Bukefalos 28 år!

Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Smokey

Trådstartare
Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, annars kanske någon vänlig själ vill flytta den...

I juni i år köpte jag ett treåringt varmblodssto. Hon hade diverse olater så som att sparkas och bitas, öppna saker, kasta/sparka av diverse kuskar och ryttare. När jag var och tittade på hästen blev hon mer eller mindre misshandlad med spö och hovkrats. Ägaren bestraffade henne oupphörligen och i annonsen stod att hon hade en slakttid beställd.

Eftersom hon var illa behandlad men ändå verkade rätt så social bestämde jag att hon skulle få följa med hem. Hon har på MÅNGA sätt blivit bättre, bl a att jag får kratsa/fila på hennes hovar (hovslagaren får endast om hon fått lugnande), hon är mycket trevlig och jag har tränat med mjuka metoder, belönat när hon gör rätt och struntat i henne när det blir fel etc. Har aldrig slagit eller hotat henne, men varit rätt så bestämd med att hon inte får lov att "vara elak" (sparkas eller bitas).

Idag dök ett problem upp, som jag ser det ett otroligt problem. Jag skulle gå ut och ge hästarna lite betfor i hagen. Alla kommer så klart, alla stannar också och väntar på att jag ska fördela det i tre olika högar. Denna häst kommer närmre. Jag säger bestämt nej och trycker henne på halsen för att hon ska gå undan. Hon vill dock ha betforet NU och blir förbannad över att jag inte låter henne få det.

Hon snurrar runt på ett ögonblick och sparkar därefter mot mig som en vansinnig. Hon sparkade bakut och ansträngde sig verkligen för att träffa! Jag hann precis vackla lite åt sidan och kände vinddraget av hennes hovar vid näsan/kinden :crazy::eek:

Det var ruskigt obehagligt, som ni kanske förstår. Har tänkt igenom saken och jag tror aldrig at jag har "pressat" henne förr, alltså hon har nog rätt enkelt kommit åt det hon vill och kanske saknar respekt för mig. Dock är hon ju snäll att hantera, men även hos förra ägaren (som hon hade respekt för) har jag hört att hon kunde sparkas när det inte passade.

Till saken nu då - äntligen: Vad ska jag göra? Det är alldeles livsfarligt att pressa henne, om det inte passar så anfaller hon... Jag vet att en häst ALDRIG ska vända baken mot en människa - men hur ska jag lyckas få henne att sluta? Om jag ex. hade smällt till henne på baken när hon vänder den emot mig, då skulle hon sparka bakut och krossa mig innan jag hann undan. :confused:

Visst, kan ju låta bli att pressa henne och alltid låta henne få sin vilja igenom men det känns inte rätt.

Idag efter att hon hade sparkats motade jag bort henne från maten. Då stegrade hon sig gång på gång och hotade mig verkligen, tog då longerpiskan och "small" med den mot marken. Då gick hon undan. Jag drev henne tills hon vinklade öronen emot mig och slutade med alla hotfulla tendenser. Lät henne INTE under några villkor komma fram till maten och när de andra fått i sig lite tog jag bort den och gick in. Det var säkert fel, men jag ville inte att hon skulle få sin vilja igenom genom att hota/anfalla.

Förslag på vad jag ska/bör göra? Var snälla och svara inte "ta hjälp av en tränare", det kommer aldrig att hända utan flera orsaker, bl a p g a att hästen inte gillar främmande.

Jättetacksam för tips och idéer!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag har haft en häst som betedde sig ungefär likadant, hon hade någon typ av hormonrubbning. Hon anföll också i hagen och en gång släppte hon inte ens ut min kompis när hon skulle gå ut från hagen. Detta var en vääldigt speciell dam och hon kunde verkligen bli SVART i ögonen vissa gånger så förbannad var hon. Det var en "gammal" travare det med. Tyvärr så fick jag ta bort henne förra året pga skada men jag hade trots allt henne i 5 år. Att hon högg mot mig och betedde sig allmänt illa bekom mig inte så mycket så länge hon bara hotade men visst är det otäckt när man är nära att bli träffad. Min blev bättre med åren men stryk hjälpte inte så hon lärde sig väl lita på mig antar jag. Har du kollat så den inte har ont? På min häst flyttade sig det onda så ena gången när vi var nere på helsingborg så satt det på ett ställe och nästa på ett annat. Veterinärerna/fys stod som frågetecken. Man vet ju själv att har man ont i kroppen så är man inte så glad. Många travare har ju spänningar i kroppen, speciellt då om dom har haft såna tidigare ägare.
Jag hade tagit ut en fys som fick kolla igenom den om det är möjligt!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

1, vad är det för stam på hästen?
2, Pressa henne inte i situationer du inte har "full" kontroll över..
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Hon är helt kollad hos förra ägaren, de fann inga tecken på smärtor och det märks och syns att hon inte har ont. Hon bryr sig ju inte om att jag klämmer/borstar/känner/klappar på henne, hon rör sig normalt och ömmar ingenstans. Väldigt pigg etc, inga problem alls.

Problem blir det endast om hon inte får som hon vill, annars är hon väldigt gullig. Dock tänker jag INTE finna mig i att hon hotar mig eller försöker skada mig utan anledning - jag hotar/skadar inte henne och då ska hon ge mig samma respekt! Tänker absolut inte bli "överkörd" av 500 kg pålägg med beteendestörning ;)

Hade hon nöjt sig med att markera att "nu gick du för långt", så kanske.. men med tanke på hennes aggressiva anfall så måste jag få bort problemet. Träffar hon en enda gång så kommer det att sluta riktigt illa.

Har faktiskt funderat på det där med hormonrubbning, kanske kan ha med brust etc att göra. Men jag TROR knappast det, det kvittar vilken dag jag går ut och envisas med något - hon blir stört förbannad ändå om hon inte får som hon vill. Finns det i så fall hormonrubbningar som inte är kopplat till brunsten, som kan slå till "när som helst"?

Tack för svaret i alla fall, ska kika runt lite på hormonrubbningar!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

1, vad är det för stam på hästen?
2, Pressa henne inte i situationer du inte har "full" kontroll över..

1. Vad spelar stammen för roll? Vet inte om jag vill tala om det, "hänger" ju ut uppfödaren i så fall. Kanske bör tillägga att jag inte anser mig vara lurad eller liknande av uppfödaren - hon talade om hästens problem etc. Har inget att klaga på där, bara det att jag vill ju hjälpa henne att komma ifrån alla sina dumma beteenden - helst utan att gå alltför sönder :smirk:

Kan PM.a hennes stam om du vill det?

2. I så fall vill jag väldigt gärna ha förslag på hur jag ska få kontroll över situationen???

Att hon kan sparka bakut åt mig i hagen får jag väl lättast kontroll över genom att inte släppa ut henne? Eller? Men givetvis kan hon inte stå inne.

Kan berätta att en annan gång, var i stallet då. Hon kom in efter mig (hagen ligger så hästarna kan gå in i stallgången för skydd) och ville gå in i foderkammaren (eg. en box som endast används till foder/utrustning.) Boxdörren dit var öppen så hon ställde sig med sin "hemska" bakdel i öppningen och stal glatt av fodret. Givetvis var det inte att tänka på att försöka trycka sig förbi hennes bakdel (=döden) utan jag ställde mig bakom en annan boxdörr (skydd!) och klappade henne på baken/smackade, för att hon skulle flytta sig. Hon rörde sig inte så jag smackade lite mer envist och intensivt. Hon vände på huvudet och gav mig en iskall blick och därefter gick hon lös på "mig". Nu tog sparkarna i boxdörren, jag fick dörren bara i magen, men kraften var stor ändå. Hon sparkade så aggressivt och arg och efter några sparkar låg hela dörren på marken. Då vände hon sig om och lunkade ut ur stallet.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

jag har inte mycket erfarenhet, men det som dök upp i min skalle när jag läste, vad att eftersom hästen tidigare varit, mer eller mindre, misshandlad, så blev hon kanske rädd när du pressade henne lite, och reagerade med att sparka. Hästar, precis som människor, kan reagera aggresivt när de blir rädda.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Är jag världens hemskaste människa om jag erkänner att den hästen hade jag tagit bort?

Nej då.. inte alls. Jag har varit så arg på henne ibland så att jag nästan velat göra det samma, faktiskt. Man blir så vansinnigt besviken och ledsen när jag bara jobbar för att hon ska känna förstroende för mig och försöka vara en bra/snäll men ändå trygg och bestämd ledare.. och så är hon besvärlig hela tiden!

MEN, jag ville ge henne en chans och hoppas så otroligt på att det ska bli bra, hon är ju så ung och unghästar lär ju ska vara lite "fåniga"... Fast detta kanske får räknas som lite värre än fånighet i o f.. :(

Du har säkert rätt, det smartaste/säkraste vore givetvis att låta ta bort henne - en erfaren uppfödare med stor unghästerfarenhet lyckades ju inte få rätt på henne, så jag var en stor idiot som trodde att vänliga bestämda rutiner skulle ändra hennes beteende :cry:
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

jag har inte mycket erfarenhet, men det som dök upp i min skalle när jag läste, vad att eftersom hästen tidigare varit, mer eller mindre, misshandlad, så blev hon kanske rädd när du pressade henne lite, och reagerade med att sparka. Hästar, precis som människor, kan reagera aggresivt när de blir rädda.

Har också tänkt på det du säger, men sen är hon inte den rädda typen. Hon kommer genast fram i hagen till mig, hon försöker KRÄVA kel genom att hela tiden ta kontakt, hon är inte rädd för något (inte ens för sin gamla ägare/uppfödare verkade hon rädd, mer avvaktande och sur/trött på) - det enda är att hon är aggressiv mot främmande människor. Detta kopplar i af jag samman med att hon är osäker, rädd för att de ska behandla henne illa. Mig är hon definitivt inte rädd för, snaraste tvärt om. Hon står gärna och stirrar på en, hon skulle inte tveka att kliva på mig om jag inte är vaksam etc. Att hon skulle ha blivit rädd för att jag inte ville låta henne nå fram till maten och tryckte henne på halsen, när hon är så trygg i övrigt, är det rimligt?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag förstår dig verkligen. Jag skulle också vilja på något sätt göra en insats för hästen. Det finns säkert de som kan få ordning på henne också, men jag kan inte se annat än att det är förenad med fara att komma dithän att hon är säker att hantera.

Det är lite intressant vad det är för stam på henne eftersom det kan ligga i blodet, så att säga.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Att hon skulle ha blivit rädd för att jag inte ville låta henne nå fram till maten och tryckte henne på halsen, när hon är så trygg i övrigt, är det rimligt?

Det har jag svårt att tro. Jag tror att hon ville sätta dig på plats helt enkelt.

Jag hade inte snärtat på marken med den där pisken utan på hennes ben. Men det är farligt det också.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Hon är u. Jennifer Knife e. Baron Karsk

Tyvärr har du ju rätt i att det innebär en viss fara att få ordning på henne. Får fundera på om jag är villig att ta den, men antagligen blir jag tvungen till det, skulle knappast ha hjärta att avliva ett så ungt djur :crazy: Om du har några förslag på hur man bör gå till väga så berätta gärna.

Ang. att hellre slå henne på benen - jag slog henne inte, satte bara handflatan emot sidan av hennes hals och tryckte - inte ens speciellt hårt. Har tränat henne att gå undan för tryck och det har hon gjort förr, men nu ville hon ha maten och blev pissed off för att jag försökte köra bort henne från käket. Piskan tog jag mest för att kunna försvara mig och lättare få henne att ge sig, helt utan vapen är man rätt chanslös mot den damen när hon beredd att "slåss för sin sak". Använder den dock bara för att slå i marken med (hot), då jag inte tror på att prygla någon individ till lydnad.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Min var inte knäpp i samband med just brunsterna utan bara i allmänhet. Men hon gick tydligen på örter, typ munkpeppar när jag fick henne och det hjälpte faktiskt en del. Kanske värt o testa?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Tycker det låter som om hon kan ha hormonrubbningar.
Har själv ett 4 årigt shettissto som visar samma betende som ditt sto, hon har kraftiga hormonrubbningar. Enl vet. så behandlas det med cortison, men eftersom mitt sto är dräktigt så kan man inte behandla henne. Prata med din veterinär
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Min var inte knäpp i samband med just brunsterna utan bara i allmänhet. Men hon gick tydligen på örter, typ munkpeppar när jag fick henne och det hjälpte faktiskt en del. Kanske värt o testa?

Helt klart i så fall! Ska se om jag hittar någonstans att köpa det. Vet du var kanske?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Det finns hästar som inte tolererar att bli tillsagda.
Det kan bero på fysiska fel - och kan kanske åtgärdas.
Men hästar kan också vara felskapta psykiskt.

Är det värt ditt liv? - hon har fått flera chanser.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Har beställt en dosis (1 kg) munkpeppar nu då. Får vi se om lillan vill lugna ner sig - jag är ärligt talat väldigt skeptisk till örter, men villig att prova nära på allt.

Tack för tipset!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Tycker det låter som om hon kan ha hormonrubbningar.
Har själv ett 4 årigt shettissto som visar samma betende som ditt sto, hon har kraftiga hormonrubbningar. Enl vet. så behandlas det med cortison, men eftersom mitt sto är dräktigt så kan man inte behandla henne. Prata med din veterinär

Kan vara värt att testa, ska prata med vet. vid tillfälle. Tänkte först testa munkpeppar, har beställt det nu. Cortison har ju även en del bieffekter som man gärna slipper om det går.

Men ditt sto är dräktigt nu, kanske hennes rubbningar blir bättre efter fölningen då, vissa påstår ju att det kan ändras då. Hoppas det i af. Tack för svaret! Kollar upp cortison också som andra utväg! :)
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Men fortsätt att ha pisken om hon bråkar i hagen,då funkar det ju eller?Alternativt fodra henne i box,inget problem.Alla hästar är inte hejsan hoppsan när det gäller utfodring,så är det.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Men fortsätt att ha pisken om hon bråkar i hagen,då funkar det ju eller?Alternativt fodra henne i box,inget problem.Alla hästar är inte hejsan hoppsan när det gäller utfodring,så är det.


Det är sant, men det handlar inte om bara fodringar - detta var bara exempel. Det kan inträffa när som helst när hon inte har lust att göra vad jag tycker. Hon kan vara fantastiskt gullig och kelig ena minuten, nästa sekund står hon på bakbenen och gör sitt bästa för att skrämma bort/anfalla människan i närheten. Kan ta ett annat exempel, skulle longera henne. Det har gått väldigt bra ett antal gånger, men en dag när jag tog ut henne (med utrustning) så står hon på bakbenen mesta av tiden, rycker i longerlinan så jag skär sönder händerna och försöker vända baken till för att sparka bakut.

Hade det bara gällt mat så visst - men å andra sidan måste jag ju ha lov att gå igenom hagen med mat utan att bjuda - utan att bli attackerad för det :crazy: Om jag går med en hink mat och hon är ute (jag på väg till stallet) så sluter hon upp vid sidan och lägger bak öronen. Sen tränger hon mig/vallar för att jag ska stanna och hon ska få smaka. Får hon inte smaka så anfaller hon. Låter henne inte smaka (jag ger mig inte!) och därmed försöker hon tvinga/skrämma mig till att göra som hon vill. Samma sak med longeringen - hon KAN det, hon vet vad hon ska göra och är så duktig - när hon vill. I andra fallet så gör hon allt för att skrämma bort mig.

Jag tror inte på att bara låta problemet vara - fodra i ex stallet där jag "får lov" (på nåder) att mata henne.. då är jag rädd att hon kommer att tro att jag har gett med mig och att hon bestämmer. Lär inte bli bättre av detta.

I min värld är det jag som bestämmer, kommer aldrig att släppa på mina regler och låta henne få sin vilja igenom - kosta vad det vill! Hon kommer inte att vara sen med att utnyttja att jag inte vågar/orkar ta strid. Måste finna en lösning på problemet.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp