Bukefalos 28 år!

Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

anhe

Trådstartare
Låter det som en lungblödare? Normalt sett när man har en häst som blöder näsblod ur båda näsborrarna så är man ju rädd för att det handlar om en lungblödning.

I mitt fall handlar det om att jag första gången var nästan helt säker på att jag var tvungen att ändra utrustningen (pullar hårt och låter ur halsen därav), att det var en utrustningsmiss som var orsaken. Inget tydde på något onormalt, som tex infektion, därför gjorde jag aldrig en endoskopi den gången (en chansning jag vet). Ändrade utrustningen och andnings(o)ljuden försvann helt. Men näsblodet kom ändå. Inga stora mängder, bara precis så näsborrarna blir lite blodiga. Hade däremellan tränat på ungefär som vanligt, utan näsblod.

Det som gör mig lite förbryllad, och som gör mig lite tveksam till om det verkligen är en lungblödare eller om det är ett skört blodkärl som brast första gången och som jag tränade hårt på igen för tidigt, innan det var utläkt, det är att jag inte kan tycka hästen underpresterar. Den överpresterar snarare. Det enda som märks är att hästen bromsar till, som jag upplever det, när blodkärlet brister, för att sedan utan större problem springa vidare. Den kanske inte tar i helt till 100%, det ska jag inte svära på. Men avvikelsen är i så fall inte större än att jag kan inte säga säkert (eller begära) att hästen ska/bör kunna prestera bättre. Den tränar förutom näsblodet otroligt bra.

Ingen av gångerna vi haft näsblod har hästen haft några konstiga värden. Puls, andningsfrevens, återhämtning har varit normala. Inga hostningar, inget rossel, inga ljud från luftvägarna, inget överdrivet sväljande i samband med näsblodet. Ingen feber eller något annat som tyder på halsinfektion eller liknande som skulle kunna förklara det hela.

Jag upplever hästen som känsligare i halsen efter att den haft ringorm i höstas. Jag funderade redan då på om ringorm (svampinfektion) kan sätta sig i halsen, det skulle i så fall kunna förklara sköra slemhinnor antar jag. Annars har jag en fundering på om det skulle kunna handla om en polyp, eller ett ytligt blodkärl. Går det att bränna sådana precis som man gör på människor? Hästen har nämligen en tendens att ibland hosta till (inte varje gång man tränar, men någon gång ibland), som om den har rethosta. Så har den alltid gjort, men efter ringormen har det blivit en liten aning mer frekvent med hostan. Jag har kollat halsen på den här hästen vid ett flertal tillfällen, just eftersom den gör så här, men det har inte funnits några avvikelser någon gång, varken i hals eller lungor. Hostningen har ingen sammankoppling till prestation heller, den kan hosta en gång efter tex första intervallen, likväl som efter sista, utan att prestera annorlunda varken före eller efter hostandet.

Givetvis ska hästen kollas i hals och lungor. Jag bara försöker spåna lite innan jag kommer till veterinären. Håll tummarna för att det inte kommer från lungorna är ni snälla :bow:
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Jag hade en sån, gick 17-tider många ggr i karriären... Han blödde lite grann efter provlopp / start men inget så att veterinärerna en s höjde på ögonbrynen först.

Han hade kronisk hjärtmuskelinflammation på grund av rättuppstående struplock.

Jag hade tagit ett EKG också om jag vore du. Bara för att vara säker på att det inte är samma sak som jag råkade ut för, för det är ju lika illa som en lungblödare.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Vad var orsaken till blödningen i ditt fall. Var det lungorna i alla fall eller från strupen?

Har kommit i kontakt med flera stycken som haft hjärtmuskelinflammation. Tycker inte riktigt att den här passar in i det mönstret. Å andra sidan kan det ju vara väldigt tidigt....... Ska prata med vet om det också.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Veterinären som diagnostiserade honom konstaterade rättuppstående struplock och rekommenderade EKG på grund av att det är vanligt att hästar som har problem med andningen under en längre tid får kronisk hjärtmuskel. (min var sju år och hade visst alltid haft felet på struplocket)

Eftersom han hade kronisk hjärtmuskel behövde hjärtat mer syre än vad han klarade att ta in och då blev andningen så ansträngd att blodkärlen brast. Jag är visst rätt usel på att formulera mig i dag men ungefär så beskrev veterinären det för mig.

I det här fallet var det alltså inte "har haft" utan han blev aldrig av med den, jag visste inte att det fanns kronisk hjärtmuskelinflammation innan detta men fick till och med ut livförsäkringen när han blev utdömd pga detta.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Min verkar ju inte ha problem med andningen överlag varken i vila eller i träning, bara när den ligger på, men du kanske inte märkte något på din heller på det viset? Flera olika veterinärer har kollat min i halsen vid olika tillfällen, från unghäst till nu, och hittills har inga defekter hittats som skulle försvåra andningen, utan det verkar "bara" vara att den ligger på för hårt i bland. Fast den här gången lär ju något märkas, det är bara frågan om vad. Men hjärtmuskelinflammation har jag inte haft en tanke på innan du sa det, så det ska jag definitivt komma ihåg att ta upp med veterinären.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Hejsan!-jag hade en häst i träning,som presterade väldigt jämnt i alla sina starter,vid ett tillfälle,i en start på åby,lunchtrav,kom han in,blödandes i båda näsborrarna.-gick direkt till kliniken,som gjorde en endoskopi,som visade att blödningen tyvärr kom i från lungorna.Fick då veta av ägarna,att han hade blött vid något annat tillfälle,innan jag fick honom-som visade sig att hästen var endoskopierad dagen efter händelsen då,men inte hade visat någonting-det konstaterades sprucket blodkärl,eftersom inga spår av blodrester var påfunna ner mot lungorna-som jag i dag kan sammanfatta det hela med att hästen under hela sin tävlingsperiod var lungblödare,i just "perioder""-felet många gör,är att kolla upp hästen försent efter en blödning-det som händer är oftast att hästen hinner svälja undan blodet,det finns hästar som inte enns blöder,så att man ser,pga detta-som just är lungblödare.-kan vara detta "uppstannandet,som nämns i första artikeln ovan,kan vara just att hästen helt enkelt sväljer,och "springer vidare"-enda rätta att göra är att direkt efter en blödning uppstått vid ansträngning-GÖR EN ENDOSKOPI,så får du ditt svar direkt,om du har en lungblödare! lycka till!-skriv gärna och berätta hur det har gått!:rofl:
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Jag är på väg till vet för endoskopi under veckan. Har tyvärr inte möjlighet att åka iväg i direkt anslutning till blödningen (helg). Hoppas väl ändå att det ska kunna ge några vettiga ledtrådar om orsaken. Allra helst relativt säkert verifiera eller utesluta att det kommer från lungorna.

Det jag inte riktigt förstår är hur en häst som blöder i från lungorna relativt obehindrat kan springa vidare! Borde det inte hämma hästen ganska rejält att andas omkring en massa blod? Och om hästen helt plötsligt blir lungblödare, varför blir den det? Något måste ju orsaka lungskadan?

Sen vet jag inte om det är så mycket att skratta åt, så värst roligt tycker inte jag det känns.....
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Uppdatering: Hästen är nu kollad i halsen. Fynd: inga.... Det är så pass nära inpå näsblödningen, så veterinären sa att det normalt sett fortfarande ska finnas blodrester kvar i luftstrupen om det är en lungblödning. Men det fanns inte ett enda tecken på någon lungblödning. Givetvis går det inte att till 100% utesluta lungblödning ändå, men i så fall har den varit väldigt liten. Inga sårskorpor hittades heller, vilket nästan var synd, det hade gjort saken lite enklare på många vis. Det enda lilla som fanns att anmärka på var att svalget var liten aning trångt tyckte vet, lite känsligt struplock. Det fanns också en liten röd strimma på struplocket, så det är möjligen att det skulle kunna vara ett ytligt blodkärl på struplocket som spruckit. Hästen kanske har haft en period med något i kroppen som satt ner slemhinnorna lite, så att de ytliga blodkärlen spricker lite lättare än de borde just nu.

Hästen betecknas som fullt frisk i alla fall, utan några som helst synliga tecken på något egentligen onormalt. Inga restriktioner, träna på som vanligt.

Så.... sammanfattningsvis så låter jag hästen träna utan att bottnas i ett par veckor någonting hade jag tänkt (så ev. sköra delar hinner läka). Börjar ge den E-vitamin som tydligen ska stärka upp slemhinnorna (fick även E-vitamin injicerat nu). Sen testar jag igen så får vis se. Förhoppningsvis var det något tillfälligt som jag ansträngde för hårt för tidigt.

Låter skapligt hoppfullt i alla fall.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

-menade inget illa alls,tänkte inte på att den lilla smilisen skrattade,
-då tar vi en sån här i stället:cry: -för det är sannerligen inte roligt!-sorry!-hoppas nu att det går bra för dig och din häst! mvh Cappis!!
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Kollade ni den i halsen precis efter anträngningen? Om inte så är det inte säkert att man ser nått. För exakt resultat så kolla den i halsen efter nästa snabbjobb, dvs minuterna efter.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Den kollades två dygn efter blödningen. Den vet som gjorde undersökningen menade att det oftast går att se några blodspår ett par dagar efter, om det inte varit en mycket liten blödning. Min andra veterinär har ett dygn som maximal gräns. Så ja, jag vet att det inte är säkert att man ser något så pass lång tid efter. Nu hade jag ingen möjlighet att kolla halsen omedelbart efter. Men jag har gjort upp med båda mina veterinärer att jag får stanna till hos dom och göra endoskopi om jag kör snabbjobb en vardag och hästen blöder.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Hej....
Vill dela med mig av min erfarenhet av lungblòdare.......
Jag har en hàst som stannat mànga gànger i lopp utan nàgon fòrklaring.Tidigare utan fòrklaring.Nu vet jag att han e lungblòdare. Dà vi kollade honom direkt efter loppet han stannade konstaterades det. Dagen efter har ingeting synts, inte dagen efter denna konstatering heller. Han har blòtt nàngàng i tràning men aldrig efter lopp ur nàsan.
Jag har kurerat honom med homopatmedicin och det fungerar verkligen. Han fàr sà fort det àr anmàlt och klart arnica och milleforum. Det hjàlper slemhinnorna att stà emot blòdningar samt fòrebygger blòdningar. Jag vet faktiskt inte om det àr godkànt i Sverige men hàr i Italien àr inte homopatmedicin doping. Han fàr 3 arnicapiller morgon upplòsta i varmvatten i munnen under tungan och 3 milleforumpiller upplòsta i vatten under tungan fram till startdagen. Har kollat honom efter starterna nu och han har inte blòtt nàgonting. Han har vart kanon i starterna efter.
Lycka till.:bump:
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

I Sverige klassas homeopat-medel som doping.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Det har blivit ännu en lättblödande häst i stallet, vilket inte kan vara en slump. Det har gjort att vi har gått igenom en del forskning och våra foderstater vilket lett fram till att vi bytt ut och ändrat sammansättningen på vitamineraler plus att dom får extra tillskott av vissa vitaminer. Undrar inte om vi kan vara lösningen på spåret. Nu har jag inte sett till en enda bloddroppe sen de två gångerna jag skrev om i ursprungstråden. Det jag gjort var att undvika riktigt tuffa jobb på två veckor för att slemhinnorna skulle hinna läka ut ordentligt, om det var något fel där, sen har jag gjort nämnda justeringar i foderstaten och sedan testat igen. Får väl se om det håller i sig. Det är bara att hålla tummarna.
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Den "blödande" hästen,var det den som kvalade igår?
 
Sv: Häst som blöder näsblod men inte underpresterar - lungblödare?

Nej var inte där,men får ju programmet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 715
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: cassiopeja
·
Trav Har en 9 årig kallblods sto. Har startat, segrat 4 gånger på 28 starter senaste starten 2011, har därefter behandlats i någon kota, och...
Svar
15
· Visningar
2 591
Senast: limpan
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 277
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp