Häst som inte är riden på 10 år

Okej, bra att veta!

Jag har gjort så varje gång jag provridit medryttarhäst också. Ägaren har ridit först ett litet tag och då kan jag se på och ser hur hon rider hästen och hur hästen verkar vara och se så att den inte gör något som jag inte tycker om. När jag sett att allt sett bra och trevligt ut har jag hoppat upp och ridit lite. Det är så de allra flesta gör. Så be om det. Det är inget konstigt alls.

De enda hästar jag hoppar upp på utan att ha sett nån annan rida dem innan är ridskolehästar och turridningshästar. Men alla andra hästar vill jag först se någon annan rida först.
 
Ok, tack för tips! Hade du bett ägaren rida först eller skulle du själv hoppat upp om det var aktuellt?
Hade aldrig hoppat upp först, be ägaren visa innan du rider oavsett om det är en häst för 30' eller 2 miljoner.
Tillägg: Kan inte någon visa hästen först, så ska inte du heller upp på den, då hade jag tackat för mig. Det finns folk som ljuger ganska rejält ibland.
 
Kan man se om en Islandshäst varit i avel, typ som i Blå Basen, där man kan se betäckningar och avkommor?

Jag tänker ur perspektivet "varför har hästen inte ridits?", hästen kan ju ha gått i avel, betäckts, och fått föl (nästan) varje år, och nu har den inte blivit dräktig senaste försöken?
 
Kan man se om en Islandshäst varit i avel, typ som i Blå Basen, där man kan se betäckningar och avkommor?

Jag tänker ur perspektivet "varför har hästen inte ridits?", hästen kan ju ha gått i avel, betäckts, och fått föl (nästan) varje år, och nu har den inte blivit dräktig senaste försöken?
Ja, åtminstone om den är registrerad. Databasen heter Worldfengur. Den är heltäckande för registrerade islandshästar.
 
Jag har gjort så varje gång jag provridit medryttarhäst också. Ägaren har ridit först ett litet tag och då kan jag se på och ser hur hon rider hästen och hur hästen verkar vara och se så att den inte gör något som jag inte tycker om. När jag sett att allt sett bra och trevligt ut har jag hoppat upp och ridit lite. Det är så de allra flesta gör. Så be om det. Det är inget konstigt alls.

De enda hästar jag hoppar upp på utan att ha sett nån annan rida dem innan är ridskolehästar och turridningshästar. Men alla andra hästar vill jag först se någon annan rida först.
Ja det kan ju vara bra!
Men samtidigt tycker jag att man får ett intryck av hästen väldigt fort, så ifall jag skulle titta på en häst o fick positiva vibbar direkt så hade jag kunnat satt mig upp direkt.
 
Hade aldrig hoppat upp först, be ägaren visa innan du rider oavsett om det är en häst för 30' eller 2 miljoner.
Tillägg: Kan inte någon visa hästen först, så ska inte du heller upp på den, då hade jag tackat för mig. Det finns folk som ljuger ganska rejält ibland.
Ja tyvärr finns det sånt folk osså.
 
Kan man se om en Islandshäst varit i avel, typ som i Blå Basen, där man kan se betäckningar och avkommor?

Jag tänker ur perspektivet "varför har hästen inte ridits?", hästen kan ju ha gått i avel, betäckts, och fått föl (nästan) varje år, och nu har den inte blivit dräktig senaste försöken?
Hon hade fått två föl stod det, men ett avelssto hinner ju få många fler föl på 10 år..
 
Jag tänker också att en häst som börjar bli till åren och inte har belastas på många år kanske blir svår att bygga upp till en hållbar ridhäst, eller att det i alla fall kommer ta väldigt lång tid.
Ja det är ju sant och bra att ha i åtanke!
 
Hästar kan ”glömma” att dom är inridna så det är mkt möjligt att du behöver rida in hästen på nytt. Har du fått reda på varför hästen gått och skrotat i 10 år? Ska du inte tävla, träna så hårt och har tiden hade jag köpt hästen (utan provridning), besiktigat och prutat lite. Kan bli en jättetrevlig hobbyhäst till ett lågt pris om man orkar lägga tiden på att sätta igång försiktigt och bygga upp hästen från noll.🙂
 
Hästar kan ”glömma” att dom är inridna så det är mkt möjligt att du behöver rida in hästen på nytt. Har du fått reda på varför hästen gått och skrotat i 10 år? Ska du inte tävla, träna så hårt och har tiden hade jag köpt hästen (utan provridning), besiktigat och prutat lite. Kan bli en jättetrevlig hobbyhäst till ett lågt pris om man orkar lägga tiden på att sätta igång försiktigt och bygga upp hästen från noll.🙂
Eller så blir det ett dyrt köp och en hagprydnad av samma anledning som den blev det från början.


Och "glömma" att den blivit riden? Ja om den blev riden en kortare period så kanske, men inte om den blivit riden regelbundet i flera år.
 
Hade väntat och sparat ihop pengar istället. En så pass gammal häst kan lätt bli dyr i veterinär räkningar istället, att ha häst kostar mycket pengar, så dom pengarna häst kostar per månad tycker jag istället man kan spara upp och då köpa senare i höst. Om du har runt 50-60 har jag sett fler islandshästar till salu med rimlig ålder och ser trevliga ut-.
 
Jag hittade faktiskt en helt perfekt häst som hade allt jag vill ha, hon hade dock foderfickor, men det skulle jag inte räkna som "tråkig skadehistorik" då det i princip bara gäller att hålla rent foderfickorna och spola ur två till tre ggr om året. Hon var 19 men höll utan problem för träning och tävling, positiv till allt, gick att göra typ allt med henne! Skrev o frågade om pris (hon sa 30-35 000 kr, men diskuterbart) och om man möjligtvis kunde låna henne på prov först för att checka av så allt funkar, hon skulle återkomma, men två dagar senare var annonsen borttagen..
Synd..
Många hästar är perfekta på papperet. Men ofta kan det vara rätt stor skillnad på vad som står i annonsen och hur det är i verkligheten. Särskilt i de lägre prisklasserna. Så för att veta att denna är den perfekta hästen bör du minst ha varit och provridit den men helst ha ägt den i några år. Innan dess anser jag att det är för tidigt att slå fast att det är en perfekt häst.
 
Senast ändrad:
Jag avråder som flera från att köpa en äldre häst som inte blivit riden på så länge. Om jag förstått det rätt (och det fortfarande gäller) rids islänningar in väldigt sent. Så om denna häst blev inridne vid fyra års ålder så har den endast burit en ryttare i 3-4 år av sina 17 år i livet.

En äldre häst tar längre tid på sig att bygga muskler och hållbarhet jämfört med en yngre häst. Därför måste man gå mycket långsammare fram med belastningsökningar jämfört med en unghäst. Så även om denna häst är frisk och skadefri får du räkna med ett par år av enbart uppbyggnadsarbete som om hästen varit konvalescent. Och det är tveksamt om du någonsin kan räkna den som viktbärande, eftersom den aldrig byggt upp någon viktbärande muskulatur.
 
Beror lite vad den ska användas till. Har man tänkt sig lättare skogsridning och inga direkta krav mer än att den ska bära sig så ok. grundlig vet. Besiktning.inklusive spatt och hovröntgen. Långsam igångsättning med viloperioder. Är hästen väldigt fet så får man börja att få ner den i vikt innan man sitter upp. Är man ingen lättviktare själv så är det enormt mycket markarbeten innan man kan sitta upp.. Man bör inte ha högre förhoppningar än lättare ridning om man köper. Allt annat är bonus. Så har man inte eget stall så blir det en dyr häst.
 
Vänta och spara ihop mer pengar istället. 30 000 kr är väldigt lite pengar i hästsammanhang. Hästar kostar ändå ganska många tusenlappar per månad, spara motsvarande summa varje månad så kommer du väldigt snabbt upp i mer pengar.
Det låter inte som att du är så erfaren och då är det bara en stor risk att du råkar köpa på dig problem när du rör dig i den här väldigt låga prisklassen.

Skulle också släppa tanken om att få ha hästar på prov.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 950
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp