Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är hästuppfödare ens ett jobb? 🤷‍♀️

Vänta nu, har du trott att buskavel är normen?

Det kostar så mycket att producera föl på ett rimligt sätt välfärdsmässigt (många veterinärbesök för bara normala kontroller under dräktigheten, sen vaccinationer osv) att det är få som har råd att föda upp hästar om dom inte antingen gör det som ett jobb, eller tar något enstaka föl för egen skull.

Och sen är vägen till stabil ridhäst lång, flera år av foder- och veterinärkostnader och så kostnaden för träning ovanpå det.

Hur tror du att det går till att göra föl liksom? Att man plockar dom från träd?
 
Vänta nu, har du trott att buskavel är normen?

Det kostar så mycket att producera föl på ett rimligt sätt välfärdsmässigt (många veterinärbesök för bara normala kontroller under dräktigheten, sen vaccinationer osv) att det är få som har råd att föda upp hästar om dom inte antingen gör det som ett jobb, eller tar något enstaka föl för egen skull.

Och sen är vägen till stabil ridhäst lång, flera år av foder- och veterinärkostnader och så kostnaden för träning ovanpå det.

Hur tror du att det går till att göra föl liksom? Att man plockar dom från träd?
Hur gjorde man fölen innan det blev populärt att föda upp känsliga tävlingshästar? Man födde ju upp dom då också för försäljning eller var det buskavel 😊🤣
 
Ja, tävlingshästar kanske är lite mer känsliga (reaktiva) eftersom det är en bra sak när man tävlar (och det finns faktiskt väldigt många som gillar såna hästar, såna här trådar brukar låta som om ingen gillar hästarna men uppfödarna är illvilliga och föder upp dem ändå :) ) MEN jag vill åter igen betona att mycket av detta är även en utbildningsfråga. Det går utmärkt att utbilda en häst till att bli känslig precis som det går att utbilda den till att reagera långsammare/ignorera hjälper. En skicklig utbildare gör sitt jobb och utbildar till den som ska ha hästen - gärna utifrån ett lämpligt "råmaterial" förstås. Det kostar lika mycket (eller mer, eftersom det kan kräva att man tränar många fler situationer) att göra den träningen, som träningen för känslighet. Jag tycker att tanken att en orutinerad/osäker/inte så utbildad ryttare får betala mer för sin häst än en rutinerad ryttare (som kan utbilda hästen själv) inte är så orimlig faktiskt. Ändå får man ofta höra att ryttarna som vill ha trygghetstränade hästar inte värderar det alls (hästen borde vara billig eftersom den inte är utbildad till höga klasser). Man hör mer sällan att den som vill ha en häst med hög kapacitet tycker att den är dyr även om den inte ens är inriden och det alltså är mycket jobb kvar.
 
Fast nää..
Min äldsta som nu är 22 kunde jag rida ut på ensam helt problemfritt från det att hon var fyra år. Min andra som jag haft i sju år ( hon är 11 nu) och ridit ut sen hon var fyra år är fortfarande svår att rida ut på ensam. Livrädd för lite allt möjligt så som gråa stenar, lite rinnande vatten i diket, kor (!😵‍💫) etc..
Jag har ridit ut ca 85% av tiden så hon är jäkligt van..men hon är iofs rädd för de flesta ridbanor o ridhus också.🤷‍♀️
Väldigt rädd typ kan man säga.🤣
Min erfarenhet är också att detta är mer genetiskt och handlar mindre om träning. Missförstå mig rätt, givetvis kan träning göra skillnad. Men det finns hästar som föds trygga. Jag har haft vissa individer som aldrig blev rädda för saker. Som jag litade på till 100% från typ 3e ridturen i deras inridning, som trots noll träning är trafiksäkra, klarar av att det händer typ vad som helst runt omkring dem utan att de reagerar nämnvärt på det.

Och inte har det varit lata hästar, eller okänsliga hästar. Tvärtom, pigga, känsliga till EXTREMT känsliga för människans signaler. Men miljön har de inte brytt sig om alls. Så jag vet att det går att både ha kakan och äta den (ha både extremt känsliga hästar som är otroligt trygga i miljön).

Och sådana var de redan som väldigt unga, ena från att jag köpte henne som åring. Det var verkligen inte intränat. Visst hade de kunnat utvecklas åt "fel" håll med fel träning, men inte så mycket att de inte hade räknas som väldigt trygga fortfarande.
 
Min erfarenhet är också att detta är mer genetiskt och handlar mindre om träning. Missförstå mig rätt, givetvis kan träning göra skillnad. Men det finns hästar som föds trygga. Jag har haft vissa individer som aldrig blev rädda för saker. Som jag litade på till 100% från typ 3e ridturen i deras inridning, som trots noll träning är trafiksäkra, klarar av att det händer typ vad som helst runt omkring dem utan att de reagerar nämnvärt på det.

Och inte har det varit lata hästar, eller okänsliga hästar. Tvärtom, pigga, känsliga till EXTREMT känsliga för människans signaler. Men miljön har de inte brytt sig om alls. Så jag vet att det går att både ha kakan och äta den (ha både extremt känsliga hästar som är otroligt trygga i miljön).

Och sådana var de redan som väldigt unga, ena från att jag köpte henne som åring. Det var verkligen inte intränat. Visst hade de kunnat utvecklas åt "fel" håll med fel träning, men inte så mycket att de inte hade räknas som väldigt trygga fortfarande.
Ja absolut finns det hästar som aldrig går att träna åt det ena eller det andra hållet. Men att säga att alla hästar är "nerviga/hispiga" och uppfödda som "känsliga tävlingshästar" stämmer inte. Det är inte ens så att tävlingsryttarna vill ha de där alldeles jättekänsliga hästarna utan en lagom känslighet som förfinas med utbildning är bäst. Jag har idag en 13-årig häst som är extremkänslig, het och reaktiv. Han är stabilare nu än som 5-åring, men han kommer aldrig bli en optimal tävlingshäst. Han kommer alltid vara för uppmärksam på fel saker - även om det blir bättre med träning. Att börja med en sån häst och tro att man kan få en lugn och sävlig klippa är förstås helt fel! Och totalt sett skulle jag tro att hästar följer någon slags normalfördelningskurva, de allra flesta finns någonstans i mittenskiktet, sen finns det extremer åt båda håll. Man bör självklart börja utbildningen av det man önskar med en lämplig häst.
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt. Antar man då måste köpa den lugnaste häst man kan hitta bara. Går liksom inte att göra så mycket annat eller så kan man ju försöka öva sig att bli mer avslappnad också på reaktivare djur. Man ska nog ha tur om man ska hitta en ”bra” och lättriden så kommer fortsätta hålla mig ifrån trafikridning så länge det känns övermäktigt lite bättre på fält och i inhägnader. Till saken hör den att jag redan varit med om en allvarlig ridolycka på nervig häst. Saknar typ alla originalledband i vänstra knät kan inte på långa vägar sitta på huk heller misstänker avramling av häst inte är så jättebra att ägna sig åt med skadan. Tror kanske många helt slutat rida i min situation men vad vet jag.
Nja du vet väl snarare att ingen föder upp en häst där aveln går ut på att få fram stensäkra hästar, rider in den miljötränar dem max och skänker den till dig för en strunt summa. Du vill själv tjäna så mycket som möjligt på hästköpet (alltså att säljaren har en mycket attraktiv häst som säljs billigt till dig) men unnar inte säljaren att göra det samma utan att beskriva dem sarkastiskt som snåljåpar som är ute efter dina pengar.

Sen är ju inte en lugn häst det samma som en säker häst. Det finns hästar med mycket motor som är "stensäkra" och de som knappt rör sig som kan bli skrämda och kasta sig åt sidan eller något.

Jag tror du som ryttare är den som har mest utmaning, det krävs något extraordinärt från hästen för att inte bli nervös om ryttaren konstant sitter och spänner sig och är nervös för att trilla av och skada sig. Jag tror du skulle satsa på ridskola/turridning - där du förklarar ditt problem och gradvis får mer utmaningar i takt med att du slappnar av och blir säkrare - hästarna där tar stöd av varandra och är mindre beroende av en ryttare som är säker på sig själv. Utifrån din beskrivning av dig själv har jag svårt att se att du skulle hitta något annat utom möjligen en robot eller en käpphäst som passar annars, och roboten går bort för den är för dyr, En käpphäst däremot är billig i drift, har ingen önskan om stora hagar och kan fås i lyxutförande för under en tusenlapp.
 
Ja absolut finns det hästar som aldrig går att träna åt det ena eller det andra hållet. Men att säga att alla hästar är "nerviga/hispiga" och uppfödda som "känsliga tävlingshästar" stämmer inte. Det är inte ens så att tävlingsryttarna vill ha de där alldeles jättekänsliga hästarna utan en lagom känslighet som förfinas med utbildning är bäst. Jag har idag en 13-årig häst som är extremkänslig, het och reaktiv. Han är stabilare nu än som 5-åring, men han kommer aldrig bli en optimal tävlingshäst. Han kommer alltid vara för uppmärksam på fel saker - även om det blir bättre med träning. Att börja med en sån häst och tro att man kan få en lugn och sävlig klippa är förstås helt fel! Och totalt sett skulle jag tro att hästar följer någon slags normalfördelningskurva, de allra flesta finns någonstans i mittenskiktet, sen finns det extremer åt båda håll. Man bör självklart börja utbildningen av det man önskar med en lämplig häst.
Det har jag heller inte skrivit.

Jag menade på att extremkänslig och reaktiv inte nödvändigtvis följer varandra.


Normalfördelningskurvan går att ändra med rätt avel. Men idag är inte fokuset där. Skulle man ta fram någon typ av MH test för hästar så skulle man kunna börja avla på temperament på ett helt annat sätt än vad man gör idag.
 
Varför har du inte tränat bort koskräcken hos din shettis och gjort den trygg? Om du inte ens klarar av att miljöträna en shettis, så hur kan du tro att en stor häst inte skulle tappa självförtroendet och förtroendet för dig och bli nervös att rida/hantera?
 
Hur gjorde man fölen innan det blev populärt att föda upp känsliga tävlingshästar? Man födde ju upp dom då också för försäljning eller var det buskavel 😊🤣
Visst kanske hästar blivit mer eldiga eller vad man ska kalla det men jag tror mer på att dolk blivit harigare och bekvämare.
Allt ska bara flyta på med allt från start punkt slut.

Kan inte minnas att hästar förr var så annorlunda.
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt. Antar man då måste köpa den lugnaste häst man kan hitta bara. Går liksom inte att göra så mycket annat eller så kan man ju försöka öva sig att bli mer avslappnad också på reaktivare djur. Man ska nog ha tur om man ska hitta en ”bra” och lättriden så kommer fortsätta hålla mig ifrån trafikridning så länge det känns övermäktigt lite bättre på fält och i inhägnader. Till saken hör den att jag redan varit med om en allvarlig ridolycka på nervig häst. Saknar typ alla originalledband i vänstra knät kan inte på långa vägar sitta på huk heller misstänker avramling av häst inte är så jättebra att ägna sig åt med skadan. Tror kanske många helt slutat rida i min situation men vad vet jag.
Men herregud!

Du sätter likhetstecken mellan Häst och SWB!

Det finns en massa andra raser som inte alls premierar samma typ av prestationer i sin avel, utan där temperament så att säga "hålls ner" därför det passar med rasens huvudsakliga användningsområde.
 
Men herregud!

Du sätter likhetstecken mellan Häst och SWB!

Det finns en massa andra raser som inte alls premierar samma typ av prestationer i sin avel, utan där temperament så att säga "hålls ner" därför det passar med rasens huvudsakliga användningsområde.
Jamen va bra! Ge då exempel på någon ras med ypperligt temperament för ej tävlingsintresserade. Det har tjatats tidigare i tråden om att det inte finns några temperament utan ALLT handlar om träning vilket jag inte alls håller med om 🙂
 
Det har jag heller inte skrivit.

Jag menade på att extremkänslig och reaktiv inte nödvändigtvis följer varandra.


Normalfördelningskurvan går att ändra med rätt avel. Men idag är inte fokuset där. Skulle man ta fram någon typ av MH test för hästar så skulle man kunna börja avla på temperament på ett helt annat sätt än vad man gör idag.
Jag menade inte att du skrivit det, utan TS.
 
Det har jag heller inte skrivit.

Jag menade på att extremkänslig och reaktiv inte nödvändigtvis följer varandra.


Normalfördelningskurvan går att ändra med rätt avel. Men idag är inte fokuset där. Skulle man ta fram någon typ av MH test för hästar så skulle man kunna börja avla på temperament på ett helt annat sätt än vad man gör idag.
Men vad är då "rätt" avel och "rätt" temperament? Jag gillar känsliga och reaktiva hästar, är det "fel"?
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt. Antar man då måste köpa den lugnaste häst man kan hitta bara. Går liksom inte att göra så mycket annat eller så kan man ju försöka öva sig att bli mer avslappnad också på reaktivare djur. Man ska nog ha tur om man ska hitta en ”bra” och lättriden så kommer fortsätta hålla mig ifrån trafikridning så länge det känns övermäktigt lite bättre på fält och i inhägnader. Till saken hör den att jag redan varit med om en allvarlig ridolycka på nervig häst. Saknar typ alla originalledband i vänstra knät kan inte på långa vägar sitta på huk heller misstänker avramling av häst inte är så jättebra att ägna sig åt med skadan. Tror kanske många helt slutat rida i min situation men vad vet jag.


Jamen va bra! Ge då exempel på någon ras med ypperligt temperament för ej tävlingsintresserade. Det har tjatats tidigare i tråden om att det inte finns några temperament utan ALLT handlar om träning vilket jag inte alls håller med om 🙂
Du har fått exempel på många raser redan.
Men med tanke på din vikt och rädsla är du ju betydligt mer begränsad än andra.
 
Jag menade inte att du skrivit det, utan TS.
Okej, du svarade på mitt inlägg och det verkade vara skrivet till mig. Men då vet jag.
Men vad är då "rätt" avel och "rätt" temperament? Jag gillar känsliga och reaktiva hästar, är det "fel"?
Jag tänker att det kan vara rätt så olika beroende på vad man ska ha dem till. Men det finns nog få ryttare som vill ha hästar som är väldigt rädda för sin omgivning, eller är väldigt markskygga eller liknande. Känslig och reaktiv på ryttaren kan ju hästen vara utan de elementen.

Men som sagt, rätt eller fel är nog fel uttryck. Olika grenar kräver olika temperament, och olika ryttare vill ha olika temperament. Men hästar som är väldigt höga i stress och väldigt lättskrämda tror jag att få ryttare vill ha. Sen är ju allt givetvis en skala. Det är inte 1 eller 0, utan allt däremellan. Men i dagsläget så bedöms det inte alls, och det är lite synd tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 367
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
250
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
886
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp