fast att bakom hand och bakom lod skulle vara samma sak, det har jag aldrig påstått.
Utan det är mer begreppet "på bogarna" som jag undrar om det egentligen finns en bra förklaring till, jag menar att hästen går ju jämt på bogarna, var skulle den annars befinna sig? Jag har verkligen inte fattat begreppet. Även om det inte mig TS menar.
Sen kan jag köpa att oavsett, så är hästen inte framme för skänkeln.

Men jag har fortarande inte sett, eller fattat, hur en häst ser ut som skulle vara i lod, inte bakom hand, utan på tygeln men bogarna. Det där lät ju lite rörigt. Om man säger, hur ser en häst ut som bara är på bogarna men i övrigt går rätt?

För mig betyder "på bogarna" det att hästen är framtung och har sas ramlat ner i bogarna med bröstkorgen. Bröstkorgen hänger ju i en gunga av muskler mellan frambenen. Rider man dem rätt kan den gungan avlastas mycket och de höjs.
Det kan få som effekt att hästen blir någon till några cm högre i mankhöjd tom, även mellan ridpassen. Men då måste de så klart ridas så över en period.
Och upphör den träningen så dimper de oftast ner igen.
Utöver det med bröstkorgen brukar du också kunna se att de trampar igenom mer i framkotorna. Du kan se att frambenen bär vikt i ett läge långt in under kroppen och bakbenen bakom kroppen. Bakbenen kan då alltså inte bära så mkt iom att de är i påskjutsläge.

Tänker man på att det finns bogtung och sen hela skalan bort till levad och ser det som en gradvis utbildning där man gradvis utbildar hästen i att bära mer och mer bak tills man faktiskt samlar hästen så mycket att bak bär allt, inte genom att den kastar sig upp i stegring och därför bär allt bak en stund och sen dimper ner i framtunghet direkt..

Jag skickade lite bilder och förklaringar till TS. Men bilderna är inte mina egna. Och vissa på andra. Så jag kan och vill inte lägga ut dem i tråden.

Däremot så kan man själv testa olika sätt att röra sig. Framför allt då att börja röra sig ur stillastående för att verkligen känna skillnaden.

Testa att börja röra dig genom att stå rak eller möjligen bakåtlutad och börja gå genom att böja och föra fram ena benet. Aldrig, aldrig lutar du dig framåt. Sätt dig hellre ngt och om du måste luta dig åt något håll gör det bakåt.
Testa sen börja gå genom att stå still och luta dig framåt tills du faller framåt och bara måste ta emot dig genom att flytta fram ett ben och sas springa ifatt din balans.
Det är människans sätt att vara bogtung, tycker jag. Dvs.. i framvikt.

En häst kan bära olika mycket på sina 4 ben genom att vi balanserar om dem.

En häst som är i balans brukar vara lätt att svänga, starta, stanna etc oavsett om de har exteriör som gör dem mindre snabba i sånt.

Alla som suttit på hästar modell okänslig och med snudd på orubblig egen balans vet hur svårt det kan bli att svänga om en sån inte är i balans.
 
Med hastighetskamera har man konstaterat att en BRA trav där hästen bär mer vikt på bakdelen är 4-taktig. Naturligtvis är det inget man ser i verkligheten. Självklart är den taktmässig.

För mig är det där viktigt.
Nu vet jag att vi är på tävlingsdressyr. Men samla hästen vill man ju här med. Och det blir extra tydligt i en förklaring som berör sånt som inte görs på tävling. Så jag kör den iaf..

KL

Just det där att om den bär bak landar före är för mig något som måste till om man samlar den. Den sätter sig ju ngt och bakbenen får mindre plats under kroppen än frambenen.

Ska man göra skolsprång som tex capriole måste man ta det ännu längre iom att ett skolsprång ska ske ur piaff där bak ska lämna backen sist och hästen hoppa rakt upp, bli parallell, sparka ut rakt bak och vara högre upp än frambenen, sen ska buken i luften dra ihop sig så bäckenet vinklas in i samling igen och bakbenen kommer in och bär och LANDAR FÖRST!
Gör de inte det är det inte ett skolsprång utan ett trick, cirkus..

Alltså måste man ju börja jobba med detta i ridningen långt innan det är läge för ev språng. Låååångt innan! Och då sker det i tex en trav där bak landar ngt före om man tex pausar i rätt läge i en film eller har höghastighetskamera etc.

Jag sysslar inte med skolsprång själv. Men jag vill få en bra samling.
Och jag vill förstå hur hästen funkar. För att förstå balans och biomekanik och reflexer etc.. Så jag kan hjälpa dem att vara sunda.
Jag tror det är sundare med bak ngt tidigare i backen.
 
@Equilina
Denna bildserien är ju väldigt illustrativ och där kan man ju framför allt titta på att hästens bakben är mer vinklade på "efterbilden" om man jämför med "förebilden".
Kanske blir det mer lätt för din kompis att då förstå vad du menar om hon får titta på denna.
Helt ärligt så tror jag att det är svårt för en amatör att se skillnaden på Klimkes bilder och när den egna hästen går "lång och låg".

Jag vet inte hur du har lagt fram det för din kompis men risken är att hon/han blir mest förbannad om du säger att hästen hela tiden går på bogarna och att den snart kommer få kotledsinflammation.:grin:
Ryttare brukar vara känsliga, lättkränkta individer (nej jag är inget undantag:angel:) så det gäller att försöka presentera problemet på ett smart sätt så att mottagaren blir mer receptiv för en lösning.:D

"Det är jättebra att du stretchar din häst så fint som du gör men tänk även på att du stämmer av med halvhalter ofta så att han/hon lär sig att vinkla bakbenen mer och mer. Du rider ju bra och kan säkert hjälpa den att bli mer balancerad. Kolla på bakbenen på hästen i den här bildserien så kanske du förstår mer vad jag menar.:)"

Jag är ju lärare och förmodligen tämligen yrkesskadad men jag vet oftast hur man når fram till motsträviga elever..:D

Men du kanske redan har varit väldigt pedagogisk och din kompis är en extremt tjurig person.:confused:
 
Har hittat en annan sida (http://bitofhoneytraining.blogspot.se/2013/10/collection-head-position-and-body.html?m=1) där bl.a. den här bilden finns.
Weight+Distribution+Collection+Intro.jpg
 
Det är bara att titta på en häst. Vad finns ovan frambenen resp. Bak?
VAR sitter vi?
Om en häst som normalt sett har ca 60 på framdeln- vad händer när vi sitter upp? Dessutom stör hästens egen balans.
Av den anledningen bör vi som ryttare försöka att återge/hjälpa hästen att åter balansera upp sig själv Samt för oss på.
Det är vad tävlingadressyr o :-) TR handlar om.
Så kallad själv bärighet innebär inte att hästen själv ska kompensera för vår undermåliga ridning. Man ska kunna glida runt o inte hjälpa den...
Ett kvitto för mig är att hästen kan röra sig Bättre med mig på. Att vi är ett team
 
Det är bara att titta på en häst. Vad finns ovan frambenen resp. Bak?
VAR sitter vi?
Om en häst som normalt sett har ca 60 på framdeln- vad händer när vi sitter upp? Dessutom stör hästens egen balans.
Av den anledningen bör vi som ryttare försöka att återge/hjälpa hästen att åter balansera upp sig själv Samt för oss på.
Det är vad tävlingadressyr o :-) TR handlar om.
Så kallad själv bärighet innebär inte att hästen själv ska kompensera för vår undermåliga ridning. Man ska kunna glida runt o inte hjälpa den...
Ett kvitto för mig är att hästen kan röra sig Bättre med mig på. Att vi är ett team
Jaha. Vad ville du säga med det inlägget?
Om jag förstått TS rätt ville hen ha hjälp med bl.a. bilder som illustrerar skillnaden mellan "på bogarna" och "inte på bogarna".
Därför undrar jag om någon av er sitter på bra illustrerande bilder eller kanske film som tydligt visar skillnaden? :)
 
Fast att bakom hand och bakom lod skulle vara samma sak, det har jag aldrig påstått.
Utan det är mer begreppet "på bogarna" som jag undrar om det egentligen finns en bra förklaring till, jag menar att hästen går ju jämt på bogarna, var skulle den annars befinna sig? Jag har verkligen inte fattat begreppet. Även om det inte mig TS menar.
Sen kan jag köpa att oavsett, så är hästen inte framme för skänkeln.

Men jag har fortarande inte sett, eller fattat, hur en häst ser ut som skulle vara i lod, inte bakom hand, utan på tygeln men bogarna. Det där lät ju lite rörigt. Om man säger, hur ser en häst ut som bara är på bogarna men i övrigt går rätt?

Nej även om hästen är byggd med 60% av vikten på bogarna så arbetsmässigt går inte alla hästar på bogarna men givetvis är det kopplat till en uppfattning /bedömning av hur en häst öht kan bära sig under ryttare ? "På bogarna" är ju ett begrepp/definition utifrån hästens förutsättningar under ryttare där det finns en form som inte inom den ramen innebär att den häver sig på bogarna. Lite kort försök att förklara .

En häst kan vara hyggligt framme för skänkeln men ändå gå på bogarna . Däremot skulle jag säga för att förenkla det att går den på bogarna är den inte på tygeln i det som verkligen avses, så jag förstår fullt ut Axels kommentar. Så för att summera svar på din sista fråga: en häst på bogarna går inte rätt arbetsmässigt nej .

Ang bakom hand så är det ju en helt annan sak i sig och som sagt även om du inte misstagit det för att vara samma som bakom lod så är det otroligt vanligt att folk gör det . Bakom hand så har du ingen häst som öht bjuder framåt i handen utan hästen har avsagt sig all kontakt därfram och är därmed även bakom hjälperna allmänt. Jämför det med att cykla på en cykel där kedjan hoppat av , även om det inte sällan på en levande häst jmf med en cykel, tyvärr i jämförelse kan kännas betydligt mer bekvämt, för en ryttare som inte riktigt vet vad den letar efter i känslan av vad som är rätt(are) formmässigt så att säga.
 
Senast ändrad:
Nu är dom här bilderna tagna från olika vinklar och inte i samma moment av rörelsen, och det finns säkerligen många andra fel och brister med dom (bl a min hand) men jag tycker mig se en skillnad i viktfördelningen fram-bak.
image.php

Nedförsbacke och sätter i frambenet något innan bakbenet?
image.php

Mer vinklar i bak och mer genomtrampad kota bak än fram?

Äh, jag vet inte men vill ni diskutera runt dom så varsågod. Det är en intressant diskussion men den blir lite dödfödd utan bildmaterial.
 
Jag tycker som vanligt du ska ha stor eloge för arbetet och utvecklingen du lägger ner på dig och denna häst !
Är ett bra exempel tycker jag även i tråden då du ju som du mkt väl vet, har en häst som verkligen "är född" på bogarna så att säga och vill /kan visa bilder på sämre/bättre :) . Bilderna är bra utifrån tråden men tilläggas ska att den är trots allt ändå på bogarna på sista bilden Men som sagt - du gör och har gjort ett fint helt outstanding jobb med hästen oavsett och ffa din medvetenhet ovh vilja har gjort det , trots hästens och dina förutsättningar !

Ingen hoppryttare vill ha sin häst i formen du visar på sista bilden utifrån vad TS efterlyser :)


@Buck : tycker din bild är en ganska fin bild och inte direkt ngn häst på bogarna i jmf med de flesta man ser - jättefin och ser trevligt ut .
Långt i efterhand.. :D
Jag är medveten om att hon inte är helt uppe från bogarna på sista bilden heller, därför skrev jag som jag gjorde. Tycker dock man ser att det är betydligt mer på rätt väg än första bilden, vilket var poängen.
Och tack så mycket :)
 
En icke framtung häst är bogfri o använder rumpan samt har svävmoment.

Det finns inte en enda häst i Bushen som ens är i närheten av att kunna sprattla med frambenen. Undrar om det är av den anledningen som det blivit ett skällsord?

De raka benen dras så dammet yr....
 
En icke framtung häst är bogfri o använder rumpan samt har svävmoment.

Det finns inte en enda häst i Bushen som ens är i närheten av att kunna sprattla med frambenen. Undrar om det är av den anledningen som det blivit ett skällsord?

De raka benen dras så dammet yr....

Var det här ett svar på mina bilder? Förvirrad :p
 
En icke framtung häst är bogfri o använder rumpan samt har svävmoment.

Det finns inte en enda häst i Bushen som ens är i närheten av att kunna sprattla med frambenen. Undrar om det är av den anledningen som det blivit ett skällsord?

De raka benen dras så dammet yr....

Varför förolämpar du alla landsbygdsryttare? Det finns många duktiga ekipage ute i bushen, som inte syns på tävlingsbanorna pga att de ex skaffat familj.
 
Vad ska jag skriva tycker du?
En hel del hobbyryttare...

De som inte rider ner sina på framdelen tar nog inte åt sig. Oavsett var de håller till.
 
Nej. Till Brille o rent allmänt:)
Vad vill du säga med det? Jag tror faktiskt att du syftade på bilderna eftersom du skriver "dammet yr" men du törs inte stå för det.
En icke framtung häst är bogfri o använder rumpan samt har svävmoment.
Det behöver inte vara något svävmoment för att en häst ska vara "icke framtung", t.ex. i skritt och piaff.
Det finns inte en enda häst i Bushen som ens är i närheten av att kunna sprattla med frambenen. Undrar om det är av den anledningen som det blivit ett skällsord?

De raka benen dras så dammet yr....
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 182
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 305
Senast: BornAgain
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 483
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp