Häst som bara springer?

Det är en spanskimporterad häst som nu hanteras enligt spanskt sätt för den här rasen. Däremot är hon enligt uppgift hanterad av en annan typ ett tag här i Sverige och då mer eller mindre förstörd psykiskt. Jag tror absolut att det är rätt sätt att hantera alla hästar på, men just denna är nog extra svår just nu. Tränaren kommer bara varannan vecka, så jag känner mig lite ensam när det krånglar. Självklart är det inte bra att hon kutar som en galning på volt, det är ju därför jag frågar?

Jag vänder mig emot att du "låser dig" vid att man gör inte si och så i AR. Strunta i det, strunta i vilken lära verktygen kommer från. Hitta det som funkar. Sen kan ni gå tillbaka till renlärighet.

Jag blandat vilt. Sunt förnuft, traditionell hantering, NH, klicker, western. Mutor till och med. Jag stjäl russin överallt och använder olika saker på olika häst. Har aldrig ett fast fixt sätt alla hästar måste lära sig ditt på. Just nu tänker jag klicka in en häst för att kunna använda klicker för att få den att sluta kasta sig iväg vid uppsittningen. Jag använder inte klicker annars. Jag brukar bara lugnt ställa tillbaka vid pallen och berömma när lugn. Och däruppe tala om att man ståt still. Vänta tills de gör det. Berömma.

Den här blir ofantligt stressad, dansar omkring och kastar sig iväg. Blir än mer stressad om jag tar i den och hoppar runt, lättar i fram osv. Så - skit i hur jag brukar göra. Analysera häst och problem. Hitta lämpligt verktyg. Den här är snäll och cool annars, en sucker för godis och är inte olydig utan bara stressad. Heeej klicker och godis.

Höj blicken ett tag. Sen kan du krypa tillbaka i AR-boxen när det bygger upp :)
 
hmmm.. nu tänker jag lite konservativt.. eftersom du säger att allt detta är nytt för dig osv osv osv och hästen inte riktigt förstår vad du vill med longeringen.. vill gå mot tryck å sånt.. du inte viet vilka signaler du skall använda i grundhanteringen.. så skulle jag satsa på den biten först.. få hästen att vara lugn och trygg runt dig utan en massa tricks.. Det är mitt råd..

Jag ska inte lära henne massa tricks? Den spanska skritten är tydligen självförtroendehöjande för hästen, annars hade jag inte brytt mig.
 
Jag vänder mig emot att du "låser dig" vid att man gör inte si och så i AR. Strunta i det, strunta i vilken lära verktygen kommer från. Hitta det som funkar. Sen kan ni gå tillbaka till renlärighet.

Jag blandat vilt. Sunt förnuft, traditionell hantering, NH, klicker, western. Mutor till och med. Jag stjäl russin överallt och använder olika saker på olika häst. Har aldrig ett fast fixt sätt alla hästar måste lära sig ditt på. Just nu tänker jag klicka in en häst för att kunna använda klicker för att få den att sluta kasta sig iväg vid uppsittningen. Jag använder inte klicker annars. Jag brukar bara lugnt ställa tillbaka vid pallen och berömma när lugn. Och däruppe tala om att man ståt still. Vänta tills de gör det. Berömma.

Den här blir ofantligt stressad, dansar omkring och kastar sig iväg. Blir än mer stressad om jag tar i den och hoppar runt, lättar i fram osv. Så - skit i hur jag brukar göra. Analysera häst och problem. Hitta lämpligt verktyg. Den här är snäll och cool annars, en sucker för godis och är inte olydig utan bara stressad. Heeej klicker och godis.

Höj blicken ett tag. Sen kan du krypa tillbaka i AR-boxen när det bygger upp :)

Men blir det inte problem om vi kör olika kommandon då?
 
Jag ska inte lära henne massa tricks? Den spanska skritten är tydligen självförtroendehöjande för hästen, annars hade jag inte brytt mig.

Nu frågade du inte mig, men något jag sett på flera tricktränade hästar är att när de inte förstår/blir stressade så kör de alla tricken i lådan. Vilket ofta trasslar till saker.

Så jag skulle inte lära in ett enda trick så länge grunden inte är cementerad och hästen grundavspänd och trygg.
 
Vi har promenerat mycket i ridhuset och hon följer mig bra då. Det är när jag släpper ut linan hon börjar springa. Ute kan vi inte promenera så mycket än pga underlaget, men så fort det blir mjukare ute ska Vi verkligen promenera!
Fortsätt promenera inne i ridhuset då. Lär in kommandon som gäller alltid. Sedan handlar det ju jättemycket om positionering. Du kommer säkert lite långt bak och driver henne framåt när du linar. Har hon dålig balans så börjar hon rusa och så är det igång.
Jag ifrågasätter faktiskt att hon behöver jobbas i alla gångarter i det här skedet (särskilt runt runt i lina). Jag tror att det sliter mer än det gör nytta faktiskt, på en häst som är så pass gammal och inte gjort något på många år.
Uppbyggnadsfasen behöver vara låååång för att hon ska hålla. Muskler och kondition ökas rätt fort, men det är för det som inte syns som igångsättning behöver ta tid dvs. leder, senor och ligament.
Fortsätt att promenera med hästen vid hand om hon följer dig bra. Trava några steg och spring bredvid och lär in kommandon för detta om du vill trava. Så att du jobbar övergångar. Då får ni motion båda två och hon stärker sig gradvis :). Läs på om longering och låt någon duktig visa dig, så kan du ta upp det senare när hästen är lite starkare och kan balansera upp sig lite bättre.
 
Men blir det inte problem om vi kör olika kommandon då?

Vilka, du och tränaren eller jämfört med vad den är van med från Spanien?

Spontant - nej det behöver det inte. Men jag personligen skulle byta ut tränaren. Hen ger inte dig och hästen vad ni behöver just nu. Du är rådvill, vet inte hur du ska göra, hästen är stressad och springer och ni står där utan hjälp mer än varannan vecka. Det är inte vad du eller hästen behöver just nu. Tränaren kan vara superbra för er - sen. Men nu känns ni ganska "övergivna" och vilsna både du och hästen. Och så ska det inte vara för er!!
 
Fortsätt promenera inne i ridhuset då. Lär in kommandon som gäller alltid. Sedan handlar det ju jättemycket om positionering. Du kommer säkert lite långt bak och driver henne framåt när du linar. Har hon dålig balans så börjar hon rusa och så är det igång.
Jag ifrågasätter faktiskt att hon behöver jobbas i alla gångarter i det här skedet (särskilt runt runt i lina). Jag tror att det sliter mer än det gör nytta faktiskt, på en häst som är så pass gammal och inte gjort något på många år.
Uppbyggnadsfasen behöver vara låååång för att hon ska hålla. Muskler och kondition ökas rätt fort, men det är för det som inte syns som igångsättning behöver ta tid dvs. leder, senor och ligament.
Fortsätt att promenera med hästen vid hand om hon följer dig bra. Trava några steg och spring bredvid och lär in kommandon för detta om du vill trava. Så att du jobbar övergångar. Då får ni motion båda två och hon stärker sig gradvis :). Läs på om longering och låt någon duktig vida dig, så kan du ta upp det senare när hästen är lite starkare och kan balansera upp sig lite bättre.

Alla gångarter var att ta i från mig, hon linas i skritt och trav. Har en tränare, så jag får hjälp med longeringen. Att träna in kommandon ledandes är nog en bra idé, det ska jag börja med.
 
Vilka, du och tränaren eller jämfört med vad den är van med från Spanien?

Spontant - nej det behöver det inte. Men jag personligen skulle byta ut tränaren. Hen ger inte dig och hästen vad ni behöver just nu. Du är rådvill, vet inte hur du ska göra, hästen är stressad och springer och ni står där utan hjälp mer än varannan vecka. Det är inte vad du eller hästen behöver just nu. Tränaren kan vara superbra för er - sen. Men nu känns ni ganska "övergivna" och vilsna både du och hästen. Och så ska det inte vara för er!!

Det är tyvärr den enda tränaren som finns att tillgå :( Alla andra håller på med den "moderna" dressyren och jag är inte alls intresserad av deras sätt.
Olika kommandon mig vs tränaren.
 
Tja, det är så tränaren jobbar. Just nu pratar vi med henne för att lugna henne, men det är nog en rätt het häst.

Om ni pratar med henne för att lugna henne så är det ju en sorts röstkommando.

Börja lära in trick som spansk skritt med en häst som inte kan grunderna i hantering (typ smackningar och proanden) känns som lite överkurs, är det inte bättre att fokusera på basics först? Särskilt om hästen inte kan så mycket och blir stressad och springer när den inte förstår, så skulle jag fokusera på enkla saker som hästen fattar, så att den förstår vad den ska göra och kan känna sig trygg i det. Hästar gillar när de förstår vad de ska göra och kan känna igen sig i övningar och rutiner.
 
Om ni pratar med henne för att lugna henne så är det ju en sorts röstkommando.

Börja lära in trick som spansk skritt med en häst som inte kan grunderna i hantering (typ smackningar och proanden) känns som lite överkurs, är det inte bättre att fokusera på basics först? Särskilt om hästen inte kan så mycket och blir stressad och springer när den inte förstår, så skulle jag fokusera på enkla saker som hästen fattar, så att den förstår vad den ska göra och kan känna sig trygg i det. Hästar gillar när de förstår vad de ska göra och kan känna igen sig i övningar och rutiner.

Eftersom smackningar och proanden inte används av tränaren, så sitter dessa såklart inte.
 
Frågan är om det är bättre att inte gå på träningarna alls just nu och bara jobba på förhållandet mellan hästen och mej? Jag är inte duktig, men grunderna klarar jag nog att lära henne och stärka henne kan jag kanske göra med promenader, bommar och lite lek?
 
Eftersom hon går emot tryck så tror jag inte att det funkar. Sen verkar man inte tömköra inom AR.

Att man inte tömkör inom AR behöver ju inte hindra dig från att göra det.

Jag tror att man ska passa sig lite för att skaffa för täta skygglappar och enbart hålla sig till en enda linje. Visst ska man ha en tänkt linje/tråd i sin träning, men man behöver bli flexibel när man upptäcker att saker och ting inte fungerar.

Finns det något särskilt skäl till att hästen inte rids? :)
 
När jag red akademiskt var det inga problem att använda ljudkommandon. Kanske olika läror inom AR?
Long reining (en slags tömkörning) brukar väl vara accepterat?

Nu håller jag på med western men jag tömkör båda mina hästar ofta. Det är extremt effektivt sätt att lära in tydliga kommandon och få en bra styrning.
Jag hade nog struntat i om tränaren inte tyckte det var något man "ska" göra, jag hade testat ändå. I början raka spår och bara skritt, mycket sidoförflyttningar och halter. Väldigt effektivt! Min ena ponny är väldigt springig, gasar gärna iväg i okontrollerat tempo i longering. I tömkörningen kan jag nu få henne att närma sig en passage utan större problem.
Jag använder några ljudkommandon: smackning, S-ljud (trav), puss (galopp), "öka", "minska", "sakta", "stanna" och "woa" (betyder i princip stanna på direkten och backa). Dessa använder jag oavsett om jag longerar, rider, tömkör eller leder hästen. Ett kommando betyder alltid samma sak, sen spelar det egentligen ingen roll vad kommandot är (min andra ponny tolkar "bra" som "nu kan du sluta med allt och gå hem och lägga dig", just för att jag alltid sagt bra när jag är nöjd och klar med ett moment. han byter dessutom galopp, enkelt byte, när jag säger "tack bra, nästa!" :D).


Jag tänker att det är inte på träningarna det ska funka, utan i vardagen hemma. Så jag hade nog lyssnat på tränaren, men inte tagit hens ord för lag utan använt det som jag känner fungerar för mig och min häst.
Som sagt är huvudsaken att man är konsekvent!
Du har väl inte haft hästen så länge? Lär känna varandra ordentligt, hitta en kommunikationsväg som passar er även om det innebär att du inte följer någon särskilt lära. Alla hästar och ryttare är inte stöpta i samma form och alla fungerar olika. Det som är bra för två kanske inte funkar alls för den tredje.
 
Det är en spanskimporterad häst som nu hanteras enligt spanskt sätt för den här rasen. Däremot är hon enligt uppgift hanterad av en annan typ ett tag här i Sverige och då mer eller mindre förstörd psykiskt. Jag tror absolut att det är rätt sätt att hantera alla hästar på, men just denna är nog extra svår just nu. Tränaren kommer bara varannan vecka, så jag känner mig lite ensam när det krånglar. Självklart är det inte bra att hon kutar som en galning på volt, det är ju därför jag frågar?

¨Jag har hört att många spanska importer är väldigt stressade under en tid i Sverige, eftersom hanteringen skiljer sig ganska kraftigt.

Så då tror jag att det kan vara klokt att ge hästen tid och inte forcera något.
Skritt är en bra gångart att börja jobba i.

Om du vill longera men hästen bara springer iväg i trav kan du ju prova att stanna hästen ganska ofta och byta varv ofta, så att den är mentalt inställd på att det kommer nya (men snälla och ganska kravlösa) instruktioner ganska ofta.
Låt hästen landa och se att du antagligen skaffat dig ett projekt.
 
Jag ska inte lära henne massa tricks? Den spanska skritten är tydligen självförtroendehöjande för hästen, annars hade jag inte brytt mig.

Spansk skritt är ett trick. Som alla trick eller övningar eller vad som helst, så höjer de självförtroendet och tryggheten för hästen att få ett kommando de förstår, göra så, och sen få beröm. Men det spelar ingen roll om det är spansk skritt eller en halt de gör, poängen är just: få en uppgift man förstår, göra den, lyckas, få beröm (eller annan positiv förstärkning). Då ökar självförtroendet därför att man känner att man kan något, och man får därför större förtroende för att man kan klara saker. Det funkar ungefär likadant för hästar och människor.

Men det är inget särskilt med just spansk skritt som gör att det är extra självförtroendehöjare, ser du ingen mening med det, så lär in något annat du har större användning för, t ex att sakta av på kommando. Du får samma självförtroendehöjare effekt, och dessutom har du lärt hästen något ni har nytta av och kan bygga vidare på i det fortsatta arbetet tillsammans.
 
Tar in henne mot mig med linan.

Ska jag berätta en hemlis? :)

Du kan välja alldeles själv vilka kommandon du vill använda för vad. Så du kan ha ett kommando för "akademisk träning av spansk skritt" och ett helt annat för trav och halt och vad du vill.
Om du väljer ett kommando för halt så spelar det väl ingen roll vad en akademisk tränare tycker om det, så länge det fungerar?

Jag uppfattar dig som oerhört osäker med din gröna häst, och alldeles för mentalt låst vid just "akademiskt" för att egentligen träna tricks (ja, jag tycker också att spansk skritt är ett trick) eller andra avancerade saker.
Än så länge torde det vara lagom att hålla dig till grunder och bygga upp förtroende och fungerande signalsystem mellan dig och hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 978
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 265
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp