Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du fått en klarare bild om vilken häst du ska ha?
Har du överhuvudtaget en prisbild, i så fall vore det kanske lättare för folk att ge rekommendationer? Jag tycker ju att det låter som att du ska ha en trevlig varmblodstravare igen.
Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.
 
Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.
Men om du "vet" att du kan hitta en bra häst för 50 000 kr, varför har du gjort dig till åtlöje i en tråd på 17 sidor?
 
Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.
Vem är "man" här? Är det du månde? Jag tror inte det är en hållbar affärsidé att rikta in sig på rädda ryttare som vill ha billiga hästar och tycker 50.000 är max.

Men du, varför denna tråden om de vet att man kan få en snäll trevlig häst som inte reagerar på något för 50.000?
 
Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.

Min häst är gudansäll och ställer upp på vad jag än hittar på. En så länge har han bara blivit rädd för tre saker. En spegel i ett ridhus, en permobil med en gammal gubbe på och en motorcykel med trasig ljuddämpare. Alla tre gånger har hans rädsla varit hanterbar och även om han svävat iväg har det gått att samla upp honom och få honom att fortsätta framåt.

Han har aldrig bockat med ryttare. Han har stegrat en gång (försökte få tag på en godis). Bortsett från första gången han hoppades uppsuttet har han aldrig tvekat på hinder.

Förutom hoppning och dressyr så gör vi sådant som bilden visar och han är gudasnäll även där.

Swb med dressyrstam. I dagsläget 7 år. Köptes som oinriden 4åring för dubbelt så mycket av vad du är villig att ge för en snäll, schysst, orädd och utbildad häst.

Finns din önskehäst där ute? Definitivt. Men inte för det pris som du är villig att ge.
 

Bifogade filer

  • 20240220_191409.jpg
    20240220_191409.jpg
    241,9 KB · Visningar: 44
Om andra vill betee sig illa och korkat får det stå för dom jag har inget med saken att göra 😅
Nu är det väl ingen som beter sig illa. Och det är mest du som beter dig korkat, inte så att du är elak eller så, men det ser ärligt ut som du har minne som en guldfisk och inför varje inlägg glömmer bort allt du tyckt och skrivit innan och svarar som om du är en ny person som har nya åsikter i var inlägg. Om du har extremt dåligt minne eller väljer att bete dig på det viset för att trolla är oklart.
 
Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.
I början skrev du mest att du ville ha en häst till terräng och av halvblodsmodell klart folk tycker det är omöjligt för det priset.
En hobbyhäst kostar ju skjortan den med om du ska ha en attraktiv ras.
Hade du kollat efter en travare istället hade du inte haft svårt att hitta en för det priset inte ens en kallblodstravare som faktiskt kan ha riktigt fina förutsättningar för dressyr akademisk och annan mer avancerad ridning än skogen eller terräng som du kallar det.
 
Jag vet i alla fall att man nu inte föder upp hästar annat än för att kunna ta så bra betalt som möjligt därmed har hästarna blivit aningen knepigare temperamentsmässigt.

Elitaveln är den man ser. Den andra aveln, som rent teoretiskt utgör 80% av vår hästpopulation, är inte affärsmässigt avlade, skulle jag säga.
Man kan inte leta i toppskiktet, inte vilja ha dem och sedan kritisera aveln utefter det.

Vi är många som sagt att vi har flera kontakter där individer som passar dig (dock fel ras från detta håll) finns så säg inte att du inte fått tips. Jag är dock tveksam om jag överhuvudtaget skulle vilja referera en person vidare som är så negativt inställd till aveln, oavsett vilken avel det är.
 
Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.
Om hobbyryttare utan tävlings- och träningsambitioner så som du själv blir villiga att betala för vad det kostar att föda upp och utbilda en häst så kommer det absolut att finnas ett större utbud av lugna hobbyhästar utan kapacitet för tävling i framtiden.
Men med tanke på din inställning och attityd till hästar överlag så undrar jag varför du vill ha häst överhuvudtaget?
 
Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.
Man kan inte utgå från vad man själv tänker använda hästen till när man värderar den, värdet ligger i dens egenskaper. Det är som att vilja köpa en Lambourghini men inte vilja betala mer än 100 000 eftersom jag bara ska köra fram och tillbaka till stallet och inte utnyttja alla dess egenskaper.
 
Jag har samlat i hop några kommentarer för att svara på här. Jag tror väl egentligen inte att det kommer att föra diskussionen framåt något, då det känns ganska lågprioriterat, men jag kan ändå tycka att det finns en mening med att bemöta det.

Jamen va bra! Ge då exempel på någon ras med ypperligt temperament för ej tävlingsintresserade. Det har tjatats tidigare i tråden om att det inte finns några temperament utan ALLT handlar om träning vilket jag inte alls håller med om 🙂

Min dotter vill ha en trygg, stabil, orädd häst som inte är särskilt reaktiv och som hon inte behöver oroa sig för att den ska skutta iväg för småsaker. Hon har en funktionsnedsättning och behöver därför en klok och stabil häst. D. v. s. ett "ypperligt temperament" på det sättet är väldigt viktigt för henne. Hon drömmer om en exmoorponny eller en fellponny, då de tydligen ska ha "rätt" temperament för det mesta.

De är dock sannolikt för små för dig, men det finns naturligtvis många andra raser också som generellt har mindre reaktioner än andra raser. Sedan är det naturligtvis alltid individuellt, och det är väldigt beroende av rätt sorts träning, vilket för mig vidare till nästa punkt.

Det där kan jag lika bra träna hemma min häst tar stöd av dom andra som går i hagen bredvid då jag rider det håller henne lugn då hon blir rädd för något. Hon är rätt beroende av att se dom hela tiden.

Går alldeles utmärkt att lära sig nya saker av hästar, mänsklig hjälp är överskattat. 😂

Rida kan jag redan så det behöver jag inte lära mig 😅

Nu är det så att jag är nöjd med min ridkunskap finns liksom mer att hinna med i livet än snöa in sig på ridning.

Jag är verkligen bara en hobbyryttare utan tävlingsintresse. Jag är åt det lite försiktiga hållet och föredrar helt klart lättsamma, trevliga, väluppfostrade hästar.

Så som jag uppfattar det du skriver, så låter det inte som ett vidare roligt liv med häst. Din ridhäst är beroende av de andra hästarna, och du har en shettis som bl. a. är livrädd för kor om jag förstått rätt. Du håller dig till inhägnat område när du rider, då det är för obehagligt att rida ut.

Vad jag ser framför mig när jag läser det är en spänd, osäker ryttare, och en stressad häst. I kombination med tankesättet "Jag kan redan rida och jag behöver ingen instruktör, jag kan lära mig det jag behöver av hästarna" låter det inte bara tråkigt, utan även potentiellt farligt.

Med risk för att låta provocerande, men, om det nu skulle vara sant att du kan lära dig allt du behöver kunna av hästarna, och du är tillräckligt skicklig på ridning som det är, varför då bara rida på inhägnat område där din häst ser sina kompisar hela tiden? Är det allt du vill med ridningen, i så fall, varför frågar du i början av tråden efter en häst som klarar av "terrängridning"? Vilket för oss vidare till min sista tanke.

Jag ska nog ha en lättriden, lätt B dressyrutbildad häst men kommer aldrig lägga några stora summor pengar på hästinköp då det bara är en hobby. Runt 50 000 tycker jag är ett bra pris man kan få en bra häst för den summan. Att sen alla hästar inte är så lättridna verkar ju vara lika oberoende prisklass så inget att göra åt. Man får anpassa ridningen och rida i den mån det funkar helt enkelt så hoppas jag man i framtiden börjar tänka mer på att även hobbyryttare vill ha hästar och alla gillar inte hästar som är reaktiva.

Här har du ju besvarat dina egna funderingar. Du verkar övertygad om att du kan köpa en häst som passar dig och dina behov och önskemål, för en (i sammanhanget) ganska liten summa. Det gör syftet med tråden än märkligare, varför efterfråga andras "felaktiga" åsikter, om du själv ändå vet bättre än alla andra?
 
Ja tråden handlar ju om vilken häst jag ska ha
Kanske gör den det, jag är inte helt säker. Oavsett svarar det inte riktigt på min fråga.

Faktum kvarstår ju att om dina ridkunskaper ställer kravet att hästen inte ska bete sig som en häst blir det en ekvation som inte går ihop. Är det det problemet som ska lösas förstår jag varför tråden går runt i cirklar.

Kanske vore körning ett alternativ, även med tanke på det du sagt om viktgränser? Men även där behöver du såklart börja med att utbilda dig själv.

Om hobbyryttare utan tävlings- och träningsambitioner så som du själv blir villiga att betala för vad det kostar att föda upp och utbilda en häst så kommer det absolut att finnas ett större utbud av lugna hobbyhästar utan kapacitet för tävling i framtiden.
Men med tanke på din inställning och attityd till hästar överlag så undrar jag varför du vill ha häst överhuvudtaget?

Håller med, och samtidigt tänker jag att trevliga fritidshästar för promenadridning i naturen inte är en bristvara. De verkade inte vara det sist jag kollade i alla fall, men medger att det var ett tag sedan nu. Det är de andra faktorerna som blir knepiga här.
 
Nu är det så att jag är nöjd med min ridkunskap finns liksom mer att hinna med i livet än snöa in sig på ridning.
Rida kan jag redan så det behöver jag inte lära mig 😅
Men va bra, då vet du ju också med säkerhet svaret på dom flesta av dina frågor angående trygghet och stabilitet hos hästarna, det ligger helt hos dig. Någon med den attityden och inställningen får sällan trygga och stabila hästar i längden.
 
Men snälla man måste väl inse att även hästar gått upp i pris, precis som allt annat. Jag kan ju inte önska att en häst ska kosta samma som min första shettis på 70 talet (2500 kr), det är helt orealistiskt. inköpspriset är ändå en droppe i havet mot vad det kostar att äga häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 368
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
252
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
887
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp