Ont i ryggen?

VanillaCoke

Trådstartare
Hej!

Jag har i snart tre månader ridit en ponny som:

* Inte alltid vill stå still vid sadling
* Alltid vill snurra runt när man ska sitta upp
* Inte vill gå från stallplanen utan bockar, försöker resa sig på bakbenen, backar och snurrar runt. Detta kan hålla på LÄNGE.
* Försöker göra ovanstående under ridturen och även när man rider på banan
* Lägger sig ner med mig på ryggen när alla andra sätt är uttömda
* Bajsar mycket, och ofta löst, i stallgången för att hon vet att någonting ska hända

Ponnyn har gjort såhär även hos tidigare ägare, så detta är ingenting nytt. Enligt ägarna är hon jävlig och extremt istadig. I början tyckte jag att detta verkade lite konstigt och tänkte på ryggproblem, men enligt ägarna så var hon kollad. Fine, tänkte jag och började alltså rida henne. Jag har så gjort 4-5 dagar i veckan sen slutet av januari.

Vissa dagar går det riktigt bra. Visst "krånglar" hon, men de positiva dagarna är det inte lika uttalat. Nu när jag tänkt på detta lite närmare så inser jag att dessa positiva dagar alltid kommer när jag inte ridit på ett par dagar och hon har fått vila i hagen.
Andra dagar (som idag) är det riktigt tufft. Då kör hon hela repertoaren.

När hon märker att jag inte accepterar bockningar så försöker hon stegra och fungerar inte det så testar hon något annat osv. Hon testar hela tiden nya metoder för att slippa undan ridning. Enligt ägarna gör hon likadant när de tömkör.

Visst är hon busig även i hanteringen, men inte så att det är några problem, utan problemen kommer när hon ska jobba. När jag t.ex. är ute och promenerar med henne så är hon jättesnäll, aldrig att det är något tjafs. Likadant om jag, när hon "krånglar" hoppar av och leder henne.

På sistone har misstankarna om ryggproblem åter nått mig, och idag frågade jag ägarna när hon senast blev kollad och fick då svaret att "det har hon aldrig blivit men det behövs väl inte heller". En av ägarna (det är ett gift par) hävdade även att hon borde ha upptäckt ett eventuellt ryggproblem eftersom hon är utbildad equiterapeut. Att exempelvis göra en veterinärkontroll/ta hästen till klinik verkar inte vara aktuellt.
Min oro för eventuella ryggproblem/andra fysiska åkommor kvarstår dock och det känns inte bra att bara köra på med ridningen. OM det är någonting så kan det ju förvärras av att jag rider och det vill jag verkligen INTE.
Det är på intet vis så att jag vill tjafsa med ägarna eller vara en besserwisser, jag vill bara hästens bästa.

Jag skulle så gärna vilja få hästen genomgången, men vad gör man när ägarna inte verkar ha något intresse av detta? Tänker jag rätt när jag oroar mig för fysiska problem hos hästen, eller är jag bara nojjig?
 
Sv: Ont i ryggen?

Jag hade nog velat kolla upp ponnyn om den visar sådana tecken! Det är inte alltid att man ser utan röntgen och osv. Jag tycker man ska ta alla tecken på allvar!
 
Sv: Ont i ryggen?

Tyvärr är det ju inte så mycket du kan göra när det inte är din häst mer än att påtala att något är fel, att hästen borde kollas upp och sluta rida den och dessutom tala om varför du slutar rida den.
Jag tycker inte att du ska rida den hästen mer. Dels för att hästen ju tydligt visar att något är fel och det är ju då grymt mot den att fortsätta rida som ingenting då och dels för din egen säkerhets skull. Förr eller senare så händer det en olycka med en sådan häst och det kan gå riktigt illa. Du är värd mer än så. Det finns massor med hästar att rida som är harmoniska och trevliga.
Jag förstår absolut att det finns anledningar till att du rider just den här hästen men ingen av de anledningarna är värda att hamna i rullstol för.
 
Sv: Ont i ryggen?

Om jag skulle av någon orsak rida den ponnyn skulle jag börja med att motionera den avsuttet. Jag skulle tex placera ut sadeln vid en runda c:a 30 min hem från stallet.

Tränsa, ut och gå spring med ponnyn för hand, längst med vägar. c:a 30 minuter sedan skulle jag sadla den. Gå springa med sadeln på hästen 10 min. Sedan sitta upp med huvudet vänt bort från stallet och rida hem. Ridturen c:a 20 min...

Allt för att undvika bråk med ponnyn. Den ska vara uppvärmd och van vid sadelgjorden. Lika så vid ridning på bana- börja ute längst med grusvägar och skogsstigar- spring så fort du orkar så länge du orkar och träna ponnyn för hand. stanna och starta med röstkommandon...
 
Sv: Ont i ryggen?

Jag hade nog velat kolla upp ponnyn om den visar sådana tecken! Det är inte alltid att man ser utan röntgen och osv. Jag tycker man ska ta alla tecken på allvar!

Exakt! Så tycker jag ju också. Tyvärr fick jag ju svaret "Hon är aldrig kollad men det behövs väl inte heller" av ägare 1 och "Jag som utbildad equiterapeut borde ha märkt om någonting varit fel" av ägare 2.

Jag har nu slutat rida hästen och meddelat ägarna att jag inte tycker att hästen bör ridas/jobbas förrän hon är grundligt genomgången av veterinär. Från min sida är det ett ultimatum. Jag rider INTE mer förrän hästen är kollad. Ägarna tycker nu att vi ska tömköra istället, något som iofs borde vara bättre än ridningen, men samtidigt påstår ju ena ägaren att hästen beter sig likadant när hon tömkör. Jag tycker att hästen bör kollas och det NU, men som någon här skrev så kan jag inte göra mer än att påtala det för ägarna.

Det värsta är att de vill betäcka hästen, något som knappast är bra om nu hästen har ont i exempelvis ryggen :(
 
Sv: Ont i ryggen?

Om jag skulle av någon orsak rida den ponnyn skulle jag börja med att motionera den avsuttet. Jag skulle tex placera ut sadeln vid en runda c:a 30 min hem från stallet.

Tränsa, ut och gå spring med ponnyn för hand, längst med vägar. c:a 30 minuter sedan skulle jag sadla den. Gå springa med sadeln på hästen 10 min. Sedan sitta upp med huvudet vänt bort från stallet och rida hem. Ridturen c:a 20 min...

Allt för att undvika bråk med ponnyn. Den ska vara uppvärmd och van vid sadelgjorden. Lika så vid ridning på bana- börja ute längst med grusvägar och skogsstigar- spring så fort du orkar så länge du orkar och träna ponnyn för hand. stanna och starta med röstkommandon...

Jag har gjort liknande på sistone och det funkar jättebra. Hon är glad och positiv, gör allt jag ber henne om så länge ingen sitter PÅ henne.
 
Sv: Ont i ryggen?

Tyvärr är det ju inte så mycket du kan göra när det inte är din häst mer än att påtala att något är fel, att hästen borde kollas upp och sluta rida den och dessutom tala om varför du slutar rida den.
Jag tycker inte att du ska rida den hästen mer. Dels för att hästen ju tydligt visar att något är fel och det är ju då grymt mot den att fortsätta rida som ingenting då och dels för din egen säkerhets skull. Förr eller senare så händer det en olycka med en sådan häst och det kan gå riktigt illa. Du är värd mer än så. Det finns massor med hästar att rida som är harmoniska och trevliga.
Jag förstår absolut att det finns anledningar till att du rider just den här hästen men ingen av de anledningarna är värda att hamna i rullstol för
.

Det har du egentligen rätt i. Jag har faktiskt inte tänkt på det viset förut. Nu rider jag bara min medryttarhäst (i ett annat stall med en annan ägare) som är lugn och okomplicerad. Ponnyn är jag ensam ryttare på, men jag rider henne inte förrän hon är ordentligt kollad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 192
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp