Bukefalos 28 år!

Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Söker idéer för att få en häst att sluta sparka i boxen alternativt sätta något i boxen som gör att hästen inte kan skada sig. Till att börja med sparkade hästen vid utfodring, men sparkar nu även nattetid. Hästen får i princip obegränsad mängd grovfoder och går tillsammans i hagen med hästgrannen utan problem!

Igår hade det gått ur en stor flis ur hoven så jag är riktigt orolig för skador. Alla tips emottages därför tacksamt!
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Att ha gummimattor i boxen brukar vara effektivt. Eller rent av en tjock skumgummimadrass så att säga, som ett väldigt tjockigt sittunderlag. Kan vara ett tecken på att någonting är fel också, men eftersom du frågar efter att bota symptomen och inte orsaken svarar jag på detta. När det inte längre låter kanske det inte heller är lika roligt. Det beror på som sagt.

Lycka till och hoppas grannen snart får sova om nätterna :)
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Vad skumt! Min sparkar när det kan vara mat på g, men det här är ju något annat.. Ogillas boxgrannen månne? Ibland kan det ju räcka med en blick från någon annan häst för att utlösa irritation.
Det kan ju hjälpa att sätta in gummimatta på väggen, vissa slutar sparka om det inte längre låter..-inte lika "kul" då.
Hmmm... prova att byta box.
Vilken uppsyn har han när han sparkar?
Hoppas verkligen att du kan lösa detta snart, jobbigt värre..:mad:
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Tack båda för tips! Jag har oxå funderat på gummimatta men tror att det inte är tillräckligt mjukt. Det är ju inte väggen jag är rädd om utan hästen!

Ett tips jag fått är att köpa matta (ex gummimatta eller heltäckningsmatta!) och hänga en bit ifrån väggen genom att fästa denna i en regel i taket. Jag tror oxå att det kan vara så att det är mindre roligt om det inte låter genom att fästa en matta från taket blir det väl *floff*.

Jag har testat att täcka för mellan boxarna men det verkar bli värre. Så det har jag tagit bort nu. Det är märkligt för de är kompisar i hagen och äter från samma höhög.

Fler idéer?
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

När vi fick hem en travhäst som hade gått ute i vindskydd dygnet runt pga att ingen tyckte om honom (han var för dålig) så gjorde han ungefär så. Han började sparka ca kl 03-04 på nätterna men vi antog att det handlade om att han ville komma ut och hade tröttnat på att stå inne.
Eftersom vi tog hem honom för att ge honom en ärlig chans på banan så var det inget alternativ med lösdrift. Kan tillägga att hästen ganska snart slutade med detta. Jag vet inte om det berodde på att han blev hårdare tränad (= mer stimulans, sparkandet kanske berodde på uttråkning?) eller om han vande sig vid att stå inne. (Kan tillägga helt OT att denna häst blev fin till slut:love:)
Det som jag tycker låter oroväckande med din är att det blir värre! Är det ngt som inte står rätt till? Eller har hästen bara börjat sparka vid maten och därifrån utvecklat en olat?
Hur länge har du haft hästen och är den van att stå på box? Är den van vid att gå i flock? Hur mkt tränas den, kanske är han/hon understimulerad.

Testa att sätta upp t.ex. gummi eller skumgummi i boxen så länge så att han/hon inte kan skada sig. Undersök därefter i fall hästen fortsätter sparka. Om den slutar var det förmodligen bara roligt att väsnas lite :devil:
Fast jag tycker att det låter skumt med en häst som sparkar så pass att den gör illa sig.

Lycka till!
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Jag tror, men vet ej än, att det faktiskt blev värre när jag täckte för mellan boxarna. Hon kunde då inte säga till boxgrannen genom att visa med kroppsspråket ex öronen att "lägg av" etc utan var tvungen att säga till genom att väsnas. Än så länge har det bara gått ett par dagar sen jag tog bort det jag täckte för så det är för tidigt att säga om det är ok. Å andra sidan satte jag ju upp så pga av att hon sparkade så det var ju inte bra från början. Hästen har jag haft sen i somras och hon var då tunn, mat är alltså viktigt för henne, men hon får obegränsat. Jag tror dock detta kan sitta i. Jag får testa med ljuddämpning och se!
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Jag har haft en sparkhäst. Vi flyttade henne längst bor i stallet, där det var lugnast. Och satte upp reglar upptill och nertill, som vi skruvade fast gummimattorna på. Mattorna kom då ut kanske 10 cm ifrån väggen. Hon slutade inte sparka helt, men det var inte lika roligt längre när det inte dundrade!
Hon blev förmodligen dålig i bakknäna utav sparkandet också! :-(
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Hon står i en hörnbox med bara en granne. Men hon sparkar dessvärre även när hon är själv ibland ex vill gå ut. Jag är super orolig nu att hon ska skada sig. Har köpt gummimatta på Swedol som var 5mm tjock samt bakom där en isolering som är till motorrum så att det blir lite mjukare. Det låter mao mindre men sparkandet fortsätter. Dock inte så ofta när jag är där eftersom jag "skäller" på henne. Behöver tjockare gummimatta, var kan man få tag på det?
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Skäll inte på henne när hon sparkar, då lär hon sig att göra så för att få din uppmärksamhet.
Sparkar hon exakt samma ställe varje gång?
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Hej,
till och börja med tror jag att din häst är lite uttråkad.
Jag hade ochså en häst som sparkade på boxen, han fick även flisor i benen.
jag provade att sätta upp lite olika "leksaker".
jag köpte en "happy snacker" och ett lite lurigare hönät, och vips! Han slutade direkt, han var sysselsatt hela natten lång:) (när han inte sov såklart)
om du redan försökt med detta o det inte funkar så kan jag tipsa om att ta kontakt med en person som kan "läsa" hästen, Det funkade för min kompis :)
han/ hon kan säkert hjälpa dig :)
ha de bra! :)
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Prova att ha den på lösdrift. Han är säkert trött på att stå inne i en box!
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Hej! Jag har oxå en häst som sparkar i väggarna, nu har det gått så långt att de som äger stallet inte vill ha henne kvar.... Hon rids 4-5 dagar i veckan, är ett halvblod/fullblod, står i samma box som alltid, ( började sparka efter sommaren ) samma boxgranne som sist...de går ute från 06.30 till 20.00 med fodringar i hagen...nu är jag desperat...provat hönät, gummimattor, boxgardiner...
Tacksam för svar...
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

En häst vi hade i stallet för länge sen höll på att sparka i väggarna och det visade sig senare att hästen hade ont i magen, när magvärken försvann sluade även sparkandet.. Kan din häst ha lite ont i magen kanske?
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Min förra häst blev botad från att kicka i boxväggen (när han blev irriterad på boxgrannen) genom att jag tog en gummimatta som jag satte fast på en rejäl träregel. Satte sen träregeln på boxväggen så att gummimattan "vevade till" vid spark. Det gillade han inte och slutade sparka.
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Tack alla för era tips.
Tyvärr finns det ingen möjlighet till vare sig lösdrift eller byta box. Det verkar inte heller vara grannen eftersom hon även sparkar när grannen är ute och att de två själva går i en hage och då fungerar det perfekt. Hon har så pass mycket mat i boxen att hon oftast har kvar på morgonen samt lite halm att pilla i. Jag förstår tanken med att inte "skälla" när hon sparkar men håller inte med ;), det har ju trots allt blivit bättre när jag sagt till.

Ni som tipsar om gummmimattor, var går dessa att köpa?

bigganl: Jag har hört om att man kan sätta upp ett bildäck i ett rep från taket och få samma effekt som du beskriver med mattan. Det verkar dock smartare med en matta eftersom det är större träffyta. Vart köpte du din matta och hur tjock var den?

Någon annan som provat detta med däck eller liknande?
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Det med däcket kan funka, det var därför jag frågade om det var samma ställe hon sparkar varje gång.
Om hon sparkar lite överallt funkar det ju inte, men är det exakt samma ställe kan det funka.
Se till att hon inte kan få ben igenom hålet i däcket. Du kan tillexempel ha däcket i en säck.
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Jag hittade en gummimatta på min förra arbetsplats, men jag tror man kan köpa på tex Biltema. Den behöver inte vara speciellt tjock. Huvudsaken är att den fladdrar till ordentligt när hästen sparkar.
Kom på att till en häst med samma problematik satte jag upp ett rep tvärsöver den sida där han sparkade ofts. På repet hängde jag sen båtfendrar som for omkring när hästen sparkade. Det fungerade också. (funkade även på den häst som högg mot gallret när han var irriterad på hästen brevid.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Min häst ficke en ovana att stå och skrapa med bakbenet mot väggen, det blev liksom "halvmånar" på väggen. Väggen var ingen vägg som var mot en granne utan en yttervägg. Den ena hoven blev alldeles nedsliten på utsidan.

Anledning- han var låst i ryggen efter att han gått omkull i hagen, han hade ont och skrapandet lindrade. Han fick behandling och skrapandet minskade, men slutade helt efter det att jag hängde upp en "lekboll" i höjd skrapmärkena= blev väl jobbigt att hålla på med benet med en boll i vägen:angel:

Nu skrapar han aldrig:laugh:

Hoppas du hittar anledningen till din hästs betende.
 
Sv: Häst som sparkar i boxen! Hjälp m idéer!

Oj vad besvärligt. Men du måste ju försöka utreda vad orsaken till sparkandet är. En häst som mår bra och är harmonisk sparkar inte!. Hoppas du kan få någon klarhet i vad som är i obalans hos din häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 638
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 713
Senast: Marty
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 110
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp