Häst som sticker?

M

Mandaz

Hur gör ni ifall hästen som ni rider sticker? Finns det något man kan göra som funkar på de flesta pållar? Hur ska man reagera och ska hästen ha något "straff" efter? Är man inte tillräckligt bra ledar gestalt?

Några funderingar som jag hoppas få svar på...:crazy:
 
Sv: Häst som sticker?

Kör one rain stop (alltså tar i ena tygeln så hästen blir tvungen att svänga runt).
Funkar däremot inte på alla hästar ..
 
Sv: Häst som sticker?

aa, det funkar om du är på en bred väg iaf.. Men om du rider på vägen eller en smal stig då är det antagligen inte så mysigt...:angel:
 
Sv: Häst som sticker?

Min häst hade gått omkull :o
Jag lägger ena tygeln över mankammen och drar i den andra. Har funkat på de hästar jag suttit på. Nu är det enbart hästar som stuckit för att det tyckt saker varit lajbans eller blivit rädd först och sedan fortsatt springa för sakens skull. Inga hästar som skenat eller haft panik med andra ord.
 
Sv: Häst som sticker?

släpp tyglarna snabbt och ta dom sedan, då hamnar hästen i obalans och det gör den mera lyhörd. Annars kan du styra in i ngt, var beredd på att hoppa av dock, det gäller att få hästen att lyssna och det gör den om du gör helt oförutsedda saker som att ge den långa tyglar helt plötsligt eller kör ett dressyrpass på dom mest konstiga ställen. lycka till.
 
Sv: Häst som sticker?

Ska hästen straffas så ska straffet komma direkt vid felet (alltså just när den ökar för att sticka), men en bieffekt av det kan bli att hästen springer ännu snabbare. Så nej, straffa inte. Korrigera istället, alltså sakta av.

Det sätt som alltid har fungerat för mig är att ta en kort bestämmd förhållning och sedan släppa efter igen, upprepa tills du fått önskad effekt. Det kan vara lämpligt att göra halt och sedan när hästen står stilla så ger man den beröm.
 
Sv: Häst som sticker?

Att korta tyglarna (utan att korta dem för mycket, man ska inte dra i hästen), ta ett stadigt mantag med ena handen (och den sidas tygel då) och mjukt ta och ge med den andra brukar funka på dem flesta hästar.

Tänk på att inte dra och att om du lutar dig framåt så driver du på hästen med sitsen. Försök räta upp dig och sitta djupt i sadeln.

viktigt är att fundera över varför hästen sticker också och göra något åt orsaken. Men ovanstående är ett bra sätt att få stopp på en häst som sticker. Spec om det inte finns plats att volta på, som annars är ett smidigt sätt.
 
Sv: Häst som sticker?

Svänger så hästen måste runt, antingen mot diket eller en snödriva :smirk:
 
Sv: Häst som sticker?

jag brukar köra en alá Anna ibland dvs. driva på :o det funkar för när jag känner att det är JAG som driver fram hästen då kan jag sakta av :angel: har bara misslyckats när jag rider galoppören :rofl: hon kunde visst springa snabbare än mitt förstånd....


Annars brukar jag saxa då tar det stopp direkt och då blir det långa tyglar och en klapp (den stannade och då ska de inte ha smisk heller, den gjorde ju vad du bad om..)
 
Sv: Häst som sticker?

En häst jag red förut drog iväg som en galning i galoppen på fyrkantsspåret. Fick då rådet att göra mig så tung som möjligt, slappna av ngt i innerhanden och bromsa på yttertygeln. Funkade jättebra för mig, men jag fick upprepa några gånger. :)

Att straffa hästen för något den gör har jag aldrig ansett vara rätt.
 
Sv: Häst som sticker?

Min första ponny som jag hade när jag var 12 stack med mig jämt. En fjording-liknande connemara som gått på ridskola i 10 år och kunde alla knep. Han brydde sig inte ett dugg om hur mycket jag drog i honom så för att få stopp på honom brukade jag (galen liten 12-åring :crazy:) styra ner honom i dikena... Som tur va hade vi inga djupa diken. Då brukade han alltid stanna.

Det enda positiva var att jag fick en sabla vana att hantera situationen vilket gör att jag nästan aldrig blir rädd när jag känner hur kontrollen förvinner. Som andra har skrivit så tycker jag knepet med att lägga ena tygeln mot mankammen och dra i den andra fungerar bäst. Har man bred väg eller en avfart eller nått så försök att ändra riktning.
 
Sv: Häst som sticker?

De flesta har kommit med jättebra tips redan så jag vill bara tillägga att det är superviktigt att slappna av trots att man kanske blir rädd. Då rycker man inte i käften på hästen. Om hästen blivit rädd är det verkligen viktigt. (Tänk också på att en häst sällan gör något sådant för att den är elak eller tjurskallig, den vill ju säga något. Kanske har den försökt säga något ganska länge utan att få gehör.)
 
Sv: Häst som sticker?

Hur ska man reagera och ska hästen ha något "straff" efter? Är man inte tillräckligt bra ledar gestalt?

Du har ju fått ngr tips på hur man gör för att få stop på hästen så jag kan ju svara på denna frågan :p

Om min häst mot förmodan sticker (vilket hon aldrig gjort, peppar peppar) så rider jag tillbaka samma väg som vi kom ifrån och i skritt. Hästen ska då skritta hela vägen, gör även ngr halter för att visa att det inte är okej att dra gärnet där. Rida fram och tillbaka flera gånger om det behövs, tills man känner att hästen lyssnar på ryttaren.
 
Sv: Häst som sticker?

Håller ena tygeln. Hästen stannar även om det är en smal stig.. De skenar inte så gärna ut i skogen eller i diken. De jag ridit har lärt sej illa kvickt att det blir himmla jobbigt att skena. Bättre att hålla sej lugn.
Och jag bestraffar inte. Jag gör hellst ingen big deal av det. Jag kan dock jobba på liten volt om hästen inte lugnar sej. Så håller jag hästen där tills den blir lugn o stannar.
Ingen hets och inget bråk.
 
Sv: Häst som sticker?

När jag fått stopp på hästen rider vi tillbaka o gör om det tills det blir som jag vill.
// Linda
 
Sv: Häst som sticker?

Om hästen sticker av ren rädsla så försöker jag att låta bli dra o slita, utan väljer hellre att tala lugnande, klappa hästen på halsen. Det är den metod jag nyttjat på min gammelvallack när han hoppar i luften o far iväg. Han brukar sakta av efter två-tre steg galopp då. Det har dock inte hänt sedan vårt första år ihop. Då var han rätt osäker och lite instabil.

På en häst som sticker av glädje, eller för att den vill så nyttjar jag one rein stop om det finns utrymme för det.

Häromdagen fick jag dock använda mig av metoden "överge det sjunkande skeppet"... :angel: Hästarna stack inte utan vi fattade galopp med mening, sen åkte sadeln runt o hästen framför stannade inte (han var lös :smirk: ) så då stannade inte hästen jag red heller, o utan kraft att spjärna i sadeln så gick bromsandet inte så bra. Hon sprang ju bara efter rymlingen. Tur man har islänning på 1.30, inte så långt till marken när man hoppar av...
 
Sv: Häst som sticker?

en häst jag red till nu i höstas hade satt i system att sticka, det spelade inget roll att jag saxade med tyglarna eller försökte stanna men han var väldigt lätt på skänklar så jag tryckte bakdelen mot diket träd ja allt å då stannade han faktist han fick aldrig skäll eller bestraffnig utan beröm i mängder när han gjrde som jag ville (hade fått"stryk av fodervärden") men vi började träna dressyr i mängder hela tiden inte i paddock utan i skogen å de funkade jätte bra tillslut hade han sån fin galopp så han nästan stod still på samma ställe, men de tog 5 månader å arbeta bort.
 
Sv: Häst som sticker?

Man kanske borde fundera på varför hästen sticker , är den otrygg, olydig på grund av dåligt ledarskap, eller har den bara en massa överskottenergi?:idea:
 
Sv: Häst som sticker?

jag försöker att inte bli hängande i tyglarna. nu har ju iofs jag inte suttit på en häst som verkligen "stuckit" på väldigt länge (typ två år?), men men...

i alla fall: blir man hängande i tyglarna så kan hästen bara fortsätta att stå emot. min medryttarhäst vill gärna gallopera snabbt, men vid snabba, lätta förhållningar så håller han sig i skinnet. om jag däremot skulle bli dragande så skiter han fullständigt i att sakta ner.
det kan kännas otäckt att lätta helt i handen, men det bästa är att göra detta så att all kontakt försvinner och sedan ta upprepade snabba förhållningar. enligt min erfarenhet, men det kan kanske vara olika på olika hästar.

angående straff: nej, i så fall blir "straffet" tillrättavisningen i och med den snabba förhållningen. när häsen väl saktat av är det meningslöst att bestraffa den. hästar förstår ju inte bestraffning i efterhand. när de väl saktat av så har d ju varit lydiga...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp