Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå 🤣

Så vad är poängen med din tråd då? Om det går utmärkt att hitta en sån häst du vill ha för 50' så är det väl bara att du gör det istället för att över 9 sidor inlägg klaga på att de inte finns?!? 🤷🏼‍♀️

Och för att svara på din ursprungliga fråga om vad man köper för häst för att rida i "terrängen" och inte har höga krav på utbildningsnivå- man köper en kallblodstravare. De kostar noll och ingenting och många är helt fantastiska att lulla runt i skogen med utan att de får en meltdown över en gren som knäcks, eller oroar sig över hästätande talgoxar i buskaget. Förvänta dig dock inga underverk på ridbanan om inte du är beredd på att lägga ner massa tid.
 
Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå 🤣
Jag vill påstå att utbilda en häst så pass att den blir totalt bombsäker och i klass med en polishäst är ett större jobb än att utbilda till lätt klass dressyr och hoppning.
Att skritta, trava, galoppera och hoppa är mycket mer naturligt för en häst än att inte hoppa till för något oväntat ljud eller rörelse tex. En häst är ett flyktdjur.
Efter att ha hållit på med hästar i över 30 år så blir jag mer och mer ödmjuk för att hästarna faktiskt låter oss rida på dem, bestämma över dom, att de går med på att åka transport osv. Allt detta är helt onaturligt för en häst.
Titta på hur polisen tränar sina hästar, de lägger ner massvis med jobb för att få dem trygga och ”bombsäkra”.
Den nivå av säker häst som du efterfrågar är i en annan klass än vad de flesta som håller på med hästar behöver.
 
Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå 🤣

Fast du vill ju/väl inte ha de "sketna ridhästar" som brukar ligga lite lägre i pris än många av de varmblodiga ridhästarna? Du vill inte ha kallblod, du säger att du inte kan rida ponny, som jag förstår det vill du inte heller ha travare trots att du tycker att de är jättebra?

Väldigt många i tråden har redan skrivit det här, men det blir ju en prioriteringsfråga. Kan du välja bort skadefri, inga kroniska åkommor, viss utbildningsnivå, att "allt" ska flyta på som lastning och så vidare, kommer du förmodligen ner i pris. Men du kan ju inte mena att du väntar dig att hitta en välutbildad storhäst av en populär ras som är frisk och som alla kan rida, för ett budgetpris? Visst förstår du att såna är super-åtråvärda?

Som sagt: jag tror du skojar med oss nu. Är det så?
 
Jag vill påstå att utbilda en häst så pass att den blir totalt bombsäker och i klass med en polishäst är ett större jobb än att utbilda till lätt klass dressyr och hoppning.
Att skritta, trava, galoppera och hoppa är mycket mer naturligt för en häst än att inte hoppa till för något oväntat ljud eller rörelse tex. En häst är ett flyktdjur.
Efter att ha hållit på med hästar i över 30 år så blir jag mer och mer ödmjuk för att hästarna faktiskt låter oss rida på dem, bestämma över dom, att de går med på att åka transport osv. Allt detta är helt onaturligt för en häst.
Titta på hur polisen tränar sina hästar, de lägger ner massvis med jobb för att få dem trygga och ”bombsäkra”.
Den nivå av säker häst som du efterfrågar är i en annan klass än vad de flesta som håller på med hästar behöver.
Nä behöver ingen polishäst det var terränghäst som efterfrågades
 
Så vad är poängen med din tråd då? Om det går utmärkt att hitta en sån häst du vill ha för 50' så är det väl bara att du gör det istället för att över 9 sidor inlägg klaga på att de inte finns?!? 🤷🏼‍♀️

Och för att svara på din ursprungliga fråga om vad man köper för häst för att rida i "terrängen" och inte har höga krav på utbildningsnivå- man köper en kallblodstravare. De kostar noll och ingenting och många är helt fantastiska att lulla runt i skogen med utan att de får en meltdown över en gren som knäcks, eller oroar sig över hästätande talgoxar i buskaget. Förvänta dig dock inga underverk på ridbanan om inte du är beredd på att lägga ner massa tid.
Precis så ska hästar vara att rida i terräng 👍
 
Fast du vill ju/väl inte ha de "sketna ridhästar" som brukar ligga lite lägre i pris än många av de varmblodiga ridhästarna? Du vill inte ha kallblod, du säger att du inte kan rida ponny, som jag förstår det vill du inte heller ha travare trots att du tycker att de är jättebra?

Väldigt många i tråden har redan skrivit det här, men det blir ju en prioriteringsfråga. Kan du välja bort skadefri, inga kroniska åkommor, viss utbildningsnivå, att "allt" ska flyta på som lastning och så vidare, kommer du förmodligen ner i pris. Men du kan ju inte mena att du väntar dig att hitta en välutbildad storhäst av en populär ras som är frisk och som alla kan rida, för ett budgetpris? Visst förstår du att såna är super-åtråvärda?

Som sagt: jag tror du skojar med oss nu. Är det så?
Jag behöver ju storhäst. Finns som inte så mycket att välja mellan om man vill ha stor häst som är ett varmblod.
 
Jag behöver ju storhäst. Finns som inte så mycket att välja mellan om man vill ha stor häst som är ett varmblod.

1. Kan du tänka dig travare? 2. Varför ska det nödvändigtvis vara ett varmblod? Det finns kallblodiga ridhästar av lite lättare modell som går toppenbra i terrängen och som absolut fixar dressyrridning på den hobbynivå jag tycker mig förstå att du är ute efter.
 
Börjar misstänka att även 50 000 kr inte är aktuellt. Vad är det för budget du diskuterar? Varför skulle någon velat lägga såpass mkt jobb att utbilda en häst o sen i princip skänka bort den?
 
1. Kan du tänka dig travare? 2. Varför ska det nödvändigtvis vara ett varmblod? Det finns kallblodiga ridhästar av lite lättare modell som går toppenbra i terrängen och som absolut fixar dressyrridning på den hobbynivå jag tycker mig förstå att du är ute efter.
Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.
 
Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.
Jamen dåså, då har du ju svaret där! Om det är så att du kan rida en häst på tygeln i alla gångarter i balans, tror jag inte det blir så jättesvårt att hitta en trevlig travare. Vad bra att vi kom fram till det, och lycka till!

(Puh, det känns litegrann som om jag har klarat ut ett riktigt knivigt online-spel 😅 (men ändå ganska kul. Hjärngympa!)
 
Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.

Är det så att du fiskat efter svaret "en ridtränad och grundutbildad varmblodstravare" hela den här långa tråden?

Jag tror inte att jag är den enda som tolkat dina inlägg som att en varmblodstravare inte skulle vara aktuell för dig, och därför svarat utifrån det.

En snäll, riden och grundutbildad varmblodstravare med i alla fall skaplig exteriör för ridning kan du få för en bråkdel av priset för vad motsvarande häst skulle kostat av varmblodig ridhästras som SWB. Andra fördelar (utöver att de är billiga) är att de som gått på travet brukar vara vana med all möjlig hantering, coola i nya miljöer o. s. v. Nackdelar kan vara att de ofta har mycket energi som de behöver få utlopp för, de har vissa exteriöra svårigheter som gör att det ofta krävs en skickligare ryttare för att hästen ska ha rena, stadiga gångarter etc.

Är du en tillräckligt kunnig ryttare för att kunna rida en häst i balans och underhålla gångarterna, så låter väl en varmblodstravare som ett utmärkt val för dig.
 
Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå 🤣
Vad är väldigt höga krav för nivå för dig?
Ska du köpa halvblod och det har lite bra gång och exteriör etc så blir det svårt för 50 000 även om den inte är utbildad.
Köper du en annan ras kanske det går däremot.
 
Köpte en Lusitano med bra stam, är väl runt 162 i dagsläget kostade över 100. Men en otroligt trevlig individ som alla tycker om. Får beröm oavsett vart hon är (vår gamla goa distriktsveterinär kallade henne en riktig pärla ;) jag instämmer helt). Senast på klinik hade hon fått något i ögat, veterinär kunde rengöra utan bedövning. Går att rida ut på själv i alla gångarter, blåsväder, mörka- you name it. MEN hon är känslig, fast hon är så snäll. Ibland märker jag hur hon söker sig till mig för extra trygghet, tex när hon skall gå igenom vatten ute. Råkar man göra för mycket, så kan hon bli väldigt otrygg och visar det, med att försöka komma bort ifrån det läskiga. Vi har dock tränat på detta en del, så man tex kan ge kommando med spö (i luften) från marken utan hon hoppar 2 meter upp i luften för det. Det jag försöker säga med allt detta är att ja hon är en riktig klippa av en häst, litar på henne till 110 %, men hade man hanterat henne "fel" så hade hon inte alls varit den snälla och okomplicerade hästen hon är. Så är ju så väldigt beroende av ryttare och miljö med. Har sett flera personer som slår sina hästar ganska hårt, hade man gjort så med min hade man fått en livrädd och nervös häst som inte litar på människor istället och något även blivit väldigt explosiv för det.
Jag ville ha en frisk, trygg häst och det fick jag. Men det kostade såklart en summa. Jag fick då köpa från uppfödaren och utbilda själv. Hon va endast insutten som 5 årig och kört för vagn när jag köpte.
 
Vad är väldigt höga krav för nivå för dig?
Ska du köpa halvblod och det har lite bra gång och exteriör etc så blir det svårt för 50 000 även om den inte är utbildad.
Köper du en annan ras kanske det går däremot.
Höga krav på utbildningsnivå är typ lätt A eller medelsvår. För min del räcker lätt B, hoppning intresserar inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 363
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
243
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp