Häst som sticker?

Sv: Häst som sticker?

Det där rekommenderas inte på hästar som gärna lägger in lite rodeobockningar för att krydda rusningen lite extra. Man flyger så långt då...

Det stämmer det kan jag intyga , nej lättsits och volta fort som f....n
och inget gullande :devil:
 
Sv: Häst som sticker?

Håller ena handen mot manken och drar med den adra upprepade gånger uppåt. Det brukar få stopp på dom.

Men jag sätter mig inte längre i situationer där hästen sticker/lockas till att sticka.
Därför rider jag mest ut i skritt och då blir det oftast inte samma lockelse att sticka.
 
Sv: Häst som sticker?

Mitt sto tog bettet, drog ner huvudet och drog järnet i galoppen när jag inte haft henne så länge. Det handlade om minst 500 meter i full fart innan jag fick stopp på henne genom att ta i ena tygeln och böja halsen åt sidan, och försöka få henne ur balans så hon måste sakta ner.

Vi har kommit långt sen dess. Hon är ff het, men numera räcker det med ett Nej så lägger hon ner, hon sticker aldrig nu för tiden, men ibland i galoppen tar hon tag i bettet. Då säger jag åt henne så slutar hon.
 
Sv: Häst som sticker?

Men hur gör man om man har en häst som försöker sticka ifrån skritt och gör så här? Han tog några snabba galoppsprång rakt fram och jag tog tyglarna (drog säkert en del) och skulle sakta av igen. Han drog upp huvudet och stannade i nåt slags "bockhopp+baukt på stället" Slog bakut så jag flög av framåt, sen galopp med bocksprång därifrån.. Inte rädd, inte ont. överskottsenergi.

Hur ska man sitta? Jag rätade på mig först men sen gick allt så fort att jag inte minns. Ska jag inte dra rakt bak första gången så han stannar på stället som han gjorde..?:confused:
 
Sv: Häst som sticker?

Som sagt, när de gör sådär går det så fort att man inte hinner tänka. Jag hade också (och gör, min gör liknande saker som din) satt mig bakåt och stannat i det läget.

Vad jag lärt mig den hårda vägen är att inte skritta henne på lång tygel när hon är sådär pigg. Med korta tyglar kommer hon inte så långt om hon skuttar iväg, och jag behöver heller inte luta mig bakåt för att få tygeln sträckt.
 
Sv: Häst som sticker?

Tack för alla svar. Ska prova det där med att ta tag i mankamen ifall häst skulle sticka igen...Det lät smidigt och bra :angel:
 
Sv: Häst som sticker?

håller med de flesta andra...dra in hästen på volt
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp