Häst som bockar

Tänkte kolla här om det är någon egen erfarenhet av häst som bockar och som vid undersökning faktiskt visat sig ha något fel och vad det var i sådant fall?
Jag har ett snällt och vackert 10-årigt sto, som alltid bockat lite (haft henne i fyra år), men nu har det blivit värre. Det är rejäla bockningar som är mycket svåra att sitta kvar på. Kommer normalt vid galoppfattning h varv. Igår hamnade jag på akuten och makten blev avslängd han med. Aldrig hänt tidigare att hon hivat av matte och husse, och i detta fall ur skritt. Pang bara:-(. Så medans jag väntar på att få en utredningstid på klinik kan man ju alltid roa sig att kolla runt lite vad det kan finnas för skador som kan ställa till det så här.
Skos noggrant var 6e vecka av utbildad hovslagare
Hästtandläkare en gång om året (aldrig varit något problem)
Equiterapeut ett par gånger om året och hon brukar hitta en förskjutning som korrigeras. Men ingen hälta.
Sadlarna (varierar med tre) är utprovade av sadelmakare. Och stoet surar aldrig vid sadling eller uppsittning. Kommer alltid när jag ropar på henne.
Tränas i Akademisk ridkonst och sista träningen tyckte tränaren att hon såg ut som hon var lite rädd för att ta för sig på höger sida.
Ideer, någon? Och jag säger igen, självklart ska hon till veterinär och jag rider inte under tiden förstås, men samla lite empiri kan man alltid göra.
 
Nu har vi kommit hem efter klinikbesök. Mitt lilla sto har knäledsinflammation båda bak och även ont i korset (vanligt bifynd vid knäledsinflammation enligt veterinären). Så förmodligen högg det till ordentligt vid tillfället när hon hivade av oss båda två och "sa upp sig" som veterinären uttryckte sig:-) Inga som helst röntgenologiska avvikelser vilket både vi och veterinären var jätteglada för. Prognosen god! Jag är så glad att jag genast bokade veterinär och ansåg det helt klart för mig själv att det måste vara något fel på henne och INTE att hon dummade sig.
 
Hej!

Skönt att ni hittade något och att inga röntgenfynd fanns! All heder till dig som bokade veterinär så fort!
Lycka till med tillfrisknandet!

/Lavinia
 
Delvis Kl. Oj så bra att problemen är identifierades!! Hur visade detta sig? Genom böjprov? min häst kommer ej över en tröskel just nu men är ju ren på böjprov med duktig veterinär och jag misstänker bakknä. Pga att häst skjuter ut v bog och därmed misstänker jag sämre bärighet i inre (h) bak. Men inga anmärkningar alls på böjprov eller på böjt spår. Utan "bara" låsning. Som jag skrev innan och trots att hon känns fin i skritten.
Hur går ni vidare nu? Blev hästen sprutad?
 
Delvis Kl. Oj så bra att problemen är identifierades!! Hur visade detta sig? Genom böjprov? min häst kommer ej över en tröskel just nu men är ju ren på böjprov med duktig veterinär och jag misstänker bakknä. Pga att häst skjuter ut v bog och därmed misstänker jag sämre bärighet i inre (h) bak. Men inga anmärkningar alls på böjprov eller på böjt spår. Utan "bara" låsning. Som jag skrev innan och trots att hon känns fin i skritten.
Hur går ni vidare nu? Blev hästen sprutad?
" Hej gummibollen"! Jag delar mer än gärna av detta:-) Hon slängde av mig rätt brutalt för 10 dagar sedan och med rebenssprickor och hjärnskakning har jag inte gjort ett smack med henne. Lång utevistelse i hage, men alltså ingen ridning, longering el tömkörning vilket jag sa till vet. Dvs jag hade alltså inget mer info om henne än när jag ringde och bokade tid. Väl på klinik då så hade vet sina misstankar redan av min beskrivning, bakknä, och vanligt bifynd är kotledsinflammation fram och smärta i kors och länd. Han började med att böja fram, ingen reaktion. Jippi för mig själv. Böjde h bak, reaktion, men inte särskilt mycket. Rakt spår i gång pratar jag om nu. Ut i ridhus och longering på böjt spår. Tydligt halt h bak och besvärad även v bak. Reagerade rätt ordentligt för palpation vid de små musklerna som sitter mellan kotor och "ytterfilén. In igen och bedövning av h bak. Longering igen. Nu mycket tydligt halt även v bak och fortfarande h bak. Med hänsyn till bifynden gjordes bedömning att det satt i knä. Röntgen visade inga förändringar vilket gjorde veterinären uppåt. Han menade att med hänsyn till hur hon rörde sig befarade han värre grejer. Så ja, cortison båda bakknäna och antiinflammatoriskt i ländryggen o korset. Box över natten, sjukhage 3 veckor med gradvis upptrappning av träningen.
 
Tack för svar:) min häst går bra i skritt men det är som att det låser sig fullständigt när vi ska trava. Har hon smärtminne? Tidigare har det gått bra. Jag kliar mig i huvudet och tänker att det delvis kan bero på mig som har blivit oerhört osäker o rädd delvis när vi ska komma till moment trav. Fast hon går fint i skritt. Efter några travsteg går hon ur form, biter sig fast i båda sidor av bettet och springer rakt fram. Oavsett att ridbanan tar slut. Liksom en stressreaktion. Och då bryter jag naturligtvis av och känner att jag har totalt misslyckas. Och vågar inte prova mer. Och hästen får ett kvitto på att detta inte går. :crazy: :( Ja- vi är fast i en ond cirkel... Känner att jag behöver byta till en bana ridhus m sarg/ staket och annat underlag som är bättre. Det vet jag hade hjälpt. Veterinären har som sagt inte hittat någonting alls och jag propsade på och kände mig jobbig. Sedan var det ju så att hon hade låsningar i ländryggen. Och är ren på röntgen inkl rygg. Så jag vill eg bara skriva av mig lite för jag tror eg bara att bakbenet är svagare, för en inflammation borde ju ha böjts fram?? ! Så kanske en ryttare som inte är i denna onda stresscirkel som jag är i med hästen borde stärka hennes självförtroende i trav och andra gångarter? Det känns bara så pissigt för denna hästhistoria har knäckt mitt självförtroende nästan helt. Har ändå ridit flera år på hyfsad nivå och inte varit såhär rädd/ osäker nånsin trots endel utmaningar. Och nu när honnör frisk och vi ska komma förbi bekvämlighetszonen i bra bärig skritt så vågar jag inte pusha henne av rädsla för att hon skall explodera som tidigare. Ber om ursäkt för att jag helt har kapat din tråd. Var däremot oerhört nyfiken på er historia då den liknade min och vill gärna ha uppdateringar om hur det går för er.
 
Tack för svar:) min häst går bra i skritt men det är som att det låser sig fullständigt när vi ska trava. Har hon smärtminne? Tidigare har det gått bra. Jag kliar mig i huvudet och tänker att det delvis kan bero på mig som har blivit oerhört osäker o rädd delvis när vi ska komma till moment trav. Fast hon går fint i skritt. Efter några travsteg går hon ur form, biter sig fast i båda sidor av bettet och springer rakt fram. Oavsett att ridbanan tar slut. Liksom en stressreaktion. Och då bryter jag naturligtvis av och känner att jag har totalt misslyckas. Och vågar inte prova mer. Och hästen får ett kvitto på att detta inte går. :crazy: :( Ja- vi är fast i en ond cirkel... Känner att jag behöver byta till en bana ridhus m sarg/ staket och annat underlag som är bättre. Det vet jag hade hjälpt. Veterinären har som sagt inte hittat någonting alls och jag propsade på och kände mig jobbig. Sedan var det ju så att hon hade låsningar i ländryggen. Och är ren på röntgen inkl rygg. Så jag vill eg bara skriva av mig lite för jag tror eg bara att bakbenet är svagare, för en inflammation borde ju ha böjts fram?? ! Så kanske en ryttare som inte är i denna onda stresscirkel som jag är i med hästen borde stärka hennes självförtroende i trav och andra gångarter? Det känns bara så pissigt för denna hästhistoria har knäckt mitt självförtroende nästan helt. Har ändå ridit flera år på hyfsad nivå och inte varit såhär rädd/ osäker nånsin trots endel utmaningar. Och nu när honnör frisk och vi ska komma förbi bekvämlighetszonen i bra bärig skritt så vågar jag inte pusha henne av rädsla för att hon skall explodera som tidigare. Ber om ursäkt för att jag helt har kapat din tråd. Var däremot oerhört nyfiken på er historia då den liknade min och vill gärna ha uppdateringar om hur det går för er.
 
En vän hade ett sånt sto, hon var jättesnäll men kunde plötsligt bli som förbytt och bocka, stegra, bita, sparka etc. Riktigt farlig var hon. Visade sig att hon hade jättestora cystor på äggstockarna som dels gjorde ont och dels totalt ställde till det med hennes hormonbalans.

Vet om flera lynniga ston som haft samma problem.... Så kolla noga upp hur hon ser ut på insidan eftersom det är just ett sto.
 
En vän hade ett sånt sto, hon var jättesnäll men kunde plötsligt bli som förbytt och bocka, stegra, bita, sparka etc. Riktigt farlig var hon. Visade sig att hon hade jättestora cystor på äggstockarna som dels gjorde ont och dels totalt ställde till det med hennes hormonbalans.

Vet om flera lynniga ston som haft samma problem.... Så kolla noga upp hur hon ser ut på insidan eftersom det är just ett sto.

Hej Centaur, är det till mig du skriver eller gummibollen?Mitt sto fick föl förra året. Blev dräktig på första försöket och hade lätt fölning så jag tror inte på cystor faktiskt. Men absolut värt att kolla upp och behandlingen hon får nu inte hjälper.
 
Måste bara säga att det är fint att se någon som faktiskt direkt på inrådan bokar en veterinärstid och kollar upp hästen. Det är ju en stor utgift och det gör att många krånglar till det och vill hitta en annan lösning.

Stor :up:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 327
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Senast: Fibusen
·
Träning Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp