Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menade om det är en trygg häst man eftersöker så e ju inte direkt ett engelskt fullblod det första man tänker på
Fullblod som gått löp är extremt miljötränade. Båda mina kunde ridas ut själv i skogen utan minsta problem. Även den direkt från banan.
Trafiksäkra, även för tunga fordon. Gick fram överallt inkl hoppade utan problem över både diken och stockar. Brydde sig inte om världsliga saker som blåst eller sånt.
 
Men herregud.. "Kunna gå på tygeln i alla gångarter". Att gå på tygeln är liksom ingen inlärd rörelse. Det gör vilken häst som helst med rätt ridning. Där handlar det om ryttaren - inte om hästen.
Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
 
Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
Fast gå på tygeln är ju basics som t.o.m. nyligen inridna unghästar kan klara galant. Det är rätt simpelt och kvickt att lära hästar med. Förutsatt att ryttaren gör rätt också sen.
Om hästen kostar 100 000 och är halvblod är den inte direkt dyr för sin ras.
För mig räcker det inte att hästen kan gå på tygeln som slutmål. Jag vill mer i min ridning och vill ha en viss ridkänsla i hästen. Den ridkänslan har jag aldrig hittat på vb-travare tex.
Sen kan jag utbilda själv, både vad gäller rida in, skola i dressyr och miljöträna/problemlösa. Då kan jag köpa oskolad eller knepig häst till lågt pris för rasen. Men om det är halvblod eller bra PRE etc så kostar det ju ändå en hel del om man vill åt viss exteriör och gång.
Jag skulle aldrig vilja ha en vb-travare IOM att jag vill ha en häst som har bra förutsättningar för vad jag vill syssla med. Men för någon med intresse för annat kan en sådan vara kanon. Och då kan man ju komma undan väldigt billigt. Ofta tycker jag de har himla härlig arbetsvilja.
 
Vissa raser tror jag faktiskt har stigit i status och pris på ett sätt som är gynnsamt för rasen. Nån får gärna säga emot mig här, men visst har t.ex fjordhästens status höjts litegrann? Jag förstår att det fortfarande inte är en lönsam affär att föda upp fjordhäst, men min bild är att en välriden fjording kostar mer nu än för 15 år sen, även om man tar med i beräkningen att allt har blivit dyrare. Det är väl i så fall bra.

Skulle faktiskt säga att den äntligen går att sälja för det den är värd. Min förra som jag aldrig skulle sälja hade idag gått för 150.000:- då han var trygg, välutbildad, inkörd och tävlad ända upp till svår klass. Barnfamiljer kunde ut och köra helt ovana.

Trots det hade det krävts en människa som inte gav lillfingret.

Köpte min nyaste unghäst 2,5 år, inkörd ej inriden, nygodkända hingst (numer valack) för 55.000:- kronor. Jag anser att det inte är några pengar för en bra häst som jag vill ha.
Kompisen sålde sitt trygga och inkörda aveslsto utan speciell utbildning för 85.000:- och föl säljs idag för runt 20.000:-

Det har alltså gått upp rejält på bara några år. Vi är mycket tacksamma.
 
Ridskolor söker ju rent generellt den typ av häst som @aglaonema beskriver. Och de köper ofta importer - dels pga av kostnadsskäl och dels pga utbud. Och det är inga billiga hästar då heller. Utan även där sällsynt att D-ponny och uppåt är särskilt mycket under 100 000 kronors sträcket. Och då är det oftast hästar som behöver lite mer utbildning och rutin för att fungera i verksamhet

De betalar mycket, för bra hästar. Har sålt en fjordhäst till en fantastisk ridskola för precis det vi skulle sålt den för på marknaden.
 
Ja det är nog det som är problemet troligen går knappast att hitta en häst på annons ens.

Jag har då aldrig haft problem att hitta det jag vill ha. Jag har inte ens kollat på annonser. Jag går dit jag vill, frågar om de har något till salu. NAtingen får jag ett ja eller så blir jag rekommenderad ett annat ställe.

Svårare än så behöver det inte bli. Är man en människa som inte prutar och larvar sig så får man det man vill ha.
 
Men det är en fördel om hästen är van eller nån gång blivit riden på volter i balans.
Ok, så här då: Om du hittar en travare som skolats och ridits på ett bra sätt av en duktig ryttare, som visar dig t.ex. ett enkelt dressyrprogram när du åker och tittar, och som är trygg i skogen, då är du nöjd med den hästen? Det är ju inte riktigt "vilken häst som helst", men.

Jag har ingen aning om vad en sån häst kan tänkas kosta eller hur vanliga de är, men jag tror att det måste vara möjligare att hitta en sån travare inom din budget än en varmblodig ridhäst. Ett problem är väl möjligen att det inte är supermånga duktiga ryttare som köper travare, skolar dem och sen säljer vidare, även om de förstås finns. Jag tror ändå att detta är det du ska kika på/skriva i en köpesannons när det är dags. Sen är det förstås upp till dig att fortsätta rida den i balans och ge den en bra tillvaro så att den mår bra fysiskt och mentalt.

En annan grej kan ju vara att man bestämt sig för att man vill ha en häst av en viss ras, för att den rasen gör en glad. Så var det för mig när jag skulle köpa min andra häst för inte så länge sen. Jag visste exakt vilken ras jag ville ha och hade inte tagit en välskolad travare (eller SWB för den delen!) hur billig den än hade varit. Men då måste man ju vara beredd att vänta tills rätt individ dyker upp, och då pynta upp med vad den kostar.
 
Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
Det är ju inte om den kan gå på tygeln eller inte som avgör priset. Det kan som sagt alla hästar och vilken unghäst som helst göra med rätt ryttare. Det spelar liksom ingen roll om du köper en häst som går på tygeln med nuvarande ägare om du sedan inte kan rida den på tygen själv. Det är ridningen som avgör det - inte hästen.
 
En annan grej kan ju vara att man bestämt sig för att man vill ha en häst av en viss ras, för att den rasen gör en glad. Så var det för mig när jag skulle köpa min andra häst för inte så länge sen. Jag visste exakt vilken ras jag ville ha och hade inte tagit en välskolad travare (eller SWB för den delen!) hur billig den än hade varit. Men då måste man ju vara beredd att vänta tills rätt individ dyker upp, och då pynta upp med vad den kostar.

Jag instämmer, och lägger till att då kan man behöva vara beredd på att tumma på något annat krav. Eller, det behöver man väl i stort sett alltid göra i hästaffärer, hur många av oss har köpt just exakt en sådan häst vi tänkt oss i alla avseenden, till det pris vi önskat? Jag tror de flesta av oss har fått "ge med oss" på någon punkt (t. ex. lite större/mindre än vi tänkt oss, lite dyrare, lite äldre eller yngre, lite mindre utbildad, eller något annat).
 
Jag skulle i alla fall aldrig köpa en häst från ett försäljningsstall som köper hästar utomlands. Dom vet inte ens själva vad dom säljer det är skadade hästar, halta hästar, hästar med ostabilt psyke you name it. Så den dagen man köper häst blir det i alla fall från privatperson.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 363
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
244
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp