Bukefalos 28 år!

Häst på bogarna

Jag försöker förklara det här med att hästen går på bogarna för en vän, hoppryttare :grin:, men är (tydligen) vansinnigt opedagogisk :confused::angel:
Därför undrar jag om någon av er sitter på bra illustrerande bilder eller kanske film som tydligt visar skillnaden? :)
Plockade ut några bilder från ett och samma pass, syns ju tydligare när man jämför samma häst i olika lägen.

Tydlig bild när Ninya ramlat ner på bogarna. Ska man peka ut konkreta exempel på hur det syns så är bakdelen högre upp än manken och fram sätts i före bak. Bakbenen ska normalt sett ha lika mycket eller mer marktid än frambenen.


Inte den bästa bilden, men tydlig att jämföra med då det är exakt samma moment som föregående. Här mer i jämvikt och det är bak som tar i lite marken lite före fram. Detta är egentligen sämsta foto-momentet för alla hästar då det är det "mest framtunga" ögonblicket i steget, men är alltid intressant att se hur mark-isättningen ser ut.


Och här en travbild från samma pass där man faktiskt får lite mer av den där rätta uppåt-känslan:
 
min definition av på bogarna;
"då hästen känns som att den springer i brant nedförsbacke och bara ramlar på i full fart".
och min definition av när hästen inte är på bogarna.
" då det känns som att hästen har en mega stor hals och manke och bakdelen dras ihop 1m." dvs hästen är framför en.

spec nu när det är så hårt överallt så vågar min häst inte ta för sig i steget och det leder till att hon väldigt gärna spänner sig och dimper ner på bogarna.
 
@JohannaB men det är väl hästen man tittar på i fråga om balansen inte fönstervinkel i bakgrunden ngn halvgrad ? Jag hade aldrig en noterat den halvvinkeln i bakgrunden men även om den skulle korrigeras går hästen i balans .
 
@JohannaB men det är väl hästen man tittar på i fråga om balansen inte fönstervinkel i bakgrunden ngn halvgrad ? Jag hade aldrig en noterat den halvvinkeln i bakgrunden men även om den skulle korrigeras går hästen i balans .

Vad "man" tittar på har jag ingen aning om, att JAG tittar efter hästens balans i bilderna vet jag däremot och därför syntes det rätt tydligt hur vriden bilden var och därav min reaktion.
Som jag skrev var/är ekipaget helt fantastiska, men vinklingen av bilden ger en väldigt underlig uppförsbacke som inte alls är naturligt balanserad.
Jag vred bilden rätt och tycker den ser mycket mer balanserad ut så, prova gärna själv (det är lätt att göra i de allra flesta enkla bildredigeringsprogram).
 
Vad "man" tittar på har jag ingen aning om, att JAG tittar efter hästens balans i bilderna vet jag däremot och därför syntes det rätt tydligt hur vriden bilden var och därav min reaktion.
Som jag skrev var/är ekipaget helt fantastiska, men vinklingen av bilden ger en väldigt underlig uppförsbacke som inte alls är naturligt balanserad.
Jag vred bilden rätt och tycker den ser mycket mer balanserad ut så, prova gärna själv (det är lätt att göra i de allra flesta enkla bildredigeringsprogram).
Men grejen var ju att hästen är balanserad oavsett .
 
  • Gilla
Reactions: fio
jag har faktiskt gjort just det (visat spanjor), men då var ju skillnaden så stor just "för att den trampade"... :banghead: Skulle vilja ha två bilder i samma gångart och moment så det verkligen blir supertidigt. Gärna innan hennes häst får kotledsinflammation...
Om bilden på spanjoren var ett bra ex på bra piaff kan du ta den här filmen som exempel på en piaff på bogarna. (Väl mycket snack i början och emellan.)
 
Om bilden på spanjoren var ett bra ex på bra piaff kan du ta den här filmen som exempel på en piaff på bogarna. (Väl mycket snack i början och emellan.)
Har du tråkigt ? Du är i fel tråd nu eftersom dressyr och spanjorer i dressyr/piaff tydligt sen tidigare konstaterat av TS och allmänt för relevans knappast är relevant här . Läs tråden , TS vill ha relevanta svar för att kunna hjälpa sin grundnivå hoppryttare att ens på basic nivå förstå skillnad på bogarna/icke/mindre på bogarna , på ett sätt den ryttaren utifrån sin egen utvecklingsnivå befinner sig på . Vanlig pedagogik.
 
Plockade ut några bilder från ett och samma pass, syns ju tydligare när man jämför samma häst i olika lägen.

Tydlig bild när Ninya ramlat ner på bogarna. Ska man peka ut konkreta exempel på hur det syns så är bakdelen högre upp än manken och fram sätts i före bak. Bakbenen ska normalt sett ha lika mycket eller mer marktid än frambenen.


Inte den bästa bilden, men tydlig att jämföra med då det är exakt samma moment som föregående. Här mer i jämvikt och det är bak som tar i lite marken lite före fram. Detta är egentligen sämsta foto-momentet för alla hästar då det är det "mest framtunga" ögonblicket i steget, men är alltid intressant att se hur mark-isättningen ser ut.


Och här en travbild från samma pass där man faktiskt får lite mer av den där rätta uppåt-känslan:
Jag tycker som vanligt du ska ha stor eloge för arbetet och utvecklingen du lägger ner på dig och denna häst !
Är ett bra exempel tycker jag även i tråden då du ju som du mkt väl vet, har en häst som verkligen "är född" på bogarna så att säga och vill /kan visa bilder på sämre/bättre :) . Bilderna är bra utifrån tråden men tilläggas ska att den är trots allt ändå på bogarna på sista bilden Men som sagt - du gör och har gjort ett fint helt outstanding jobb med hästen oavsett och ffa din medvetenhet ovh vilja har gjort det , trots hästens och dina förutsättningar !

Ingen hoppryttare vill ha sin häst i formen du visar på sista bilden utifrån vad TS efterlyser :)


@Buck : tycker din bild är en ganska fin bild och inte direkt ngn häst på bogarna i jmf med de flesta man ser - jättefin och ser trevligt ut .
 
Senast ändrad:
Jag är en väldigt medioker hobbyryttare och har ett sjusärdeles vanligt halvblod. Hur vet jag om hon går på bogarna? Ska naturligtvis ställa frågan till min dressyrtränare vid nästa träningstillfälle också. :angel:

Är hon på bogarna här?

Ja, nej, vad tittar ni på för att se det?

Här?
 
Jag försöker förklara det här med att hästen går på bogarna för en vän, hoppryttare :grin:, men är (tydligen) vansinnigt opedagogisk :confused::angel:
Därför undrar jag om någon av er sitter på bra illustrerande bilder eller kanske film som tydligt visar skillnaden? :)
En lätt sak är att titta på är om den nästan släpar sina framben. Oftast samma sak med bak o inget hasarbete.
Tittar man på Fios bilder så ser man också att hästen har ett svävmoment- kan hålla balansen utan utan att tappa traven.
bild kan man även se att bak sätts i ngt före fram.
 
Om bilden på spanjoren var ett bra ex på bra piaff kan du ta den här filmen som exempel på en piaff på bogarna. (Väl mycket snack i början och emellan.)

Då kan man ju även förstå att alla filmer framförallt fiador lagt in från detta paret visar att nä det gick ju inte att utbilda hela vägen på det sättet. Som vi påtalat hundra ggr.
:up:
 
Då kan man ju även förstå att alla filmer framförallt fiador lagt in från detta paret visar att nä det gick ju inte att utbilda hela vägen på det sättet. Som vi påtalat hundra ggr.
:up:
I vilka inlägg har @Fiador påstått att man ska dra ner huvudet på hästen när man lär den piaff? Lägg upp åtminstone en länk till någon av alla filmer/inlägg du syftar på?

Vilka är "vi" som påtalat?
 
Alla hästar går ju på bogarna, mig veterligen ligger fördelningen på en helt vanligt häst ca 40-60%, dvs 60% ligger på framdelen. Sist jag kollade så hör bogarna till just framdelen.
Sen är det vårat jobb/hobby att fördela om detta och försöka "knuffa över" typ 10% från fram till bak.

Om man sen pratar om "bakom hand" så känns du det även en smula subjektivt, men att det är många gånger just det man menar när man säger "går på bogarna". Som för mig innebär att hästen släpper stödet och inte går i lod.
 
Jag är en väldigt medioker hobbyryttare och har ett sjusärdeles vanligt halvblod. Hur vet jag om hon går på bogarna? Ska naturligtvis ställa frågan till min dressyrtränare vid nästa träningstillfälle också. :angel:

Är hon på bogarna här?

Ja, nej, vad tittar ni på för att se det?

Här?

Nej, det tycker jag inte, däremot skulle jag vilja peta upp er på första bilden, tycker ni lutar innåt.
 
Nej, det tycker jag inte, däremot skulle jag vilja peta upp er på första bilden, tycker ni lutar innåt.
det du beskriver tycker jag låter som när hästen knäpper av, på bogarna är för mig när hästen är i extrem framvikt och inte arbetar under med rumpan alls.
 
det du beskriver tycker jag låter som när hästen knäpper av, på bogarna är för mig när hästen är i extrem framvikt och inte arbetar under med rumpan alls.
Fast extrem framvikt och röven kvar i stallet för jag till samma sak, att hästen är j*vligt bakom hand.

Hur menar du att skiljer på rejält bakom hand och "på bogarna"?
 
Fast extrem framvikt och röven kvar i stallet för jag till samma sak, att hästen är j*vligt bakom hand.

Hur menar du att skiljer på rejält bakom hand och "på bogarna"?
fast bakom hand ser jag inte som synonymt till på bogarna, en häst kan trampa under och knäppa av samtidigt. och en häst kan gå med huvudet i lod och vara på bogarna.
dvs 2 olika saker som kan kombineras.

orsaken till båda symptomen är ju att hästen inte är framme för skänklen, om det är bara det du menar med "bakom hand". att det känns som att hästen är bakom en snarare än framför.
 
@Blandrastik fast bakom hand är ju på intet sätt ekvivalent med häst på bogarna , en häst kan gå ypperligt deluxe på bogarna utan att vara bakom hand. Bakom hand är ju inte ekvivalent med att vara bakom lod heller i definition alls ? Ser ofta att folk drar likhetstecken /tror begreppet bakom hand och bakom lod är samma sak . Det är det inte öht.
 
@Blandrastik fast bakom hand är ju på intet sätt ekvivalent med häst på bogarna , en häst kan gå ypperligt deluxe på bogarna utan att vara bakom hand. Bakom hand är ju inte ekvivalent med att vara bakom lod heller i definition alls ? Ser ofta att folk drar likhetstecken /tror begreppet bakom hand och bakom lod är samma sak . Det är det inte öht.
Fast att bakom hand och bakom lod skulle vara samma sak, det har jag aldrig påstått.
Utan det är mer begreppet "på bogarna" som jag undrar om det egentligen finns en bra förklaring till, jag menar att hästen går ju jämt på bogarna, var skulle den annars befinna sig? Jag har verkligen inte fattat begreppet. Även om det inte mig TS menar.
Sen kan jag köpa att oavsett, så är hästen inte framme för skänkeln.

Men jag har fortarande inte sett, eller fattat, hur en häst ser ut som skulle vara i lod, inte bakom hand, utan på tygeln men bogarna. Det där lät ju lite rörigt. Om man säger, hur ser en häst ut som bara är på bogarna men i övrigt går rätt?
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 046
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: BornAgain
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 343
Senast: Dentaku
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp