Bukefalos 28 år!

Häst som vänder och drar

Pinus

Trådstartare
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.

Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?
 
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.

Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?

Se till att den inte kommer loss! Varje gång den lyckas ta sig lös förstärks beteendet. Longerlina, handskar och hjälm på dig. Jag hade tagit med ett spö för att kunna driva framåt om det behövs. Led i träns, repgrimma eller kedja om det behövs.
 
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.

Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?

Lär hästen att flytta ut bakdelen på signal. När hästen börjar raksträcka sig och planera att sticka parerar man genom att kraftigt dra hästens framdel åt ena hållet(mot dig) och flytta ut bakdelen. De kan rent fysiskt inte gå framåt nog för att sticka om du gör manövern korrekt.
Lämpligen lär man in hjälperna/vässar upp respons på dem på stallplanen/ridbana/ridhus där de inte triggas till att vilja sticka.
Jag brukar föredra repgrimma på mindre känsliga individer.
 
Hjälm, handskar, repgrimma och långt ledrep/longerlina. Hade en häst som lärt sig det där hos tidigare ägare. Väldigt obehagligt och lyckas de en gång så är det lätt att de fortsätter. Med repgrimma är det lättare att få in nosen/framdelen på dem när de försöker sticka, och är såklart också skarpare och mer tydligt än med vanlig grimma.
 
Tack!!

Ja, det är verkligen obehagligt och som du skrev Oknytt så känns det som att hon använder detta nu när hon fattat att det funkar. Ska ladda med longerlina, handskar och hjälm och försöka träna in den där manövern med vända in framdelen och ut bakdelen. :)
 
Tack!!

Ja, det är verkligen obehagligt och som du skrev Oknytt så känns det som att hon använder detta nu när hon fattat att det funkar. Ska ladda med longerlina, handskar och hjälm och försöka träna in den där manövern med vända in framdelen och ut bakdelen. :)
Jag hade alla gånger valt att leda i repgrimma eller i andra hand kedja över nosen (jag har en som varit med om lite väl mycket som fick panik av repgrimma).
Om man absolut inte kan använda det så tycker jag det hjälper lite grann att sätta haken på ledrepet i sidoringen på grimman.
Om hästen brukar vända bort från dig när den drar tycker jag det hjälper lite grann att få in nosen om man drar till i rätt ögonblick.
 
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.

Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?

Kedja på och låt inte hästen vända bort huvudet från dig. Den kommer snabbt lära sig och kunna gå normalt igen. Förstår helt att du inte kan hålla emot, det kan nog ingen när en häst verkligen vill dra iväg men kör kedja eller träns på ett tag.
Ohyfsat beteende. Hur gammal är hästen?

tillägg, var försiktig med hur du sätter kedjan så den inte kommer lös med kedja över nosen.
 
Tack för tips! Hoppas det ger sig snabbt, det är obehagligt när hon gör såhär. Hon är 11 och hon har tidigare varit lite knepig med vissa saker men detta känns ju rent farligt, särskilt som vi är flera som hanterar henne.
 
Tack för tips! Hoppas det ger sig snabbt, det är obehagligt när hon gör såhär. Hon är 11 och hon har tidigare varit lite knepig med vissa saker men detta känns ju rent farligt, särskilt som vi är flera som hanterar henne.

Är ni fler som hanterar hästen behöver ni en gemensam plan där alla agerar likadant för att snabbt få bort problemet.

Jag hade aldrig haft kedja på en häst man riskerar tappa. Det kan bli väldiga skador om den kommer lös och kliver på grimskaft/lina.

Longerlina och grimskaft är också mindre lämplig utrustning. Det är svårt att få grepp i en longerlina iom att den är smal och platt. Ett rejält, slaget rep på 12 mm är vad många problemlösare använder iom att det ger betydligt bättre grepp och även faller till marken på ett annat sätt än en lättare longerlina gör om man tappar och det finns risk att de trasslar in sig annars.
Det finns ledrep att köpa färdiga.

Har du väl hamnat bakom hästen kommer du iaf aldrig få den att vända runt/stanna. Så full longer-linelängd brukar sällan krävas. Men absolut bra att ha längre än ett vanligt grimskaft.

Se till att hästen leds med viss ställning åt ditt håll och se till att den inte kan rakställa sig. Det brukar vara steg ett för de som drar nämligen. Och där är de mer svårpåverkbara. I böjning och sidförande har du möjlighet att bryta eventuella försök att sticka.
Se till att hästen aldrig går och hänger i grimskaftet när du leder. Det ska vara full eftergift och inget strassande och stretande. Ju mer kraft du har i grimskaft/tygel, desto mer måste du ta i om ngt sker.
 
Absolut, vi får ha en gemensam plan förstås.

Kedja känns inte aktuellt då jag, precis som du säger, är rädd att hon skadar sig om hon fastnar/trampar på grimskaftet/repet. Jag har ett ledrep som är som du beskriver, det kommer jag använda. Bra tips om ställningen och att ha koll på henne hela tiden!

Har både repgrimma och kapson, får testa vad som känns bäst.
 
Absolut, vi får ha en gemensam plan förstås.

Kedja känns inte aktuellt då jag, precis som du säger, är rädd att hon skadar sig om hon fastnar/trampar på grimskaftet/repet. Jag har ett ledrep som är som du beskriver, det kommer jag använda. Bra tips om ställningen och att ha koll på henne hela tiden!

Har både repgrimma och kapson, får testa vad som känns bäst.


Jag har några saker som verkligen provocerar vid hantering och att hästar drar iväg är en sådan antingen att de springer rätt över dig eller vänder och sticker. Det är ett skitfarligt beteende.

Håll den riktigt böjd när du leder och tvinga den att snedda bak - hela vägen vid behov. Beröm innan släpp i hagen och klappa lite så den inte rusar iväg där heller.

Om den inte gjort så tidigare så kan den tagga ned lite med mer träning, men överdriv hellre kontrollen när ni leder än att den ska komma lös fler gånger.
 
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.

Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?
Jag föreslår att du kommer ett steg före. Så fort det känns som hon inte följer dig som ledare, t ex hon tittar åt ett annat håll. Eller till exempel går med sin axel in i dig eller din "gångbana" istället för en armslängd bredvid dig då stannar du drar hennes huvud så hon ser närmare ditt håll och sedan klappar du på rumpan (länden) så att hon börjar flutta bakdelen, ta henne så här en hel cirkel. Hon kommer att reagera fort på detta, sänka huvudet och slicka läpparna.

Du måste lära henne att gå bredvid dig. Detta gör du med aktivt markarbete. Gör det som är fel jobbigt, det som är rätt lätt. Om du rör hennes fötter så hon måste gå i cirkel, det är rätt så jobbigt. Snart uppfattar hon att du rör henne, inte hon dig.

Sedan vore bra, att leda henne med en tunn repgrimma som sitter så den inte kommer loss (knyt rätt den lösa delen) och ett längre grimskaft. Vad en du gör släpp inte!! Hälarna i marken! Repgrimman gör ont om den drar i. när hon stannar till gör du om detta med cirklarna.
I detta video kan du se vad jag menar fast killen undetvisar om något annat.
 
Jag föreslår att du kommer ett steg före. Så fort det känns som hon inte följer dig som ledare, t ex hon tittar åt ett annat håll. Eller till exempel går med sin axel in i dig eller din "gångbana" istället för en armslängd bredvid dig då stannar du drar hennes huvud så hon ser närmare ditt håll och sedan klappar du på rumpan (länden) så att hon börjar flutta bakdelen, ta henne så här en hel cirkel. Hon kommer att reagera fort på detta, sänka huvudet och slicka läpparna.

Du måste lära henne att gå bredvid dig. Detta gör du med aktivt markarbete. Gör det som är fel jobbigt, det som är rätt lätt. Om du rör hennes fötter så hon måste gå i cirkel, det är rätt så jobbigt. Snart uppfattar hon att du rör henne, inte hon dig.

Sedan vore bra, att leda henne med en tunn repgrimma som sitter så den inte kommer loss (knyt rätt den lösa delen) och ett längre grimskaft. Vad en du gör släpp inte!! Hälarna i marken! Repgrimman gör ont om den drar i. när hon stannar till gör du om detta med cirklarna.
I detta video kan du se vad jag menar fast killen undervisar om något annat. Jag använder detta rätt så mycket på unghästar och fungerar alltid för att få deras uppmärksamhet tillbaka.

 
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.

Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?

Vart leder ni henne när det händer? Till/från hage, till/från jobb? Vad hade hon för skada och kan det hänga ihop med det? Kan du klura ut varför hon gör det så har du lättare att lösa problemet också. Du kan så klart hindra henne med metoder som du fått tips om i tråden, men hon har ju också en orsak till sitt beteende. Om du hindrar det här beteendet så kanske det dyker upp någon annanstans istället, om du inte kommer tillrätta med orsaken. Så börja där, tycker jag! :)
 
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.

Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?
Får hon gå i alla gångarter? Jobba med henne först på inhägnat område. En ridbana förslagsvis. Att hon svarar och är lyhörd för dina signaler. Att gas och broms funkar. Flytta bakdel och framdel.

När detta funkar ta kortare promenader ute. Ha samma tänk hela tiden. Gå vid bogen för att snabbt kunna reagera. Beroende på hur explosivt hon drar iväg. Var snabb med att ta henne mot dig. Flytta bakdel. Gör det jobbigt för henne. Beröm sedan mycket när hon landar och väjer att stå kvar.
Segdra aldrig utan låt henne vara öppen men att du snabbt kan reagera så att hon inte får chansen att dra iväg.



Till och från hage är det olika personer som leder?
 
Nu senaste gångerna har hon faktiskt stuckit i hagen när vi är på väg ut... så ja, till/från hage. Jag är inte där jätteofta så det är svårt för mig att hantera detta konsekvent varje dag tyvärr. Fått lite bra tips om att få henne "mentalt med" och fokuserad, flytta på henne mycket och backa så hon inte svävar iväg. Jag tror det hänger ihop med hennes separationsångest - hon vill absolut inte lämna kompisarna i hagen. Tror också hon är något understimulerad just nu då vi inte kunnat jobba henne ordentligt i och med att hon varit så svår att hämta.

Jag jobbar vidare med grunderna i hantering och hoppas det ger nåt.
 
Får hon gå i alla gångarter? Jobba med henne först på inhägnat område. En ridbana förslagsvis. Att hon svarar och är lyhörd för dina signaler. Att gas och broms funkar. Flytta bakdel och framdel.

När detta funkar ta kortare promenader ute. Ha samma tänk hela tiden. Gå vid bogen för att snabbt kunna reagera. Beroende på hur explosivt hon drar iväg. Var snabb med att ta henne mot dig. Flytta bakdel. Gör det jobbigt för henne. Beröm sedan mycket när hon landar och väjer att stå kvar.
Segdra aldrig utan låt henne vara öppen men att du snabbt kan reagera så att hon inte får chansen att dra iväg.



Till och från hage är det olika personer som leder?

Absolut kloka tankar, tack! Hoppas kunna jobba lite bättre nu när de inte står i sommarhagen längre. Vi har liksom inte ens kommit till ridbanan... :(
 
Absolut kloka tankar, tack! Hoppas kunna jobba lite bättre nu när de inte står i sommarhagen längre. Vi har liksom inte ens kommit till ridbanan... :(
Kan du ta hjälp av någon också?
Leda två personer med ett grimskaft på varje sida och försöka bryta beteendet så?
Med två personer är det i alla fall lite mindre risk att hästen lyckas slita sig från båda.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 258
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp