Bukefalos 28 år!

Häst som hatar flugspray...

Sv: Häst som hatar flugspray...

Du kan ju öva året runt med en sprayflaska och vatten, det gjorde jag.

Min häst var även rädd för svampar eller ja, han visste att svamp = vatten eller flugspray så...

Jag fick öva på den biten också. "Borstade" honom med svampen varje dag. Sedan började jag slänga svampen på golvet bredvid honom, närmare och närmare när han var reda. Sedan slänga svampen över ryggen på honom, under magen och mot benen...

Det tog ett par månader. När han var redo så började jag med varmt vatten och svampa av benen på honom och successivt kunde jag gå uppåt och idag 10 år (!) senare kan jag spraya, svampa, duscha och allt sådant där och han står still på stallplanen utan att vara uppbunden.

Men han kan fortfarande få för sig att rygga iväg (slangen är värsta hästätande ormen till och från) men idag behöver jag bara leda fram honom till samma plats igen och fortsätta som inget hänt. Att rya hjälper inte det minsta.

Jag har bara ignorerat det dåliga beteendet (i och med att han var/är rädd och inte dum) och sedan belönat och pratat lugnt med honom när han står stilla :)

Det tar tid men gör man saker till en daglig rutin så tänker man inte på det och det är nog det viktigaste; att inte göra någon grej av det, bara göra det klart för hästen att så här är det, gilla läget! Vi blir fortare klara om du står still ;)
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

*kl*

Jag har en häst som det inte går att spraya på överhuvud taget :crazy:

Han är världen snällaste i alla annan hantering men inget spray på kroppen, det går helt bort. Det verkar som han inte gillar när det kommer på kroppen, eftersom han är väldigt stor han man ingen chans. Jag tycker nog att jag kan räkna mig som ganska erfaren när det gäller att hantera stökiga hästar men här har jag ingen chans. Så det är bara att packa in honom i flugtäcken. Man skulle kunna tycka att det ska gå att övertyga en vuxen valack men tyvärr inte...

De allra flesta hästar brukar gå att få dem att göra som man vill. Jag har lyckats spraya en eller två gånger innan min häst vandrar över mig om jag står i ett hörn i boxen. Jag skulle nog ta hjälp av någon som kan hålla din häst i boxen så den inte kan gå iväg. Sen börja spraya på benen, knä och uppåt och sedan gå vidare tills han/hon vänjer sig. Om han/hon märker att inget hemskt händer brukar de komma över situationen ganska snabbt. Tycker annars att du har fått bra tips tidigare i tråden och jag ska definitivt testa diskborsten. :D
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Ibland kan det ju vara andra viktiga steg att gå igenom för att överhuvudtaget kunna träna "problemet".
Eller som jag brukar resonera- i de situationer ett problem upplevs som ett "problem" är det oftast för skarpt läge och för svårt att träna. (Inlärning kan inte ske i stressat/pressat tillstånd- det brukar inte vara så effektivt under tvång heller.)
Tänker att om man får ett symptom att hästen springer över en så är ju det i sig en ganska stor grej att träna på av säkerhetsskäl. Eller kanske är det pressen/tvånget som triggar hästen till det så man hade behövt träna det mycket mer basic och gradvis och att hästen kan känna att den har kvar en flyktväg som inte är över sin människa.
Min kuse har aldrig gillat avmaskningsmedel, konstigt nog :angel: och var ett tag extra känslig i munnen. Då fick vi backa tillbaka till att hästen ska kunna gå framåt på mitt kommando, eftersom den kastade sig bakåt så snart grejen kom nära munnen. Innan det var någon idé att försöka härda för avmaskningssprutan i sig. Sen får man ju känna av när pressen skulle bli för stor för att det är någon idé att be hästen gå framåt, och när hästen är i sånt sinnestillstånd att man kan be om ett snäpp till.

Lite som svar till att det är stora djur vi pysslar med, visst kan det bli mycket svårare om det är en stoor häst som stökar, men i slutändan är det ju ändå en häst (och alla hästar kan vara rätt jobbiga och starka om dom sätter emot :p ).
Sen är det såklart upp till var och en vad man är villig att ta på sig. Jag skulle t ex inte "vattenträna" min häst där vi har tillgång till slang, eftersom det är risk att hästen går omkull och gör sig illa på golvet som blir halkigt när det är blött. Och många saker skulle jag inte träna ensam utan tillgång till hjälpreda, och/eller ännu mer hanteringserfaren tränare som kan hjälpa till. Andra saker tycker man inte är värt jobbet för att det går bra att gå runt problemet eller det inte är så högt i prio.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Jag förstår vad du menar men i just vårt fall finns det inget mellanting. Hur snäll som helst, ok att röra honom med sprayflaskan överallt men så fort man sprayar är han som förbytt.

Inlärning är för mig något annat än just den här situationen. Då är det väldigt viktigt att det sker utan press eller stress. Dessutom är det viktigt att man i förväg har tänkt igenom vad man ska göra så det inte är för svårt för hästen att kunna göra rätt. Ett exempel kan vara som när jag rider ut och hästen stannar för något som är obehagligt, då får han stå kvar men inte vända eller backa. När jag känner att han har "börjat andas" igen lägger jag till skänkeln och rider framåt. Om man tvunget ska ha dem fram på en gång hamnar man i ett läge där man säger fram men hästen backar, ingen bra situation eftersom inlärningen blir fel. Med mitt sätt kan jag sen få honom att gå förbi läskiga saker i skarpt läge som tex tävling eftersom jag inte har missbrukat hans förtroende tidigare.

Enligt min mening finns det ändå tillfällen då man måste få hästen att förstå att det inte finns några alternativ än att göra som man vill. Men i de situationerna måste man verkligen tänkt igenom allt innan och att veta att man kan genomföra vad man har planerat. Självklart gäller det aldrig hästar som han varit med om obehagligheter tidigare.

Alltid svårt att uttrycka sig i text om hästhantering men jag hoppas att jag ändå gör mig förstådd. Jag tycker att man har ett stort ansvar för hästarna i all hantering och ridning.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Snabbaste sättet tycker jag är att ta en spray med vatten med sig och spraya lite oplanerat här och där. Inte mot hästen till att börja med, men från hästen , upp i luften, på dig själv, sen råkade visst lite komma på hästen som av en ren händelse, låtsas som du inte märkte det om hästen rycker till, spraya lite till i tomma intet, fortsätt med ryktandet eller vad du nu gör, gör om proceduren så många gånger du behöver.

Försök att hålla det så att hästen inte försöker fly, ett ryck eller steg kan vara Ok, annars har du för mycket ”tryck”- då tar det bara längre tid.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Min ena häst var också sådan innan, nu är det bättre, han spänner sig men försöker inte fly iallafall utan står snällt. Ibland bryr han sig inte alls.
Jag har bara sprayat, sprayat och sprayat! Ibland med vatten utomhus och han fått snurra runt mig och sedan slutat spraya när han stannar.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

jo, det är giftigt, ja det är äckligt, men ska han öht kunna gå ut måste jag göra det... sen är det ju olika insektstryck beroende på var man bor... men för oss är giftet i sprayen värt effekten den har
 

Liknande trådar

Hästvård I min mening funkar inte köpta flugsprayer, har tidigare gjort egen blandning av vitlök, citronella, citron och vatten. Det funkar sådär...
Svar
9
· Visningar
1 543
Senast: Snowball
·
Hästhantering Jag har problem med min häst hagkompis, problemet är att hon har börjat att köra bort mig och nästan attackerar i hagen :o. Det är en...
Svar
15
· Visningar
2 265
Senast: KasperTim
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: Gimlan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 857
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp