Bukefalos 28 år!

Häst som rymmer. *långt*

Keep on Dreaming

Trådstartare
Vi har minst sagt problem med morsans häst.
Hon häver sig ur hagen när man ska hämta en av de andra.
Hon kommer galoperande i full fart och springer rakt över ALLT vad gäller staket, andra hästar och folk. Att hoppa vifta med armarna och skrika är lika lönlöst som att sjunga för en döv. Håller man sig inte ur vägen blir man nedtrampad.
Att ta ut en häst ur hagen en annan väg hjälper inte.
Att klippa henne och blöta ner henne en regnig dag hjälper inte.
Staketet består av 3st 5mm rep på 50, 90 och 140cm höjd ca (har inte mätt hysteriskt noga). 6000V el (har kollat med mätare). Staketet är 2 år gammalt. ALLT var nytt ur förpackningen då.

Har sett hästen i fråga bete sig på detta sättet redan som 6 månaders hos uppfödaren. Hon är 4 nu.

Har någon ett bra tips på ett riktigt svårt fall? För nu får det tamej F*N vara nog!


/Linnea
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Springer hon rakt genom elstängslet?
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Ja. Oftast när man håller på och hakar av handtagen för att ta ut annan häst men även när det är helt stängt. Då oftast när man precis tagit ut hästen ur hagen och har hunnit gå ett par meter.
Men det har även hänt att hon har dragit genom allt när alla hästarna är kvar i hagen och jag inte hunnit mer än fångat in en av mina.

Vi har 4 hästar och de andra 2 som är kvar med henne i hagen ger hon f*n i oavsett villken av dem man tar ut.


/Linnea
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Detta kan nästan vara omöjligt att få bort, tror jag tyvärr.
Prova att sätta henne i en liten paddock med både el och annat staket, och kräma på så det blixtrar i trådarna.
Försök få henne att få såna smällar att hon får respekt.
Det gäller dock att hon INTE kan komma ut, när hon får stötarna.
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Har en känsla av att det är hopplöst.
Har stulit det andra agregatet nu när korna inte behöver det på ett tag än. Starkaste elen som går att ha på rep.


/Linnea
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

brukar inte trästaket vara sånt dom inte vill springa igenom ?
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Är hon mycket fäst vid just en häst? Är det bara när ni tar ut den hästen hon beter sig så eller gäller det alla hästar?

Tänkte mest att hon kanske skulle behöva vänja sig att vara utan sin kompis om hon är väldigt bunden vid denne?

Jag kanske har missförstått problemet.
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

TS skrev ju att det är oberoende på vilken häst som går ut.
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Jag mätte på tråden med en provare som är till för att testa elstänsel med.

den är graderad 1000, 2000 osv upp till 6000V som den visade att det var.
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Har tänkt bygga trästaket en bit åt sidorna samt en riktig grind. Men mer än hälften ev alla rymningar sker i det ögonblick som man tar en häst ur hagen. Och då måste man ju öppna lik förbaskat.

Att ha hjälp av en person som håller henne borta (långpisk) funkar sisådär. Men ska det verkligen vara nödvändigt att vara 2 personer för att ta en häst ur hagen...
Det är ju inte alltid någon är hemma som kan hjälpa till.
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Bygg en liten hage i anslutning till grinden, så du får en sluss. Då kan du ställa hästen som ska ut där i ett par minuter, så kanske det går lugnare till?
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Fast om det ska ge någon nytta ska man mäta med belatsning. Det är ju då man får ett hum om hur starkt ens stängsel är. Sen borde du mäta både jord och aggregat. Tråden är bara ett bihang. aggregatet och jorden är ju själva kärnan i ett stängsel. Vad har du för Ohm på tråden egentligen ?
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Jag tycker att ni kan prova att bygga en hage med trästaket men även tråd ca 3-5 cm innan för trästaketet. Fortsätt att låna agregatet från korna ett tag till, det gäller att ge hästen en stöt utan att hon kommer ut ur hagen som någon sa för att hon ska kunna lära sig att stå kvar. En av våra hästar måste ha trästaket för att inte springa genom tråden vare sig det är ström eller inte. Två av våra hästar hade en period när dom sprang genom tråden titt som tätt och inte stannade dom kvar på gården utan de tog en vända efter vägen innan de kom tillbaka. Då gjorde vi så som jag beskrev för dig, fast vi blötte tråden ordentligt och släppte ut dem i skymning första gången i den nya hagen med ett tjur agregat. När hästarna var i hagen så slog i på strömmen och gissa om det blixtrade och slog i tråden, våra hästar har inte varit i tråden sedan dess inte ens känt på tråden. Dess värre så har agregatet gått sönder i höstas så om det inte går att laga blir det till att köpa ett nytt, fast peppar peppar än så länge har de stått kvar i hagen fast det är och biter i grinden och är den inte ordentligt fast bunden så drar de ner brädan. Måste bara till lägga att agregatet som vi har använt är helt ofarligt för djur, men om det blir att köpa nytt så köper jag nog ett för hästar just på grund av att mina har nog respekt för tråden bara de märker att det finns ström i tråden.
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Har du själv känt på tråden och kollat strömmen?
I fjol rymde mina får stupalöst, trots att provaren visade massor av ström. När jag till slut kände själv på tråden hände ingenting.... Nu minns jag tyvärr inte vad problemet var, nåt med jordningen tror jag. I fortsättningen ska jag använda sambon som provare! ;)
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Jodå ström är det allt. Det blixtrar ordentligt i tråden.
Härom dan så var en av de andra hästarna på staketet å den reagerade rätt häftigt...


/Linnea
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

jag har varit med om något liknande, det vi gjorde då var att sätta in den rymmande hästen i en lite lite hage! mindre än en sjukhage, satte på ordentligt med ström och när hästen vände sig fick den en rejäl pös!
hon hoppade till och stod still, nästa gång hon vände sig vips en stöt till av elrepet!
Det funkade på denna häst men hon smet inte ut isamband när man tog ut en annan, hon smet jämt ut!
Inte så scysst men det är inte snällt att springa över människor heller :devil:.
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Rekommenderar absolut en säkerhetsfålla. På så vis kan du börja om ifall hon tar sig in i fållan när du ska ta ut en häst. Din stress minskar när du slipper tänka på att hon kan spränga igenom insläppet och kanske lyckas du mota henne effektivt. Du kan ha större koncentration på henne när du vet att hon inte bara kan störta iväg. Vår fålla upptill trafikerad väg är c:a 5 x 4 m och den är i minsta laget, jag rekommenderar större så att två hästar får plats ifall någon tränger sig mellan.
/Sessiagh
 
Sv: Häst som rymmer. *långt*

Jo men när jag ska ta ut annan häst ur sommarhagen (på sommaren då ;)) så går jag genom en rasthage som då blir som en slags sluss. Å det funkar ibland och ibland inte.

Vi klippte henne på halsen för ett par dar sen och när jag tog in henne i hagen igen så passade jag på att ge henne en stöt på sidan. Det har än så länge funkat. Får se när hon börjar rymma igen.
Käns ju INGET vidare att behöva göra så...

OT så är hennes syster på rymmen i mellanåt. Hoppar ut ur hagen, in i en annan vidare till nästa ut ur den och så in till den hon kom ifrån.
Dom har aldrig bott på samma ställe.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Behöver all hjälp jag kan få! Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid...
Svar
11
· Visningar
2 844
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 733
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp