Häst som lägger sig ner...

Y

Yoshi

Hej

I går var jag med om ngt som jag inte varit med om tidigare. Efter ridturen när jag skulle gå med min häst till hagen (vi måste gå igenom en paddock) så stannar han plötsligt i paddocken, det har aldrig hänt han har alltid brådis till hagen.

Jag förstår att det är ngt som han vill och jag går fram till huvuder på honom och klappar honom. Han ber mig då väldigt vänligt att jag ska flytta mig, först så känndes det ju inte helt ok att han ber mig flytta sig men hur som helst så gjorde jag det (han bad väldigt fint).

Jag flyttar bak två steg han står kvar tills jag står still, jag håller då i grimskafftet.

Så lägger han sig ner och ruller framför mig, så jag verkligen får hålla koll på grimskaftet.

Betyder detta att han liter på mig så att han kan lägga sig ner trots att han är "fast" i grimma och grimskaft? Eller betyder det ngt annat?

Vad tror ni?
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

hur bad han dig att flytta på dig? undrar bara..

sen så tror jag att han enbart ville rulla sig lite,för att svalka sig antagligen..sen om han litar på dig pga av att du håller i grimskaftet vet jag ej...? tror inte att dom tänker på det utan bara rullar...

min häst försökte rulla sig när vi var ute och gick...men han fick inte:devil: men det var pga av att han precis fått sitt första "bad" för året! så vi var ute för att "torka" och inte ska man skita ner sig med en gång heller:rofl:
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Nej det kanske inte betydde ngt speciellt, fick bara den känslan på ng sätt.
Han har tidigare varit ganska spänd av sig och jag skulle aldrig drömma om att han skulle gjort detta för ngt år sedan.
Han bad mig att flytta mig väldigt snällt, vi har en ganska fin kommunikation tillsammans så ofta räcker en blick eller så från någon av oss.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Puttar upp

Ingen mer som har några kommentarer?
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

När vi höll på med träning för hand, så la sig min pålle ned och rullade sig, vid två tillfällen igår. Jag tyckte det var mysigt, men jag hoppas verkligen att hon inte får för sig att det skulle vara OK då jag sitter på... Förra veckan gjorde hon det med sadeln på; verkar måttligt bra egentligen.
Kanske har det med pälsfällningen att göra?
Ni som är erfarna - ska hästen få rulla sig så där?
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Har haft samma problem med våran pålle. Han la sej ner och rulla sej vid "ingång-ledning" innan ridning och longering. Rider dock barbacka så ingen sadel blev förstörd :) Kom på efter ett tag att det nog inte var så bra att han rulla sej när jag höll i han och jag slutade låta han göra det. Påverkade nog våran relation negativt eftersom jag tror att han tog över befälet när han la sej ner vid arbete. Vill man istället ge hästen belöningen att rulla sej efter ett ridpass så kan man ju släppa den in paddocken/hagen. Det här är i allafall min syn på saken.
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Linnea_1987 skrev:
Har haft samma problem med våran pålle. Han la sej ner och rulla sej vid "ingång-ledning" innan ridning och longering. Rider dock barbacka så ingen sadel blev förstörd :) Kom på efter ett tag att det nog inte var så bra att han rulla sej när jag höll i han och jag slutade låta han göra det. Påverkade nog våran relation negativt eftersom jag tror att han tog över befälet när han la sej ner vid arbete. Vill man istället ge hästen belöningen att rulla sej efter ett ridpass så kan man ju släppa den in paddocken/hagen. Det här är i allafall min syn på saken.

Kul att höra andra berätta om sina hästar och hur det gör.

För min del så ser jag det inte som ett problem utan snarare tycker jag att det var ett bevis på att han litar på mig.
Har nu efter ett par dagar kännt mer att det var så. Han lägger sig aldrig vid arbete eller så.

Han frågar snällt och jag gav honom erbjudandet. Ge och ta.
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Det låter som ni har en väldigt trevlig kommunikation. Du förstår honom och vice versa och han känner därför tillit till dig!

OT. Skulle min shettis rulla sig när jag håller i skaften skulle jag knuffa upp´na och rusa till närmsta veterinär "hjälp! kolik kolik kolik" :p
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Hej!

Han gjorde det för andra ggr idag och idag så vet jag att det inte var ngt konstigt. Helt naturligt trots att en annan häst stod uppbunden i närheten osv. Han litar på situationen helt enklet.

Det är underbart helt enkelt, först så blir man sååå förvånad med tankte på hur han har vartit tidigare, han har varit lite spänd i sitt sätt. Han är väldigt känslig av sig. Mín träning med en kille som gått som elev till klaus ferdinan hempfling han tränat oss i två månader så det har nog givit resultat.

Fast idag ville han springa mer än vad jag ville så jag blev hängande i tygeln.....hm det giller jag inte.....måste bättra mig....hade dock många hästar framför mig så om det är en ursäkt sååååålllllll


Fatima

Tack för ditt svar...
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

kanske han helt enkelt litar på dig, du håller koll så kan jag rulla mig här
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Hej !

Jag tittade lite på vad du skrivit förut och hittade detta.

Mina hästar älskar att rulla sig i sanden i paddocken om de får tillfälle eller i sand i hagen. Särskilt en av dem. Sanden tvättar de ju sig i det tar bort insekter och tar bort kli. Det ger ett skyddande lager damm. Din häst ville nog tala om för dig att han ville passa på att rulla sig kanske.

CarinaMargret
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Hej

I går var jag med om ngt som jag inte varit med om tidigare. Efter ridturen när jag skulle gå med min häst till hagen (vi måste gå igenom en paddock) så stannar han plötsligt i paddocken, det har aldrig hänt han har alltid brådis till hagen.

Jag förstår att det är ngt som han vill och jag går fram till huvuder på honom och klappar honom. Han ber mig då väldigt vänligt att jag ska flytta mig, först så känndes det ju inte helt ok att han ber mig flytta sig men hur som helst så gjorde jag det (han bad väldigt fint).

Jag flyttar bak två steg han står kvar tills jag står still, jag håller då i grimskafftet.

Så lägger han sig ner och ruller framför mig, så jag verkligen får hålla koll på grimskaftet.

Betyder detta att han liter på mig så att han kan lägga sig ner trots att han är "fast" i grimma och grimskaft? Eller betyder det ngt annat?

Vad tror ni?

Min unghäst passar ofta på att rulla sig då jag är med honom i hagen. Han lägger sig ett par meter ifrån mina fötter och rullar. Jag tolkar det som att jag fått uppdraget att hålla koll på att ingenting farligt dyker upp medan han ligger ned. Det betyder väl att hästen litar på en? De lägger sig knappast ned så nära någon de inte har förtroende för? Så tolkar jag det i alla fall. :D
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

de är inte kul om hästen får in vanan att få rulla sej när man hanterar den..
min häst har försökt rulla sej några gånger efter jag ridit o han är svettig eller blöt o de kliar men de får han inte sålänge jag leder honom..de får han vänta med tills han är inne i hagen/boxen.

i manegen när jag löslongerat så brukar han rulla sej om de är isigt i hagen eller hårt i marken och de inte finns något mjukt ställe..då rullar han sej så fort jag släppt honom i manegen..

ja tror inte de betyder så mycket annat än att hästen tycker de är skönt o rulla sej och de va bra underlag för de..

visst litar hästen på än kanske så den vågar rulla sej och de är väl bra..men att låta hästen göra de när man hanterar den tycker jag e mindre bra.

däremot när min häst ligger ner o sover i hagen och ja kommer o han ligger kvar..de tar jag mer som tillit än att dom bara rullar sej...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som lägger sig ner...

Hej igen !

Hästarna njuter av rulla sig för att torka också tror jag.

Att hästarna vill göra det är bra då sköter det sin hygien så att säga.

Visst kan man ha kommunikation med sin häst om såna saker hästar visar jättemycket vad de vill.

Min häst har lyft upp ben hovar mm för att visa på små och stora sår och tom bakterier tror jag. Alltså titta här det är något fel...
under hoven....

Hästarna har också hållit ner huvudet framför mig och då har jag hittat fästing tex. Samma med hunden som lagt sig åp rygg och hållit upp en tass för mig och väntat tills jag tittat och hon har då visat undersidan och i mellan inunder i tassen satt den minsta fästing jag nånsin sett hade aldrig hittat den om inte hunden visat den. osv osv .

Att se hästarnas små meddelanden är jättespännande verkligen
Hälsningar CarinaMargret.
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Hej igen !

Hästarna njuter av rulla sig för att torka också tror jag.

Att hästarna vill göra det är bra då sköter det sin hygien så att säga.

Visst kan man ha kommunikation med sin häst om såna saker hästar visar jättemycket vad de vill.

Min häst har lyft upp ben hovar mm för att visa på små och stora sår och tom bakterier tror jag. Alltså titta här det är något fel...
under hoven....

Hästarna har också hållit ner huvudet framför mig och då har jag hittat fästing tex. Samma med hunden som lagt sig på rygg och hållit upp en tass för mig och väntat tills jag tittat och hon har då visat undersidan och i mellan inunder i tassen satt den minsta fästing jag nånsin sett hade aldrig hittat den om inte hunden visat den.

Att se hästarnas små meddelanden är jättespännande verkligen
Hälsningar CarinaMargret.
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Vad härligt att han är så kompis med dig! :) Han var ju inte heller fräck och utmanande utan frågade ju om det gick bra, även att du inte skulle komma ivägen. Det känns ju helt som ni är på samma våglängd!

Det är väl hit man vill komma? Hästen och människa som kompanjoner med ömsesidig respekt?

:bow:
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Puttar upp

Ingen mer som har några kommentarer?

I min lilla värld handlar allt om situationen hästen rullar sig i.. min shettis la sig och försökte rulla med ryttare på ryggen.. hon fick en spark i röven emedan gammelgubben efter ett träningspass blir avsadlad, avtränsad, får grimman på och leds bort till vad sand/grus som finns och får sitt "vassego" och rullar sig.

Shettisen ville rulla av två anledningar; hejdå ryttare och svettkli i pälsen

Gammelgubben vill rulla sig för svettkli, men skulle aldrig i tiden få för sig att göra det med sadel eller träns på. Andra ägare ger sina hästar godis efter träning.. vår gubbe får rulla sig i sanden ^^
 
Sv: Häst som lägger sig ner...

Jag skulle nog inte låta hästen rulla sig när jag har den i grimma. Det är ju inte jättepraktiskt att den kan rulla sig lite här och där. Däremot eftersom han visat att han vill rulla sig kanske du kan släppa honom så han kan rulla sig.

Hade en nordsvensk som gärna la sig ner och rullade i sand, inte helt praktiskt om man satt på eller ledde henne, sånt fick hon göra då hon var lös, i grimma eller annan utrustning är det inte ok
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp