Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är min plan här iaf.✊🏻🥰 Dygn 336 imorgon. Denna kommer vi inte sälja. Skulle inte ha sålt Hertha heller. Så himla trevlig och okomplicerad precis som sin mamma.
Jag hade samma plan. Första stofölet gillade inte mig så hon gör nu någon annan glad, men det andra ville vara med mig och det är hon fortfarande 13 år senare. Sen är det helt klart det allra dyraste sättet att skaffa sig en ny häst.
 
För att uppfödare inte har råd att sponsra andras hästintresse. Om det skulle gå att få anständigt betalt för sådana hästar som du efterfrågar skulle de födas upp. Jag föreslår att du själv föder upp den häst du vill ha.
Ja, att köpa ett nyss avvant föl...

Det kan man själv forma som man vill ha det.
 
Dom 3 hästar jag pratade om är ett bra tag sen jag hade och dom gick bra i terräng. Nutidens hästar är mer reaktiva också dom lugnare av dom (tycker jag). Förstår faktiskt inte varför man inte längre föder upp hästar som passar också såna som inte är tävlingsryttare handlar allt verkligen bara om pengar. Sen kan jag tycka att det är svårt att veta exakt hur terrängsäker en okänd häst är som köps via annons det är i princip omöjligt att kunna avgöra snabbt innan man köpt den hur pass bra den går i just terräng. 😗 När man börjar rida hemma märker man ju relativt snabbt hur det förhåller sig 😝
Här på gården föds dressyrhästar upp, främst tyskt trakehner-blod och man har tagit fram många svårklasshästar. Man har valt att avla på hästar som inte är som de mest sprättiga gångartskanonerna och valt hästar som också är stadiga mentalt.
Många av dem är supervettiga i huvudet, även unghästarna är himla sansade, villiga och trevliga. Flera av hästarna har gårdens unga, gröna barnbarn kunnat rida ut på tex.
Det FINNS vettiga, bra halvblod. Men ska du köpa en sådan häst kostar den så klart en bra slant.
Det kostar att flyga in semin, åka och hämta/få hemkört, att ha veterinär som kollar inför ev semin och ev måste spruta igång, det kostar mer foder/stallplats/lösdrift/skötsel av häst, veterinärvård, hantering, verkning, skoning, träning etc.
Bara träningen av 4-åring här under ett år kostar betydligt mer än du vill betala vid inköp.
För många andra är det dock värt att betala för att köpa häst som är uppfödd i Sverige, fått växa upp i enorma hagar i flock, tränas vettigt av yrkesverksamma, är vettiga mentalt och enkla att rida.
Sen har inte alla råd att betala några hundra tusen för en häst. Men då är det väl bara att gilla läget och acceptera att folk inte kan jobba gratis för att andra ska kunna ha kul med sin hobby, ha häst. Vi som jobbar inom häst behöver också få betalt, precis som du får på ditt jobb.
 
Tänkte just att jag börjar misstänka ett troll 😅
Jag tror inte att TS är ett troll. I så fall ett troll som gjort en hel del trådar med riktiga frågor, utrustning och dylikt. Däremot tror jag att TS blir lite motvalls pga alla argumenterar emot.

@aglaonema , känner du att du fått ut något av tråden? Är det nåt du tänker kring framtida hästköp som du ändå kan ha hjälp av?
 
Jag tror inte att TS är ett troll. I så fall ett troll som gjort en hel del trådar med riktiga frågor, utrustning och dylikt. Däremot tror jag att TS blir lite motvalls pga alla argumenterar emot.
Det är den typen av trolltrådar som är svårast att veta. När någon som vanligen är seriös men sen blir ologisk och säger emot sig själv eller skriver saker för att provocera.
 
Jag tror inte att TS är ett troll. I så fall ett troll som gjort en hel del trådar med riktiga frågor, utrustning och dylikt. Däremot tror jag att TS blir lite motvalls pga alla argumenterar emot.

@aglaonema , känner du att du fått ut något av tråden? Är det nåt du tänker kring framtida hästköp som du ändå kan ha hjälp av?
Man kan ju trolla även om man är sig själv så att säga.
 
Jag tror inte att TS är ett troll. I så fall ett troll som gjort en hel del trådar med riktiga frågor, utrustning och dylikt. Däremot tror jag att TS blir lite motvalls pga alla argumenterar emot.

@aglaonema , känner du att du fått ut något av tråden? Är det nåt du tänker kring framtida hästköp som du ändå kan ha hjälp av?
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt. Antar man då måste köpa den lugnaste häst man kan hitta bara. Går liksom inte att göra så mycket annat eller så kan man ju försöka öva sig att bli mer avslappnad också på reaktivare djur. Man ska nog ha tur om man ska hitta en ”bra” och lättriden så kommer fortsätta hålla mig ifrån trafikridning så länge det känns övermäktigt lite bättre på fält och i inhägnader. Till saken hör den att jag redan varit med om en allvarlig ridolycka på nervig häst. Saknar typ alla originalledband i vänstra knät kan inte på långa vägar sitta på huk heller misstänker avramling av häst inte är så jättebra att ägna sig åt med skadan. Tror kanske många helt slutat rida i min situation men vad vet jag.
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt.

Det här kanske bara är dumt att fråga, men jag är så nyfiken på hur du tänkte dig att hästavel gick till ...? (Sen tycker jag att du formulerar dig raljerande, men det är väl en annan sak. Jag tror att ingen eller väldigt få föder upp hästar enbart för pengarnas skull, det måste ligga ett starkt intresse och stort engagemang bakom.)

Det jag hoppas att tråden har gett dig är att tänka individ snarare än ras, samt att tänka på hur mycket man som ryttare och hästägare påverkar hur hästen beter sig.
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt. Antar man då måste köpa den lugnaste häst man kan hitta bara. Går liksom inte att göra så mycket annat eller så kan man ju försöka öva sig att bli mer avslappnad också på reaktivare djur. Man ska nog ha tur om man ska hitta en ”bra” och lättriden så kommer fortsätta hålla mig ifrån trafikridning så länge det känns övermäktigt lite bättre på fält och i inhägnader. Till saken hör den att jag redan varit med om en allvarlig ridolycka på nervig häst. Saknar typ alla originalledband i vänstra knät kan inte på långa vägar sitta på huk heller misstänker avramling av häst inte är så jättebra att ägna sig åt med skadan. Tror kanske många helt slutat rida i min situation men vad vet jag.
Oj vilka slutsatser! Att man inte vill gå med 10-tusentals kronor (eller tom 100- tusen) i förlust per uppfödd häst betyder ju inte att man "numera bara föder upp hästar för att kunna ta så bra betalt som möjligt" Det innebär inte heller att hästarna har blivit "aningen knepigare temperamentsmässigt" Däremot kan man dra slutsatsen att de som är villiga att betala så uppfödaren inte gör jättestora förluster vill ha hästar med energi och känslighet. Vilket givetvis gör det jobbigare för grupper som vill få sina hästar subventionerade att få exakt vad de önskar. Sen har ju många förklarat att en häst som är trygg också kräver utbildning i att vara trygg. Det kommer inte med födseln. Den utbildningen kan man välja att göra själv eller betala andra för att göra. Att någon gör det gratis är lite optimistiskt att tänka, men visst, man kan ha tur där. Trafiksäkerhet upplever jag dock som något som är väldigt lätt att träna in. Har man en hage intill en väg där det regelbundet går trafik blir hästarna i den hagen trafiksäkra.
Att ha en ridolycka i bagaget är jättejobbigt! Jag förstår att det påverkar hur du tänker kring en kommande häst. Jag hoppas du kan hitta rätt häst och spara ihop till vad den kostar så du kan fortsätta rida.
 
Asså, antingen så köper/avlar man en häst och GÖR den trygg och ridbar men då får man lägga ner det arbetet själv.

Eller så låter man någon annan göra allt det arbetet men då får man vara beredd på att betala för det med en högre prislapp.

Jag förstår liksom inte vad som är så konstigt i det? Att föda upp kostar, att träna kostar, bara att hålla hästen under tiden den växer upp kostar, både pengar och tid. Det är väl inte så konstigt att uppf minimum vill gå plus minus noll?

Visst dyker de upp kap då och då men de hittar du inte genom att gnälla på buke, de hittas troligen genom kontakter. Eller om man har tur genom att hålla hököga på annons sidor.
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt. Antar man då måste köpa den lugnaste häst man kan hitta bara. Går liksom inte att göra så mycket annat eller så kan man ju försöka öva sig att bli mer avslappnad också på reaktivare djur. Man ska nog ha tur om man ska hitta en ”bra” och lättriden så kommer fortsätta hålla mig ifrån trafikridning så länge det känns övermäktigt lite bättre på fält och i inhägnader. Till saken hör den att jag redan varit med om en allvarlig ridolycka på nervig häst. Saknar typ alla originalledband i vänstra knät kan inte på långa vägar sitta på huk heller misstänker avramling av häst inte är så jättebra att ägna sig åt med skadan. Tror kanske många helt slutat rida i min situation men vad vet jag.
Det var en oerhört märklig slutsats. Tror du på allvar att uppfödare har möjlighet att gå med stora förluster på häst efter häst? Det måste i så fall vara världens sämsta affärsidé! Varifrån ska de ta pengarna?
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt. Antar man då måste köpa den lugnaste häst man kan hitta bara. Går liksom inte att göra så mycket annat eller så kan man ju försöka öva sig att bli mer avslappnad också på reaktivare djur. Man ska nog ha tur om man ska hitta en ”bra” och lättriden så kommer fortsätta hålla mig ifrån trafikridning så länge det känns övermäktigt lite bättre på fält och i inhägnader. Till saken hör den att jag redan varit med om en allvarlig ridolycka på nervig häst. Saknar typ alla originalledband i vänstra knät kan inte på långa vägar sitta på huk heller misstänker avramling av häst inte är så jättebra att ägna sig åt med skadan. Tror kanske många helt slutat rida i min situation men vad vet jag.

Tror du att folk föder upp hästar som en sorts välgörenhet? Självklart måste de få in pengar för att kunna driva verksamheten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 365
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
244
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
877
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp