Häst som inte klarar av hästsällskap?? (lååångt)

T

Tosen_85

Hur vanligt är det att hästar inte klarar av sällskap av annan häst i hagen?
Nu tror jag visserligen att problemet är större än så med hästen jag syftar på, för att ni ska förstå så ska ni få höra hela historien (iaf den biten av historien som jag har fått reda på :crazy:)

Jag och sambon hyr en gård. På gården stog när vi flyttade hit hyresvärdinnans sons häst (19-årig kallblodstravarvalack)
Vi är i färd med att renovera stallet och bygga ett par boxar då vi tänker skaffa häst, det fanns redan lösdrift på gården som kallblodet står i.
Vi får lov av hyresvärdinnan att renovera och skaffa häst men nu har det kommit fram fakta som gör mig tveksam att ha kallblodet som sällskap.

Kallblodsägaren har vid två tillfällen försökt sälja sin häst men båda gångerna har han kommit tillbaka då köparna påstått att den attackerar dom andra hästarna i hagen, efter detta så bestämmer sig kallblodsägaren för att hästen "inte kan gå tillsammans med andra hästar för att han är för dominant"

Sen fick jag reda på historia 1 och historia 2 och det fick mig att fundera på om man kanske kunde lära honom att acceptera andra hästar.
Historia 1: Efter många om och men får jag ur hästägaren att hans häst har gått själv på lösdriften i hör och häpna 17 år :eek:
Historia 2: Historia 1 hade inte han berättat för köparna så dom hade helt enkelt släppt in hästen bland dom andra hästarna när dom kom hem med honom.

Så nu till mina funderingar:
Efter historia 1 så förstår jag att han inte vet hur han ska bete sig bland andra hästar, men kan det finnas något sätt att läraa honom? Jag har gott om hagar här så tar jag hem en häst behöver dom inte gå i samma hage, dom kan till och med gå med en hage emellan sig och fortfarande åtminstonde se varandra, tror ni att detta kan vara en bra början och sen låta dom gå bredvid varandra ett tag innan man provar att släppa ihop dom??
 
Sv: Häst som inte klarar av hästsällskap?? (lååångt)

hej, ja jag tror det kan vara en bra ide att ha dom i egna hagar först. I vårt stall finns en häst som inte heller kan gå ihop med våra pga att han bråkar väldigt mycket med flera av hästarna , han går i egen hage bredvid dom andra , även på betet byggs en hage till honom i vår beteshage . STACKARS HÄST o gått själv så länge :cry:
 
Sv: Häst som inte klarar av hästsällskap?? (lååångt)

hej, ja jag tror det kan vara en bra ide att ha dom i egna hagar först. I vårt stall finns en häst som inte heller kan gå ihop med våra pga att han bråkar väldigt mycket med flera av hästarna , han går i egen hage bredvid dom andra , även på betet byggs en hage till honom i vår beteshage . STACKARS HÄST o gått själv så länge :cry:

Jag ska iaf prova det och hoppas att han inte springer igenom stängslet, det har han gjort av ren tristess ibland :(
Ja jag tycker det är helt åt helvete, och att ingen har reagerat på det på alla dessa år... själv har jag bara bott här i ungefär sex månader.
Men nu ska han få det bra, har lyckats få ett fodervärdskontrakt på honom för jag blev sur när ägaren inte skötte utfodringarna ordentligt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp